Oud...?
maandag 20 juni 2016 om 15:05
Voelen jullie je oud ? En sinds welke leeftijd voelde je dat dan ? Ik kan mij best wel eens oud voelen. We (mijn man en ik) gaan nog gewoon veel uit en naar festivals of naar de kroeg, ik ben heel blij dat we dat gewoon zijn blijven doen. Toch is de ervaring anders. Vroeger deed ik veel met vriendinnen, nu is het vaker mijn man met wie ik dingen onderneem. Mijn ouders worden ineens ook echt wat oudere mensen. Ze kunnen niet altijd meer op onze kinderen passen omdat ze dat heel intensief vinden. Ondertussen heeft mijn oudste zoon al de leeftijd dat hij savonds alleen kan blijven. Hij begint te puberen. Ook weer zo n rare ervaring. Een kind wat volwassen begint te worden. Ik ben overigens 35 en was destijds een jonge moeder. Vroeger dacht ik bij alles, dat doe ik vast nog wel een keer in mijn leven. Nu denk ik wel eens: Oei, het is de afgelopen jaren niet gebeurd, als ik het echt wil dan moet ik er nu wel mee aan de gang. Dat kan om een tatoeage gaan, of een bepaald land waarvan ik hoopte dat ik er ooit nog zou komen, of seksuele wensen ( ). Echt oud worden bestaat misschien niet eens. Op je 20ste denk je dat iemand van 30 oud is, en op je 30ste denk je dat iemand van 40 oud is. Misschien hangt het wel altijd boven je hoofd, maar zul je je nooit echt oud voelen. Toch vliegt het mij wel eens aan, en vind ik het ook weer zo'n gezeur. Het komt misschien ook omdat ik nu een beetje stil sta. Er is ook een leeftijd aangebroken waarop er weinig verandert, soms vind ik mijn leven gewoonweg oersaai, en op zulke momenten denk ik vaak... en ik word alleen maar ouder. Ben je dan een beetje depri als je zo denkt of gewoon realistisch ? Ik probeer vaak de voordelen van deze leeftijd in te zien, en die zijn er zeker, maar ik ervaar het ook wel vaak dat alles een beetje moervast staat nu. Dat er al heel veel is bepaald, een gezinnetje hebben in geweldig, maar ineens is je leven zo af en zo ingevuld, en kan ik nog wel eens weg dromen bij hoe alles had kunnen zijn. Het is voor mij ook wel een beetje de leeftijd van de sleur. Zelfs met veel uit gaan en veel uitjes bedenken ervaar ik het toch zo.
maandag 20 juni 2016 om 17:30
maandag 20 juni 2016 om 17:32
Toen ik jonger was voelde ik me veel ouder dan nu. Nu ik bijna 30 ben beginnen veel mensen in de omgeving in een keer, met Oeh 30 is vlak bij, eng, dan ben je echt oud! Maar ik voel me absoluut niet zo.
Ik kan me voorstellen dat als er niet veel veranderd en je het leven saai vindt, je gevoelens over lijftijd anders zijn.
Ik kan me voorstellen dat als er niet veel veranderd en je het leven saai vindt, je gevoelens over lijftijd anders zijn.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
maandag 20 juni 2016 om 17:33
quote:Pintxos schreef op 20 juni 2016 @ 17:30:
Ik voel me 19. De spiegel zegt alleen wat anders
Je kan zo jong van geest blijven als je wil. Helaas gaat de verpakking, ondanks alle crèmes, scrubs, make-up, echt onherroepelijk naar de haaien. als ik naar twintigers kijk en hun rimpelloze velletje met mijn lellen vergelijk...... Ik ben er niet jaloers op. Ik vind mezelf mooier dan toen ik 20 was. Toen was ik een verlegen muis, nu een gedistingeerde, mondaine vrouw.
Ik voel me 19. De spiegel zegt alleen wat anders
Je kan zo jong van geest blijven als je wil. Helaas gaat de verpakking, ondanks alle crèmes, scrubs, make-up, echt onherroepelijk naar de haaien. als ik naar twintigers kijk en hun rimpelloze velletje met mijn lellen vergelijk...... Ik ben er niet jaloers op. Ik vind mezelf mooier dan toen ik 20 was. Toen was ik een verlegen muis, nu een gedistingeerde, mondaine vrouw.
maandag 20 juni 2016 om 17:56
Wow 35 en je dan zo voelen? Nou nee, gelukkig voel ik mij niet oud. Misschien komt dat omdat ik nog geen kinderen heb en nog alle kanten op kan. Van festivals geniet en andere leuke dingen. Ik heb het ontzettend naar mijn zin. Nu eindelijk ook een echt leuke baan in the pocket met veel perspectief.
Ik vind mijzelf nog jong en alles ligt open. Ik ga nog wat meer reizen e.d. Ik vind het leven steeds leuker worden.
Ik ben overigens 33 en ik denk dat ik mij over 2 jaar nog steeds niet oud voel. Ik vind mensen van 65 zelfs nog niet oud haha. Dan denk ik, leuk! Tweede jeugd kan beginnen, lekker met pensioen en genieten.
Misschien helpt een andere mindset?
Ik vind mijzelf nog jong en alles ligt open. Ik ga nog wat meer reizen e.d. Ik vind het leven steeds leuker worden.
Ik ben overigens 33 en ik denk dat ik mij over 2 jaar nog steeds niet oud voel. Ik vind mensen van 65 zelfs nog niet oud haha. Dan denk ik, leuk! Tweede jeugd kan beginnen, lekker met pensioen en genieten.
Misschien helpt een andere mindset?
maandag 20 juni 2016 om 17:58
Nou, die slaapkreukels trekken niet meer zo weg 's ochtends.
Ik voel me niet zozeer oud, maar ik ben ouder dan ik had gehoopt te zijn op dit punt in mijn leven. Dat vergt van mijn kant wat aanpassingsvermogen.
Gelukkig ben ik saai geboren, dus niet meer kunnen feesten oid zal geen probleem opleveren in de toekomst.
Ik voel me niet zozeer oud, maar ik ben ouder dan ik had gehoopt te zijn op dit punt in mijn leven. Dat vergt van mijn kant wat aanpassingsvermogen.
Gelukkig ben ik saai geboren, dus niet meer kunnen feesten oid zal geen probleem opleveren in de toekomst.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
maandag 20 juni 2016 om 18:23
quote:Hunniebunnie schreef op 20 juni 2016 @ 15:12:
Meestal voel ik me niet oud. En als ik foto's zie van vrouwen van mijn leeftijd, heb ik ook het idee (en laat mij lekker in m'n bubbel, ook als het niet zo is) dat ik er veeel jonger uitzie.
Totdat ik dan een nieuwe collega van in de dertig ontmoet die 'u' tegen me zegt.
Ach, meestal draag ik mijn leeftijd als een geus. Al dat jonge bakvisgedoe om me heen, heerlijk toch dat je dat als oud wijf niet meer hoeft..
O ja, dat heb ik ook. Ben ik echt zo oud als zij? Of ik denk dat mensen zo ongeveer even oud zijn als ik, want zo voelt dat wel, blijken ze toch zo een jaar of 10 achter me te lopen.
Ik las ooit eens ergens dat je als je vindt dat politieagenten zo jong zijn tegenwoordig, dat je dan toch echt wel aan het ouder worden bent. Nou het zijn echt broekies die je langs ziet komen soms. En toch heb ik het nog niet altijd in de gaten (van mezelf dus)
Meestal voel ik me niet oud. En als ik foto's zie van vrouwen van mijn leeftijd, heb ik ook het idee (en laat mij lekker in m'n bubbel, ook als het niet zo is) dat ik er veeel jonger uitzie.
Totdat ik dan een nieuwe collega van in de dertig ontmoet die 'u' tegen me zegt.
Ach, meestal draag ik mijn leeftijd als een geus. Al dat jonge bakvisgedoe om me heen, heerlijk toch dat je dat als oud wijf niet meer hoeft..
O ja, dat heb ik ook. Ben ik echt zo oud als zij? Of ik denk dat mensen zo ongeveer even oud zijn als ik, want zo voelt dat wel, blijken ze toch zo een jaar of 10 achter me te lopen.
Ik las ooit eens ergens dat je als je vindt dat politieagenten zo jong zijn tegenwoordig, dat je dan toch echt wel aan het ouder worden bent. Nou het zijn echt broekies die je langs ziet komen soms. En toch heb ik het nog niet altijd in de gaten (van mezelf dus)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 20 juni 2016 om 18:37
Wat ik wel apart vind is als je ineens een collega krijgt die uit 1992 is. Dan moet ik echt gaan rekenen om te beseffen dat die ook gewoon volwassen is. Laatst zei zo'n jongedame tegen me dat ze hoopte ook zus en zo te bereiken 'als ik zo oud ben als jij'. Ze bedoelde het als een compliment, maar toen voelde ik me echt 20 jaar ouder Ik hoop altijd dat ze het niet doorhebben.
maandag 20 juni 2016 om 18:39
quote:nlies schreef op 20 juni 2016 @ 18:23:
[...]
Ik las ooit eens ergens dat je als je vindt dat politieagenten zo jong zijn tegenwoordig, dat je dan toch echt wel aan het ouder worden bent. Nou het zijn echt broekies die je langs ziet komen soms. En toch heb ik het nog niet altijd in de gaten (van mezelf dus)Maar die broekies zijn net zo oud als de beginnende agenten van vroeger. Toen werden ze echt niet 10 jaar opgesloten voordat ze de straat op mochten....
[...]
Ik las ooit eens ergens dat je als je vindt dat politieagenten zo jong zijn tegenwoordig, dat je dan toch echt wel aan het ouder worden bent. Nou het zijn echt broekies die je langs ziet komen soms. En toch heb ik het nog niet altijd in de gaten (van mezelf dus)Maar die broekies zijn net zo oud als de beginnende agenten van vroeger. Toen werden ze echt niet 10 jaar opgesloten voordat ze de straat op mochten....
maandag 20 juni 2016 om 18:46
maandag 20 juni 2016 om 18:48
quote:viva1966 schreef op 20 juni 2016 @ 18:39:
[...]
Maar die broekies zijn net zo oud als de beginnende agenten van vroeger. Toen werden ze echt niet 10 jaar opgesloten voordat ze de straat op mochten....
Ja dat bedoel ik, maar ooit was ik even oud, of zelfs jonger dan die "broekies"van nu.
Net als mensen in wat hogere functies, waren voor mijn idee altijd ouder dan ik. Mijn eerste afdelingschef was wel ouder, maar het scheelde bij nader inzien toch maar een jaar of 8. En toen keek je nog op tegen politie en chefs
[...]
Maar die broekies zijn net zo oud als de beginnende agenten van vroeger. Toen werden ze echt niet 10 jaar opgesloten voordat ze de straat op mochten....
Ja dat bedoel ik, maar ooit was ik even oud, of zelfs jonger dan die "broekies"van nu.
Net als mensen in wat hogere functies, waren voor mijn idee altijd ouder dan ik. Mijn eerste afdelingschef was wel ouder, maar het scheelde bij nader inzien toch maar een jaar of 8. En toen keek je nog op tegen politie en chefs
maandag 20 juni 2016 om 20:16
Ik ben 37 en vind momenteel eigenlijk vooral veel mensen zo jong. Komt er een vroeger buurmeisje van mijn vrouw op kraamvisite en ze nam haar vriend mee. Zegt mijn vrouw: is een man van in de vijftig. Ik stel me een oud (uitziend) persoon voor en het blijkt dus gewoon als een generatiegenoot te voelen.
Of nichten neven van mijzelf van al dik in de veertig, de eerste worden volgend jaar al vijftig maar het voelt heel anders dan zoals ik vroeger als kind mijn ooms en tantes als vijftigers zag.
En ook mijn tantes die al 70 worden of die vijftig jaar getrouwd zijn, dan denk ik: wat voelt het of iedereen nog jong is! Ik vond mijn opa en oma vroeger toen ze 70 waren of vijftig jaar getrouwd waren echt zo ontzettend oud.
Het is meer dat idee dan dat ik mezelf zo oud vind/voel.
Of nichten neven van mijzelf van al dik in de veertig, de eerste worden volgend jaar al vijftig maar het voelt heel anders dan zoals ik vroeger als kind mijn ooms en tantes als vijftigers zag.
En ook mijn tantes die al 70 worden of die vijftig jaar getrouwd zijn, dan denk ik: wat voelt het of iedereen nog jong is! Ik vond mijn opa en oma vroeger toen ze 70 waren of vijftig jaar getrouwd waren echt zo ontzettend oud.
maandag 20 juni 2016 om 21:19
O, ik ervaar ook geen kwaaltjes, hoor. Hooguit maak ik het met stappen minder laat omdat ik dat toch niet goed meer trek. En absoluut wat zelfverzekerder, meer rust en zelfs iets meer vriendschappen, maar ik voel de tijd zo tikken, ofzo. Dat komt ongetwijfeld door groter wordende kinderen. Toen ik zelf in de brugklas zat had ik echt geen moeder die het leuk vond om uit te gaan of om naar een festival te gaan. Mijn zoon zit nu in de brugklas, en heeft ouders die af en toe de hort op gaan. Ook gerust naar lowlands. Nou kan het ook nog wel effe, hoor. Van mijn part nemen we hem mee als hij dat leuk zou vinden, maar ik kijk ook wel een beetje naar de dingen die ik nog graag een keer gedaan zou hebben. Vroeger nam ik een besluit en deed ik het gewoon. Nu denk ik er soms te lang over na, of denk ik bij mezelf: 10 jaar geleden had het leuk geweest, maar nu heb ik er geen zin meer in. En niet tevreden over mijn leven... Nee, niet in alle opzichten ben ik tevreden. Dat zal ook meespelen. Als je jong bent (echt jong bent) dan denk je nog, dat komt later misschien nog wel. Nu heb ik bij bepaalde wensen of bepaalde toekomstbeelden de hoop wel een beetje opgegeven. Zo'n gevoel van... O jee, ik had een aantal dingen toch inmiddels wat meer op orde willen hebben, gedaan willen hebben, over nagedacht willen hebben. Waarom is dat niet gebeurd. Klinkt waarschijnlijk best gek.
maandag 20 juni 2016 om 21:32
In mijn beleving als kind gedroegen de meeste volwassenen van toen zich ook echt wel veel "volwassener"/dames- en herenachtig. Ook in bijvoorbeeld hun haar- en kledingdracht. Het beeld is natuurlijk ook wel vertekend door kinderogen, maar de generatie "ouderen" die wij destijds zagen waren opgegroeid in de jaren dertig, veertig en vijftig, zij droegen dus ook denk ik heel ander soort ideeën met zich mee die zij van hún ouders meekregen over wat ze "op orde moesten hebben".
maandag 20 juni 2016 om 21:37
quote:NYC schreef op 20 juni 2016 @ 21:32:
In mijn beleving als kind gedroegen de meeste volwassenen van toen zich ook echt wel veel "volwassener"/dames- en herenachtig. Ook in bijvoorbeeld hun haar- en kledingdracht. Het beeld is natuurlijk ook wel vertekend door kinderogen, maar de generatie "ouderen" die wij destijds zagen waren opgegroeid in de jaren dertig, veertig en vijftig, zij droegen dus ook denk ik heel ander soort ideeën met zich mee die zij van hún ouders meekregen over wat ze "op orde moesten hebben".Dit is ook wat mijn vader zegt. Zijn opa en oma waren echt hoog bejaard toen ze 65 waren, lichamelijk op. Dat is nu niet meer.
In mijn beleving als kind gedroegen de meeste volwassenen van toen zich ook echt wel veel "volwassener"/dames- en herenachtig. Ook in bijvoorbeeld hun haar- en kledingdracht. Het beeld is natuurlijk ook wel vertekend door kinderogen, maar de generatie "ouderen" die wij destijds zagen waren opgegroeid in de jaren dertig, veertig en vijftig, zij droegen dus ook denk ik heel ander soort ideeën met zich mee die zij van hún ouders meekregen over wat ze "op orde moesten hebben".Dit is ook wat mijn vader zegt. Zijn opa en oma waren echt hoog bejaard toen ze 65 waren, lichamelijk op. Dat is nu niet meer.
maandag 20 juni 2016 om 21:48
quote:NYC schreef op 20 juni 2016 @ 20:16:
Ik ben 37 en vind momenteel eigenlijk vooral veel mensen zo jong. Komt er een vroeger buurmeisje van mijn vrouw op kraamvisite en ze nam haar vriend mee. Zegt mijn vrouw: is een man van in de vijftig. Ik stel me een oud (uitziend) persoon voor en het blijkt dus gewoon als een generatiegenoot te voelen.
Ik denk dat de kleinkinderen van die tantes hun oma nog wel oud vinden.
Ik lees hier op het forum ook vaak over "oud mensje" en dan vooral als een TO klaagt over haar oma, o dat mag eigenlijk niet, want dat is een oud mensje, zonder dat degene die dat zegt weet hoe oud oma is.
Maar wat de kleding betreft dat klopt, heb nog een officiële familiefoto van toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren. Nou als je dan ziet hoe stijf de oudste zussen toen gekleed waren, ongelooflijk, die zijn er daarna eerst jonger op geworden voor ze weer ouder werden.
Oma ken ik alleen in zwarte kleren, mijn moeder droeg toen ze 80 werd knalrood en felblauw, en dat stond heel goed
Ik denk dat de kleinkinderen van die tantes hun oma nog wel oud vinden.
Ik lees hier op het forum ook vaak over "oud mensje" en dan vooral als een TO klaagt over haar oma, o dat mag eigenlijk niet, want dat is een oud mensje, zonder dat degene die dat zegt weet hoe oud oma is.
Maar wat de kleding betreft dat klopt, heb nog een officiële familiefoto van toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren. Nou als je dan ziet hoe stijf de oudste zussen toen gekleed waren, ongelooflijk, die zijn er daarna eerst jonger op geworden voor ze weer ouder werden.
Oma ken ik alleen in zwarte kleren, mijn moeder droeg toen ze 80 werd knalrood en felblauw, en dat stond heel goed
dinsdag 21 juni 2016 om 09:37
dinsdag 21 juni 2016 om 09:52
Mijn schoonvader van 70 werkt nog bijna fulltime, als vrachtwagenchauffeur. Mijn schoonmoeder van dezelfde leeftijd is altijd huisvrouw geweest en veel minder actief. Zij is veel meer een 'oude dame'.
Mijn eigen ouders van nog geen 70 gedragen zich al jaren als bejaarden. Mijn moeder is dat niet aan te rekenen want zij werd ziek op haar 48e en leeft in geleende tijd. Mijn vader is echter begonnen met zich oud te gedragen vanaf zijn 56e toen hij ongewild werkloos raakte en in een VUT regeling moest.
Mijn eigen ouders van nog geen 70 gedragen zich al jaren als bejaarden. Mijn moeder is dat niet aan te rekenen want zij werd ziek op haar 48e en leeft in geleende tijd. Mijn vader is echter begonnen met zich oud te gedragen vanaf zijn 56e toen hij ongewild werkloos raakte en in een VUT regeling moest.