Oud...?

20-06-2016 15:05 94 berichten
Voelen jullie je oud ? En sinds welke leeftijd voelde je dat dan ? Ik kan mij best wel eens oud voelen. We (mijn man en ik) gaan nog gewoon veel uit en naar festivals of naar de kroeg, ik ben heel blij dat we dat gewoon zijn blijven doen. Toch is de ervaring anders. Vroeger deed ik veel met vriendinnen, nu is het vaker mijn man met wie ik dingen onderneem. Mijn ouders worden ineens ook echt wat oudere mensen. Ze kunnen niet altijd meer op onze kinderen passen omdat ze dat heel intensief vinden. Ondertussen heeft mijn oudste zoon al de leeftijd dat hij savonds alleen kan blijven. Hij begint te puberen. Ook weer zo n rare ervaring. Een kind wat volwassen begint te worden. Ik ben overigens 35 en was destijds een jonge moeder. Vroeger dacht ik bij alles, dat doe ik vast nog wel een keer in mijn leven. Nu denk ik wel eens: Oei, het is de afgelopen jaren niet gebeurd, als ik het echt wil dan moet ik er nu wel mee aan de gang. Dat kan om een tatoeage gaan, of een bepaald land waarvan ik hoopte dat ik er ooit nog zou komen, of seksuele wensen ( ). Echt oud worden bestaat misschien niet eens. Op je 20ste denk je dat iemand van 30 oud is, en op je 30ste denk je dat iemand van 40 oud is. Misschien hangt het wel altijd boven je hoofd, maar zul je je nooit echt oud voelen. Toch vliegt het mij wel eens aan, en vind ik het ook weer zo'n gezeur. Het komt misschien ook omdat ik nu een beetje stil sta. Er is ook een leeftijd aangebroken waarop er weinig verandert, soms vind ik mijn leven gewoonweg oersaai, en op zulke momenten denk ik vaak... en ik word alleen maar ouder. Ben je dan een beetje depri als je zo denkt of gewoon realistisch ? Ik probeer vaak de voordelen van deze leeftijd in te zien, en die zijn er zeker, maar ik ervaar het ook wel vaak dat alles een beetje moervast staat nu. Dat er al heel veel is bepaald, een gezinnetje hebben in geweldig, maar ineens is je leven zo af en zo ingevuld, en kan ik nog wel eens weg dromen bij hoe alles had kunnen zijn. Het is voor mij ook wel een beetje de leeftijd van de sleur. Zelfs met veel uit gaan en veel uitjes bedenken ervaar ik het toch zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 21 juni 2016 @ 10:01:

Jeez TO je bent pas 35! Toen kreeg ik net mijn zoon. Ben benieuwd hoe je er over 10 jaar over denkt als je het nu al zo voelt. Meid er staat je nog een verrassing te wachten
quote:NYC schreef op 20 juni 2016 @ 20:16:

Ik ben 37 en vind momenteel eigenlijk vooral veel mensen zo jong. Komt er een vroeger buurmeisje van mijn vrouw op kraamvisite en ze nam haar vriend mee. Zegt mijn vrouw: is een man van in de vijftig. Ik stel me een oud (uitziend) persoon voor en het blijkt dus gewoon als een generatiegenoot te voelen.

Of nichten neven van mijzelf van al dik in de veertig, de eerste worden volgend jaar al vijftig maar het voelt heel anders dan zoals ik vroeger als kind mijn ooms en tantes als vijftigers zag.

En ook mijn tantes die al 70 worden of die vijftig jaar getrouwd zijn, dan denk ik: wat voelt het of iedereen nog jong is! Ik vond mijn opa en oma vroeger toen ze 70 waren of vijftig jaar getrouwd waren echt zo ontzettend oud.

Het is meer dat idee dan dat ik mezelf zo oud vind/voel.

Vroeger wáren mensen ook veel eerder oud. Boven de 35 was bejaard En eigenlijk logisch ook na er 13 kinderen uitgepoept te hebben waarvan álle kleding op het wasbord moest.

Later was 70 oud en 75 mocht je willen halen Nu is 90 het nieuwe 70
Ik voel me ook best wel oud soms , terwijl ik toch echt pas 24 ben. Heeft inderdaad denk ik vooral te maken met niet de dingen gedaan hebben die je wel had willen doen en een "saai" leven leiden. Maar goed, genoeg dagen dat ik me ook niet oud voel en waarin ik weet dat ik waarschijnlijk nog tijd zat heb om allerlei dingen te gaan doen.
quote:nina1966 schreef op 21 juni 2016 @ 10:03:

[...]

Vroeger wáren mensen ook veel eerder oud. Boven de 35 was bejaard En eigenlijk logisch ook na er 13 kinderen uitgepoept te hebben waarvan álle kleding op het wasbord moest.

Later was 70 oud en 75 mocht je willen halen Nu is 90 het nieuwe 70 Klopt. Maar ook de generatie van de ouders (geboren in de jaren veertig en vijftig) van mijn leeftijdsgenoten vond ik als kind al veel meer "echt volwassen mensen". En dat is niet de generatie die er dertien kinderen hadden uitgepoept en met een wasbord moesten wassen. Maar misschien is dat wel het vertekende beeld door kinderogen. Wellicht leefde een tamelijk groot deel van die generatie ook naar de verwachtingen van hun ouders en de maatschappij (trouwen, kinderen krijgen, huis kopen, snel een keuze maken voor het arbeidsleven).
Ik ben 38 en voel me helemaal niet oud. Sterker nog, ik voel me een stuk jonger en fitter dan 10 jaar geleden... Vind het ook af en toe echt idioot als ik me realiseer dat ik 'al' 38 ben en al een heule tijd samen ben met mijn, nog veel langer huiseigenaar ben en binnenkort zelfs moeder word. Ik vind mezelf diep van binnen nog veel te jong voor al dat soort volwassen dingen :-)
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 20 juni 2016 @ 15:09:

Als ik eraan denk hoe oud ik ben schrik ik altijd. Dat kan toch niet kloppen Ik heb juist dat ik anderen zo jong vind en dat ik denk dat dat niet kan kloppen. Ik boekte laatst een vlucht voor een collega, zijn geboortedatum is 1998, dat kán toch niet, dacht ik...
Ik ben 47 maar ik voel me 25. Dit komt vooral omdat ik nog steeds zo leef als toen: geen huwelijk, geen kinderen, geen vaste baan, geen koophuis, geen auto. Met andere woorden: bijna geen verantwoordelijkheden en ik vind het heerlijk.

Ik ga begin volgende maand backpacken en dan krijg ik vast een complete shock: ben ik een oud bessie tussen de pubers
Mijn vader is op zijn 70e voor zichzelf begonnen
Ik sta er niet vaak bij stil, maar soms word je ermee geconfronteerd dat je sommige dingen gewoon niet meer kunt fysiek, dan heb ik het vooral over hele kleine lettertjes lezen. Heb wel multifocale lenzen, maar zoals het was wordt het niet meer. Dan vraag ik mijn kinderen om het even voor te lezen, maar tegelijk besef ik me dan dat die ook niet eeuwig thuis blijven wonen en vraag me af hoe ik dat dan ga oplossen. Ook ben ik gewoon minder lenig dan vroeger. Ik doe de social media voor een project, daar ben ik volgens mij enorm goed in voor iemand van mijn leeftijd (47), maar mijn kinderen lachen mij uit, want ik moet voor instagram hun hulp vragen, ik ben vooral handig met facebook en twitter. Twitter vinden zijn voor oude mensen en daar zit toch "niemand" meer op.

Ik voel me dus eigenlijk vooral oud in de omgang met de volgende generatie. Mijn kinderen komen op een leeftijd dat ik hun vaak om hulp moet vragen in plaats van andersom, dat je kind je ski's moet halen en je overeind moet trekken als je gevallen bent tijdens het skiën bijvoorbeeld. Zij kunnen nu fysiek in ieder geval meer dan ik, maar ook vaak op cognitief vlak en al helemaal op het gebied van ict. Terwijl ik vergeleken met de meeste ouders daar behoorlijk handig mee ben. Volgens mijn dochter zie ik er ook nog goed uit en veel jonger dan de moeders van haar vriendinnen, dus dat is dan wel weer leuk. Maar als ik dan een leuk kledingstuk heb gekocht of denk dat ik ook gewoon Allstars kan dragen, dan zet ze me wel weer even met beide benen op de grond hoor.
quote:ainne schreef op 21 juni 2016 @ 14:29:

[...]

Ik heb juist dat ik anderen zo jong vind en dat ik denk dat dat niet kan kloppen. Ik boekte laatst een vlucht voor een collega, zijn geboortedatum is 1998, dat kán toch niet, dacht ik...Nee dat snap ik, dat is net zo oud als mijn zoon, dan is hij net 18 of nog 17. Dat is dan ook wel een erg jonge collega zeg, zeker om te vliegen voor werk, dat is toch meestal voor de wat ouderen in de organisatie.
ik leef meestal in ontkenning - enkele kleine dingetjes te na gesproken (af en toe een pincet moeten bovenhalen om een verdwaalde kinhaar uit te trekken) heb ik weinig ongemakjes (46j nu)

maar toen mijn jongste nichtje vorige week liet weten dat ze oma werd moest ik wel even slikken ... oh ja eigenlijk zit ik in de theoretische oma jaren (ze is veel jonger aan kinderen begonnen dan ik en haar dochter zet die traditie verder)

was toch even een reality check
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:lattemachiato schreef op 21 juni 2016 @ 14:55:

Ik sta er niet vaak bij stil, maar soms word je ermee geconfronteerd dat je sommige dingen gewoon niet meer kunt fysiek, dan heb ik het vooral over hele kleine lettertjes lezen. Heb wel multifocale lenzen, maar zoals het was wordt het niet meer. Dan vraag ik mijn kinderen om het even voor te lezen, maar tegelijk besef ik me dan dat die ook niet eeuwig thuis blijven wonen en vraag me af hoe ik dat dan ga oplossen. Ook ben ik gewoon minder lenig dan vroeger. Ik doe de social media voor een project, daar ben ik volgens mij enorm goed in voor iemand van mijn leeftijd (47), maar mijn kinderen lachen mij uit, want ik moet voor instagram hun hulp vragen, ik ben vooral handig met facebook en twitter. Twitter vinden zijn voor oude mensen en daar zit toch "niemand" meer op.

Ik voel me dus eigenlijk vooral oud in de omgang met de volgende generatie. Mijn kinderen komen op een leeftijd dat ik hun vaak om hulp moet vragen in plaats van andersom, dat je kind je ski's moet halen en je overeind moet trekken als je gevallen bent tijdens het skiën bijvoorbeeld. Zij kunnen nu fysiek in ieder geval meer dan ik, maar ook vaak op cognitief vlak en al helemaal op het gebied van ict. Terwijl ik vergeleken met de meeste ouders daar behoorlijk handig mee ben. Volgens mijn dochter zie ik er ook nog goed uit en veel jonger dan de moeders van haar vriendinnen, dus dat is dan wel weer leuk. Maar als ik dan een leuk kledingstuk heb gekocht of denk dat ik ook gewoon Allstars kan dragen, dan zet ze me wel weer even met beide benen op de grond hoor.Ik ben 57 en draag Allstars. Krijg er zelfs complimentjes over. Heb ze in wel 5 kleuren.
quote:Lovestar schreef op 20 juni 2016 @ 19:57:

Kan het zijn dat oud voelen (deels) te maken heeft met het idee/gevoel hoeveel er nog voor je ligt? En hoe je NU voelt tov de toekomst?Ja. Dat is het ! Alsof het leukste nu achter je ligt. Ik plan nooit heel ver voor uit.
Ik denk altijd maar: ik word nooit meer zo jong als ik vandaag ben.
quote:mkvk80 schreef op 22 juni 2016 @ 16:50:

[...]

Ja. Dat is het ! Alsof het leukste nu achter je ligt. Ik plan nooit heel ver voor uit.

Ik begrijp dat niet zo goed.

Pas na mijn 40ste had ik eindelijk de tijd en de middelen om dingen te doen die toen ik 20 was alleen maar dromen waren. En natuurlijk zijn er zaken dat ik achteraf zeg; hmmm das niet echt meer wat voor mij maar laat mijn leeftijd me er niet van weerhouden nieuwe dingen uit te proberen.

Wake boarden en pole fitness zullen mijn nieuwe hobby niet worden maar doe rustig mee aan een proefles of workshop en heb de grootste lol dan. Ga nog wekelijks met de kinderen skeeleren en een weekendje met mijn vriendinnen ergens de bloemetjes buitenzetten doe ik ook een stuk beter dan toen ik jong was.

Im not old, im awesome!
quote:ainne schreef op 21 juni 2016 @ 14:29:

[...]

Ik heb juist dat ik anderen zo jong vind en dat ik denk dat dat niet kan kloppen. Ik boekte laatst een vlucht voor een collega, zijn geboortedatum is 1998, dat kán toch niet, dacht ik...Dit dus ook haha. Voor mij houdt het op bij 1990. Zijn er na die tijd nog mensen geboren???
quote:khemam schreef op 22 juni 2016 @ 16:59:

[...]

Ik begrijp dat niet zo goed.

Pas na mijn 40ste had ik eindelijk de tijd en de middelen om dingen te doen die toen ik 20 was alleen maar dromen waren. En natuurlijk zijn er zaken dat ik achteraf zeg; hmmm das niet echt meer wat voor mij maar laat mijn leeftijd me er niet van weerhouden nieuwe dingen uit te proberen.

Wake boarden en pole fitness zullen mijn nieuwe hobby niet worden maar doe rustig mee aan een proefles of workshop en heb de grootste lol dan. Ga nog wekelijks met de kinderen skeeleren en een weekendje met mijn vriendinnen ergens de bloemetjes buitenzetten doe ik ook een stuk beter dan toen ik jong was.

Im not old, im awesome!Ik vind dat wat betreft het leven en jong(er) vs oud(er) een spanningsveld. Als je jong bent heb je over het algemeen meer tijd, meer in voor avontuur ed, maar geen geld. Als je wat ouder bent, heb je geen tijd, maar wel geld (hopelijk). Klote, want ik wil ook nog kinderen dus waar blijft de tijd

Ik heb het idee dat ik pas ben ga leven rond mijn 25e. Toen zat ik beter in mijn vel en kon ook genieten van het leven en plannen. Dus voor mijn gevoel heb ik nog schade in te halen.

Ik wil zoveel dingen doen, die ik eerder had willen doen en nu niet meer kan/wil of gewoon simpelweg 'kans' gemist. Niet zozeer dat oud voelen met spijt te maken heb oid, maar wel met wat je nog in verschiet heb liggen. En hoe ouder je wordt, hoe meer er sprake kan zijn van dingen die je niet gedaan heb/kunnen doen.
Schattig, al die oudjes die krampachtig zichzelf en elkaar proberen wijs te maken dat het ze allemaal niks doet, want eigenlijk zijn ze nog zo jong.
En nu het bericht waarvoor ik eigenlijk naar dit topic kom....

Waaraan ik merk dat ik oud(er) wordt is dat als film/serie fanaat ik nu allemaal karakters ken die legendarisch zijn. Die zijn op een gegeven moment ook te oud om films te maken en dood Laat staan de muziek....Deze week de Qmusic foute top 500 en veel zijn nummers zijn van mijn tijd......Nu is mijn muziek dus fout ook nog haha.

Maar ik zeg maar wat: Harrison Ford in Star wars, Sylvester Stallone (niet echt mijn tijd, maar als ik die man zie denk ik wel die is oud geworden!) Arnold Schwarzenegger, Steven Stielberg wordt er niet jonger op meer....Vin Diesel, Tom Cruise, Dwayne Johnson, En ga zo maar door. Zie ook een jongere generatie acteurs oprukken, die maak ik vast wel goed mee, maar die daarna?

Al die acteurs die ik zo goed ken gaan een keer dood
Waaraan ik merk dat ik oud word: ik vind de muziek van tegenwoordig shit en bagger.

Die electronische dance- en trancezooi. Meer als op een paar knopjes drukken en schuifjes bedienen is het niet.

En dan is nog dat dat neuzelige R&B gedoe. De een nog saaier dan de ander. Van Craig David val ik in slaap. En Rihanna zingt zo nasaal dat ik de neiging heb haar naar een KNO-arts te sturen.
Meer dan, ouwe
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 10:16:

Meer dan, ouweWat bedoel je daarmee?
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 10:18:

[...]

Wat bedoel je daarmee?Dat je een jeugdige taalfout maakt
Aha! Fijn dat de jonkies hier op de oudjes letten!
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 10:23:

Aha! Fijn dat de jonkies hier op de oudjes letten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven