Backpack: nooit veilig

17-06-2016 21:49 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed. Binnenkort ga ik backpacken. En ik ben als de dood dat iemand drugs ofzo in mijn tas wil doen en dat ik zo uiteindelijk in de gevangenis beland. Ja, beetje ver gedacht en dit is worst case scenario. Maar het kan gebeuren.

Nu weet ik dat koffers of tassen met rits nooit veilig zijn. Ook al zit er een slotje op, je kan zo met een pen de rits openmaken. Dan de gesloten ritsen die aan elkaar zitten weer heen en weer schuiven en het lijkt of er niks is gebeurd.

Ik heb ook een flightbag maar daar kunnen ze natuurlijk ook iets in stoppen. Want ook een rits. Sealen heeft ook weinig nut, want als ze kwaad willen kunnen ze dat ook openmaken en opnieuw sealen.

Hoe doen de reizigers dat hier? Gewoon hopen op het beste? : $ of heeft iemand deen perfecte tip?
quote:lousy schreef op 18 juni 2016 @ 07:08:

Ik reis naar Zuid-Amerika altijd met een flightbag om m'n rugzak met slotje. Van een vriendin waarmee ik een keer reisde reisde die dat niet had is haar rugzak leeggeroofd bij een tussenstop in Sao Paolo.

Dat ze iets erin stoppen zou ik niet zozeer bang voor zijn, maar dus wel dat ze je spullen jatten, vooral bij een overstap.

Flightbag is sowieso aan te raden voor busreizen e.d. Blijft je tas schoon.Maar een flightbag kunnen ze opensnijden of het slotje forceren en dan kunnen er nog spullen uit gestolen worden. Oké, de gelegenheid maakt vaak de dief, maar slotje+flightbag is geen garantie. Ik reis met mijn backpack overigens ook zo hoor. Nog nooit wat gebeurd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Neem een rugzak mee die klein genoeg is en dus als handbaggage mee kan. Dan heb je je tas altijd bij je en hoef je ook niet bang te zijn dat iemand er iets instopt. Een 50 liter rugzak kan als handbaggage mee en is groot genoeg voor backpacken. Ik reis zelf ook alleen met handbaggage als ik backpack (40l),niet omdat ik bang ben maar gewoon makkelijk.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ik ga proberen om niet zo panisch te zijn :p ik doe een flightbag erom met een slotje en dan zien we wel. Heb me inderdaad al goed ingelezen op veiligheid in grotere steden dus dat moet ook goed komen.
quote:sprietgras schreef op 18 juni 2016 @ 06:47:

Ik heb het:

- backpack in de packsafe

- flightbag erom zodat packsafe niet opvalt.

- in flightbag laten sealen zodat niemand de pacsafe voelt door de flightbag heen.

Je bent het cijferslotje op de flightbag vergeten. Tss.
quote:roderoosje85 schreef op 18 juni 2016 @ 08:52:

Bedankt voor de antwoorden. Ik ik ga proberen om niet zo panisch te zijn :p ik doe een flightbag erom met een slotje en dan zien we wel. Heb me inderdaad al goed ingelezen op veiligheid in grotere steden dus dat moet ook goed komen.

Wel een TSA cijferslot, niet met een sleuteltje.

En hou je bagage altijd bij je, laat het nooit onbeheerd achter. Ook niet voor even en ook niet bij iemand die je pas ontmoet hebt.
Als ik eerlijk ben vind ik dit wel erg overdreven... Iedere tas of koffer is open te maken, ook zonder rits en met een slot, ook hele dure geavanceerde koffers en tassen, ook alles dat geseald is.

Als je hier serieus bang voor bent reis dan alleen met handbagage die je steeds zelf bij je houdt. Zelf check ik nooit wat in, vooral omdat dat tijd scheelt en zo je bagage niet kwijtraakt. Het dwingt je bovendien niet meer mee te nemen dan noodzakelijk - je hoeft niet alles naar de andere kant van de wereld te slepen. Als je backpackt neem je toch geen dure kleding mee dus kun je alles lokaal wassen.
Ik zou lekker op de bank blijven zitten, hartstikke veilig.
quote:luiwammes schreef op 18 juni 2016 @ 16:13:

Als ik eerlijk ben vind ik dit wel erg overdreven... Iedere tas of koffer is open te maken, ook zonder rits en met een slot, ook hele dure geavanceerde koffers en tassen, ook alles dat geseald is.

Als je hier serieus bang voor bent reis dan alleen met handbagage die je steeds zelf bij je houdt. Zelf check ik nooit wat in, vooral omdat dat tijd scheelt en zo je bagage niet kwijtraakt. Het dwingt je bovendien niet meer mee te nemen dan noodzakelijk - je hoeft niet alles naar de andere kant van de wereld te slepen. Als je backpackt neem je toch geen dure kleding mee dus kun je alles lokaal wassen.

Cijferslot is een lachertje.

Gewoon sealen die hap of alleen handbagage.

Enkelen hier doen heel stoer, 'ik ben nooit bang dat ze er iets in stoppen' etc. Allemaal leuk en aardig, maar het komt gewoon voor dat koffers van nietsvermoedende passagiers als transportmiddel voor drugs gebruikt worden. Hoe vaak komt het voor? Geen idee. Maar het is helemaal niet gek dat je je koffer sealt, zeker in dat soort landen.
quote:tinypotato schreef op 18 juni 2016 @ 10:06:

[...]

Wel een TSA cijferslot, niet met een sleuteltje.

En hou je bagage altijd bij je, laat het nooit onbeheerd achter. Ook niet voor even en ook niet bij iemand die je pas ontmoet hebt.

Ik vind die tsa-slotjes bijzonder. Als de douane ze open kan krijgen want een universele sleutel, dan is zo'n sleutel ongetwijfeld ook wel bij een crimineel uitgekomen. Dan kunnen ze dus spul in je tas hebben gestopt (want slotje is opengemaakt) en daara doen ze hem dan weer dicht. Dan heb je dus een afgesloten tas op de band, maar ze zijn er wel in geweest.

Een soort van schijnveiligheid?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gewoon alleen me handbagag reizn, dn hoef je je rugzak nooit Af te geven. Kijk op herpackinglist.com voor tips.
@Himalaya, helemaal juist! Natuurlijk hebben criminelen ook zo'n sleutel. In sommige landen is de douane corrupt. Ik vertrouw er echt niet op dat mijn koffer met tsa slot nooit open kan.

Koffer sealen vind ik ook een schijnveiligheid. Alsof je daar niet mee kan frauderen. En als je seal verbroken is wat dan? Het leed is dan al geleden.

Mooie site die herpakcinglist, hopplala! Hoe minder bagage hoe minder uitstoot. Ik sta er iedere keer weer van te kijken als mensen een weekje naar de zon gaan en een joekel van een koffer meenemen. Vervolgens trekken ze de helft niet aan. Maar alles moet wel meegesleept worden naar duizenden kilometers verderop.
quote:himalaya schreef op 18 juni 2016 @ 17:58:

[...]

Ik vind die tsa-slotjes bijzonder. Als de douane ze open kan krijgen want een universele sleutel, dan is zo'n sleutel ongetwijfeld ook wel bij een crimineel uitgekomen. Dan kunnen ze dus spul in je tas hebben gestopt (want slotje is opengemaakt) en daara doen ze hem dan weer dicht. Dan heb je dus een afgesloten tas op de band, maar ze zijn er wel in geweest.

Een soort van schijnveiligheid?Het is allemaal schijnveiligheid als je het zo bekijkt, dat is het hele punt van TO, maar het zijn ook verhinderende stappen voor iemand die kwaad wil. Je kan dus zo veel doen als mogelijk en als je dat niet genoeg vindt moet je thuis blijven. Naar sommige landen is een TSA slotje aan te raden. Ik roep misschien een beetje snel TSA slot, als ik terugdenk aan hoe ik het doe gebruik ik gewoon het cijferslot dat ik bij de hand heb, maar ik ga niet naar de VS. Je kan ook geen slot op je tas doen en dan kijken hoe het gaat? Dan loop je meer risico. Je moet zo veel mogelijk stappen nemen om je bagage veilig te stellen, maar echt ALLES kan je niet doen. Dus 'schijnveiligheid' vind ik een groot woord, het geeft je een bepaalde mate van veiligheid, maar niets behalve handbagage geeft je 100% veiligheid.
quote:kadanz schreef op 18 juni 2016 @ 17:35:

[...]

Enkelen hier doen heel stoer, 'ik ben nooit bang dat ze er iets in stoppen' etc. Allemaal leuk en aardig, maar het komt gewoon voor dat koffers van nietsvermoedende passagiers als transportmiddel voor drugs gebruikt worden. Hoe vaak komt het voor? Geen idee. Maar het is helemaal niet gek dat je je koffer sealt, zeker in dat soort landen.

Inderdaad, geen idee. Veel indianenverhalen, maar in de 20 jaar dat ik reis nog nooit iemand ontmoet die dat is overkomen. Het zijn voornamelijk wilde verhalen op fora, zonder feiten. 'Ik heb wel eens gehoord dat' of 'ze zeggen'..

Één geval meegemaakt van een medereizigster waarbij een drugshond aansloeg bij haar koffer. Haar koffer, die ze even had achtergelaten bij een jongen die ze een week ervoor had leren kennen (1 avond gesproken) en die haar, heel lief , kwam uitzwaaien op het vliegveld.. Uiteindelijk niets aangetroffen, maar dit was duidelijk een gevalletje het een crimineel erg gemakkelijk maken.
quote:Dragisa schreef op 18 juni 2016 @ 16:17:

Ik zou lekker op de bank blijven zitten, hartstikke veilig.Dat dachten de mensen in de Bijlmerflat 20 jaar geleden ook.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:eva-luna schreef op 19 juni 2016 @ 11:26:

[...]

Inderdaad, geen idee. Veel indianenverhalen, maar in de 20 jaar dat ik reis nog nooit iemand ontmoet die dat is overkomen. Het zijn voornamelijk wilde verhalen op fora, zonder feiten. 'Ik heb wel eens gehoord dat' of 'ze zeggen'..

Precies.

En anders moet je gewoon zorgen dat je een goeie BH aan hebt. Dan kan je net als Bridget Jones helemaal da bomb worden in de gevangenis. Vanaf 00:18: https://youtu.be/AYYBLMWgAPA
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:kadanz schreef op 18 juni 2016 @ 17:35:

[...]

Enkelen hier doen heel stoer, 'ik ben nooit bang dat ze er iets in stoppen' etc. Allemaal leuk en aardig, maar het komt gewoon voor dat koffers van nietsvermoedende passagiers als transportmiddel voor drugs gebruikt worden. Hoe vaak komt het voor? Geen idee. Maar het is helemaal niet gek dat je je koffer sealt, zeker in dat soort landen.Het is geen stoer doen, ik ben hier gewoon echt niet bang voor. Ik heb met allerlei soorten tassen, rugzakken en koffers gereisd en ik gebruik nooit sloten, ik seal niets. Ik maak me over dit risico echt niet druk. Ik vind het te klein. Maar als een ander wel wil sealen of afsluiten vind ik dat prima. Als jedaardoor meer ontspannen reist, prima toch?
Moet je een backpack persé sealen of in een reistas meenemen of kan het ook zo?

En ik heb nog een vraag

Hoe neem je je camera mee? Ik kan maar geen praktische oplossing verzinnen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Je rugzak kan gewoon zo mee. Soms moet je hem afgeven als odd-sizes liggage, soms gaat hij op de band.

Als er erg veel riempjes en zo aan zitten dan heb je kans dat die klem komen te zitten op de band. Daar kan sealen een goede remedie tegen zijn. Ik bind alle bandjes altijd zo goed mogelijk aan elkaar om dat te voorkomen. Een hele dure wandelrugzak, voor zware bergtochten, die je ook op vakantie wil gaan doen, zou ik wel beschermen met een tas. Want dan is het wel zuur als er iets beschadigt. Lichte beschadigingen heeft mijn rugzak namelijk wel opgelopen met de vliegreizen.
Beschadigen vind ik niet erg.

Moet ik de schouderbanden ook even met een touwtje oid aan de tas vastzetten?
Backpack kan ook zo. Ik zou het zelf alleen niet willen, er zijn te veel ritsjes en vakjes en ik wil toch een slotje erop. En er zijn allerlei loshangende bandjes e.d. die ergens in/achter kunnen blijven hangen. Sommige backpacks hebben een ingebouwd 'hoesje', dan hoef je niet per se nog een cover/flightbag ofzo aan te schaffen.

Camera neem ik mee in mijn handbagage.

Oh ik was alweer mosterd zie ik.
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 16:18:

Backpack kan ook zo. Ik zou het zelf alleen niet willen, er zijn te veel ritsjes en vakjes en ik wil toch een slotje erop. En er zijn allerlei loshangende bandjes e.d. die ergens in/achter kunnen blijven hangen. Sommige backpacks hebben een ingebouwd 'hoesje', dan hoef je niet per se nog een cover/flightbag ofzo aan te schaffen.

Camera neem ik mee in mijn handbagage.Maar hoe doe je dat ter plekke? Wij gaan met het ov reizen en mijn camera is te zwaar om los in een tas mee te nemen. Gewoon in de backpack proppen met lenzen en al lijkt me ook niet handig.
quote:Moirai schreef op 19 juni 2016 @ 16:19:

[...]

Maar hoe doe je dat ter plekke? Wij gaan met het ov reizen en mijn camera is te zwaar om los in een tas mee te nemen. Gewoon in de backpack proppen met lenzen en al lijkt me ook niet handig.

Als ik ga backpacken heb ik dus mijn grote backpack mee en ook altijd een dagruzak. Daarin doe ik mijn camera. Als ik ondeweg moet lopen doe ik mijn backpack op mijn rug en mijn dagrugzak voor (op mijn borst/buik). Extra lenzen kun je wikkelen in je kleding/handdoek in de grote backpack.

(Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp)
Oh, wacht, bedoel je als je op bestemming bent? Ik heb een dagrugzak dus waar ik alles in meeneem wat ik nodig heb. Losse lenzen zou ik ergens in opbergen en dan in de dagrugzak. Camera los erin, hij heeft toch een kapje of hoes?
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 16:23:

Oh, wacht, bedoel je als je op bestemming bent? Ik heb een dagrugzak dus waar ik alles in meeneem wat ik nodig heb. Losse lenzen zou ik ergens in opbergen en dan in de dagrugzak. Camera los erin, hij heeft toch een kapje of hoes?

Nee, ik bedoel als ik reis. Dus en backpack en camera.

Mijn cameratas is een slingback, dus die kan ik denk ik niet op mijn buik dragen?
Maar je cameratas is vrij groot dus? Als je die niet in je backpack wil doen dan moet je die meenemen als handbagage. Je kan die cameratas tegelijk met je backpack dragen. Eerst die cameratas om en dan je backpack. Of je moet hem in je hand dragen of in een dagrugzak of andere tas doen. Maar dit probleem heb je dan toch ook op bestemming of ga je heel die cameratas meeslepen heel de dag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven