Wintersport!

18-11-2008 08:40 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic "zwanger op wintersport" ben ik benieuwd hoe mensen hun wintersport vakantie beleven.

Je hebt natuurlijk de die hard skiers en snowboarders, die om 8 uur bij de eerste rit van de gondel al in de rij staan, de hele dag skieen, tussen de middag snel een broodje happen en s'avonds rond 10 uur moe en voldaan in hun bedje liggen.

Maar je hebt ook de gezelligheid skiers, s'ochtends rustig een ontbijtje, rond 10 uur de lift omhoog, s'middags lekker lunchen en rond 4 uur gezellig een drankje in de kroeg, uit eten gaan en daarna nog even stappen.

(Ik zit er trouwens denk ik tussen in. Een lekker gluhwijntje maakt mij erg blij aan het eind van de middag )

Dus waar hoor jij bij? En kies je ook je gebied daarop uit?

*Het gaat deze week volledig los qua sneeuw in de Alpen*
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
OOSTENRIJK | Arlberg | St. Anton am Arlberg Hotel Tyrol

Hier ga ik heen, iemand die hier al eens is geweest? Hoe is het daar?
Met kerst gaan wij meestal met z'n 2-en en met carnaval met een groep. We gaan altijd naar Oostenrijk.

Als we met de groep zijn, staan we rond 09.30 uur op de piste en skien van bar naar bar. Rond 15.00 uur zijn we in de laatste kroeg halverwege de laatste afdaling en zijn meestal rond 17.00 onder. Dan drinken we onder aan de piste nog iets of in het dorp en gaan daarna eten. Daarna zijn we moe / dronken / aangeschoten en gaan slapen om de dag erna weer vroeg op te zijn.

Dit jaar geen wintersport i.v.m. zwangerschap. Vanaf volgend jaar zal onze wintersport er ook anders uit gaan zien.

Voor iedereen die gaat skien, heel veel plezier!!!
quote:saartje1980 schreef op 18 november 2008 @ 11:32:

Pluche, ben je al eens eerder in Sillian geweest?

Ik ben daar een keer geweest. Klein gebied, maar wel heel gezellig en erg leuk voor kinderen wat ik me er van kan herinneren.

Zitten jullie in een soort vakantiedorp met meerdere appartementen?

Nee, ik ben er nog niet eerder geweest. Mijn man wel, lang geleden. Dat het gebied niet zo groot is wisten we al vandaar onze bedoeling om ook eens in Italie te gaan kijken/skieen.

En wij zitten idd in een soort vakantiedorp met meerdere appartementen, heb jij daar ook gezeten?

Ben benieuwd naar jou ervaringen, Saartje.
Maar Pink, was dat niet van te voren bekend? En heb je er daar wat van gezegd?

Ik kan ook een baaldag hebben. En ga dan lekker een boek lezen en s'middags even de berg op.

Heerlijk. Nog 5 weken!
Hee superleuk voorpret topic!

Ik ga naar Bad Gastein in het Salzburgerland, iemand daar ooit geweest? Ben wel een vast Oostenrijkganger, maar ga wel voor het eerst naar dit gebied.

Helaas wel pas in februari! Overigens ben ik wel een vroege skieer, moet altijd mijn gezelschap motiveren om vooral op te schieten!
Pluche, het is lang geleden hoor dat ik daar ben geweest, denk dat ik een jaar of dertien was.

Ik denk dat ik in hetzelfde heb gezeten als waar jullie heen gaan.

Wat ik me ervan kan herinneren is dat het leuke appartementen zijn. Er werden ook wel wat dingen georganiseerd, zoals een smokkeltocht in de avond. Erg leuk, tenminste voor (iets oudere) kinderen.

We zijn alleen in dat gebied gebleven omdat wij (de kinderen) de hele week op les zaten. Dus hoe Italie is weet ik niet.

Veel leuke hutjes overal langs de pistes, niet van die grote eetschuren.

Die vakantie (was mijn 3e keer toen) kreeg ik echt lol in het skieen.
Hoi Dertigmin, ik wist van te voren dat ze fanatiek was, maar dat ze zo fanatiek was wist ik niet. En zij vond mij iets te lui..

Heb er trouwens wel een paar keer wat van gezegd maar dan werd de bal terug gekaatst..

Dus ik denk niet dat wij nog eens samen gaan
Met kids vind ik het juist slim om in een wat kleiner gebied te gaan skien. Als er wat is ben je zo terug. En ook als ze niet willen "overblijven" kan je zelf tussen de middag even een broodje met ze doen.
Jammer dat je het zo anders beleefd dan. Terwijl het een super fijne vrienden / familie vakantie kan zijn omdat je JUIST je eigen gang kan gaan.
Voor de tweede keer ga ik deze winter naar Canada!!!

Logeren doe ik bij vrienden die daar wonen en ik leef daar een beetje met hun dagelijkse even mee. Eten, drinken, uitgaan, vriendenbezoek, alleen niet werken dan he

Ik ga daar skien, langlaufen en snowscooteren.

Oh ja, vorig jaar ben ik alleen geweest, nu gaat mijn vriend ook mee.

Heb er zin in!!!
Apresski is er trouwens niet in de plaats waar ik naar toe ga.

Maar dat mis ik totaal niet.

En het is een takkeneind vliegen...

Maar de sfeer in en om de piste is zoveel relaxter dan in Europa op de pistes.

Het is er niet erg druk, voor een lift heb ik niet 1 keer moeten wachten, je wordt er niet door gekken omvergeskied, zoals me vorig jaar in Oostenrijk 2 keer overkwam.

En iedereen kletst met iedereen. In de lift, in het restaurant, op de piste. Ik heb vorig jaar veel alleen geskied, maar had aanspraak genoeg.

Het meest geweldige is de sneeuwkwaliteit, champaignpowder... Dit zie je in Eurpoa niet.

Aanrader dus!!!

Klein nadeeltje: het is niet erg lowbudget...
Hier ook een beginnend skieer! Volgend jaar voor de 3e keer. Wij kiezen het skigebied uit op sneeuwzekerheid, en genoeg variatie voor beginnende skieers en gevorderde skieers. (onze groep is gemengd)

Dit jaar gaan we naar Frankrijk, les Trois Vallees. Ben benieuwd!

Wij zijn voornamelijk relaxte skieers. Eerst rustig ontbijten, dan rond 10 uur met de lift omhoog, skieen tot n uur of 1, lekker lunchen, dan nog een paar uurtjes skieen. Daarna heerlijk apres skieen tot n uur of 5. Terug naar het appartement, lekker douchen en tegen n uur of 7 heerlijk eten. Daarna nog ergens n kroeg in om nog wat lekkers te drinken.

Dan met zn allen naar het appartement, waar de ene groep n spelletje doet, en de andere groep de laatste nieuwe films kijkt op de x-box. (die gaat altijd mee)

Dan tegen n uur of 10/11 zijn we meestal wel uitgeteld en druipen we af naar bed.
Ik ben het allebei!

Als mijn wekker gaat, sta ik te springen (nouja, hangt af van de spierpijn) naast mijn bed, want dan mag ik weer. Zodra de liften opengaan, zit ik erin. Wij gaan dan meestal rond 11 uur even wat drinken en lunchen om een uur of één. Zo vermijden we de grote lunchdrukte. Dan door tot vijf uur (liefst op het allerlaatst nog een keer helemaal naar boven om dan de dalafdaling te maken). Vervolgens door naar de aprèsski om rond een uur of acht de conclusie te trekken dat het hoog tijd wordt om wat te gaan eten. Na het eten gaat of het licht uit, of ik feest nog even door. De volgende dag herhaalt dit scenario zich.

Normaal gesproken ben ik niet zo'n feestbeest, maar op wintersport heb ik gewoon extra energie ofzo. Dit jaar gaan we in maart met een grote groep. Op zich lijkt het me ook wel lekker om een keer in het chalet 's avonds rustig een spelletje te doen. Maar eenmaal daar, gaat het meestal anders. Ik heb de maandag na de vakantie dan ook maar vast vrij genomen...
Sonnetje, ik heb ook heeele goede verhalen gehoord over Canada. Wat is "niet erg low budget"? Hoe lang gaan jullie, en hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt? Wij overwegen Canada voor 2010 maar ik ken (afgezien mensen die daar wonen/woonden) geen mensen die er geweest zijn.

Alvast bedankt voor je reactie!
Hier een typische mooiweerskiër

's Morgens kijk ik of het mooi weer is/ wordt, zoniet, dan wordt er niet geskied. Sjah, ik ga ook niet met regen naar het strand.

Meestal sta ik rond een uur of 10 op de piste, paar afdalingen en dan de eerste Jagatee

Dan weer wat afdalingen voor de lunch. En na de lunch weer wat afdalingen tot een uur of drie, vier en dan après-skiën tot een uur of zeven, acht. Eten en dan nog even borrelen aan de bar in het hotel.

's Avonds ga ik niet meer stappen, veel te moe voor.

Ik zoek het gebied uit op; soort en aantal liften (zo min mogelijk sleepliften ), grootte gebied, après-ski/ vertier (ik hoef niet per se, maar wil wel de keus hebben) en hotel in centrum of in ieder geval zo dicht mogelijk bij de lift.

Nog een maand of twee en dan ga ik.
Dertigmin, ik woon in Fieberbrunn, in de buurt van St. Johann in Tirol en onderdeel van de Kitzbueheler Alpen. Een klein dorp, maar heel sneeuwzeker en heel gezellig. Er komen veel stamgasten, sommigen al wel dertig jaar.

St. Anton staat hier wel bekend als goed apres ski-oord, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Ik ben er nog nooit geweest.

Een tijdje geleden was hier iemand uit Sud Tirol die altijd graag in Bad Gastein ging skien. Hij had er vaak gewerkt, ook in de winter, en vond het een geweldig leuk en gezellig skigebied.

Costello, het is in februari in ieder geval vaak al heerlijk weer.. dus als de sneeuw prut is, kun je altijd nog lekker in de zon zitten op het terras.

Ikke, ik zou zeker les nemen als ik jou was. Zeker als het de eerste keer is. Dan heb je echt het meest aan die week. Je leert de techniek, je leert remmen, je leert omgaan met verschillende sneeuwomstandigheden (ijs of papsneeuw). Als je goed bent, kun je zelfs onder begeleiding off piste gaan, zodat je ook hele mooie stukken natuur en verse sneeuw ziet en niet alleen de geprepareerde pistes.

Zonder les en met alleen onervaren skiers, zou ik je echt niet aanraden. Je leert dan zo je eigen techniek (en ik ben daarin expert, want ik heb maar drie jaar een week les gehad en daarna nooit meer).

Als er nu eind deze week heel veel sneeuw valt (wat wel voorspeld wordt), gaan de liften al lekker vroeg open en ga ik met een goede vriend skien, zodat mijn techniek weer een beetje bijgeschaafd wordt. Er is ook een skileraar in het dorp die graag een paar keer met me wil gaan skien. Je leert in de loop der tijd ook weer je eigen techniek aan en dat is niet altijd goed.

Skien in het Oerolgebergte schijnt ook geweldig te zijn. Veel mensen hier uit het dorp sparen voor een vakantie richting Rusland.
Jee Ine, hoe kom je daar dan terecht? Ik ken Fieberbrunn wel. Gemoedelijk toch? Ook nog wat te doen in de zomer?

Gaaf dat zo je techniek wordt bijgeschaafd. Ik heb wel de ervaring dat veel leraren ook een andere techniek hebben. Ik heb altijd les gehad van de wat "oudere" leraren. En daar was bv het carven nog niet zo in. Veel paralel (schrijf je dat zo) skieen.

Is Fieberbrunn trouwens een Nederlands dorp? (zoals bv Kirchberg en Westendorf?)

Groetjes 30-
Ik ben vroeger altijd in Oostenrijk geweest! Was toen ik jong was een echt diehard skier.

Heb zelfs wedstrijden geskied erg leuk maar oeii wat gaat dat hard....

nu doe ik het allemaal wat rustiger aan..ben immers al 25

Tegenwoordig ga ik altijd naar Frankrijk (merendeels vanwege de prijs). Ben zelf helemaal fan van Le Grand Massif en we zitten dan altijd in het dorpje Flaine.

@ Iedereen die nog niet zo goed kan skien! Neem les! niets is er gevaarlijker dan mensen die denken dat ze zo wel eventje die afdaling kunnen maken...ja recht naar beneden gaan is 1 ding..remmen/bochtjes maken das een heel ander verhaal....

Dan zijn het echt levende projectielen!! ik ben zelf is een x als 17 jarige onderuit geramd door een beginner die wel dacht te kunnen skieen na paar uurtjes les en daardoor in het ravijn beland! .

Heb de val in de ravijn overleefd en zelfs zonder breuken! een wonder
quote:dertigmin schreef op 18 november 2008 @ 11:21:

@Sandra: En welk land/ gebied heeft jouw voorkeur?

@Ikke: gewoon doen wat jou leuk lijkt. Ik ben niet zo'n snowboarder, maar mijn reisgenoot bv wel. Die wil nooit meer op de ski's staan.

Toch wel Oostenrijk om de sfeer.

Ben geweest in;

Spaanse Pyreneeen

Andorra

Frankrijk (aanrader in Fr. vind ik het gebied Portes du Soleil, ja ben de zwarte muur ook afgekomen, vraag niet hoe)

Turkije (ja echt!)

Canada (banff en lake Louise)

en Oostenrijk dus

Mijn man board en skiet, hij vind beide even leuk

Sandrakind doet inmiddels ook allebei maar moet van

ons op les blijven de eerste jaren.
quote:marietje85 schreef op 18 november 2008 @ 15:23:

Sonnetje, ik heb ook heeele goede verhalen gehoord over Canada. Wat is "niet erg low budget"? Hoe lang gaan jullie, en hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt? Wij overwegen Canada voor 2010 maar ik ken (afgezien mensen die daar wonen/woonden) geen mensen die er geweest zijn.

Alvast bedankt voor je reactie!

Wij zijn in de guldentijd met snowtime.nl naar Canada (banff en lake louise) geweest. Een open ticket met 1 week hotel kostte toendertijd nog geen 1200 gulden. Wij hebben een week geskiet en daarna vedergetrokken naar familie.

Wel apart hoor om daar te skien en het landschap is ook heel anders als bv Oostenrijk. Hier vind je ook hele mooie stenenfiguren midden op de piste. Die horen daar gewoon hoor, zijn er niet neergelegd en de eekhoorntjes schooien je het brood uit de hand. Zijn gewoon tam. Bevolking is heel vriendelijk, stap je de lift uit dan vragen ze direct: 'how are you?'

Maar champagnesneeuw heb ik ook daar niet gezien.
@Sandra,

Zou je miss wat meer willen opschrijven over je ervaringen met Andorra en Turkije? Turkije trekt mij trouwens helemaal niet, maar ben wel enorm benieuwd hoe je dat vond.
Marietje,

Ik ga naar Revelstoke BC. Dit WAS een heel klein skigebiedje, maar de laatste 3 jaar is er gigantisch geinvesteerd in skiliften, en dat blijven ze ook nog doen, ze gaan nog een hele berg "ontginnen". Het is nog niet ontdekt door de grote massa, maar ze rekenen er vooral op rijke amerikanen de komende jaren. Maar door de kredietcirsis is de klad daar nu al behoorlijk ingekomen. Minder verhuur en verkoop van appartamenten en seizoenspassen. Lekker rustig dus!

Deze winter gaan we weer hier skien, maar misschien rijden we ook nog voor een paar dagen naar Golden. Uur of 2,3 rijden. In Canada liggen de skigebieden erg ver uit elkaar.

Vorig jaar betaalde ik 640 incl. euro voor een retourtje, en dan moet je nog 500km met de bus of auto.

Nu vind ik geen tickets meer onder de 800 euro!

Dus qua reiskosten is het duur ten opzichte van Europa.

Daarbij komt dat ik de eigenschap heb om op vliegvelden schandalig veel geld uit te geven aan cosmetica. Heb al mijn Chanel producten op vliegvelden gekocht. Heel gek, thuis doe ik dat echt niet...veeels te duur!

Verder is het leven daar ongeveer even duur als in Nederland, de skipassen in Revelstoke ook, rond de 40 euro voor een dagpas, maar in plaatsen als Kicking Horse of Banff schijnen de passen wel duurder te zijn.

Kijk voor meer info op de site www.revelstokemountainresort.com

Prijzen voor accomodatie heb ik geen idee van in de Canadese skigebieden, ik logeer bij vrienden.

En je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt...
30-, wat leuk dat je Fieberbrunn kent! Heb je er wel eens geskied?

Het is inderdaad gemoedelijk, de sfeer in het dorp klopt gewoon. Je kunt het niet vergelijken met een Kirchberg of een Westendorf, hier is het veel rustiger (maar niet minder gezellig, vind ik). Het is heel geliefd bij gezinnen, omdat het gebied zo overzichtelijk is en je er niet kunt verdwalen.

Nadeel is dan ook wel dat het niet zo'n groot gebied is, met maar 35 km piste.

In de zomer is het rustiger dan in de winter. Oostenrijk staat een beetje bekend als weersonbestendig, denk ik, en een vliegvakantie naar een warm land, is qua prijs niet heel veel duurder. Wel jammer, want in de zomer is het hier bijna altijd lekker weer (max 1 dag regen per week). De gasten die dan komen, zijn meer natuurliefhebbers en wandelaars.

En eigenlijk ben ik heel toevallig hier 'geland'. Was hier nog nooit geweest, op wintersport bijv., maar het dorp sprak me aan en ik heb hier nu een appartementenhuis.

Heb jij al veel skioorden bezocht in Oostenrijk?
Nee nooit geskied. Een goede vriend van mij heeft daar leren skieen. Met zijn familie daar wel 15 jaar geweest. Zodoende.

Maar je kan toch in de auto stappen en dan binnen een kwartier in Skiwelt zijn?

Joh wat gaaf! Zit je in de winter helemaal vol?
Waar ik geweest ben in Oostenrijk:

Westendorf, Kirchberg, Elmau, Gerlos, Lermoos, Seefeld. En nu dan naar Voralberg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven