Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 18:02:

Tja ik zag dan weer deze week een mooi staaltje racisme: een grote Indische familie installeert zich op de stoeltjes voor een ijssalon terwijl de dochter ijsjes haalt. Onmiddellijk rent er iemand naar buiten om ze weg te jagen, terwijl ik rustig mocht blijven zitten. Ik wees haar op haar fout en ze vertrok, maar even sorry zeggen kwam niet in haar op.Het word een beetje te rustig voor je geloof ik.
quote:Cateautje schreef op 02 juni 2016 @ 17:22:

[...]

Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik het hele issue te infantiel voor woorden en inderdaad, IRL besteed ik er geen woord aan.Wat doe je dan hier als ik vriendelijk vragen mag?
quote:damocles schreef op 02 juni 2016 @ 18:00:

Zoveelste link naar filmpje, maar echt even kijken, interessant en wat mij betreft de spijker op zijn kop.

(H)eerlijke analyse 'zwarte PIET' van de snijtafelIk ga 'm net zo lang delen tot op zijn minst één persoon 'm bekijkt en inhoudelijk reageert.
quote:kadanz schreef op 02 juni 2016 @ 18:07:

[...]

Wat doe je dan hier als ik vriendelijk vragen mag?

Deze vraag komt precies van de verwachten kant.

Antwoord? Dat zijn mijn zaken.
quote:moonpoppy schreef op 02 juni 2016 @ 18:07:

[...]

Het word een beetje te rustig voor je geloof ik.Welnee, ik deel een observatie, meer niet.
quote:damocles schreef op 02 juni 2016 @ 18:11:

[...]

Ik ga 'm net zo lang delen tot op zijn minst één persoon 'm bekijkt en inhoudelijk reageert. Ik probeer het maar krijg zwart beeld,geen filmpje
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 18:13:

[...]

Welnee, ik deel een observatie, meer niet.Ik ook.
quote:Cateautje schreef op 02 juni 2016 @ 18:06:

[...]

Je bent de enige die nogal activistisch post, terwijl de rest gewoon met elkaar door één deur kunnen. Heb je iets op het hart, dan kan je het hier posten, maar waak ervoor om telkens met jij-bakken aan te komen, want daar is hier alleen sprake van als je het er in wenst te zien.

Nogmaals, geen olie op het vuur dus.

Ik wil ook best gezellig mee kletsen hoor, dus hoe was Keltfest?

(een oprechte vraag, geen cynisme, geen olie op het vuur)
quote:moonpoppy schreef op 02 juni 2016 @ 18:14:

[...]

Ik ook.Aha dan zat je er naast. Ben gewoon lekker aan het forummen. Mijn zeepkistje is in reparatie
quote:moonpoppy schreef op 02 juni 2016 @ 18:14:

[...]

Ik probeer het maar krijg zwart beeld,geen filmpje Oh da's irritant, zo dan: https://youtu.be/ss1QwFNmXxw

klik
quote:damocles schreef op 02 juni 2016 @ 18:11:

[...]

Ik ga 'm net zo lang delen tot op zijn minst één persoon 'm bekijkt en inhoudelijk reageert.

Lieverd ik wou er net aan beginnen en torn zag ik dat ik me door een film van een half uur moest worstelen. Gek genoeg zit die pieten discussie mij niet hoog genoeg om daar echt voor te gaan zitten.

Ik ben geen fan van blackface dus ben ik voor een make over maar ga echt niet demonstreren of vrienden erop aankijken als zij het wel leuk vinden. Alleen wanneer de discussie weer een oplaait dan veeg ik wel alle onzin van de tafel. Maar nog steeds zal ik iemand niet voor racist uitmaken omdat ze het feest op de traditionele manier vieren.
quote:khemam schreef op 02 juni 2016 @ 18:26:

[...]

Lieverd ik wou er net aan beginnen en torn zag ik dat ik me door een film van een half uur moest worstelen. Gek genoeg zit die pieten discussie mij niet hoog genoeg om daar echt voor te gaan zitten.

Ik ben geen fan van blackface dus ben ik voor een make over maar ga echt niet demonstreren of vrienden erop aankijken als zij het wel leuk vinden. Alleen wanneer de discussie weer een oplaait dan veeg ik wel alle onzin van de tafel. Maar nog steeds zal ik iemand niet voor racist uitmaken omdat ze het feest op de traditionele manier vieren.

Jammer, echt een interessante analyse. Worden veel dingen aangekaart die mensen hier wellicht wat genuanceerder laten nadenken.

Ik ben overigens ook helemaal voor aanpassing van Piet. Niet dat het wat uit zou moeten maken, maar goed. :-)
quote:Yggdrasil- schreef op 02 juni 2016 @ 18:00:

[...]

Ja ik verslik me bijna in mijn thee.

Ooit een behoorlijk verhitte discussie met fashion gehad over het woord neger, dat het niks zegt over de kleur of het ' negroïde ras' maar bedacht is in de slaventijd, ik weet niet wat ze er allemaal bij haalde.

Net als dat halfbloedje echt totaaaaaaaal fout was.

Ook al is een half Indisch half Nederlands persoon halfbloed (basis is Nederland want daar wónen we)

Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd dubbelbloed te zeggen, maar het woord neger zou ik nooit in de mond nemen, net als zwarte. Hiermee scheer je veel te veel mensen (die niet eens echt zwart zijn over 1 kam; Nigerianen die zijn heeeeel donker en soms blauwig zwart maar de meeste getinte mensen zijn gewoon bruin)

Generaliseren mogen de etnische minderheden zélf wel hier maar wij als blanke moeten echt op eieren lopen. Why?Ik vind het neger een vreselijk woord maar ik kan er niet omheen dat het gebruikt wordt, en als je goed oplet dan zie je dat ik het woord altijd gebruik in een bepaalde specifieke context. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde interactie met mijn collega's beschrijf.
Het zou handig zijn als Nederland ook een algemeen geaccepteerde benaming had net als Afro-Americans. Al blijft het dan wel lastig dat niet iedereen oorspronkelijk uit Afrika komt. Ik denk dat de intentie waarmee het woord gebruikt wordt dan ook maar bepalend moet zijn.
Damocles, ik heb het geprobeerd, maar vind het voornamelijk geklets.

Ook ik vind de zwarte Pietendiscussie niet belangrijk genoeg om me verder te verdiepen in deze video.
quote:khemam schreef op 02 juni 2016 @ 16:25:

[...]

Ik ben juist blij dat je eerlijk bent.

Schrik er ook wel een beetje van. Ik bekijk dit allemaal ook maar van de zijlijn natuurlijk. Ik zit niet in de tram met hamid en sherida en koos en tinie wonen ook niet bij mij in de straat.

Dat krampachtige versterkt volgens mij idd alles enorm. Je wil het goed doen en gaat daardoor misschien wel overcompenseren. Maar juist in je privekring als buren en vrienden zou dat toch niet nodig moeten zijn. De media geeft een beeld alsof er 2 kampen zijn maar ik persoonlijk merk daar in mijn dagelijks leven bijzonder weinig van in de omgang met mensen. Ik vraag ook rustig aan mijn dochter hoe heete dat blanke meisje ook alweer zonder me af te vragen of dat wel ok is. Moet ik dan echt onthouden wat ze aan had en gezegd heeft om haar te beschrijven? Heel overdreven. Ik weet zeker dat mensen mij vaak zullen omschrijven als die donkere vrouw met al dat haar. En dan zal iedereen meteen weten wie ze bedoelen waarschijnlijk, daar zal ik mij niet beledigd door voelen. Ik heb 3 meiden werken met dezelfde naam, blonde J, donkere J en J met die neus. PC geenzins maar wel lekker duidelijk en de enigste J die eigenlijk niet zo netjes benoemd wordt is die ene met het prominente reukorgaan.

Ja, nou dat dus. Het is voor mij best normaal om het te hebben over De Spriet, De Rooie of Die met De Neus. Maar gevoelsmatig kan ik niet meer aankomen met Dat Bruine Meisje.

Straks ben ik een blanke racist.

Terwijl ik het in alle oprechtheid alleen over een uiterlijk kenmerk heb.

Ikzelf loens en ben rossig. De Schele Rooie.
In amerika word ik soms als afro-european omschreven. Ikzelf vind het al snel best en stoor mij niet in het bijzonder aan het woord neger. Gekleurd, donker ook goed. Het wordt pas storend als er aan die benaming eigenschappen worden toebedeeld die niet meer met de kleur te maken hebben.

Maar waar in Nederland de crux zit is dat al die mensen wel onderdeel can de afrikaanse diaspora zijn maar wel allemaal een eigen land en daarbij behorende cultuur en taal hebben waar zij meer binding mee voelen dan het afrikaanse continent. Dus ja, probeer daar maar een naam voor te verzinnen waar iedereen blij mee is. Succes, ik hoor het wel als jullie eruit zijn. Tot die tijd maakt de toon de muziek en de context het verschil.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 16:26:

[...]

Puh-lease. Iemand die van beroep schrijver is moet toch minimaal de verbale begaafdheid bezitten om gewoon met mensen in gesprek te kunnen zonder zich te moeten verlagen tot beledigingen. Dus hoezo zou je je vet ongemakkelijk moeten voelen? Kom op nou, je bent intelligenter dan je je nu voordoet.

Over huilie-huilie slachtoffergedrag gesproken, zeg. Stel je niet zo aan.

Ik ben slim en ik ben beleefd.

Het gaat erom dat ik misschien liefdevol iets over jouw kroeshaar wil zeggen (waar ik strontjaloers op ben en mijn haren dmv permanent in de jaren negentig compleet voor verwoest heb) zonder dat je het als definiëring van onze verschillen ziet.

Snap jij het nog? Ik niet meer.

Wanneer wordt benaming van bijv uiterlijk of verschil in afkomst/cultuur ongewenst beledigend?
Ik denk dat als je werkelijk lekker en gelukkig in je vel zit dat de toon en de context helemaal niets uitmaken. Die toon en die context zijn dan het probleem van degene die ze voeren en niet de dragers van de kleur. Althans, zo werkt het bij mij.
quote:TheJoker schreef op 02 juni 2016 @ 18:41:

[...]

Ja, nou dat dus. Het is voor mij best normaal om het te hebben over De Spriet, De Rooie of Die met De Neus. Maar gevoelsmatig kan ik niet meer aankomen met Dat Bruine Meisje.

Straks ben ik een blanke racist.

Terwijl ik het in alle oprechtheid alleen over een uiterlijk kenmerk heb.

Ikzelf loens en ben rossig. De Schele Rooie.Dan ben je geen racist hoor. Het is wat anders als je haar roetmop, zwartje of iets dergelijks noemt. Waarom voel je dan die angst als je dat bruine meisje zegt?
quote:Cateautje schreef op 02 juni 2016 @ 18:48:

Ik denk dat als je werkelijk lekker en gelukkig in je vel zit dat de toon en de context helemaal niets uitmaken. Die toon en die context zijn dan het probleem van degene die ze voeren en niet de dragers van de kleur. Althans, zo werkt het bij mij.Een mens is niet van steen, dus soms word je toch gewoon boos of verdrietig van de zoveelste opmerking die nergens op is gebaseerd lijkt mij.
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 18:50:

[...]

Dan ben je geen racist hoor. Het is wat anders als je haar roetmop, zwartje of iets dergelijks noemt. Waarom voel je dan die angst als je dat bruine meisje zegt?

Daar kwam kindlief mee aan. Kan niet. Er zijn veel bruine mensen boos zag ze op tv.

Dat vind ik buitengewoon kut.
quote:Cateautje schreef op 02 juni 2016 @ 16:33:

[...]

Het is gewoon toegestaan om jezelf te zijn hoor. Je hoeft niet op eieren te lopen, voor niemand.

Exact dit!Je weet toch van jezelf hoe je in het leven staat, dat kan een ander je niet vertellen hoor.

heeft een excel lijst met een racisten checklijst.

De racistenmeter ofzo.

Racisme en discriminatie is aan de orde van de dag in Nederland, maar dat wisten we al.

Echter de ene allochtoon heeft er dagelijkse mee te maken en de ander kan de ervaringen op 1 hand tellen.

Dat maakt wel degelijk dat je er een verschillende kijk op hebt
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 18:51:

[...]

Een mens is niet van steen, dus soms word je toch gewoon boos of verdrietig van de zoveelste opmerking die nergens op is gebaseerd lijkt mij.Men kan mij alleen complimenteren om mijn huidskleur. Beledigen is niet mogelijk, daarvoor ben ik te blij en te gelukkig met het feit dat ik bruin ben.
quote:TheJoker schreef op 02 juni 2016 @ 18:53:

[...]

Daar kwam kindlief mee aan. Kan niet. Er zijn veel bruine mensen boos zag ze op tv.

Dat vind ik buitengewoon kut.Ja dat is ook rot. Ik heb ook altijd moeite om de Zwarte Pieten discussie uit te leggen aan een kind. Doe dat dan ook heel omzichtig, want dit is iets wat kinderen tot een bepaalde leeftijd wat mij betreft niet tot in detail hoeven te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven