Gastouder
dinsdag 14 juni 2016 om 11:22
Hoi,
Mijn dochter gaat 2x in de week naar een gastouder.
Ze heeft het daar prima naar haar zin gelukkig maar wij als ouders komen steeds meer dingen tegen waar we onze vraagtekens bij zetten.
Hieronder een paar voorbeelden:
- gastouder neemt dochter mee naar afspraak bij fysiotherapeut
- gastouder gaat met dochter op verjaardagsvisite bij mensen die wij niet kennen
- gastouder nodigt een vriendin uit voor de koffie op opvang dag dochter
Dit zijn een aantal voorbeelden wat allemaal niet in overleg met ons is gebeurt. En dat zit me niet lekker.
Mijn vraag: Hoe normaal is het dat een gastouder dit doet? Naar mijn idee is zij gewoon aan het werk en moet ze haar persoonlijke afspraken buiten de opvang inplannen.
Ik hoor graag jullie mening, ook als ik me aanstel.
Mijn dochter gaat 2x in de week naar een gastouder.
Ze heeft het daar prima naar haar zin gelukkig maar wij als ouders komen steeds meer dingen tegen waar we onze vraagtekens bij zetten.
Hieronder een paar voorbeelden:
- gastouder neemt dochter mee naar afspraak bij fysiotherapeut
- gastouder gaat met dochter op verjaardagsvisite bij mensen die wij niet kennen
- gastouder nodigt een vriendin uit voor de koffie op opvang dag dochter
Dit zijn een aantal voorbeelden wat allemaal niet in overleg met ons is gebeurt. En dat zit me niet lekker.
Mijn vraag: Hoe normaal is het dat een gastouder dit doet? Naar mijn idee is zij gewoon aan het werk en moet ze haar persoonlijke afspraken buiten de opvang inplannen.
Ik hoor graag jullie mening, ook als ik me aanstel.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:15
Dat is nou eenmaal het nadeel van gastouderopvang. Ze werken vanuit huis, als zelfstandige, de grens tussen werk en privé weten ze niet altijd goed te scheiden. Privé aangelegenheden worden tijdens hun werktijden ingepland. Iemand die in dienstverband werkt, regelt dat soort dingen alleen tijdens werktijd als het niet anders kan, regelt daar ook vrij voor, of kan aanspraak maken op een verlofregeling. Er zijn minder verlofregelingen voor zelfstandigen, zichzelf vrij geven betekent inkomensverlies. Daar moeten ze zich vaak zelf voor verzekeren, of zelf een bedrag voor reserveren van hun inkomsten. Een goede ondernemer houdt daar rekening mee. Veel gastouders realiseren zich dat niet, dat ze ondernemer zijn en niet alleen lekker vanuit huis werken met andermans kinderen voor een paar centen.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:21
Grappig, jouw voorbeelden vond ik juist dat ze bij het kdv veel te weinig deden. Daar kwam hij de opvangruimte en tuin niet uit. Toen hij 3 was vond ik dit juist te weinig uitdaging bieden naast de psz en is hij naar een gastouder gegaan.
Ik zou het dus juist prima vinden, lekker bezig en veel nieuwe indrukken krijgen.
Ondertussen is hij ruim 6 en komt nog steeds met veel plezier bij de gastouder voor naschoolse opvang. Heerlijk vind hij het om overal mee naartoe te gaan en ondertussen kent hij de hele familie ook heel goed, zo goed zelfs dat hij geregeld speelafspraakjes maakt met het neefje van de gastouder.
Ik zou het dus juist prima vinden, lekker bezig en veel nieuwe indrukken krijgen.
Ondertussen is hij ruim 6 en komt nog steeds met veel plezier bij de gastouder voor naschoolse opvang. Heerlijk vind hij het om overal mee naartoe te gaan en ondertussen kent hij de hele familie ook heel goed, zo goed zelfs dat hij geregeld speelafspraakjes maakt met het neefje van de gastouder.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:26
Wij hadden als tijdelijke oplossing een gastouder gevonden ( 1.5 jaar) maar ik prefereer nog steeds kinderopvang.
Deze gastouder is minder flexibel want ze mogen maar zoveel aantal kinderen oftewel wie het eerste komt die het eerst maalt heel onhandig als je in de zorg werkt en soms maar 1 maand over korter het rooster van te voren weet.
Deze gastouder doet weinig met kinderen : geen knutsel ( werkjes met vaderdag) en geen schoolse taakjes ( kleuren/vormen/ tellen) voorlezen, gaat niet naar de bieb/park/markt.
Is gastouder/ze ziek of geblesseerd heb je dik probleem kan je laatste moment nog iemand proberen te regelen.
Ook gaan ze op vakantie / lang weekend en dan heb je dus geen opvang als jij wel moet werken
Dochter zit regelmatig onder de schrammen en ze weet zelden hoe ze daaraan komt
Gelukkig mag onze dochter over 9 maanden naar school.
Deze gastouder doet namelijk ook geen Bso dus houd het daar op.
Deze gastouder is minder flexibel want ze mogen maar zoveel aantal kinderen oftewel wie het eerste komt die het eerst maalt heel onhandig als je in de zorg werkt en soms maar 1 maand over korter het rooster van te voren weet.
Deze gastouder doet weinig met kinderen : geen knutsel ( werkjes met vaderdag) en geen schoolse taakjes ( kleuren/vormen/ tellen) voorlezen, gaat niet naar de bieb/park/markt.
Is gastouder/ze ziek of geblesseerd heb je dik probleem kan je laatste moment nog iemand proberen te regelen.
Ook gaan ze op vakantie / lang weekend en dan heb je dus geen opvang als jij wel moet werken
Dochter zit regelmatig onder de schrammen en ze weet zelden hoe ze daaraan komt
Gelukkig mag onze dochter over 9 maanden naar school.
Deze gastouder doet namelijk ook geen Bso dus houd het daar op.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:27
quote:poldervrouw schreef op 14 juni 2016 @ 12:24:
en nieuwe indrukken opdoen kan toch ook anders.. Je kan met kind lekker ergens heen gaan (kinderboerderij) of op een terrasje ijsje eten etc.. Maar je oppas kind meeslepen naar fysio ??
Nee, hoort ook echt niet.
Ik zou dit bespreken met de GO maar ook met het GOB. Want die zal zo'n GO liever niet in haar/zijn bestand willen hebben als ze voor kwaliteit staan.
en nieuwe indrukken opdoen kan toch ook anders.. Je kan met kind lekker ergens heen gaan (kinderboerderij) of op een terrasje ijsje eten etc.. Maar je oppas kind meeslepen naar fysio ??
Nee, hoort ook echt niet.
Ik zou dit bespreken met de GO maar ook met het GOB. Want die zal zo'n GO liever niet in haar/zijn bestand willen hebben als ze voor kwaliteit staan.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:29
we hebben het hier over een gastouder, niet een oppas. een gastouder zou een professional moeten zijn. Een bedrijf. Het kost even veel als een kinderopvang. Even naar de winkel of even naar de markt geen enkel probleem maar naar een verjaardag van een vreemde die ik niet ken. absoluut niet. je weet niet wat daar gebeurt. rookt men daar, drinken ze alcohol met jouw kind erbij. Hoe komen ze daar.
Als je naar de fysio gaat krijg je een behandleing van een half uur tot drie kwartier. Dat hoort niet onder werktijd met een kind waar je gastouder voor bent erbij. Ik vind dat ook echt wat anders dan even naar de huisarts. Daarbij, er zijn zat fysiotherapeuten die ook 's avonds werken.
Als je naar de fysio gaat krijg je een behandleing van een half uur tot drie kwartier. Dat hoort niet onder werktijd met een kind waar je gastouder voor bent erbij. Ik vind dat ook echt wat anders dan even naar de huisarts. Daarbij, er zijn zat fysiotherapeuten die ook 's avonds werken.
quote:fashionvictim schreef op 14 juni 2016 @ 12:22:
Onacceptabel, alle drie je voorbeelden. Dit is geen gastouder, dit is gewoon een huisvrouw/moeder? die denkt dat ze op deze wijze haar huisvrouwenbestaan kan financieren.
Voor mij reden om dus voor een crèche te kiezen.Heb jij enig idee war een gastouder verdient dan???
Onacceptabel, alle drie je voorbeelden. Dit is geen gastouder, dit is gewoon een huisvrouw/moeder? die denkt dat ze op deze wijze haar huisvrouwenbestaan kan financieren.
Voor mij reden om dus voor een crèche te kiezen.Heb jij enig idee war een gastouder verdient dan???
Een nichtje is gastouder en bij haar komt de eerste binnen om zeven uur ´s ochtends en de laatste vertrekt om zeven uur ´s avonds. Mensen zijn aan de ene kant heel blij dat ze zo flexibel is, maar wanneer zou ze dan naar de fysio moeten gaan?? Of boodschappen doen??
Naar verjaardagen gaat ze dan weer niet, ze blijft eigenlijk altijd op loopafstand, in het eigen dorp, met als bijkomend voordeel dat de school ook op loopafstand is en oppaskinderen eventueel zelfs een vriendje mee kunnen vragen, of bij een verjaardagspartijtje afgezet kunnen worden.
Beide opties hebben voor- en nadelen. Maar ´gewoon´ meedraaien in het gezin lijkt mij voor een kind helemaal zo gek nog niet.
Naar verjaardagen gaat ze dan weer niet, ze blijft eigenlijk altijd op loopafstand, in het eigen dorp, met als bijkomend voordeel dat de school ook op loopafstand is en oppaskinderen eventueel zelfs een vriendje mee kunnen vragen, of bij een verjaardagspartijtje afgezet kunnen worden.
Beide opties hebben voor- en nadelen. Maar ´gewoon´ meedraaien in het gezin lijkt mij voor een kind helemaal zo gek nog niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:30
quote:NederDropje schreef op 14 juni 2016 @ 12:15:
Ik wil gewoon weten waar mijn kind uithangt. Lijkt me niet zo heel gek toch? Daarom zitten we over een kdv na te denken. En nee, ze hoeft echt niet constant met mijn dochter bezig te zijn maar er zijn wel grenzen naar mijn idee
ook bij een kdv gaan ze eendjes voeren en naar de speeltuin....
wordt dat daar dan wel van te voeren gemeld??
Ik wil gewoon weten waar mijn kind uithangt. Lijkt me niet zo heel gek toch? Daarom zitten we over een kdv na te denken. En nee, ze hoeft echt niet constant met mijn dochter bezig te zijn maar er zijn wel grenzen naar mijn idee
ook bij een kdv gaan ze eendjes voeren en naar de speeltuin....
wordt dat daar dan wel van te voeren gemeld??
dinsdag 14 juni 2016 om 12:34
quote:Ceylon schreef op 14 juni 2016 @ 12:29:
Een nichtje is gastouder en bij haar komt de eerste binnen om zeven uur ´s ochtends en de laatste vertrekt om zeven uur ´s avonds. Mensen zijn aan de ene kant heel blij dat ze zo flexibel is, maar wanneer zou ze dan naar de fysio moeten gaan?? Of boodschappen doen??
Op je vrije dag of anders neem je er vrij voor, dan hebben de ouders de keuze.
Als ze het geen probleem vinden, gaan de kinderen gewoon mee.
Kan echt niet hoor je opvangkinderen meenemen naar de fysio zonder enige vorm van overleg. Gewoon niet.
Op je vrije dag of anders neem je er vrij voor, dan hebben de ouders de keuze.
Als ze het geen probleem vinden, gaan de kinderen gewoon mee.
Kan echt niet hoor je opvangkinderen meenemen naar de fysio zonder enige vorm van overleg. Gewoon niet.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:40
Ik weet precies naar welke locaties mijn kdv gaat. Mijn kind zit dus nooit bij vreemden op een verjaardagsfeestje of drie kwartier alleen bij een fysiotherapeut. Die fysiotherapeut vind ik helemaal idioot, ik neem mijn eigen kinderen al niet eens mee naar zoiets omdat het ontzettend onhandig is dat ik niet in kan grijpen of kan helpen als het nodig is en zo lang alleen zitten voor kinderen gewoon stomvervelend is. Ik zou behoorlijk chagrijnig worden als mijn betaalde opvang mijn kind zo lang zonder fatsoenlijke toezicht zou laten.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:44
dinsdag 14 juni 2016 om 12:50
Ik vind het niet kunnen. Een gastouder wordt betaald om op jouw kind te passen, dus de dag wordt ingevuld met activiteiten in het belang van het kind. Verjaarsvisites en fysio horen daar niet bij. Overleg eens met het gastouderbureau wat hier de richtlijnen/regels in zijn, voordat je het met de gastouder bespreekt.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:52
Gewoon, net als alle andere werkende mensen op een vrije dag (of ochtend of middag), of 's avonds of in het weekend.
Ik vertrek ook rond zevenen naar mijn werk en kom rond zevenen weer eens thuis, heel normaal voor iedereen die tijdens kantooruren werkt. Privé afspraken plan je dus buiten die uren of je neemt er vrij voor.
Gewoon, net als alle andere werkende mensen op een vrije dag (of ochtend of middag), of 's avonds of in het weekend.
Ik vertrek ook rond zevenen naar mijn werk en kom rond zevenen weer eens thuis, heel normaal voor iedereen die tijdens kantooruren werkt. Privé afspraken plan je dus buiten die uren of je neemt er vrij voor.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 14 juni 2016 om 12:54
dinsdag 14 juni 2016 om 12:55
Dat zijn de consequenties als je 12 uur per dag werkt.
En overleg zou ook wel handig zijn.
Vriendin op de koffie vind ik nog net kunnen, maar zoals gezegd: je probeert al te vermijden je eigen kinderen mee te nemen naar de fysio, een kind waar je voor betaald wordt om op te passen neem je al helemaal niet mee.
Dat zijn de consequenties als je 12 uur per dag werkt.
En overleg zou ook wel handig zijn.
Vriendin op de koffie vind ik nog net kunnen, maar zoals gezegd: je probeert al te vermijden je eigen kinderen mee te nemen naar de fysio, een kind waar je voor betaald wordt om op te passen neem je al helemaal niet mee.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:58
quote:fashionvictim schreef op 14 juni 2016 @ 12:54:
[...]
Ja, per uur bijna net zo veel als een kinderdagverblijf. Vier dagen een gastouder kost voor een baby ook rond de 1000 euro, en de crèche een fractie meer.1000 euro? Hoe kom jij aan dat hoge bedrag? Mijn go vraagt 4,66 per uur en dat 4 keer 32 kom ik op bijna 600 euro uit. Plus bureaukosten is het rond de 690 euro. Bedrag per maand dus.
[...]
Ja, per uur bijna net zo veel als een kinderdagverblijf. Vier dagen een gastouder kost voor een baby ook rond de 1000 euro, en de crèche een fractie meer.1000 euro? Hoe kom jij aan dat hoge bedrag? Mijn go vraagt 4,66 per uur en dat 4 keer 32 kom ik op bijna 600 euro uit. Plus bureaukosten is het rond de 690 euro. Bedrag per maand dus.
dinsdag 14 juni 2016 om 12:58
quote:fashionvictim schreef op 14 juni 2016 @ 12:54:
[...]
Ja, per uur bijna net zo veel als een kinderdagverblijf. Vier dagen een gastouder kost voor een baby ook rond de 1000 euro, en de crèche een fractie meer.
Ligt een beetje aan het uurtarief.
Hier is het uurtarief 5.50 incl alle kosten en kom je er ruim onder en bij een GO neem je alleen je contract uren af en niet 11 of 12 uur zoals bij de meeste KDV.
Neemt niet weg dat dit gewoon niet kan, heeft het uurtarief ook niets mee te maken eigenlijk.
[...]
Ja, per uur bijna net zo veel als een kinderdagverblijf. Vier dagen een gastouder kost voor een baby ook rond de 1000 euro, en de crèche een fractie meer.
Ligt een beetje aan het uurtarief.
Hier is het uurtarief 5.50 incl alle kosten en kom je er ruim onder en bij een GO neem je alleen je contract uren af en niet 11 of 12 uur zoals bij de meeste KDV.
Neemt niet weg dat dit gewoon niet kan, heeft het uurtarief ook niets mee te maken eigenlijk.
dinsdag 14 juni 2016 om 13:01
Hoe ruim haar werkuren zijn, heeft je nichtje uiteraard zelf in de hand. Het is heel makkelijk om daar als vraagouder misbruik van de maken, want een gastouder is zo lekker flexibel, daarom hebben ze een gastouder, die zegt niet vaak nee.
Boodschappen doen kan overigens prima, na 19.00 uur zijn er nog supermarkten open. Naar de fysiotherapeut of een andere arts kan ook prima, na 19.00 uur zijn er nog veel artsen die werken. Je weet wel, voor al die mensen die overdag niet kunnen, omdat ze moeten werken.
Als een gastouder daardoor met het privéleven in de problemen komt, dan moet hij of zij zichzelf serieus nemen door de werkuren definitief wijzigen, of na de werkuren privé afspraken plannen, of ruim van tevoren mededelen dat hij of zij een privé afspraak heeft waardoor er op een bepaalde dag of dagdeel geen opvang kan worden aangeboden.
Hoe ruim haar werkuren zijn, heeft je nichtje uiteraard zelf in de hand. Het is heel makkelijk om daar als vraagouder misbruik van de maken, want een gastouder is zo lekker flexibel, daarom hebben ze een gastouder, die zegt niet vaak nee.
Boodschappen doen kan overigens prima, na 19.00 uur zijn er nog supermarkten open. Naar de fysiotherapeut of een andere arts kan ook prima, na 19.00 uur zijn er nog veel artsen die werken. Je weet wel, voor al die mensen die overdag niet kunnen, omdat ze moeten werken.
Als een gastouder daardoor met het privéleven in de problemen komt, dan moet hij of zij zichzelf serieus nemen door de werkuren definitief wijzigen, of na de werkuren privé afspraken plannen, of ruim van tevoren mededelen dat hij of zij een privé afspraak heeft waardoor er op een bepaalde dag of dagdeel geen opvang kan worden aangeboden.
dinsdag 14 juni 2016 om 13:04
Mijn gastouder was 6.70 per uur inclusief gbo, het kdv 6.30. Duurder dus. En heel veel amateuristischer. Maar de uurprijs is verder niet zo relevant. Van professionele opvang verwacht ik professioneel gedrag en vooral goede, betrokken zorg waarbij het kind centraal staat, niet het privéleven van de gastouder. Maar ieder zijn keus.