Voelen mensen zich onaantastbaar op internet?

09-06-2016 22:10 91 berichten
Zojuist heb ik een (oude) aflevering van Peter R. de Vries bekeken waarin, weer eens, werd gehaald hoe onaantastbaar sommige mensen zich voelen op internet. Schelden, iemand bedreigen en dan nog het liefst anoniem. Wat bezielt dat soort mensen?

Nu lees ik hier al een tijdje mee en zie het soms ook op dit forum voorbij komen. Als je een topic opent mag je rekening houden met de ongezouten mening van mede forummers, niets mis mee. Maar soms worden mensen, gelukkig niet vaak, bewust neergehaald. Op facebook is het vaak nog vele malen erger, schelden, bedreigen... omdat iemand toevallig niet je mening deelt, anders in het leven staat?

Als ik zoiets lees vraag ik me af wat voor plezier iemand daaraan beleeft, om iemand volledig de grond in te trappen?
Alle reacties Link kopieren
Ibbeltje en kunai, dat is toch juist een mooie eigenschap, dat je mensen niet wilt kwetsen? Gedachten zijn tolvrij hoor.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 09 juni 2016 @ 23:00:

Ibbeltje en kunai, dat is toch juist een mooie eigenschap, dat je mensen niet wilt kwetsen? Gedachten zijn tolvrij hoor.Ja dat is natuurlijk ook zo! Alleen ik heb soms het idee dat andere mensen écht vriendelijk zijn en dat ik gewoon een bitch ben in een aardige verpakking. Dus het is fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met een inner bitch
quote:Sapsorrow schreef op 09 juni 2016 @ 22:51:

[...]

Ja ik kan dus echt wakker liggen als ik vind dat ik veel te bot ben geweest of als ik merk dat ik een frustratie op iemand afreageer. Ik bied ook wel eens mijn excuses aan. Ik vind dat netjes, het kan altijd gebeuren dat je chagerijnig bent en er iets verkeerd uitkomt. Of als je iets verkeerd begrijpt en een lullige opmerking maakt daardoor. Ik ga nooit bewust en expres iemand kwetsen maar ook als iemand gekwetst raakt zonder dat ik die bedoeling had, maak ik mijn excuses. Dat lijkt wel een uitgestorven gewoonte.

En sommige mensen doen het er gewoon om, expres en bewust. Daar kan ik ook niks mee hoor. Ik vind het vreselijk om mensen te kwetsen. Ik steek echt veel liever mensen veren in de kont dan dat ik ze naar beneden probeer te halen. Zelfs assertief zijn ben ik voorzichtig mee want je weet nooit of iemand dat kan handelen. Ook al zeggen ze rottige dingen, ze kunnen een laag gevoel voor eigenwaarde hebben.

Maar er zijn wel eens topics waarvan ik denk zeker te weten dat ze nep zijn of voor de lol. Dan lach ik wel mee. Maar soms denk ik wel, stel nou dat dit wel een echt verhaal is, dan zijn die mensen vast hartstikke gekwetst. Maar ja, ik ben ook maar een mens. Er zijn ook best vaak trollentopics.

Kijk dát bedoel ik nu.

Natuurlijk reageert iemand vanuit een emotie. Jij denkt daar duidelijk wel achteraf overna, of je iemand met je schrijfsels misschien gekwetst hebt. Maar hoeveel mensen doen dat niet? Sterker nog, die doen het er gewoon om, bewust een ander kwetsen. En dan nog lekker slapen, werkelijk, ik begrijp daar niets van!
Ik heb de laatste aflevering van Peter R ook gezien, die man vond dat Peter een kogel door zijn kop moest krijgen omdat hij iets aardigs had gezegd over vluchtelingen, ook Umbert Tan moest aan zijn ballen opgehangen worden, toen Peter R uiteindelijk voor hem stond wat gebeurde er toen........helemaal niets!!!!!! Het was gewoon een weerloze oude man die veilig achter zijn pctje achter gesloten gordijnen de meest lelijke dingen heeft opgeschreven. Uiteindelijk heeft hij een slijmerig kaartje gestuurd naar Peter met 1000x excuses kan jij je dat voorstellen, van kogelbrief naar excuses.

En zo werkt dat met al die helden op internet, niets is zo makkelijk op anoniem je gal te spuwen, lekker veilig thuis in je pyama met een kopje thee erbij. Ik neem mensen die roeptoeteren op internet daarom ook totaal niet series, want als je face to face de discussie met ze aan zou gaan dan begint het ontkennen, en hebben ze het vooral niet zo bedoeld. Lafaards!!!!!!
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Oeps... ik klink nu ook best gefrustreerd, dat ben ik niet hoor
quote:Miskotto schreef op 09 juni 2016 @ 23:07:

Ik heb de laatste aflevering van Peter R ook gezien, die man vond dat Peter een kogel door zijn kop moest krijgen omdat hij iets aardigs had gezegd over vluchtelingen, ook Umbert Tan moest aan zijn ballen opgehangen worden, toen Peter R uiteindelijk voor hem stond wat gebeurde er toen........helemaal niets!!!!!! Het was gewoon een weerloze oude man die veilig achter zijn pctje achter gesloten gordijnen de meest lelijke dingen heeft opgeschreven. Uiteindelijk heeft hij een slijmerig kaartje gestuurd naar Peter met 1000x excuses kan jij je dat voorstellen, van kogelbrief naar excuses.

En zo werkt dat met al die helden op internet, niets is zo makkelijk op anoniem je gal te spuwen, lekker veilig thuis in je pyama met een kopje thee erbij. Ik neem mensen die roeptoeteren op internet daarom ook totaal niet series, want als je face to face de discussie met ze aan zou gaan dan begint het ontkennen, en hebben ze het vooral niet zo bedoeld. Lafaards!!!!!!Ohh.. dat kaartje!!
Bij eemn ernstige overtreding weten ze je altijd te vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:ibbeltje12 schreef op 09 juni 2016 @ 23:02:

[...]

Ja dat is natuurlijk ook zo! Alleen ik heb soms het idee dat andere mensen écht vriendelijk zijn en dat ik gewoon een bitch ben in een aardige verpakking. Dus het is fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met een inner bitch Precies dit.
O ik kan ook hele onaardige dingen over mensen denken, in eerste instantie. Maar daarna ga ik me proberen in te leven en corrigeer ik die gedachten weer. Die eerste gedachtes die ik wel eens heb, staan soms ook bovenaan in een topic. Dat zijn de mensen die hun gedachtes meteen neerpennen. Maar ik weet intussen wel van mezelf, dat als ik even beter nadenk, dat ik die eerste onaardige gedachtes te kort door de bocht vind.

Maar goed, je kunt nooit altijd aardig zijn en nooit door iedereen aardig gevonden worden, yin en yang he. Sommige mensen zul je onuitstaanbaar vinden terwijl die irl heel aardige mensen zijn, dat kan.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sophiever schreef op 09 juni 2016 @ 22:39:

Het valt mij op dit forum wel op dat er steeds dezelfde types zijn die op zoek zijn naar bepaalde topics, woorden verdraaien en vervolgens alles eraan doen om de opener er onderuit te halen, aan te vallen of ronduit onbeschoft bejegenen.

Ik vind dit erg vreemd gedrag. Op internet is er immers geen groepsdruk waar op middelbare scholen achter werd verscholen. Dus dit is echt een weerspiegeling van iemands karakter.

Helemaal mee eens.

En deze forummers weten ook nog eens dat het niet deugt want ze veranderen regelmatig van nick.

Deden ze dat niet zou de rest zien wat voor zieke types het zijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kopjekoffie70 schreef op 09 juni 2016 @ 23:42:

[...]

Helemaal mee eens.

En deze forummers weten ook nog eens dat het niet deugt want ze veranderen regelmatig van nick.

Deden ze dat niet zou de rest zien wat voor zieke types het zijn.Veranderen van nick?
Door de (ervaren) crisis zijn mensen harder geworden. Alles draait nu zogenaamd om de vrijheid van meningsuiting. Alles moet maar gezegd kunnen worden, ook al kan het kwetsend zijn.
quote:Sophiever schreef op 09 juni 2016 @ 23:45:

[...]

Veranderen van nick?Schuldig, doe ik ook eens, puur omdat ik soms te veel persoonlijke info geef. Ik wil wel een beetje anoniem kunnen schrijven, doen jullie dat nooit eens?
quote:Kunai schreef op 09 juni 2016 @ 22:50:

Hier een redelijk interessant stuk dat ik vond nadat ik 'why are people assholes on the internet?' googelde. Ik vroeg me ooit eens hetzelfde af, naar aanleiding van een idioot op Youtube.

Ik denk niet dat het veel te maken heeft met onzekerheid, maar meer met dat mensen denken dat er geen consequenties zijn, in ieder geval niet in het echte leven. Als je een ban hebt is je leven niet voorbij, en op fora zijn de meeste mensen anoniem, dus ze komen niet naar je huis om je in elkaar te rammen of om verhaal te halen. Op Facebook weet ik het niet, ik begrijp dat ook niet.

Ik ben onzeker, en durf juist niet lomp te zijn. Soms type ik iets heel fels, en dan verwijder ik het weer omdat ik geen trut wil zijn. Eigenlijk ben ik een vreselijk wijf, maar alleen in mijn eigen hoofd.

Sommige mensen zijn gewoon verbaal incontinent als ze zich kunnen verschuilen achter een alias als 'sweetprincess1965' of 'YouCan'tHandleMe69'. Iedere gekkie met internetverbinding kan op het net. Toch anders dan een lezing met een discussie na afloop in buurtcentrum 'De Leergierige Mier'.

Ik denk niet dat jij een vreselijk wijf bent. Gewoon een normaal type met normbesef en een geweten (de 'rem'). Ik ben soms een vreselijk wijf. Zo heb ik eens een 'dreiger' van MP opgespoord en ben ik daar aan de deur gegaan. Het meest onooglijke, muizige en morsige vrouwtje ever stond toen voor mijn neus. Dan trek ik mijn mond wel open. Haar man wist van niets, die stond met een rood hoofd van schaamte de dreigmailtjes te lezen. Sindsdien moet ik daar altijd aan denken als ik van die rare reacties krijg bij YT of Pinterest (ja echt, en dan heb ik op Pinterest alleen maar van die Hollie Hobby borden). Dan zie ik weer zo'n muizig type voor mij met teveel aan vrije tijd die daardoor hele fictieve levens kan verzinnen en opbouwen op diverse sites/fora/vulmaarin.

Gevalletje IRL niets kunnen/durven zeggen en dan maar alles op het net gooien. Zonder ook maar een seconde na te denken over het feit dat daar meerdere echte personen aanwezig zijn. En sommigen weten ook echt niet beter.
quote:kopjekoffie70 schreef op 09 juni 2016 @ 23:42:

[...]

Helemaal mee eens.

Deden ze dat niet zou de rest zien wat voor zieke types het zijn.

Ik ben ook een paar keer van nick veranderd maar dat was niet omdat ik me schaam voor wat ik gezegd heb met die nicks. De eerste keer, ging iemand me steeds mailen als ik iets zei wat haar niet beviel. De tweede, was een naam van een rol die David Bowie heeft gespeeld en die ging dood. Dat voelde op 1 of andere manier niet goed. De derde keer, was vanwege mogelijke herkenning van iemand van buiten, wat ik niet wilde. En dit is dus mijn vierde. Er kunnen allerlei redenen zijn iig om van nick te veranderen.

Deze ben ik eigenlijk een beetje beu. Ik hou ook van verandering. Eerst wilde ik de hele tijd dezelfde nick houden omdat mensen je dan gaan herkennen. Maar toen kwam ik erachter dat idd heel veel mensen continue van nick veranderen. Tja dat maakt het ook niet zoveel meer uit. Ik herken echt alleen de mensen die altijd dezelfde nick houden, of dezelfde nick met .2 erachter ofzo of een paar letters veranderd. Dat snap ik nooit zo goed, want dan weet iedereen toch meteen dat het dezelfde persoon is? Misschien omdat de naam dan niet meer googelbaar is?

Nou ja, ik wil wel steeds dezelfde houden maar eigenlijk vind ik deze nick niet leuk meer. Misschien zou het verplicht moeten zijn om al je oude nicks in je onderschrift te zetten. Volgens mij herkennen de forumfossielen mij trouwens wel ten alle tijden. Ik schijn op te vallen in absurditeit, betweterigheid terwijl ik niks weet en gebruik van emoticons. Ach, elk forum moet een forumgek hebben he.
quote:Dan zie ik weer zo'n muizig type voor mij met teveel aan vrije tijd die daardoor hele fictieve levens kan verzinnen ..

Zouden mensen dat echt doen? Waarom? Het lijkt me dat dat zoveel energie kost. Ik bedoel, dan moet je toch zorgen dat je steeds hetzelfde verteld? Ik vraag me af wat de 'beloning' dan is. Frauderen snap ik wel, catfishes ed. Maar een heel leven verzinnen, ik heb het vaker horen zeggen hier, ik geloof dat gewoon niet zo eigenlijk dat mensen dat doen. Ik ben bloedeerlijk hier, waarom zou je dat niet zijn, het is toch anoniem. Ik heb ook wel genoeg meegemaakt, ik hoef niks te verzinnen om iets te vertellen te hebben.

Ik heb trouwens eigenlijk nog nooit dreigers in mijn mailbox gehad of via marktplaats. Wel heb ik een keer iemand die aanbood je konijnen op te halen om te slachten, een mail gestuurd met een hele preek. Konijntjes zijn om van te houden, niet om op te eten!
-
quote:Sapsorrow schreef op 10 juni 2016 @ 00:22:

[...]

Zouden mensen dat echt doen? Waarom? Het lijkt me dat dat zoveel energie kost. Ik bedoel, dan moet je toch zorgen dat je steeds hetzelfde verteld? Ik vraag me af wat de 'beloning' dan is. Frauderen snap ik wel, catfishes ed. Maar een heel leven verzinnen, ik heb het vaker horen zeggen hier, ik geloof dat gewoon niet zo eigenlijk dat mensen dat doen. Ik ben bloedeerlijk hier, waarom zou je dat niet zijn, het is toch anoniem. Ik heb ook wel genoeg meegemaakt, ik hoef niks te verzinnen om iets te vertellen te hebben.

Ik heb trouwens eigenlijk nog nooit dreigers in mijn mailbox gehad of via marktplaats. Wel heb ik een keer iemand die aanbood je konijnen op te halen om te slachten, een mail gestuurd met een hele preek. Konijntjes zijn om van te houden, niet om op te eten! Pas maar op Sapsorrow, voor je het weet schrijf je iets verkeerds en willen ze je alsnog nog op de BBQ leggen..
quote:Donuttiezz schreef op 10 juni 2016 @ 00:48:

[...]

Pas maar op Sapsorrow, voor je het weet schrijf je iets verkeerds en willen ze je alsnog nog op de BBQ leggen..

Ik lees ook vaak nieuws? sites waar het toegestaan is om een reactie te geven (PowN GS). Vivaforummers zijn super netjes dan hoor

Ik lees wel vaak nieuws maar nooit de reacties erbij, nee. Bedoel je dat je daar met je viva-account in kunt loggen? Doe ik nooit. Ik vind die nieuwssites niet echt geschikt voor discussies, teveel mensen. Op facebook heb je dat al, een discussie met 500 mensen, dat gaat een zooitje worden natuurlijk. Daar heb je niet zoveel aan, vind ik.

Konijn is extreem mager vlees. En hartstikke taai. Zeker als je zo oud bent als ik. O ik zag een keer op tv dat ze in landen in Zuid Amerika cavia's roosteren op de bbq! En dan pletten ze hem eerst tussen zo'n rooster die je ook voor vis enzo hebt. Het ziet eruit als road-kill, ugh.
Wat ik het ergste vind is dat soort dumpert sites waar mensen een ander ongevraagd te kakken zetten dmv stiekem gemaakte filmpjes. En de bijbehorende reacties daarop. Je mag wel uitkijken tegenwoordig. Big Brother is watching you.
l'amour de soi...belle la vie...
quote:ibbeltje12 schreef op 09 juni 2016 @ 22:41:

[...]

Ik denk dat het voor sommige mensen inderdaad gewoon even lekker is. Zoals je soms ook zin hebt om als je boos bent de deur hard dicht te slaan ofzo. Alleen in het echt scheld je mensen niet uit, omdat je dan meteen de reactie op hun gezicht ziet en ziet dat je iemand pijn hebt gedaan. Die reactie zie je online niet, en dat betekent misschien voor sommige mensen dat ze zich niet realiseren dat die reactie er wel is? Dus dan heb je het lekkere deur-dichtslaan-gevoel, zonder het rotgevoel als je je realiseert dat je iemand hebt gekwetst.

Denk ik, ik roep ook maar wat.Dit hadden mijn woorden kunnen zijn, dat is ook precies wat ik denk..
Ik ben soms ook boos, heel boos soms. Maar om dat dan op internet te vermelden?

Er zijn best 'nette/chique' mensen nabij me die ook best grof uit de hoek kunnen komen op internet. Niet door te schelden, maar wel een bedrijf waar ze net niet de service kregen de grond in te boren.
Mij houd die vraag ook bezig. Interessant boek over een mogelijke verklaring van het fenomeen is net verschenen: http://www.debezigebij.nl/boeken/de-gro ... -inwaarts/

Erg benieuwd naar. De flap is veelbelovend:

De wereld lijkt steeds complexer en onoverzichtelijker te worden. In de hedendaagse ‘netwerksamenleving’ kun je geen kop koffie drinken zonder je medeschuldig te maken aan uitbuiting en slavernij, en staat je baan op het spel omdat aan de andere kant van de wereld een bank omvalt. Hierdoor beschouwen we de wereld steeds vaker als iets gevaarlijks waarover we geen controle hebben en dus keren we de blik naar binnen en klampen we ons vast aan de dingen die we nog wél in de hand hebben. Het resultaat: collectief narcisme en een publieke sfeer waarin een scherpe mening meer waard is dan een weloverwogen oordeel.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:lanah schreef op 10 juni 2016 @ 01:22:

Wat ik het ergste vind is dat soort dumpert sites waar mensen een ander ongevraagd te kakken zetten dmv stiekem gemaakte filmpjes. En de bijbehorende reacties daarop. Je mag wel uitkijken tegenwoordig. Big Brother is watching you.Ja dat vind ik ook. Het is toch strafbaar of niet?
@sapsorrow jij komt altijd echt heel lief over.

Wat een leuk en lief topic is dit ook geworden. Heerlijk. Dachten maar meer mensen zo als de meeste hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven