Voelen mensen zich onaantastbaar op internet?

09-06-2016 22:10 91 berichten
Zojuist heb ik een (oude) aflevering van Peter R. de Vries bekeken waarin, weer eens, werd gehaald hoe onaantastbaar sommige mensen zich voelen op internet. Schelden, iemand bedreigen en dan nog het liefst anoniem. Wat bezielt dat soort mensen?

Nu lees ik hier al een tijdje mee en zie het soms ook op dit forum voorbij komen. Als je een topic opent mag je rekening houden met de ongezouten mening van mede forummers, niets mis mee. Maar soms worden mensen, gelukkig niet vaak, bewust neergehaald. Op facebook is het vaak nog vele malen erger, schelden, bedreigen... omdat iemand toevallig niet je mening deelt, anders in het leven staat?

Als ik zoiets lees vraag ik me af wat voor plezier iemand daaraan beleeft, om iemand volledig de grond in te trappen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 09 juni 2016 @ 23:07:

Ik heb de laatste aflevering van Peter R ook gezien, die man vond dat Peter een kogel door zijn kop moest krijgen omdat hij iets aardigs had gezegd over vluchtelingen, ook Umbert Tan moest aan zijn ballen opgehangen worden, toen Peter R uiteindelijk voor hem stond wat gebeurde er toen........helemaal niets!!!!!! Het was gewoon een weerloze oude man die veilig achter zijn pctje achter gesloten gordijnen de meest lelijke dingen heeft opgeschreven. Uiteindelijk heeft hij een slijmerig kaartje gestuurd naar Peter met 1000x excuses kan jij je dat voorstellen, van kogelbrief naar excuses.

En zo werkt dat met al die helden op internet, niets is zo makkelijk op anoniem je gal te spuwen, lekker veilig thuis in je pyama met een kopje thee erbij. Ik neem mensen die roeptoeteren op internet daarom ook totaal niet series, want als je face to face de discussie met ze aan zou gaan dan begint het ontkennen, en hebben ze het vooral niet zo bedoeld. Lafaards!!!!!!Als je een politiek leider hebt die alleen maar blaat en als hij er op aangesproken wordt geen zinnig argument heeft, wat kun je dan van zijn volgelingen verwachten?
geneet van 't laeve
quote:Ttass28 schreef op 10 juni 2016 @ 08:10:

[...]

Ja dat vind ik ook. Het is toch strafbaar of niet?Volgens mij is filmen in het openbaar niet strafbaar zeggen ze toch altijd? En het plaatsen kennelijk ook niet..
l'amour de soi...belle la vie...
Wt ik tegenwoordig ook zo schokkend vind zijn die kopschopfilmpjes. Wordt iemand helemaal in elkaar getrapt en dan zetten ze het doodleuk op internet. Ik denk vaak in wat voor wereld zijn we beland sinds iedereen internet heeft.
T grappig is dat mensen hier en elders het bijvoorbeeld walgelijk vinden. Maar daadwerkelijk ertegen in gaan, een ander geluid laten horen, doen we niet altijd. Daar valt nog veel te winnen.

Beetje moed om er tegen op te treden, al is het maar in een morele openbare afkeuring. T lijkt hoe wreed allemaal ook, toch erop alsof wij ons hoofd ook eerder afwenden en denken dat t erbij hoort dan dat we echt ertegen in gaan.

T went. Het allemaal n beetje naar vinden zal dingen niet veranderen. Wat wel, weet ik ook niet.

En ik heb ook geen antwoord maar t is niet zo dat t allemaal 'die ander' is die t onbeschofte en nare gedrag laat zien. We zijn t zelf ook, door n bepaalde gemakzucht en lafheid, die te begrijpen is maar ons dus niet vrij pleit.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:misia schreef op 10 juni 2016 @ 10:17:

T grappig is dat mensen hier en elders het bijvoorbeeld walgelijk vinden. Maar daadwerkelijk ertegen in gaan, een ander geluid laten horen, doen we niet altijd. Daar valt nog veel te winnen.

Beetje moed om er tegen op te treden, al is het maar in een morele openbare afkeuring. T lijkt hoe wreed allemaal ook, toch erop alsof wij ons hoofd ook eerder afwenden en denken dat t erbij hoort dan dat we echt ertegen in gaan.

T went. Het allemaal n beetje naar vinden zal dingen niet veranderen. Wat wel, weet ik ook niet.

En ik heb ook geen antwoord maar t is niet zo dat t allemaal 'die ander' is die t onbeschofte en nare gedrag laat zien. We zijn t zelf ook, door n bepaalde gemakzucht en lafheid, die te begrijpen is maar ons dus niet vrij pleit.

Ik heb vaak het idee dat het verspilling van energie is om er tegenin te gaan. Toegegeven, als je niks zegt geeft dat geen verbetering, maar vaak valt met het aso-soort mensen gewoon niet te praten.

En dan nog zou ik een weerwoord alleen op internet durven geven. In het echte leven moet je dan ook nog eens bang zijn dat mensen echt agressief worden, en je klappen of erger krijgt.
Ik ben online veel meer open en durf beter feedback te geven aan anderen/voor mezelf op te komen op het internet dan IRL. Maar mijn online-persoonlijkheid blijft wel dicht bij mijn IRL-persoonlijkheid, alleen wat meer durf Ben in het echt meer verlegen en kijk de kat uit de boom.

Pesten, rotopmerkingen maken omdat ik toch lekker anoniem ben... nee, past niet bij mij. Als ik het ergens niet mee eens ben probeer ik het altijd wel uit te leggen en te onderbouwen, dat zie je meestal online niet zo snel gebeuren

Moest wel vreselijk lachen toen Peter die vent met die grote bek opspoorde en hem aanspraak op zijn kutopmerkingen op Facebook; stond ie daar met zn gulp open en maar ja-knikken. Hij piste bijna in zijn broek, mooi zo!
Ik denk dat dit toch wel de voornaamste reden is:

Confrontation has no negative social consequences

Ik denk dat veel mensen die onvriendelijk reageren op anderen vooral heel ongelukkig zijn met zichzelf. Veilig boos worden op anderen kunnen de meeste volwassenen niet meer, omdat er altijd negatieve sociale consequenties aan vastzitten: een partner pikt maar zoveel, vrienden en familie vinden het ook niet fijn om steeds afgesnauwd te worden. En veel van de volwassenen die hier onvriendelijk zijn tegen anderen, mochten zelfs als kind niet veilig boos worden, denk ik - misschien een van de oorzaken voor hun ongelukkigheid van nu. Het internet biedt die mogelijkheid wel: veilig boos kunnen worden op anderen, zonder negatieve sociale consequenties.
quote:Pantax schreef op 10 juni 2016 @ 15:24:

Ik denk dat dit toch wel de voornaamste reden is:

Confrontation has no negative social consequences

Ik denk dat veel mensen die onvriendelijk reageren op anderen vooral heel ongelukkig zijn met zichzelf. Veilig boos worden op anderen kunnen de meeste volwassenen niet meer, omdat er altijd negatieve sociale consequenties aan vastzitten: een partner pikt maar zoveel, vrienden en familie vinden het ook niet fijn om steeds afgesnauwd te worden. En veel van de volwassenen die hier onvriendelijk zijn tegen anderen, mochten zelfs als kind niet veilig boos worden, denk ik - misschien een van de oorzaken voor hun ongelukkigheid van nu. Het internet biedt die mogelijkheid wel: veilig boos kunnen worden op anderen, zonder negatieve sociale consequenties.Yep. Ook speelt groepsdruk een rol en het feit dat het heerlijk is om in een groep te zitten en vanuit die veilige dekking een loslopend persoon aan te kunnen vallen.
quote:Sapsorrow schreef op 10 juni 2016 @ 00:22:

[...]

Zouden mensen dat echt doen? Waarom? Het lijkt me dat dat zoveel energie kost. Ik bedoel, dan moet je toch zorgen dat je steeds hetzelfde verteld? Ik vraag me af wat de 'beloning' dan is. Frauderen snap ik wel, catfishes ed. Maar een heel leven verzinnen, ik heb het vaker horen zeggen hier, ik geloof dat gewoon niet zo eigenlijk dat mensen dat doen. Ik ben bloedeerlijk hier, waarom zou je dat niet zijn, het is toch anoniem. Ik heb ook wel genoeg meegemaakt, ik hoef niks te verzinnen om iets te vertellen te hebben.

Ik heb trouwens eigenlijk nog nooit dreigers in mijn mailbox gehad of via marktplaats. Wel heb ik een keer iemand die aanbood je konijnen op te halen om te slachten, een mail gestuurd met een hele preek. Konijntjes zijn om van te houden, niet om op te eten!

Ja, ik geloof dat er zeker mensen zijn die dat doen. Als escape, als hobby. Er zijn mensen die compleet leven in een online game. Daar doen ze niemand echt kwaad mee. Het gaat pas eng worden als ze hun eigen verzinsels gaan geloven en daarmee anderen schaden. Op dit forum bijvoorbeeld, hele zielige verhalen, maand na maand. En dan een oproepje. Mensen geven en dan blijkt het van a tot z verzonnen te zijn. Of iemand heeft ineens een ernstige ziekte, andere forummers leven mee of delen hun eigen ervaringen met alle emoties die daarbij komen kijken. Wat zo'n trol dan losmaakt met een onzinverhaal puur om zelf even 5 minuten aandacht te krijgen.

Dan hoor ik wel vaker dat mensen daar zelf bij zijn, dat je altijd een slag om de arm moet houden op internet. Is ook wel zo. Maar net als IRL heb je mensen die wat liever of naïever zijn. Mensen die graag helpen en mensen die zich wat afzijdig houden. Fantasten met toch leuke verhalen en fantasten met kwade opzet. En de beroepsoplichters.
quote:lemoos2 schreef op 10 juni 2016 @ 16:23:

[...]

Ja, ik geloof dat er zeker mensen zijn die dat doen. Als escape, als hobby. Er zijn mensen die compleet leven in een online game. Daar doen ze niemand echt kwaad mee. Het gaat pas eng worden als ze hun eigen verzinsels gaan geloven en daarmee anderen schaden. Op dit forum bijvoorbeeld, hele zielige verhalen, maand na maand. En dan een oproepje. Mensen geven en dan blijkt het van a tot z verzonnen te zijn. Of iemand heeft ineens een ernstige ziekte, andere forummers leven mee of delen hun eigen ervaringen met alle emoties die daarbij komen kijken. Wat zo'n trol dan losmaakt met een onzinverhaal puur om zelf even 5 minuten aandacht te krijgen.

Dan hoor ik wel vaker dat mensen daar zelf bij zijn, dat je altijd een slag om de arm moet houden op internet. Is ook wel zo. Maar net als IRL heb je mensen die wat liever of naïever zijn. Mensen die graag helpen en mensen die zich wat afzijdig houden. Fantasten met toch leuke verhalen en fantasten met kwade opzet. En de beroepsoplichters.

Dat is wel zo idd, nu je het zo opnoemt. Ik ken ook wel verhalen van catfishes ed. Ik ben nogal goedgelovig eigenlijk, ik geloof een verhaal totdat ik zelf merk dat het niet echt is. Het maakt voor mij niet zoveel uit, om te posten in een nep-topic, ik besteed ook tijd aan onzin-topics en soms is een trollentopic ook best grappig. Maar het wordt idd eng als mensen hele levens zelf gaan verzinnen.

Soms denk ik dat mensen hier dat van mij denken, omdat ik best veel bijzondere dingen meemaak en mee heb gemaakt, dat ik dingen verzin, het is wel eens gesuggereerd. Ik denk dat dat kan komen, als dat zo is, omdat de meeste mensen een vrij saai leven hebben. Maar ik vertel de waarheid hier, ik weet dat veel mensen dat niet doen maar wat heb je eraan om iets te verzinnen? Ik schaam me niet voor mezelf en voor mijn leven. Is misschien wel bijzonder, ik hoor wel vaker dat mensen vinden dat ik wel heel erg open ben, daar kies ik bewust voor. Ik hou van transparantie. Dat maakt dat ik kan groeien, vind ik. Doe ik voor mezelf, niet voor anderen. De anonimiteit, beschermt me want niet veel mensen kennen mijn levensverhaal. En het is bijzonder genoeg om te vertellen, vind ik. Ik doe het omdat anderen er iets aan kunnen hebben, aan zien dat ik open en eerlijk durf te zijn.

Maar goed, misschien is dat teveel eer hoor. Ik heb wel eens het idee dat mensen denken dat ik een ontzettend raar mens ben, dat klopt alleen wel.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Eigenlijk doe ik het voor beide, mezelf en anderen. Open en eerlijk zijn over mijn leven. Ik vind dat daar waarde in zit.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Ik vind het mooi dat je zo open over je nogal afwijkende leven bent Sap en ik denk dat mensen hier zeker iets van kunnen leren. Bovendien kunnen ze jou niet raken met insinuaties e.d. als jij gewoon open bent, want dan valt er niets te insinueren en dat maakt mensen dan woest van frustratie .
quote:iris1969 schreef op 10 juni 2016 @ 15:52:

[...]

Yep. Ook speelt groepsdruk een rol en het feit dat het heerlijk is om in een groep te zitten en vanuit die veilige dekking een loslopend persoon aan te kunnen vallen.Voel je je daar niet lullig onder dan?
Want ik vind het eerlijk gezegd n

En toen drukte zoon op het knopje
quote:Pantax schreef op 10 juni 2016 @ 17:42:

[...]

Voel je je daar niet lullig onder dan?Ik? Ik hou niet van groepsdruk en pack hunting, maar ik weet wel dat het bestaat.
quote:iris1969 schreef op 10 juni 2016 @ 17:43:

[...]

Ik? Ik hou niet van groepsdruk en pack hunting, maar ik weet wel dat het bestaat.Ah, het is dus onbewust. Je doet het momenteel, in dat andere topic en ik zat me af te vragen wat je motivatie was.
quote:Pantax schreef op 10 juni 2016 @ 17:45:

[...]

Ah, het is dus onbewust. Je doet het momenteel, in dat andere topic en ik zat me af te vragen wat je motivatie was.Welk topic? De dame met Ass en de badjuf? Ik ben me er niet van bewust dat ik aan het pack hunten ben, want ik vertel mijn mening over haar gedrag onafhankelijk van wat anderen vinden, maar ik zal haar verder met rust laten, want ik wil haar zeker geen opgejaagd gevoel geven.
quote:iris1969 schreef op 10 juni 2016 @ 16:40:

Ik vind het mooi dat je zo open over je nogal afwijkende leven bent Sap en ik denk dat mensen hier zeker iets van kunnen leren. Bovendien kunnen ze jou niet raken met insinuaties e.d. als jij gewoon open bent, want dan valt er niets te insinueren en dat maakt mensen dan woest van frustratie .

Denk je? Zou best kunnen idd. Niks menselijks is mij vreemd, zeg ik dan, en ik ben de schaamte voorbij hoor. Ik vind het altijd wel knap als iemand me boos kan maken. Want ik word niet snel boos meer over wat anderen tegen of over me zeggen. Meestal heeft het iets te maken met zichzelf. Daarom vind ik het ook interessant als iemand me toch weet te raken want daar kan ik iets van leren, over mezelf.

O en dankjewel!
quote:Pantax schreef op 10 juni 2016 @ 17:45:

[...]

Ah, het is dus onbewust. Je doet het momenteel, in dat andere topic en ik zat me af te vragen wat je motivatie was.Ik heb nog even terug gelezen in dat topic en ik zie nu mijn motivatie: het was frustratie dat een persoon zo over duidelijk niets doet met alles wat er geschreven en geadviseerd wordt, maar dat is haar goed recht, dus het is niet aan mij om haar daarover verder lastig te vallen. My bad .
Het heeft ook zijn positieve kanten je leert een dikke huid te kweken. Ik denk dat niets mij inmiddels nog raakt of verbaasd wat er op internet allemaal getypt wordt.
quote:ibbeltje12 schreef op 09 juni 2016 @ 22:41:

[...]

Ik denk dat het voor sommige mensen inderdaad gewoon even lekker is. Zoals je soms ook zin hebt om als je boos bent de deur hard dicht te slaan ofzo. Alleen in het echt scheld je mensen niet uit, omdat je dan meteen de reactie op hun gezicht ziet en ziet dat je iemand pijn hebt gedaan. Die reactie zie je online niet, en dat betekent misschien voor sommige mensen dat ze zich niet realiseren dat die reactie er wel is? Dus dan heb je het lekkere deur-dichtslaan-gevoel, zonder het rotgevoel als je je realiseert dat je iemand hebt gekwetst.

Denk ik, ik roep ook maar wat.

Idd misschien zoiets ja.

+ - bijna- niemand die er wat van zegt, dus je komt weg met je reactie. En niemand uit je echte leven weet dat je die scheldende bitch bent. Want je staat bekend als zorgzame moeder, aardige dochter, collegiale werkneemster enz. enz. Als je in het echte leven de kassajuf afblaft en het blijkt dat dat de buurvrouw van een collega is....... dan bekijkt die collega je wel even anders.

Dat 'probleem' heb je op internet niet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Het is jammer genoeg soms onbeschoft wat er te lezen is op de site van Viva,maar ja het is de nieuwe tijd

.... en respect is ver te zoeken !
quote:MoniAdriaan schreef op 10 juni 2016 @ 21:16:

Het is jammer genoeg soms onbeschoft wat er te lezen is op de site van Viva,maar ja het is de nieuwe tijd

.... en respect is ver te zoeken !Ik denk dat het hier op het forum wel meevalt eigenlijk. Vandaag zag ik een grappige foto voorbij komen (https://www.facebook.com/ ... 221004376/?type=3&theater)

Leuk dacht ik, totdat ik even tijd nam om de reacties te lezen..
quote:anoniem100620162325 schreef op 10 juni 2016 @ 21:16:

Eens. Denk ook dat het voort kan komen uit dat feit dat je aanneemt iemand te kennen op grond van diens posts. Dan concludeer je iets op grond van een paar woorden op een scherm, en ook al is dat iemand niet met grove schuttingtaal wegzetten, die subtiele maar dwingende aannames, vaak geformuleerd als 'zo is het en zo ben jij en niet anders', kunnen net zo vernietigend zijn. Omdat je je als ontvanger geheel onbegrepen kunt gaan voelen; op een moment dat je misschien juist een open en begripvolle houding kunt gebruiken. Weggezet als een zeur of kattekop of er worden dingen gezegd als: ' begrijp dat je vriend bij je weg ging als je tegen hem net zo deed als je doet hier' oid. Op grond van een forum . Die eendiminsionaliteit van het medium verleidt ertoe ook eendimensionaal beeld van de persoon die daarachter zit te maken.

Daar kunnen we met z'n allen iets aan doen. Door ons bij elk antwoord te realiseren dat we die ander niet kennen en ook nooit zullen kunnen kennen op grond van posts op een internetforum.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:anoniem100620162325 schreef op 10 juni 2016 @ 21:16:

O jee, en geanonimiseerd. Ik vraag me af wat er gebeurd is. Het is soms lastig te bedenken dat mensen je niet kennen en waarschijnlijk niet weten, dat je erg gekwetst bent geraakt door wat ze zeggen. Want dat is meestal zo. Ik weet bv dat ik dingen zeg waar ik mensen mee kwets, want dat is altijd zo. Iemand gaat het niet leuk vinden wat je zegt, gewoon omdat er zoveel mensen zijn en zoveel meningen. Maar ik heb nooit de bewuste intentie mensen te kwetsen. En ik denk de meeste mensen niet.

Het is gewoon heel moeilijk om zo te posten, dat je helemaal niemand kwetst of onbewust beledigt. Ik maak ook wel eens een grap, die verkeerd kan vallen bij iemand. Of ik lach mee, in een topic, wat iemand kwetsend kan vinden. Ik ben ook maar een mens.

Ik probeer het zelf snel los te laten als ik me gekwetst voel door iemand, waarschijnlijk was dat hun bedoeling namelijk niet. En als dat wel zo is, mensen kennen me niet, ze weten niet dat ik een hart van marsepein heb. Dus moet ik zorgen dat dat hart niet teveel deuken oploopt elke dag.

Dat kan wel hoor, ik heb alleen dagen dat ik er niet goed tegen kan, dat kom ik gewoon het internet niet op. Als ik dat wel doe, als ik me kwetsbaar voel, zul je zien dat er iemand precies op mijn zwakke plek trapt. Ik probeer gewoon op mijn eigen gedrag te letten, dat kost al genoeg energie, en anderen moeten zelf maar hun gedrag onder controle houden. Ik zeg er wel eens iets van maar zeker niet elke keer dat ik vind dat mensen te ver gaan. Dat weten ze niet dus mijn eventuele emotionele tirade, komt dan aan als met een bazooka op een mug schieten.

Iedereen zegt altijd dat ik zulke lange posts schrijf. Dat doe ik omdat ik de non-verbale communicatie mis. Die maakt 70% uit van onze communicatie. Vandaar ook dat ik 70% langere posts moet schrijven. Dan komt er nog iets aan van de boodschap, zoals ik hem bedoeld heb, hopelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven