Gastouder

14-06-2016 11:22 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn dochter gaat 2x in de week naar een gastouder.

Ze heeft het daar prima naar haar zin gelukkig maar wij als ouders komen steeds meer dingen tegen waar we onze vraagtekens bij zetten.

Hieronder een paar voorbeelden:

- gastouder neemt dochter mee naar afspraak bij fysiotherapeut

- gastouder gaat met dochter op verjaardagsvisite bij mensen die wij niet kennen

- gastouder nodigt een vriendin uit voor de koffie op opvang dag dochter

Dit zijn een aantal voorbeelden wat allemaal niet in overleg met ons is gebeurt. En dat zit me niet lekker.

Mijn vraag: Hoe normaal is het dat een gastouder dit doet? Naar mijn idee is zij gewoon aan het werk en moet ze haar persoonlijke afspraken buiten de opvang inplannen.

Ik hoor graag jullie mening, ook als ik me aanstel.
Ik heb ruim 10 jaar als gastouder gewerkt bij de kinderen thuis. Gedeeltelijk werkte ik in loondienst (ik kostte en verdiende dan ook heel wat meer dan 6 euro per uur, maar bij kinderen thuis was dit altijd een vast uurloon, ongeacht aantal kinderen)

Ik werkte vier a vijf dagen van 10 uur per dag. Voor zover mogelijk plande ik persoonlijke afspraken uiteraard op m'n vrije (mid)dag, maar het is een enkele keer voorgekomen dat ik een spoedafspraak had bij bijv de kno. Spoed als in; heel veel pijn, vanmiddag komen of over drie dagen....

Uiteraard altijd overlegd met de desbetreffende ouder!! Gelukkig nooit een probleem geweest om de kinderen mee te nemen, of ik mocht ze even bij hun buurvrouw brengen. Ook heb ik een keer een vriendin op de thee gehad, maar zelfs dit heb ik overlegd, maar het was natuurlijk ook niet mijn huis ;)

Maar zonder overleg, nee, nooit! Zou ik persoonlijk ook echt níet tof vinden als ouder zijnde!!
quote:fashionvictim schreef op 14 juni 2016 @ 12:54:

[...]

Ja, per uur bijna net zo veel als een kinderdagverblijf. Vier dagen een gastouder kost voor een baby ook rond de 1000 euro, en de crèche een fractie meer.

nou ik wil dat dan ook wel hoor!!!

Dat is echt niet zo....
quote:Pantax schreef op 14 juni 2016 @ 13:04:

Mijn gastouder was 6.70 per uur inclusief gbo, het kdv 6.30. Duurder dus. En heel veel amateuristischer. Maar de uurprijs is verder niet zo relevant. Van professionele opvang verwacht ik professioneel gedrag en vooral goede, betrokken zorg waarbij het kind centraal staat, niet het privéleven van de gastouder. Maar ieder zijn keus.Ben ik toch benieuwd om welke reden jij initieel voor een gastouder gekozen had.
Ik mag dan wel suf zijn misschien, maar als ik een gastouder heb die bij mij thuis werkt en die vraagt of er een vriendin mag langskomen voor koffie oid, ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou er denk ik niet blij mee zijn en dat wel laten weten.
Ik heb een vriendin die gastouder is en ik ga daar regelmatig tijdens haar werk op visite. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat de ouders dat niet wenselijk zouden vinden. Zij doet gewoon haar werk, dat betekent dat ik zit te wachten als zij een kind op bed moet leggen, moet verschonen, moet helpen op de wc of moet troosten. Prima het werk gaat wel gewoon door, dat weet ik! De rest van de tijd babbelen wij wat en spelen de kinderen zelf wat in haar blikveld. Ze komen er ook weleens bijzitten omdat ze visite reuze interessant vinden dan leggen we een puzzel aan tafel of krijgen ze fruit in de kinderstoel. Als gastouder werken betekent toch niet dat je de hele dag met die kinderen bezig bent, ze slapen tussen de middag en spelen ook weleens zelf, is goed voor de ontwikkeling.

Afspraken bij vreemden buiten de deur doet zij niet met de oppaskinderen en dat vind ik eerlijk gezegd toch wat anders. Dat zou ik persoonlijk ook niet zo leuk vinden. Tenzij het van te voren even wordt overlegd.
quote:Zonnetje_in_huis schreef op 14 juni 2016 @ 13:09:

Ik mag dan wel suf zijn misschien, maar als ik een gastouder heb die bij mij thuis werkt en die vraagt of er een vriendin mag langskomen voor koffie oid, ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou er denk ik niet blij mee zijn en dat wel laten weten.De meeste gastouders werken niet bij jou in huis maar in hun eigen huis.
quote:Zonnetje_in_huis schreef op 14 juni 2016 @ 12:58:

[...]

1000 euro? Hoe kom jij aan dat hoge bedrag? Mijn go vraagt 4,66 per uur en dat 4 keer 32 kom ik op bijna 600 euro uit. Plus bureaukosten is het rond de 690 euro. Bedrag per maand dus.bij mij in de buurt zijn die tarieven beduidend hoger.
Am Yisrael Chai!
quote:delicious35 schreef op 14 juni 2016 @ 13:14:

[...]

De meeste gastouders werken niet bij jou in huis maar in hun eigen huis.Ik reageerde op iemand boven mij die wel bij de mensen thuis werkte.
quote:Hamzter schreef op 14 juni 2016 @ 13:08:

[...]

Ben ik toch benieuwd om welke reden jij initieel voor een gastouder gekozen had.Ik heb secundair voor een gastouder gekozen. Mijn dochter was pas 3:10 toen ze naar school ging en ik vond de schoolbso te groot en massaal voor haar na haar kleinschalige kdv van 10 kindjes. Deze gastouder deed bso, had een kleinschalige opvang en een antroposofische insteek. In de praktijk bleek ze mijn kind vooral naar de Action mee te nemen, op 5km loopafstand, direct na schooltijd. Ze deed helaas nog wat andere dingetjes waar ik niet zo over te spreken was, dus ik heb dochter vrij snel weer weggehaald.
Ik Ben zelf gastouder maar vang de kinderen op in hun eigen huis,

In het begin dat ik begon (4.5 jr geleden) is mij verteld dat je als gastouder dus eigelijk het zelfde doet als de ouders zouden doen als ze met de kinderen zijn, dus als ik boodschappen moet doen, naar de dokter moet oid dan kan ik dst "gewoon" doen

Ik overleg wel altijd met de ouders (heb meerdere gezinnen) en dan komen we samen wel met een oplossing , ene x begin ik dan een uurtje later, andere x gaan de kinderen gewoon mee naar de afspraak met dokter oid.

Je kan het bespreken met je gastouder maar als het je echt niet goed zit is een andere dagopvang misschien meer wat bij jullie past
Afspreken met vriendinnen bij de gezinnen thuis doe ik trouwens niet als de bezoekende vriendin zelf geen kinderen heeft waarmee "mijn" kinderen dan zouden kunnen spelen.

Maar een koffietje ergens doen met een vriendin / familielid doe ik wel en dat vinden de ouders ook niet erg. De kinderen vermaken zich dan meestal echt wel
quote:titato schreef op 14 juni 2016 @ 13:21:

Afspreken met vriendinnen bij de gezinnen thuis doe ik trouwens niet als de bezoekende vriendin zelf geen kinderen heeft waarmee "mijn" kinderen dan zouden kunnen spelen.

Maar een koffietje ergens doen met een vriendin / familielid doe ik wel en dat vinden de ouders ook niet erg. De kinderen vermaken zich dan meestal echt wel

Vind je dit niet dubbel? Op je werkplek geen visite uitnodigen die geen kids hebben, maar wel elders wat drinken met mensen die ook geen kids hebben?

Ik zou daar niet akkoord mee gaan als ouder zijnde. Net wat pantax net zei. Ik betaal voor een opvang die zich bezighoudt met de kinderen. Niet om ergens koffie te gaan zitten drinken en te socializen.
quote:Zonnetje_in_huis schreef op 14 juni 2016 @ 13:09:

Ik mag dan wel suf zijn misschien, maar als ik een gastouder heb die bij mij thuis werkt en die vraagt of er een vriendin mag langskomen voor koffie oid, ik weet niet hoe ik zoú reageren. Ik zou er denk ik niet blij mee zijn en dat wel laten weten.In mijn geval is het éénmaal voorgekomen en heb ik hier toestemming voor gevraagd omdat dit een vriendin was, die uit het buitenland over was, (ze is NLse) en dit eigenlijk het enige moment was dat ik haar even kon zien. Maar nogmaals; de ouders vonden dit helemaal geen probleem, en vonden het zelfs een beetje overbodig dat ik dit vroeg.... Ik niet; vond t niet meer dan normaal om het even te vragen
quote:Irish-washer-woman schreef op 14 juni 2016 @ 13:38:

[...]

In mijn geval is het éénmaal voorgekomen en heb ik hier toestemming voor gevraagd omdat dit een vriendin was, die uit het buitenland over was, (ze is NLse) en dit eigenlijk het enige moment was dat ik haar even kon zien. Maar nogmaals; de ouders vonden dit helemaal geen probleem, en vonden het zelfs een beetje overbodig dat ik dit vroeg.... Ik niet; vond t niet meer dan normaal om het even te vragen

Vind het netjes van je dat je het wel vroeg

Maar het ligt er denk ik ook aan dat ik liever geen vreemden thuis wil hebben. Een go bij mij thuis zou daarom voor mij ook geen optie zijn.
Met overleg met de ouders vind ik fysio nog wel kunnen maar verjaardagsfeest nee dat kan niet.

Mijn zoontje gaat ook naar een gastouder en ze zegt tegen me als ze bijvoorbeeld na de dokter moet of we een andere opvang kunne regelen of ze het moet verplaatsen. Ze zou de kinderen nooit mee nemen.

Ik zou een gesprek met haar aangaan en het tegen haar zeggen. Bij ons kunnen we alles tegen haar zeggen en anders via het bureau waar ze bij aangesloten is
Dit is toch een veel gehoord pijnpunt. Wat is de grens tussen huiselijkheid en teveel profiteren van de vrijheid die je als gasthouder krijgt? Iedere ouder zal daar ook zijn eigen visie op hebben. Bij een KDV zijn die grenzen veel duidelijker. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de gastouder over wat men 'normaal' vindt. Persoonlijk vind ik ook veel verschil zitten tussen de gastouders, je zult eentje moeten vinden die goed bij jouw wensen past.

Als je dan nog gastouders vergelijkt met een KDV kan ik soms maar moeilijk begrijpen dat mensen niet vaker voor een KDV kiezen. Enige argument wat vaak stand houdt is flexibiliteit van uren. De kosten zijn vaak min of meer vergelijkbaar, bij een gastouder zijn er veel meer kindjes op 1 leidster en mogen zij alleen functioneren (je mag al gastouder zijn met niveau 2 MBO) terwijl het KDV een 4 ogen beleid moet toepassen. Kwaliteit wordt toch meer gewaarborgd bij een KDV, waarmee ik absoluut NIET wil zeggen dat er geen hele leuke en goede gastouders bestaan! Het vraagt alleen ook inzicht en selectief vermogen van de ouders zelf om een goede te vinden.
Ik zou dit ook niet willen, maar zou in zijn geheel ook niet kiezen voor een GO.
Als ik aan het werk ben, ga ik ook geen vriendin laten langskomen voor koffie, of mijn cliënt meenemen naar mijn eigen tandartsafspraak

Net als dat mijn gastouder dat ook niet in haar hoofd zal halen. Privé afspraken doet ze op haar vrije dag en bij echte spoed is er een (gediplomeerd) achterwacht, en word ik daar dan eerst nog over gebeld.

Ik vind dit onprofessioneel en het is niet wat ik van een gastouder zou verwachten. Heb er ook echt nog nooit van gehoord, en heel wat ervaringen met gastouders. Echt heel raar.
Ik vind het niet per se normaal, maar ik kan me wel voorstellen dat er een wederzijdse instemming is van beide kanten dat dit 'mag' of zelfs aangemoedigd wordt. Ik vind het dus ook niet per se slecht.

Maar jij hebt er geen goed gevoel bij, dus ik zou er zeker over praten.
In de gastoudervang werk je ook met achterwacht, die komt in geval van nood.

Ik heb er 2 en beide komen eens in de maand een kop koffie doen.

Zo weten de kinderen wie ze zijn.
Ik ben zelf gastouder, en vind een afspraak bij de fysiotherapeut of een verjaardag ook niet kunnen. Ook een bezoek van een vriendin niet eigenlijk. Boodschappen doe ik wel eens met de kinderen. Hier hebben we ook een programma, 's ochtends eten we fruit, gaan we knutselen of buiten spelen en 's middags na de lunch gaan de kinderen slapen of rustig spelen. Als de "grote" kinderen uit school komen drinken we wat en spelen ze nog met elkaar of gaan we naar de speeltuin of iets anders doen. Geen tijd dus voor de fysiotherapeut of een verjaardag.

Ik vind dus, dat je als gastouder niet onder werktijd zulke afspraken maakt. Dat kan prima buiten de tijden om.
quote:Zonnetje_in_huis schreef op 14 juni 2016 @ 13:28:

[...]

Vind je dit niet dubbel? Op je werkplek geen visite uitnodigen die geen kids hebben, maar wel elders wat drinken met mensen die ook geen kids hebben?

Ik zou daar niet akkoord mee gaan als ouder zijnde. Net wat pantax net zei. Ik betaal voor een opvang die zich bezighoudt met de kinderen. Niet om ergens koffie te gaan zitten drinken en te socializen.

Het ligt er aan waar ik die koffie drink.

Ik ga niet ergens heen waar de kinderen netjes op hun stoeltje moeten zitten en met mijn rug naar hun toe .

Ahg, de ouders vinden het iig nooit een probleem en doe het natuurlijk ook niet elke week.
Maar goed, ik vind wel dat zulke dingen dus met de ouders moeten worden besproken .

Als ik bv die Dag naar de dokter moet dan stuur ik altijd zodra ik het weet een berichtje , over hoe en wat we het gaan doen.

Maar ik moet ook zeggen dat het contact en de band die ik heb met de families misschien erg speciaal is

Ben trouwens nooit naar een eigen verjaardag geweest met de kinderen, dat vind ik dan weer to Much ;)
Ik heb gelukkig een go die nooit ziek is, nooit op vakantie gaat en die flexibel is. En als ze een afspraak heeft, zoals haar kind die ingeënt moest worden, geeft ze dat ruim van te voren aan en neem ik vrij.

Wat ik wel een nadeel vind aan het gobureau, is de buitensporig hoge bureaukosten van 90 eur pm.
quote:Zonnetje_in_huis schreef op 14 juni 2016 @ 20:00:

Ik heb gelukkig een go die nooit ziek is, nooit op vakantie gaat en die flexibel is. En als ze een afspraak heeft, zoals haar kind die ingeënt moest worden, geeft ze dat ruim van te voren aan en neem ik vrij.

Wat ik wel een nadeel vind aan het gobureau, is de buitensporig hoge bureaukosten van 90 eur pm.

Eigelijk best wel wat dat "we" dat soort van allemaal als gelukkig zien.

Maar goed ik ga dus ook al 4jaar alleen met / op vakantie als de gezinnen weg zijn.

En dat doe ik idd ook voor een deel voor hun , maar ook zeker omdat ik (en waarsch ook jouw gastouder) niet doorbetaald krijgt tenzij ze die weken opneemt . En die kan je als gastouder t beste dus opnemen als de families zelf met vakantie zijn

Bureaukosten vinden wij ook belachelijk eigelijk, want zoveel wor er niet voor ons gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven