Myanmar kenners?

13-06-2016 11:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar Myanmar kenners! Deze zomer ga ik met mijn vriend 3 weken naar Myanmar. Tickets naar Bangkok zijn geboekt en ticket van Bangkok naar Mandalay ook, van daaruit willen we beginnen. Nu loop ik wel tegen een aantal dingen aan, aangezien veel informatie op internet verouderd of tegenstrijdig is.

We willen in ieder geval Mandalay, Bagan en Yangon bezoeken. We twijfelden over Hsipaw maar gaan dit niet doen omdat het voor ons te dicht bij de onveilige gebieden ligt (zie kaartje van BuZa). We hadden dan in gedachten: van Mandalay naar Bagan naar Yangon. 3 volle dagen Mandalay, 3 volle Bagan en 3 volle Yangon. Dan hebben we dus nog wat tijd 'over'. We twijfelen om die in Thailand door te brengen aan het strand, Krabi of Ko Samui. Maar we vragen ons ook af of bepaalde afstanden in Myanmar haalbaar zijn op 1 dag. Zo vraag ik mij onder andere af wat de reistijd is tussen Mandalay en Bagan en tussen Bagan en Yangon. Met name de laatste lijkt me erg lang, zijn daar nog plaatsjes tussen om te overnachten?

Het is nog best even een puzzel, ik hoop dat er kenners zijn die me kunnen helpen
Mijn ouders zijn er ongeorganiseerd geweest. Ik zal het voor je vragen maar duurt een paar dagen voor ik reageer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hsipaw is geweldig en echt niet onveilig. Im vond dat 1 van de hoogtepunten van onze reis. Eerst naar Pyn- Oo- Lwin (of zo iets) en van daar door met de boemeltrein naar Hsipaw, geweldig! In Hsipaw kin je heerlijke wandelingen en trekkings maken. Zou er zo weer heen gaan, geen seconde onveilig gevoeld

Yangon-Bagan hebben we met de nachtbus gedaan, Bagan-Inle lake en omstreken ook nachtbus, Taunggyi- Mandalay dagbus, Mandalay- Pyn Oo Lwin 2 uurtjes taxi, maar kan ook met de trein, POL-Hsipaw trein, Hsipaw-Lashio bus en Lashio-Yangon vliegtuig.
is er geen recente Lonely planet ? Daar vind je de meeste info wel. In juli komen er veel nieuwe edities uit
De LP van Myanmar was toen waardeloos!
quote:mayou schreef op 13 juni 2016 @ 11:41:

Hsipaw is geweldig en echt niet onveilig. Im vond dat 1 van de hoogtepunten van onze reis. Eerst naar Pyn- Oo- Lwin (of zo iets) en van daar door met de boemeltrein naar Hsipaw, geweldig! In Hsipaw kin je heerlijke wandelingen en trekkings maken. Zou er zo weer heen gaan, geen seconde onveilig gevoeld

Yangon-Bagan hebben we met de nachtbus gedaan, Bagan-Inle lake en omstreken ook nachtbus, Taunggyi- Mandalay dagbus, Mandalay- Pyn Oo Lwin 2 uurtjes taxi, maar kan ook met de trein, POL-Hsipaw trein, Hsipaw-Lashio bus en Lashio-Yangon vliegtuig.

Dank voor je antwoord! Mijn vriend heeft veel twijfels bij Hsipaw dus als hij zich er prettiger bij voelt dan gaan we niet, hoewel ik het jammer vind omdat ik er inderdaad veel goeds over heb gelezen!

Nachtbus nemen we liever niet. Ik ben een lastige slaper en weet uit ervaring dat ik dan echt gebroken ben. Daarom zat ik te denken aan eventueel een taxi regelen. Hoe lang duurt de rit van Bagan naar Yangon ongeveer? En liggen er nog plaatsjes tussen waarmee je de rit zou kunnen 'onderbreken'?

Andere twijfel is om dan het vliegtuig van Bagan naar Yangon te nemen... Maar daarvan vraag ik mij af of dit wel veilig is. Heb tot nu toe in Azie alleen ervaring met AirAsia (top!) maar niet met een kleine binnenlandse maatschappij
quote:poldervrouw schreef op 13 juni 2016 @ 11:51:

is er geen recente Lonely planet ? Daar vind je de meeste info wel. In juli komen er veel nieuwe edities uitIk heb die van 2014 gekocht maar heb vooral over reistijden en -manieren nog veel vragen! Wordt me nog niet helemaal duidelijk
Er wordt veel per nachtbus gereisd, die worden overal aanbevolen door de reisbureautjes daar, omdat ze. 'comfortabeler' zijn dan de dagbussen. Wij vonden ze vreselijk! Onwijs koud, keiharde blermuziek en vol. De dagbussen waren prima en dan zie je ook nog wat.
Je kunt ook met de trein trouwens
Wij hebben om dezelfde reden als jij zegt, (gebroken nachten in de nachtbussen) gekozen voor binnenlandse vluchten. Echter wij gaan pas over een half jaar dus kan je helaas nog geen ervaringen meegeven...
Ik ging echt precies hetzelfde zeggen over Hsipaw, maar Mayou was me al voor

Inderdaad echt een aanrader en me totaal niet onveilig gevoeld. Tijdens een driedaagse trekking kwamen we we een hele rits militairen tegen met getrokken wapens, maar die waren allemaal even vriendelijk en hebben met toeristen niets van doen verder. Ik snap dat het Ministerie van BuZa een advies uitgeeft, maar ik maak die afweging meestal zelf op basis van de info ter plekke. Maar dat moet iedereen vooral zelf weten en afwegen natuurlijk en als het voor jouw vriend niet fijn voelt, dan inderdaad niet doen, genoeg ander moois!

Ik ben in januari 19 dagen geweest en dan kun je echt een hoop zien hoor!

Ik zal mijn route van destijds even plaatsen, heb je een idee:

Dag 1 t/m 3: Yangon

Dag 4 + 5: Inle Lake

Dag 6: Kalaw

Dag 7 t/m 9 : Bagan

Dag 10: Bagan naar Mandalay

Dag 11 t/m 15: Hsipaw

Dag 16 + 17: Pyin Oo Lwin

Dag 18 + 19: Mandalay

Ik eindigde in Mandalay, jullie starten daar. Vanaf Mandalay kun je met de boot naar Bagan, heb ik toen niet gedaan omdat dat stroomopwaarts was en laaaaaang duurde omdat het water laag stond. Bagan vond ik geweldig, had ik zo langer kunnen blijven, vond 2,5 dag echt te kort! Mandalay vond ik mwah, heb een erg leuke dag gehad met een local die me op de motor overal mee naartoe genomen heeft, maar had het toen ook wel weer gezien.

Ik mis Inle Lake in jullie plan, is dat een bewuste keuze? Ook de moeite waard, toerisme is daar echt in opmars maar nu nog steeds redelijk authentiek. Heel leuk om een fiets te huren en zelf op pad te gaan! Je met fiets over laten varen naar andere kant, daar weer verder en wijntjes proeven op een wijnproeverij op een heuvel op weg terug naar stadje. Twee dagen is prima: één dag boottocht over het meer naar de markt en via een zijrivier naar andere prachtige tempels, wordt ook wel Little Bagan genoemd!

Tussen Bagan en Inle Lake ligt Kalaw, op zich niets bijzonders, maar is wat koeler door de hogere ligging en je kunt er een trekking doen van Kalaw naar Inle Lake (3 dagen, 2 nachten). Ik was toen blij met die dag 'niks bijzonders' want was ziek en heb vooral op de wc gezeten en in bed gelegen (gaat je ongetwijfeld overkomen in Myanmar, dus houdt er een niet al te strakke planning op na )

Van Inle Lake naar Yangon heb ik met de nachtbus gedaan en dat was shit. Zoals Mayou al zegt: ijskoud, jankmuziek en de weg is zo godsgruwelijk hobbelig dat ik constant dacht dat we een ravijn inreden ofzo

Ik vond de reistijden overigens vrij accuraat en de bussen vertrokken in alle gevallen netjes op tijd. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren onderweg en aangezien het moesson is als jullie gaan, is de kans wel aanwezig dat wegen onder water gelopen zijn, vooral in Yangon en omstreken is de moesson het heftigst en zeker in juni tot augustus. Ik zou dus eerder kiezen om wat langer in het noorden te blijven en alleen Yangon in het zuiden aan te doen.

Heel veel plezier met de voorpret, het is een prachtig land en ik ben blij dat ik het nu gezien heb, het is op veel plekken nog heel authentiek en puur!
Geen idee meer hoe lang de afstand was van Yangon naar Bagan. Wij hebben gevlogen van Lashio naar Yangon met een lokale maatschappij, was prima.
Wat een angsten

Vliegen is veilig (Ideaal van Inle naar Yangon ipv weeeeer zo'n lange oncomfortabele rit) en Hsipaw is veilig. Zelf geef ik de voorkeur aan een ander plaatsje vlakbij, Kyaukme, mooie omgeving (ook) om een aantal dagen te wandelen.

Inle lake inderdaad niet overslaan (huur ook een dagje een fiets) en vanuit Mandalay het dagelijkse leven rondom de U Bein brug bekijken, de 'bamboehaven' aan de rand van de stad en achterop de motor wat in de ongeving bekijken.

Dan moet je nog wat dagen over hebben als het goed is. Ik vond Malawmyine (zuidelijk van Yangon) met uitstapjes van daaruit ook leuk.
quote:fromfebruary schreef op 13 juni 2016 @ 16:22:

Ik ging echt precies hetzelfde zeggen over Hsipaw, maar Mayou was me al voor

Inderdaad echt een aanrader en me totaal niet onveilig gevoeld. Tijdens een driedaagse trekking kwamen we we een hele rits militairen tegen met getrokken wapens, maar die waren allemaal even vriendelijk en hebben met toeristen niets van doen verder. Ik snap dat het Ministerie van BuZa een advies uitgeeft, maar ik maak die afweging meestal zelf op basis van de info ter plekke. Maar dat moet iedereen vooral zelf weten en afwegen natuurlijk en als het voor jouw vriend niet fijn voelt, dan inderdaad niet doen, genoeg ander moois!

Ik ben in januari 19 dagen geweest en dan kun je echt een hoop zien hoor!

Ik zal mijn route van destijds even plaatsen, heb je een idee:

Dag 1 t/m 3: Yangon

Dag 4 + 5: Inle Lake

Dag 6: Kalaw

Dag 7 t/m 9 : Bagan

Dag 10: Bagan naar Mandalay

Dag 11 t/m 15: Hsipaw

Dag 16 + 17: Pyin Oo Lwin

Dag 18 + 19: Mandalay

Ik eindigde in Mandalay, jullie starten daar. Vanaf Mandalay kun je met de boot naar Bagan, heb ik toen niet gedaan omdat dat stroomopwaarts was en laaaaaang duurde omdat het water laag stond. Bagan vond ik geweldig, had ik zo langer kunnen blijven, vond 2,5 dag echt te kort! Mandalay vond ik mwah, heb een erg leuke dag gehad met een local die me op de motor overal mee naartoe genomen heeft, maar had het toen ook wel weer gezien.

Ik mis Inle Lake in jullie plan, is dat een bewuste keuze? Ook de moeite waard, toerisme is daar echt in opmars maar nu nog steeds redelijk authentiek. Heel leuk om een fiets te huren en zelf op pad te gaan! Je met fiets over laten varen naar andere kant, daar weer verder en wijntjes proeven op een wijnproeverij op een heuvel op weg terug naar stadje. Twee dagen is prima: één dag boottocht over het meer naar de markt en via een zijrivier naar andere prachtige tempels, wordt ook wel Little Bagan genoemd!

Tussen Bagan en Inle Lake ligt Kalaw, op zich niets bijzonders, maar is wat koeler door de hogere ligging en je kunt er een trekking doen van Kalaw naar Inle Lake (3 dagen, 2 nachten). Ik was toen blij met die dag 'niks bijzonders' want was ziek en heb vooral op de wc gezeten en in bed gelegen (gaat je ongetwijfeld overkomen in Myanmar, dus houdt er een niet al te strakke planning op na )

Van Inle Lake naar Yangon heb ik met de nachtbus gedaan en dat was shit. Zoals Mayou al zegt: ijskoud, jankmuziek en de weg is zo godsgruwelijk hobbelig dat ik constant dacht dat we een ravijn inreden ofzo

Ik vond de reistijden overigens vrij accuraat en de bussen vertrokken in alle gevallen netjes op tijd. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren onderweg en aangezien het moesson is als jullie gaan, is de kans wel aanwezig dat wegen onder water gelopen zijn, vooral in Yangon en omstreken is de moesson het heftigst en zeker in juni tot augustus. Ik zou dus eerder kiezen om wat langer in het noorden te blijven en alleen Yangon in het zuiden aan te doen.

Heel veel plezier met de voorpret, het is een prachtig land en ik ben blij dat ik het nu gezien heb, het is op veel plekken nog heel authentiek en puur!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik moe zeggen dat ik toch wel weer heel erg naar Hsipaw neig.

Inle hebben we niet op ons lijstje gezet ivm tijdgebrek en omdat ik las dat het vrij toeristisch is geworden. Denk jij dat ik het niet mag missen? Vind het lastig in te passen, dan zou het: mandalay, bagan, inle, yangon worden denk ik.

Grootste probleem is voor mij nog steeds het reizen. Nachtbus gaan we niet doen hebben we besloten. Dus dan denk ik dat 1 vlucht wel nodig is, bijvoorbeeld van bagan naar yangon. Maar ik ben wel wat huiverig voor die binnenlandse maatschappijen. Aan de andere kant spaart het veeel tijd....
quote:eva-luna schreef op 13 juni 2016 @ 20:17:

Wat een angsten

Vliegen is veilig (Ideaal van Inle naar Yangon ipv weeeeer zo'n lange oncomfortabele rit) en Hsipaw is veilig. Zelf geef ik de voorkeur aan een ander plaatsje vlakbij, Kyaukme, mooie omgeving (ook) om een aantal dagen te wandelen.

Inle lake inderdaad niet overslaan (huur ook een dagje een fiets) en vanuit Mandalay het dagelijkse leven rondom de U Bein brug bekijken, de 'bamboehaven' aan de rand van de stad en achterop de motor wat in de ongeving bekijken.

Dan moet je nog wat dagen over hebben als het goed is. Ik vond Malawmyine (zuidelijk van Yangon) met uitstapjes van daaruit ook leuk.

Hahaha ja ik vind het ook best lastig om dit keer een land te bezoeken waarbij ik niet alles tot in de puntjes kan uitstippelen, dat kon ik in Indonesie en Maleisie wel. Ik zou dat niet erg vinden als ik bijvoorbeeld 2 maanden kon reizen maar wil in die 3 weken zo veel mooie dingen zien dat ik toch een 'planning' wil hebben en geen dagen wil verliezen.

Waar heb jij je vliegtickets geregeld? En als je moest kiezen tussen Inle en Hsipaw, wat zou dan je voorkeur hebben?
Wat denken jullie hiervan:

1. Aankomst Bangkok

2. Bangkok naar Mandalay (airasia, is geboekt)

3. Mandalay

4. Mandalay

5. Mandalay

6 Mandalay naar Bagan (taxi regelen? Hoe lang?)

7. Bagan

8. Bagan

9. Bagan

10. Bagan naar Inle (taxi regelen? Dag bus? Hoe lang?

11. Ine

12. Inle

13. Inle

14. Inle naar Yangon (Vliegtuig?)

15. Yangon

16. Yangon

17. Yangon

18. Yangon naar Bangkok (Airasia)

19. Bangkok naar Amsterdam
Vliegticket van Inle naar Yangon, bedoel je? In het hotel in Inle, dag van tevoren.

Wat betreft de route: als je 1 dag minder in Inle en Yangon doet heb je tijd zat om naast Mandalay ook Hsipaw te bezoeken.

Goed dat je het even zo neerzet trouwens, want zo te zien heb je dus minder dan drie weken daar.

Hoe laat kom je in Mandalay aan dag 2 en hoe laat vlieg je vanuit Yangon naar Bangkok dag 18? Heb je dag 2 in Mandalay ook al een groot deel van de dag om rond te kijken?

Er zijn vluchten 'ochtends vroeg van Inle naar Yangon en als je dan ook nog laat op de dag vanuit Yangon naar Bangkok vertrekt, dan kan er helemaal wel een dag af in Yangon. Twee dagen daar zou ik wel genoeg vinden, is best een drukke stad. Mandalay ook wel hoor, maar anders (brommers ilv auto's en gemakkelijk uitstapjes te doen vanuit Mandalay met die pick ups.
Ik kom er net vandaan

Begonnen in Yangon, nu 40' dus even een paar dagen acclimatiseren.

Vervolgens met de nachtmuts naar Inle, 12 uur, uiterst oncomfortabel maar volgens mijn hostel op dat moment de enige optie, er waren geen dagbussen.

Heerlijke dagen in Inle, lekker gevaren op t meer.

Toen met de dagbus naar bagan, ongeveer 7-8 uur in de mininvan, prima te doen.

Bagan was prachtig, 3 dagen ben je zo zoet, maar ook daar is het nu erg heet.

Zou ook even checken hoe dat is als jullie gaan, 40 graden of de hele dag regen zijn niet fijn.

Tot slot met de bus naar mandalay, dat was een uurtje of 5 vanaf Bagan. Mandalay heb je in een dagje wel gezien,hooguit 2.

Reizen tussen de vier toeristische plekken is gemakkelijk, daarbuiten lastiger in het laagseizoen. En ik vond taxi's huren erg duur als alleenreizende, en bij afdingen reden ze gewoon weg helaas.

Hotels en hostels zijn ook relatief duur vergeleken met alle andere landen in dat stukje van de wereld, voedsel en bustickets wel weer heel goedkoop. Je moet trouwens extra 'visa' kopen voor bagan 25dollar, en Inle 12,5 dollar, kun je in de bussen doen.

Maar de mensen zijn supervriendelijk en behulpzaam. En vaak straatarm.

Al met al een heel mooie ervaring!
quote:eva-luna schreef op 13 juni 2016 @ 22:28:

Vliegticket van Inle naar Yangon, bedoel je? In het hotel in Inle, dag van tevoren.

Kan dat gewoon een dag van tevoren? Hoef ik dan niet bang te zijn dat het vol zit? Ik zag namelijk wel op internet dat je een soort 'formulier' kunt invullen om te reserveren.

Wat betreft de route: als je 1 dag minder in Inle en Yangon doet heb je tijd zat om naast Mandalay ook Hsipaw te bezoeken.

Goed dat je het even zo neerzet trouwens, want zo te zien heb je dus minder dan drie weken daar.

Denk je dat 3 dagen Inle te veel is? Ik heb de reis nu zo gedaan dat we overal 3 volle dagen hebben omdat we vorig jaar een te drukke reis hadden gemaakt en merkten dat we het af en toe ook heerlijk vonden om ergens wat langer te zijn en smorgens dingen te bekijken en dan in de namiddag lekker met een boekje te zitten. Wat meer balans tussen tripjes en rust zegmaar.

Hoe laat kom je in Mandalay aan dag 2 en hoe laat vlieg je vanuit Yangon naar Bangkok dag 18? Heb je dag 2 in Mandalay ook al een groot deel van de dag om rond te kijken?

We landen om 11.00 's morgens in Mandalay. Maar ik denk dat we die dag vrij weinig meer ondernemen aangezien we de dag ervoor in Bangkok aankomen vanuit Amsterdam en wel moe zullen zijn. Daarna heb ik 3 dagen Mandalay bedacht omdat ik zag dat er in de omgeving ook veel te zien is (Mandalay Hill, Amarapura, Mingun, Sagang, eventueel Monywa)

Vanuit Yangon naar Bangkok vliegen we om 8.30 's morgens. De dag erna direct door naar Amsterdam.

Er zijn vluchten 'ochtends vroeg van Inle naar Yangon en als je dan ook nog laat op de dag vanuit Yangon naar Bangkok vertrekt, dan kan er helemaal wel een dag af in Yangon. Twee dagen daar zou ik wel genoeg vinden, is best een drukke stad. Mandalay ook wel hoor, maar anders (brommers ilv auto's en gemakkelijk uitstapjes te doen vanuit Mandalay met die pick ups.

Ik denk dat ik dan het stuk Inle naar Yangon wil vliegen. Dan blijft Mandalay-Bagan en Bagan-Inle over land. Het liefst regel ik daar ter plekke een chauffeur voor eigenlijk. Dat heb ik in Maleisie ook een keer gedaan en was prima bevallen, sneller en je eigen tijd kiezen. Doen taxi chauffeurs in Myanmar ook lange afstanden?
Ik kom er net vandaan

Vervolgens met de nachtmuts naar Inle, 12 uur, uiterst oncomfortabel maar volgens mijn hostel op dat moment de enige optie, er waren geen dagbussen.

Zou ook even checken hoe dat is als jullie gaan, 40 graden of de hele dag regen zijn niet fijn.

Tot slot met de bus naar mandalay, dat was een uurtje of 5 vanaf Bagan. Mandalay heb je in een dagje wel gezien,hooguit 2.

Reizen tussen de vier toeristische plekken is gemakkelijk, daarbuiten lastiger in het laagseizoen. En ik vond taxi's huren erg duur als alleenreizende, vraagprijs 100 dollar naar pyoo lwin, en bij afdingen reden ze gewoon weg helaas.

Hotels en hostels zijn ook relatief duur vergeleken met alle andere landen in dat stukje van de wereld, voedsel en bustickets wel weer heel goedkoop. Je moet trouwens extra 'visa' kopen voor bagan 25dollar, en Inle 12,5 dollar, kun je in de bussen doen.

Sorry, 2x
quote:choucy schreef op 13 juni 2016 @ 22:41:

Ik kom er net vandaan

Reizen tussen de vier toeristische plekken is gemakkelijk, daarbuiten lastiger in het laagseizoen. En ik vond taxi's huren erg duur als alleenreizende, en bij afdingen reden ze gewoon weg helaas.

oo fijn zo'n 'verse' ervaring! Was de bus van Bagan naar Mandalay een dagbus? Wij doen hem andersom, van Mandalay naar Bagan maar dat zal dan wel hetzelfde zijn. Klinkt goed en 5 uur is te overzien!

We gaan in augustus, dus dat is inderdaad het 'regenseizoen', maar ik heb gelezen dat het vooral voor Yangon geldt en dat het buien zijn. In Bagan schijnt het uberhaupt vrij weinig te regenen en alles daarboven ook.

Regelde jij je bussen steeds vanuit je hotels? ik vond deze site http://myanmarbusticket.com/ maar weet niet of het wat is.

Ben ontzettend benieuwd naar het land en de mensen. Misschien een stomme vraag, maar denk je dat er nog iets is wat ik kan meenemen om weg te geven? Of iets voor kinderen? Of is dat gek. Ik deed dat in Indonesie wel eens en dan waren ze zo blij
Zo zonde dat je niet naar Hsipaw gaat! Vond ik echt veel leuker dan Inle, supertoeristisch met nepvissers die poseren voor de foto (zoals die in de LP). Kalaw vond ik dan wel weer ok, maar net als FF heb ik daar een dag voor pampus gelegen. Transport kun je overal ter plaatse regelen. Er zitten overal reisbureautjes en ook in de hotels kunnen ze van alles voor je regelen.

Ik zou ook overal een dag vanaf halen eerlijk gezegd.
Vanuit Mandalay kun je een leuke 2-daagse fietstocht maken via Amarapura en Ava naar Sagaing. O.a. langs de U-Bein voetgangersbrug.

En zoals gezegd Hsipaw en omgeving is leuk.
quote:Dahlia74 schreef op 14 juni 2016 @ 10:33:

Vanuit Mandalay kun je een leuke 2-daagse fietstocht maken via Amarapura en Ava naar Sagaing. O.a. langs de U-Bein voetgangersbrug.

En zoals gezegd Hsipaw en omgeving is leuk.Ja die fietstocht had ik gezien inderdaad! Daarom vind ik het ook prettig om overal wat langer te zijn, de tijd overal voor kunnen nemen en dit soort dingen kunnen doen! Hsipaw of Inle vind ik wel een lastige nu. Ik las wel over een 2 daagse trekking van Kalaw naar Inle, dat lijkt me ook heel leuk. Iemand daar ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven