Onderhandelruimte aannemer?

17-06-2016 22:40 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan een aanbouw realiseren voor ons nieuwe huis. Een nieuwe vleugel met 2 slaapkamers en een badkamer. Daarnaast moet de bestaande woning wat gemoderniseerd worden en is er achterstallig onderhoud. We hebben 3 aannemers uitgenodigd om offerte uit te brengen. Het prijsverschil is groot. Vandaag een afspraak gehad om de offerte door te lopen met de goedkoopste aannemer. We hebben er een goed gevoel bij maar ik kreeg tijdens dat gesprek eigenlijk het gevoel dat er nog wel wat onderhandelingsruimte was.

Is dat normaal om met een aannemer te onderhandelen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Probeer ook een planning te krijgen.

Goedkoop is leuk, maar op een gegeven moment ben je ook heel blij als het klaar is.

Je wilt dus niet dat jouw klus steeds stil gelegd wordt, om ergens anders geld te gaan verdienen!
Planning hebben we het over gehad. Check!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Heb je goed vergeleken wat de goedkoopste levert voor dat geld? Een duurdere aannemer heeft misschien meer posten opgenomen en kan dus uiteindelijk goedkoper zijn dan die goedkope aannemer die op het laatst nog met meerwerk aankomt.

Onderhandelen kan altijd maar leg het goed vast zodat er achteraf geen onduidelijkheden zijn. Betaal nooit het hele bedrag vooraf maar betaal percentages in termijnen waarbij het laatste bedrag pas na de oplevering komt zoals jullie je de oplevering voorgesteld hadden qua werk en tijd.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
En kijk of je aannemer is aangesloten bij Bouwgarant. Fijn in geval van faillisement van je aannemer!
Een aannemer die een stuk goedkoper werkt dan anderen ... ik zou er zelf mijn vragen bij hebben hoe dat zomaar kan.

Uiteindelijk hebben ze alle drie ongeveer evenveel werkuren nodig, hetzelfde materiaal, ...

Ik zou met de offerte van de goedkope naar de andere 2 stappen en vragen of zij onder die prijs kunnen.

Ofwel zou ik es iemand laten meekijken die wat af kent van bouwen.

Daarnaast zou ik ze alle 3 es effe Googlen.

Zorg in ieder geval dat goedkoop en goedkoper niet duurkoop wordt.
Bij ons was er niet veel te onderhandelen. Sowieso ging alles op nacalculatie. Kijk ook even goed of dat er in staat. Wij hadden zelf gewoon een goed gevoel bij deze aannemer. Daarnaast had deze aannemer ook al een aantal projecten in de buurt gedaan, ook bij mensen die wij kennen. Dat was ook allemaal goed.
Volgens mij rekenen alle aannemers met arbeidskosten + kosten materiaal + kosten materieel + onderaannemers + winstopslag. In die winstopslag zit met name nog de onderhandelingsruimte.

Wij hebben ook 3 aannemers gevraagd waarvan 1 fors goedkoper. We hebben alle offertes naast elkaar gelegd en vergeleken wat is opgenomen en welke materialen zijn gebruikt. Ik zou wel met alle drie de offerte doorspreken want je leert er veel van. Degene die bij ons zo laag is, staat er in de regio om bekend dat vaker te doen als hij een klus nodig heeft/graag wil doen. Bijv omdat hij liever een klus met weinig winst heeft dan dat zijn personeel niks zit te doen of omdat het op een zichtbare locatie in het dorp is.
quote:SweetFirefly schreef op 17 juni 2016 @ 23:09:

Heb je goed vergeleken wat de goedkoopste levert voor dat geld? Een duurdere aannemer heeft misschien meer posten opgenomen en kan dus uiteindelijk goedkoper zijn dan die goedkope aannemer die op het laatst nog met meerwerk aankomt.

Onderhandelen kan altijd maar leg het goed vast zodat er achteraf geen onduidelijkheden zijn. Betaal nooit het hele bedrag vooraf maar betaal percentages in termijnen waarbij het laatste bedrag pas na de oplevering komt zoals jullie je de oplevering voorgesteld hadden qua werk en tijd.Ja dat hebben we vergeleken en dan is hij nog een stuk goedkoper.
quote:Mietrot schreef op 17 juni 2016 @ 23:56:

Een aannemer die een stuk goedkoper werkt dan anderen ... ik zou er zelf mijn vragen bij hebben hoe dat zomaar kan.

Uiteindelijk hebben ze alle drie ongeveer evenveel werkuren nodig, hetzelfde materiaal, ...

Ik zou met de offerte van de goedkope naar de andere 2 stappen en vragen of zij onder die prijs kunnen.

Ofwel zou ik es iemand laten meekijken die wat af kent van bouwen.

Daarnaast zou ik ze alle 3 es effe Googlen.

Zorg in ieder geval dat goedkoop en goedkoper niet duurkoop wordt.Deze aannemer heeft bij 2 bevriende stellen ook de grote verbouwing gedaan referenties hebben we. En heeft bouwgarant.
Sorry het duurde even. Viva forum lag er bij mij uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven