Combinatie test

13-06-2016 17:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb vandaag de uitslag van de combinatie test gekregen.

De nekplooi was 1,4.

Down 1:660

Edwards 1:kleiner dan 5000

Patau 1: kleiner dan 5000

Nu staat er een lijstje met bloedwaarden bij.

Papp-a mom: 0,28

Hcg mom : 1.18

Nt mom 0.97

Die papp a waarden zijn wel erg laag. Moet ik me nu zorgen maken?

Dank alvast
quote:linjmh schreef op 13 juni 2016 @ 19:40:

[...]

Nee de nipt biedt geen 100% zekerheid, maar de kans dat de uitslag van de nipt klopt is 99%. Bij de combibatietest is de kans dat die kansberekening (want dat is de combibatietest) klopt ook geen 100%. Dus dan heb je met de combibatietest 99% (of minder?) kans dat de kans dat je een kind met down krijgt 1:600 is. Dus een kans op een kans. Nipt is een kans op een uitslag. Dat is toch net anders.

@Liubi: "in de nipt geloven we niet" echt?!? Wat kansloos :(Wat jij zegt klopt niet. Nipt is geen kansberekening maar een screening van het bloed van baby op chromosoonafwijkikingen. Daar komt dus uit: je kind heeft t of niet.
Dat was in oktober 2013. Hopelijk geloven ze nu wel in de Nipt.
quote:Captain_Obvious schreef op 13 juni 2016 @ 19:46:

[...]

Wat jij zegt klopt niet. Nipt is geen kansberekening maar een screening van het bloed van baby op chromosoonafwijkikingen. Daar komt dus uit: je kind heeft t of niet.Helaas kan de NIPT test ook vals positief/negatief zijn al is die kans wel heel klein. Daarom krijg je bij een kans op een kindje met afwijking een vruchtwaterpunctie aangeboden.
Ik vind jou combinatie test wel raar gegaan bij ons moest ik week 12 bloed laten prikken paar dagen daarna voor de echo alles werd ingevoerd en kreeg ter plekke de uitslag met uitleg. Deze ging ook maar de vk en die belde gelijk voor nog een gesprekje. Dag later kon ik in t zh terecht voor de nipt.
where ever you go, go with your heart
quote:liubi schreef op 13 juni 2016 @ 19:23:

[...]

Veel te vroeg 9 weken. Je bent serieus opgelicht hier. Een nekplooimeting met bloedafname kan pas vanaf week 11. Wat heeft het voor nut om eerst bloed af te nemen en dan nog eens twee weken later de nekplooi op te meten?

Ik verbaas me altijd weer over de prutserigheid van Nederlandse verloskundigen. Ik heb mijn eerste twee kinderen in Duitsland gekregen en bij mijn derde kwam ik door omstandigheden bij een Nederlandse vk terecht. Ik ben nog net niet gillend weg gerend. Heb toen een nekplooimeting laten doen. Grootste fout ooit. Sterk downvermoeden. Ben met gierende banden naar Antwerpen gereden. De uitslag van de Nipt was normaal. Ik hoor het die vk nog zeggen: "nee hoor, in de Nipt geloven we niet".

De rest van de zwangerschap was ik onder controle in Saoedie Arabie. Echt, wat een verademing. En nee, dat is geen compliment voor de Nederlandse vk-zorg.

Dit klopt niet. Bloedafname kan tussen 9 weken en 13+6 weken en de nekplooimeting tussen 11 weken en 13+6 weken.

Ik ben wel benieuwd wat er dan mis gegaan is met die nekplooimeting en dat je gillend wegrende. Die opmerking over nipt is wel heel vreemd, maar ik neem aan dat je begrijpt dat het aanbod aan prenatale screening niet door de verloskundigen en gynaecologen bepaald wordt?
quote:linjmh schreef op 13 juni 2016 @ 19:40:

[...]

Nee de nipt biedt geen 100% zekerheid, maar de kans dat de uitslag van de nipt klopt is 99%. Bij de combibatietest is de kans dat die kansberekening (want dat is de combibatietest) klopt ook geen 100%. Dus dan heb je met de combibatietest 99% (of minder?) kans dat de kans dat je een kind met down krijgt 1:600 is. Dus een kans op een kans. Nipt is een kans op een uitslag. Dat is toch net anders.

@Liubi: "in de nipt geloven we niet" echt?!? Wat kansloos :(Dit klopt niet. Dat geldt alleen bij een negatieve uitslag. De positief voorspellende waarde ligt een stuk lager. Dat is ook de reden dat bij een positieve nipt alsnog een vruchtwaterpunctie gedaan moet worden.
Ik zou ook meteen de nipt laten doen, in Brussel. Ik betaal met liefde 600 euro voor fatsoenlijke zorg mèt uitleg, in plaats van in drie minuten horen dat mijn kind een afwijking heeft, en een welgemeend fijne kerstdagen. Toen ik rondshopte voor een verloskundige zei er eentje trouwens dat staand bevallen niet kan, omdat het bekken dan te weinig ruimte heeft. Je zou er bijna een facepalm aan wagen.
quote:liubi schreef op 13 juni 2016 @ 19:17:

De meeste mensen geven meer geld uit aan nieuwe kinderwagen. Ik vind dat geen argument.

Dit is makkelijk gezegd als je het geld hebt. Als je minder ruim zit dan is die 600 euro gewoon heel veel geld.

Ik vind dat de Nederlandse overheid pas een slecht argument heeft. Ja het is al in diverse (Europeese) betrouwbare landen uitgebreid getest, maar wij willen het toch eerst nog zelf testen. En dus krijgt niet iedereen de NIPT test.

Maar goed dat is een andere discussie.
quote:-Suze- schreef op 13 juni 2016 @ 19:23:

[...]

Met een kans van 1:600 zou ik me wel degelijk zorgen maken.Dat kan natuurlijk. Ik vind dit alleen wel onnodig bang maken van TO. Een kans van 1:600 betekent 599 kinderen zonder down (ofwel een kans van meer dan 99 procent op een kind zonder down).
quote:TouchOfPink schreef op 13 juni 2016 @ 19:55:

[...]

Helaas kan de NIPT test ook vals positief/negatief zijn al is die kans wel heel klein. Daarom krijg je bij een kans op een kindje met afwijking een vruchtwaterpunctie aangeboden.Ik geloof alleen vals positief, niet vals negatief.
quote:miss-flower schreef op 13 juni 2016 @ 19:41:

Waarom Suze?

Waarom ik me wel zorgen zou maken? Omdat ik 1:600 een zeer behoorlijke kans vind. Een grote kans zelfs.

Mens, als ik toch zoveel kans had de Staatsloterij te winnen....
quote:Captain_Obvious schreef op 13 juni 2016 @ 20:17:

[...]

Ik geloof alleen vals positief, niet vals negatief.

Precies. Alleen vals positief: uw kind heeft een afwijking en na een punctie blijkt het toch in orde te zijn.

Wat ik trouwens echt niet begrijp: het foutpercentage is bij Nipt ineens van groot belang terwijl de kans op een kind met een afwijking al snel wordt afgedaan als "kleine kans".
quote:TouchOfPink schreef op 13 juni 2016 @ 19:59:

[...]

Ik vind dat de Nederlandse overheid pas een slecht argument heeft. Ja het is al in diverse (Europeese) betrouwbare landen uitgebreid getest, maar wij willen het toch eerst nog zelf testen. En dus krijgt niet iedereen de NIPT test.

Maar goed dat is een andere discussie.

Wat mij betreft wel een hele terechte discussie.

Belachelijk gedoe, het is Boeroeboeroe land niet he, waar ze die tests al gedaan hebben. Gewoon België en Duitsland.
quote:-Suze- schreef op 13 juni 2016 @ 20:47:

[...]

Precies. Alleen vals positief: uw kind heeft een afwijking en na een punctie blijkt het toch in orde te zijn.

Wat ik trouwens echt niet begrijp: het foutpercentage is bij Nipt ineens van groot belang terwijl de kans op een kind met een afwijking al snel wordt afgedaan als "kleine kans".Ja ik snap dat ook niet. Heb dus 2x meteen de nipt gedaan. Wat moet je nou met 1 op de zoveel?
Ik kan er ook niks mee.
De NIPT kan ook vals negatief zijn. 99% van de kinderen met trisomie 21 wordt opgespoord, 92% van de kinderen met trisomie 18 en 97% van de kinderen met trisomie 13. Bij een goede NIPT uitslag is daarmee de kans kleiner dan 1 op 1000 op trisomie 13, 18 of 21. Daarnaast is er nog 0.5% kans op een andere genetische afwijking.

Dat is veel betrouwbaar dan de combinatietest, maar dus geen garantie.
quote:liubi schreef op 13 juni 2016 @ 19:23:

[...]

Veel te vroeg 9 weken. Je bent serieus opgelicht hier. Een nekplooimeting met bloedafname kan pas vanaf week 11. Wat heeft het voor nut om eerst bloed af te nemen en dan nog eens twee weken later de nekplooi op te meten?

Ik verbaas me altijd weer over de prutserigheid van Nederlandse verloskundigen. Ik heb mijn eerste twee kinderen in Duitsland gekregen en bij mijn derde kwam ik door omstandigheden bij een Nederlandse vk terecht. Ik ben nog net niet gillend weg gerend. Heb toen een nekplooimeting laten doen. Grootste fout ooit. Sterk downvermoeden. Ben met gierende banden naar Antwerpen gereden. De uitslag van de Nipt was normaal. Ik hoor het die vk nog zeggen: "nee hoor, in de Nipt geloven we niet".

De rest van de zwangerschap was ik onder controle in Saoedie Arabie. Echt, wat een verademing. En nee, dat is geen compliment voor de Nederlandse vk-zorg.Je weet serieus niet waar je het over hebt. Bloed afnemen met negen weken en een nekplooimeting met elf kan prima.
De nipt kost serieus geld, maar de combinatietest kost tegenwoordig ook zo'n € 160,00 ongeacht je leeftijd.
Lach!
quote:hagesje schreef op 13 juni 2016 @ 22:45:

De nipt kost serieus geld, maar de combinatietest kost tegenwoordig ook zo'n € 160,00 ongeacht je leeftijd.Maar met als verschil dat de combinatietest volledig vergoed wordt, en de NIPT alleen als je tot een bepaalde risicoklasse behoort. Om op eigen initiatief de NIPT te kunnen doen moet je naar het buitenland, Belgie is hier al genoemd. Ik heb 'm laten doen in Duitsland en dat kostte ~€350 (zonder geslachtsbepaling, anders 100 euro meer).
Sinds vorig jaar niet meer...
Lach!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven