Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
quote:nijntje021 schreef op 01 juni 2016 @ 21:19:

[...]

excuse you? ...

Ja, ik vind het ook erg, dit beleid van onze staat.

Vreselijk.

Opdelen van mensen in hokjes.

Bah.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:21:

[...]

Nou om eerlijk te zijn? De overheidstempel allochtoon belemmert je toch niet in het dagelijks leven?

Jawel.

Ik ben bijna elke dag in het nieuws.

Mensen vinden wat van me.

Hele topics hier op Viva gaan over mijn soort.

Mijn opgelegde soort.
oh alsjeblieft, hou op met die zelfmedelijden,
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:11:

Leuk hoor, al die artikeltjes over huilie-huilie discriminatie.

De grap is dat men anders piept als men daadwerkelijk gediscrimineerd wordt.

Praat eens met Nederlanders die zich op de Antillen ergeren aan het woord 'makamba' (=blanke Nederlander).

Opeens is het allemaal niet meer zo grappig.

Opeens zijn die 'makamba's' ook heel goed in huilie huilie.

Nee, dat artikel geeft juist aan waar het helemaal fout zit in onze samenleving: de ontkenning

Wat verschrikkelijk! Ik leef erg mee met deze jankende Nederlanders.

Mijn voorstel: psychologisch hulp, per direct.

Is er al een term voor de witte mens die zich gediscrimineerd voelt om zn huidskleur of afkomst?

Springt Sylvana voor hen ook in de bres, of doet ze dat alleen maar als je een donkere huidskleur hebt?
Ik ben zelf allochtoon (half Antilliaans en half Surinaams), niet-westerse Allochtoon of hoe je het noemen wilt. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik racistisch bejegend werd.

Discriminatie en racisme zijn voor mij twee verschillende dingen. Discriminatie komt overal voor. Ik ben op de Antillen opgegroeid en ook daar wordt gediscrimineerd. De iets lichter getinte Antilliaan discrimineert soms ook de andere donkere Antilliaan. En dat gebeurt in veel Zuid Amerikaanse en Afrikaanse landen waar bevolkingsgroepen elkaar onderling discrimineren.

En om op Sylvana terug te komen ik vind dat ze te ver door draaft met het gevaar dat er nu gegeneraliseerd wordt. Deze week alleen al mis mij al een paar keer gevraagd wat ik van Zwarte Piet vindt. Alsof ik me moest verantwoorden. En voor de record Zwarte Piet mag van mij blijven :-)
quote:damocles schreef op 01 juni 2016 @ 21:19:

[...]

Aannames zijn nog geen feiten he, hoe graag je ook zou willen.

Hoe graag ik wat zou willen?

Dat mijn man allochtoon is? huh?

Ik ben daar niet mee bezig hoor.

Apart verhaal.

Zolang ik nergens de uitzondering heb gezien op de regel dat 1 van de ouders elders geboren moet zijn en mensen geboren in Indonesie ziet als westerse allochtoon, zie ik het niet als aanname.

Maar hoe relevant is het? Je weet dat je als subgroep wordt gemeten en in dezelfde groep zit als de andere 2e generatie allochtonen(Marokkanen ,Turken,Kaapverdianen,Surinamers,Chinezen,etc etc).

Meten is weten zullen we maar zeggen , het l'oreal effect(omdat we het waard zijn)
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:22:

[...]

Jawel.

Mijn opgelegde soort.Wow! JIj bent vast heel belangrijk en beroemd als je zo vaak in het nieuws bent. Mag ik een keer met je op de foto?
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:06:

[...]

Op zichzelf hoeft jouw ervaring geen apart topic. Ik zeg helemaal niet dat jouw ervaring minder erg is dan de mijne. Maar de ervaring is wel anders. Jij behoort tot de meerderheid. Kun je niet aanvoelen dat de discussie over discriminatie van een minderheid een totaal andere is?

Dan had vanaf het begin 100 procent duidelijk moeten zijn dat we het hier alleen maar over discriminatie van minderheden gingen en mochten hebben. En dan nog: op het moment dat de plukken haar uit je hoofd worden getrokken door iemand die jou haat vanwege je kleur/afkomst, helpt het echt helemaal niks dat je tot een meerderheid behoort.

Nogmaals, dat zegt niets over de ernst van jouw ervaring. Het is alleen een andere ervaring, een ander onderwerp. Tja dat vind jij. Ik niet, ik vind dat die dingen wel gerelateerd zijn
quote:Springetje schreef op 01 juni 2016 @ 21:26:

[...]

Wat verschrikkelijk! Ik leef erg mee met deze jankende Nederlanders.

Mijn voorstel: psychologisch hulp, per direct.

Is er al een term voor de witte mens die zich gediscrimineerd voelt om zn huidskleur of afkomst?

Springt Sylvana voor hen ook in de bres, of doet ze dat alleen maar als je een donkere huidskleur hebt?

Waar ben je toch mee bezig?

Is het volle maan?Is het hormonaal(oeh seksistisch, maar ik ben zelf vrouw dus dan mag dat-oh nee )
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:18:

[...]

Ik hoop dat het je gaat boeien als ze tegen bepaalde zaken aanlopen.Ik zou niet zo goed weten waar ze tegenaan zouden moeten lopen. Wij moesten bij hun geboorte in Duitsland opgeven dat mijn man uit Centraal Azie komt. Voila, de niet-westerse allochtoon.

[...]

Jawel.

Mijn opgelegde soort.

Van jou?

Ja maar in het dagelijks leven

Je gaat naar je werk

Je gaat uiteten

Je hebt een borrel

Je doet boodschappen

Je gaat sporten

je begeeft je tussen vrienden

Word je dan regelmatig geconfronteerd met het feit dat je in het hokje allochtoon zit ? Of voel je het zo?

Dat vind ik oprecht heel treurig en spijtig
quote:nijntje021 schreef op 01 juni 2016 @ 21:25:

oh alsjeblieft, hou op met die zelfmedelijden, Nee hoor, ik vind het gewoon achterlijk beleid. Mag dat niet?
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:21:

[...]

Nou om eerlijk te zijn? De overheidstempel allochtoon belemmert je toch niet in het dagelijks leven?

Niet ingrijpend maar kun je je wel voorstellen dat sommige mensen die hier geboren en getogen zijn niet gecategoriseert willen worden en dan meegenomen worden in bepaalde statistieken?

Ik heb het persoonlijk als vervelend ervaren toen ik door het geboorteland van mijn vader toendertijd in het allochtonen bakje bij het arbeidsbureau terecht kwam en allerlei rare cursussen en trajecten aangeboden kreeg die ik helemaal niet nodig had. Ik hoef dat stempeltje niet, ik wou gewoon een nederlander zijn en verder niets. Alleen dat woordje allochtoon zegt toch iets van niet puur ofzo. Heb er persoonlijk een schijthekel aan.

[...]

Jawel.

Mijn opgelegde soort.

Jezus Christus.

Ik zou aankloppen bij stichting slachtofferhulp.

In ander nieuws: iedereen vindt van alles van elkaar en tegelijkertijd interesseert men zich totaal niet in een ander en is men alleen met zichzelf bezig.

Dit topic gaat in elk geval niet over jouw 'soort' wat dat ook mag zijn, dit topic ging over Sylvana <-> DENK.

@ardni: Ik reageer op je kruisje opmerking.
quote:fretra schreef op 01 juni 2016 @ 21:26:

Ik ben zelf allochtoon (half Antilliaans en half Surinaams), niet-westerse Allochtoon of hoe je het noemen wilt. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik racistisch bejegend werd.

Discriminatie en racisme zijn voor mij twee verschillende dingen. Discriminatie komt overal voor. Ik ben op de Antillen opgegroeid en ook daar wordt gediscrimineerd. De iets lichter getinte Antilliaan discrimineert soms ook de andere donkere Antilliaan. En dat gebeurt in veel Zuid Amerikaanse en Afrikaanse landen waar bevolkingsgroepen elkaar onderling discrimineren.

En om op Sylvana terug te komen ik vind dat ze te ver door draaft met het gevaar dat er nu gegeneraliseerd wordt. Deze week alleen al mis mij al een paar keer gevraagd wat ik van Zwarte Piet vindt. Alsof ik me moest verantwoorden. En voor de record Zwarte Piet mag van mij blijven :-)

Gewoon even een vraagje tussendoor: heb je weleens met zo'n "zwartepiet is racisme' jankerd gesproken? Vraag me namelijk af of die zich niet enorm kwaad maken als blijkt dat een even 'kleurgenoot' (ik zeg het zo maar even) het niet met ze eens is en zich totala niet gediscrimineerd voelt. Kan me zo voorstellen dat dat niet in dank afgenomen wordt door ze..

Maar juist dat doorzeiken over bijv. zwarte piet, leidt er volgens mij alleen maar toe dat er meer gediscrimineerd wordt. Naar mijn idee roepe deze jankerds een stukje 'ik ben zo zielig' over zich heen, waardoor mensen juist negatiever over donkere mensen gaan denken :/
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:07:

[...]

Nee, natuurlijk niet. Het is hetzelfde racisme, de toevoeging institutioneel zegt alleen iets over door wie het racisme gebezigd wordt. door wie dan?

Institutioneel: betrekking hebbend op staatsinstellingen of behorend tot een instituut of instituten Dus in Nederland zijn er staatsinstellingen en instituten die racistisch zijn? Voorbeelden?

[...]

Je bent toch net als ik verantwoordelijk voor het functioneren en de beschaving van de maatschappij waarin wij beiden wonen? Wat raar dat je dat zelf kennelijk anders ziet.

die verantwoordelijkheid kan niet verder gaan dan dat ik mijn uiterste best doe om me zelf niet racistisch of discriminerend te gedragen en mensen erop aanspreken als ik het zie

[...]

Want dat is ook echt hetzelfde, wou je zeggen? Als ik zeg "we zijn met zijn allen verantwoordelijk voor een beter milieu", dan haal je er toch ook geen moslimterrorisme bij? Waarom nu dan wel? In het geval van het milieu doe ik dat niet omdat het milieu me niet erg boeit. Maar echt, ik zie het verschil niet tussen 'als blanke ben je medeverantwoordelijk voor racisme ook al doe je het niet zelf' en 'als moslim ben je medeverantwoordelijk voor moslimterrorisme ook al doe je het niet zelf'
We houden toch ook het aantal vrouwen bij en in hoeveel uur we per week werken.

Met die data kun je gaan sturen.

Ik zit ook graag met iedereen in een groot hok, maar in de praktijk zijn er nog verschillen te zien tussen de manier waarop diverse groepen functioneren in de samenleving(arbeid,opleidingsniveau,verzuim,bijstand en weet ik veel wat nog meer)

Je moet ergens op sturen en is het echt zo raar dat we sturen op de eerste paar generaties?

Na generatie twee moeten we er wel mee stoppen.

Ik weet het ook allemaal niet.
quote:tanteslankie schreef op 01 juni 2016 @ 20:44:

[...]

Welke statistieken dan?

Er bestaan statistieken over "derdegeneratie allochtonen", de regering heeft het daar vaak over en ook het CBS heeft daar artikelen over. Dus kennelijk worden die gegevens wel bijgehouden of geregistreerd.

Mijn zoon stond ook als allochtoon geregistreerd bij het consultatiebureau maar dat heb ik laten verwijderen uit zijn dossier.
Am Yisrael Chai!
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:14:

[...]

Waar heb ik dit aan verdiend, wat ben je onbeschoft zeg!

Doe even normaal zeg!

Zegt ze. Ik stel een onschuldige vraag aan FV en jij reageert dat dit nou typisch het niet kennen van je definities is. Het was maar een vraag hoor, je hoeft niet zo arrogant tegen me tw doen.

Ik laat deze zogenaamde discussie bij deze aan me voorbij gaan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:32:

[...]

Van jou?

Ja maar in het dagelijks leven

Je gaat naar je werk

Je gaat uiteten

Je hebt een borrel

Je doet boodschappen

Je gaat sporten

je begeeft je tussen vrienden

Word je dan regelmatig geconfronteerd met het feit dat je in het hokje allochtoon zit ? Of voel je het zo?

Dat vind ik oprecht heel treurig en spijtig

Ik heb een pagina of wat eerder een lijstje gegeven van vrij aangrijpende persoonlijke racistische ervaringen. Ik ben er van overtuigd dat die voorbeelden minder impact hebben als het geen overheidsbeleid is om onderscheid te maken tussen autochtoon en allochtoon.

Het simpele antwoord op jouw vraag is dus nee, ik draai lekker mee met de maatschappij, wat voor stempeltje er achter mijn naam staat. Graaf je iets dieper dan is dat allemaal niet zo simpel.

Al die ervaring zouden me trouwens aan m'n reet roesten als het incidenten waren, of als men gewoon eerlijk zou erkennen, zonder mij bij voorbaat een huilie te noemen, dat we in een bevooroordeelde maatschappij wonen.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:37:

[...]

Er bestaan statistieken over "derdegeneratie allochtonen", de regering heeft het daar vaak over en ook het CBS heeft daar artikelen over. Dus kennelijk worden die gegevens wel bijgehouden of geregistreerd.

Mijn zoon stond ook als allochtoon geregistreerd bij het consultatiebureau maar dat heb ik laten verwijderen uit zijn dossier.Fijn dat je nog even reageert. Ik blijf het op zn minst bijzonder vinden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:khemam schreef op 01 juni 2016 @ 21:33:

[...]

Niet ingrijpend maar kun je je wel voorstellen dat sommige mensen die hier geboren en getogen zijn niet gecategoriseert willen worden en dan meegenomen worden in bepaalde statistieken?

Ik heb het persoonlijk als vervelend ervaren toen ik door het geboorteland van mijn vader toendertijd in het allochtonen bakje bij het arbeidsbureau terecht kwam en allerlei rare cursussen en trajecten aangeboden kreeg die ik helemaal niet nodig had. Ik hoef dat stempeltje niet, ik wou gewoon een nederlander zijn en verder niets. Alleen dat woordje allochtoon zegt toch iets van niet puur ofzo. Heb er persoonlijk een schijthekel aan.

Oh? Ik weet helemaal niet dat het zo gebeurd? Maar wat is dan het alternatief als je efficient met die data wil omgaan als arbeidsbureau

Je krijgt een nieuwe melding, minimaal 1 ouders is allochtoon.

Je kunt vooraf sturen en tijdens het gesprek schrappen indien extra aandacht overbodig is.

Of je kunt achteraf sturen en een nieuwe afspraak inplannen en een maatplan maken.

Dat zou per definitie duurder zijn en arbeidsintensiever.

Betekent niet dat ik niet begrijp wat je bedoeld, het is gewoon niet leuk.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:10:

[...]

Dus omdat ik zeg dat ik in Nederland vaak gediscrimineerd word (wat geen worldview is, maar gewoon een constatering van een feit) richt ik mijn leven in als slachtoffer? Bijzonder.En weer verdraai je mijn woorden, ik zeg niet dat je je leven inricht als slachtoffer omdat je zegt dat je in NL vaak gediscrimineerd wordt. Dat bedoelde ik niet met je worldview. Ik bedoelde je kijk op Nederland en (blanke) Nederlanders.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:37:

We houden toch ook het aantal vrouwen bij en in hoeveel uur we per week werken.

Met die data kun je gaan sturen.

Ik zit ook graag met iedereen in een groot hok, maar in de praktijk zijn er nog verschillen te zien tussen de manier waarop diverse groepen functioneren in de samenleving(arbeid,opleidingsniveau,verzuim,bijstand en weet ik veel wat nog meer)

Je moet ergens op sturen en is het echt zo raar dat we sturen op de eerste paar generaties?

Na generatie twee moeten we er wel mee stoppen.

Ik weet het ook allemaal niet.

Natuurlijk moet je sturen, meten, weten...

Maar de uitwerking is een heel andere. 'Allochtoon' is een begrip geworden in de media en in de maatschappij. Een negatief begrip. Dat is dus iets heel anders dan een statistisch hulpje voor het CBS.
quote:damocles schreef op 01 juni 2016 @ 21:14:

[...]

Mijn blanke vader is in Indonesie geboren, waar staat hij geregistreerd als allochtoon? Mijn blanke vader ook. Dat maakt hem - en die van jou dus ook - volgens de wet een allochtoon, en jou ook. Je bent namelijk allochtoon als jijzelf of 1 van je ouders niet in Nederland is geboren. Niet-westerse allochtoon ben je dan officieel, en als je zo'n formulier onder je neus krijgt waarin daarnaar gevraagd wordt zal je ook zo geregistreerd worden. Bijvoorbeeld op je werk.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven