Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 18:09:

[...]

Nou dat spijt me dan, ik doe mijn best maar heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten, helaas.Nee we gaan te snel, we zitten al weer tig pagina's verder.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 18:01:

[...]

Ik zie een heleboel gehuil, maar je leest vrij selectief.

Ik heb nergens het woordje blank gebruikt, ik heb het continue over racisme, in het algemeen, dus god mag weten waarop je je baseert.Op dingen die anderen schrijven. FV bijvoorbeeld.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 18:02:

[...]

Dat kun je bijvoorbeeld afleiden uit opmerkingen over "good hair" (waar altijd zo Europees mogelijk haar mee bedoeld wordt). Of uit het feit dat in heel veel culturen je beter thuis kunt komen met een lichtgekleurde partner dan met een donkergekleurde partner (uit dezelfde etnische groep). Of afleiden uit het feit dat hoe lichter gekleurd iemand is, hoe groter zijn kans op succes of een baan. Etcetera, etcetera.

Dat zijn allemaal dingen die aan de orde van de dag zijn over de hele wereld, en mijns inziens voortkomen uit de overtuiging dat blank of zo blank mogelijk superieur is aan niet-blank.

Vrouwen in Japan en China maakten volgens verschillende bronnen al in 1500 voor Christus hun gezichten wit dmv rijstpoeder. Wit zijn was toen al een statussymbool.

Alleen....de eerste blanke persoon zette pas voet aan wal in Japan eind 18e eeuw...Dus door wie werd al die eeuwen ingefluisterd dat wit "beter" is??
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 18:10:

[...]

Op dingen die anderen schrijven. FV bijvoorbeeld.

Ja maar dat is een mening, nergens in de definitie van racisme staat dat het Blank VS. alle andere smaken is.

Discriminatie en racisme zijn geen flexibele termen(gelukkig!)
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 17:59:

[...]

Ik zou graag willen dat blanke mensen eens ophouden met ontkennen dat racisme en discriminatie bestaat.

check

Ik zou graag willen dat blanke mensen discriminatie niet goedpraten omdat Mohammed ook racist is, of Geert nu eenmaal slechte ervaringen heeft met negers, of Achmed nu eenmaal een slechte werk-ethiek heeft.

nooit gedaan, lees aub eens een keer goed wat ik schrijf

Ik zou ook graag willen dat blanke mensen wat meer differentiëren en niet ieder niet-blank persoon op dezelfde hoop gooien.

doe ik niet

En dus niet Surinamers aankijken op dingen die ze van Marokkanen irritant vinden, of Turken aankijken op het gedrag van Afrikanen. Allochtonie bestaat niet, we zijn allemaal mensen uit verschillende culturen (en dus ook, zo je wil, verschillende problemen)

duh

. En ik zou graag willen dat blanke mensen niet-blanke mensen dezelfde vrijheden gunnen als ze zichzelf gunnen.

want dat doen 'de blanke mensen' nu niet?
quote:liubi schreef op 01 juni 2016 @ 18:12:

[...]

Vrouwen in Japan en China maakten volgens verschillende bronnen al in 1500 voor Christus hun gezichten wit dmv rijstpoeder. Wit zijn was toen al een statussymbool.

Alleen....de eerste blanke persoon zette pas voet aan wal in Japan eind 18e eeuw...Dus door wie werd al die eeuwen ingefluisterd dat wit "beter" is??

Wit of blank heeft niks te maken met de huidskleur van een West Europeaan.

Dezelfde trend had men in Europa ook.

Arbeiders zijn donker, die werken in de zon of in het geval van Azie in Rijstvelden. Door de hele dag met een paraplutje te lopen en je ook nog wit te poederen maak je je klasse direct duidelijk.

Dat was toen, nu heeft het wel degelijk te maken met de wens om er Europees uit te zien,genoeg ooglid en neuscorrecties onder de mensen met geld.
Racisme en discriminatie zijn infantiel en hebben helemaal niets met volwassen zijn te maken. Laten we dat voorop stellen.
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 17:56:

[...]

Oké prima, maken we er gradaties van. Door het zo te noemen verandert de definitie van racisme niet.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 18:10:

[...]

Nee we gaan te snel, we zitten al weer tig pagina's verder.En ik lees en typ op mijn iPad, gaat ook niet helemaal soepel
quote:quiaquia schreef op 01 juni 2016 @ 18:19:

[...]

Door het zo te noemen verandert de definitie van racisme niet.Prima, hoeft ook niet.
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 18:00:

[...]

Ik heb geen credibility, ik ben een verrader.

Ik snap wat je bedoelt...

Toch denk ik wel dat de dingen die jij schrijft anders worden bekeken en beoordeeld dan wanneer die dingen door een blank persoon geschreven zouden zijn.
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 18:26:

[...]

Toch denk ik wel dat de dingen die jij schrijft anders worden bekeken en beoordeeld dan wanneer die dingen door een blank persoon geschreven zouden zijn.Oh, dat zal vast, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk tegen gevochten wordt.
Ik bedacht opeens dat de term "apartheid" Nederlands is. Niet iets om trots op te zijn. Net zo min als Zwarte Piet als cultureel erfgoed of onze VOC-handelsgeest. Nederland lijkt zo tolerant maar onze basis laat een heel ander beeld zien .
quote:Emma95 schreef op 01 juni 2016 @ 11:22:

Hebben jullie de column "Braaksels" van Ebru Umar al gelezen?

http://www.metronieuws.nl/columns/2016/ ... elsSpijker, hamer, raak.
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 18:26:

[...]

Toch denk ik wel dat de dingen die jij schrijft anders worden bekeken en beoordeeld dan wanneer die dingen door een blank persoon geschreven zouden zijn.Dat gevoel heb ik totaal niet. Ze belicht een kant die wat mij betreft door iedereen belicht mag worden. Net als dat de andere kant ook door iedereen belicht mag worden. Dat is nu juist de kracht van anonimiteit.
quote:iris1969 schreef op 01 juni 2016 @ 18:30:

Ik bedacht opeens dat de term "apartheid" Nederlands is. Niet iets om trots op te zijn. Net zo min als Zwarte Piet als cultureel erfgoed of onze VOC-handelsgeest. Nederland lijkt zo tolerant maar onze basis laat een heel ander beeld zien .Apartheid is het Afrikaanse woord dat 'verschillend zijn' betekent.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 17:57:

[...]

Ik zal bepaalde zaken nooit hardop uitspreken, maar als ik een getinte jongen van een jaar of 20 in een audi gewrapte audi A6 voorbij zag komen (meestal door afwijkend rijgedrag, anders heb ik het niet eens door). Dan heb ik toch even kort de gedachte:waar doet hij het van?Ik denk hetzelfde bij een blanke jongen van 20. Jij niet?
quote:pimpampum schreef op 01 juni 2016 @ 18:40:

[...]

Ik denk hetzelfde bij een blanke jongen van 20. Jij niet?Ik denk niets. Wat dat betreft ben ik bewust wereldvreemd.
quote:pimpampum schreef op 01 juni 2016 @ 18:40:

[...]

Ik denk hetzelfde bij een blanke jongen van 20. Jij niet?

Misschien moet ik het nuanceren, de discriminatie was niet alleen op basis van de tint ook op basis van het algehele uiterlijk.

Bij een blanke jongen zou ik het ook gedaan hebben, als hij dezelfde look had.

Bij een meisje wat minder snel, denk ik?

Maar ik heb geen ervaring met meisjes in combinatie met rijgedrag en dat soort auto's en aangezien het een intuitieve reactie was weet ik niet of ik nee zeg en ja doe.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 17:52:

[...]

Zoals ik net in mijn twee voorgaande posts ook al zei komt die overtuiging ook bij niet-blanke mensen voor. En ik denk bij hen ongeveer even vaak onbewust als dat blanke mensen dat onbewust doen. De overtuiging dat blank superieur is aan niet-blank is erg hardnekkig en wijdverbreid onder alle etniciteiten.

Ik zie dat echter niet als verschillende vormen van racisme, volgens mij is het gewoon allemaal hetzelfde racisme.

De overtuiging dat blank (of zo blank mogelijk) 'beter' of superieur is, is in mijn ogen vaker aanwezig bij gekleurde dan bij blanke mensen. Bij mijn blanke familie, vrienden, kennissen en collega's merk ik niets van deze overtuiging. Bij mijn donkere schoonfamilie, vrienden en collega's zie ik deze overtuiging regelmatig. Ook in de media merk ik dit op.

Ik heb het idee dat donkere mensen zelf vaak nogal de nadruk leggen op kleur en dat veel blanke mensen zich anders helemaal niet hiermee bezig zouden houden. Niet omdat ze racisme ontkennen of omdat ze het niet erg vinden dat dit bestaat, maar gewoon omdat zij niet bewust/onbewust racistisch zijn en omdat ze mensen beoordelen op heel andere zaken dan huidskleur/afkomst.

Ik vind dat racisme bestreden moet worden, maar ik vind het onzin dat we (gekleurd/blank) allemaal bewust/onbewust racistisch zijn.
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 18:48:

[...]

Ik denk niets. Wat dat betreft ben ik bewust wereldvreemd.Jij hebt nooit avonturen in de auto?https://www.youtube.com/watch?v=xdv8XbgLT-w

.
quote:adnama schreef op 01 juni 2016 @ 18:51:

[...]

De overtuiging dat blank (of zo blank mogelijk) 'beter' of superieur is, is in mijn ogen vaker aanwezig bij gekleurde dan bij blanke mensen. Bij mijn blanke familie, vrienden, kennissen en collega's merk ik niets van deze overtuiging. Bij mijn donkere schoonfamilie, vrienden en collega's zie ik deze overtuiging regelmatig. Ook in de media merk ik dit op.

Ik heb het idee dat donkere mensen zelf vaak nogal de nadruk leggen op kleur en dat veel blanke mensen zich anders helemaal niet hiermee bezig zouden houden. Niet omdat ze racisme ontkennen of omdat ze het niet erg vinden dat dit bestaat, maar gewoon omdat zij niet bewust/onbewust racistisch zijn en omdat ze mensen beoordelen op heel andere zaken dan huidskleur/afkomst.

Ik vind dat racisme bestreden moet worden, maar ik vind het onzin dat we (gekleurd/blank) allemaal bewust/onbewust racistisch zijn.

In Zuid Amerika is het heel heftig en ik kan met recht zeggen dat het afschaffen van de apartheid in ZA niet per definitie de denkwijze van sommige blanken veranderd, dat zou ook raar zijn.

Kortom ik heb mensen uit ZA in de familie,ze mogen uit mijn buurt blijven, ver uit mijn buurt. Hoe verder hoe beter, rariteiten kabinet.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 18:51:

[...]

Jij hebt nooit avonturen in de auto?https://www.youtube.com/watch?v=xdv8XbgLT-w

.Ik rij snorbrommer en sla dagelijks een kruisje als ik thuis kom en dan ben ik niet eens religieus.
Hier een Turk (denk ik) die hetzelfde zegt als ik hier de hele tijd probeer te zeggen. Hopelijk kan hij het beter uitleggen dan ik

http://www.joop.nl/opinie ... -maar-doe-er-zelf-wat-aan

"Ik zal de laatste zijn die ontkent dat er discriminatie plaatsvindt in Nederland. We moeten er met zijn allen alles aan doen om discriminatie te bestrijden. Het is onacceptabel dat mensen vanwege hun achtergrond, naam of uiterlijk worden afgewezen tijdens sollicitatieprocedures en/of worden uitgescholden en aangevallen.

Maar discriminatie zit hem ook in de onschuldig ogende opmerkingen over Belgen en over Duitsers (‘Breng mijn fiets terug’).

Maar hoe zit het met de discriminatie bij migranten of mensen van allochtone afkomst? Neem Turken als voorbeeld. In het Turks zeg je ‘igneyi kendien cuvaldizi baskasina batir‘: prik een kleine naald in jezelf en dan pas een grote naald in iemand anders.

Maar Turken bezigen allerlei discriminerende en racistische opmerkingen over andere bevolkingsgroepen. Ongelovigen zijn vies, christenen zijn de vijand, zwarte mensen stinken, Marokkanen zijn dieven, Armenen zijn vijanden en moordenaars, Koerden zijn dom, zijn terroristen en bergturken en laten zich gebruiken door de vijanden van de Turken, alevieten zijn ongelovig, Nederlanders zijn racistisch, Arabieren zijn een dom volk.

Racistische blanken denken met hun kleine hersens dat zij het recht hebben alle andere volkeren te discrimineren en te vernederen. In de Marokkaanse gemeenschap vinden Arabieren Berbers een dom bergvolk, en niet-hoogopgeleide, ongelovige mensen worden uitgescholden voor kaffer, kritische moslims zijn afvallige en slechte moslims.

En er is discriminatie onder de Hindoestanen, Creolen en Javanen.

Blanke, zwarte, allochtone, gelovige, ongelovige, homo- en heteroseksuele Nederlanders moeten niet voor de confrontatie weglopen en zich niet steeds als slachtoffer opstellen.

Merkwaardig genoeg wordt slachtoffergedrag beloond door de media, die er passief in meegaan in plaats van de kritische vraag te stellen ‘wat doe jij er zelf aan?’ – of een spiegel voor te houden. Open confrontatie over discriminatie leidt tot verbinding."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven