Zanzibar tips
woensdag 22 juni 2016 om 21:08
Hoi,
volgend jaar willen vriend en ik misschien naar Zanzibar, in eerste instantie voor vrijwilligerswerk. Mogelijk daarna nog even blijven omdat we ook erg van duiken houden, heeft iemand ervaringen daar? Daarnaast veel interesse in de geschiedenis & cultuur. Ben benieuwd naar tips van mensen die er zijn geweest!
volgend jaar willen vriend en ik misschien naar Zanzibar, in eerste instantie voor vrijwilligerswerk. Mogelijk daarna nog even blijven omdat we ook erg van duiken houden, heeft iemand ervaringen daar? Daarnaast veel interesse in de geschiedenis & cultuur. Ben benieuwd naar tips van mensen die er zijn geweest!
woensdag 22 juni 2016 om 21:19
Ik ben afgelopen maart geweest. Wat ik zelf fantastisch vond was snorkelen bij Mnemba Beach. Onwijs mooi koraalrif, mooie gekleurde vissen en wij hadden het geluk plots tussen een groep dolfijnen te zwemmen.
Stone town ook erg leuk, al is de vismarkt niet echt een aanrader als je een zwakke maag hebt.
Spice tour en prison island vond ik ook erg leuk. Op prison island zitten enorme reuzeschildpadden. Ze prijzen het aan alsof je daar op het strand tussen de schildpadden zitem maar helaas zaten ze in een parkje vast.
Daarnaast als je de tijd (en het budget) hebt zou ik absoluut naar het vaste land gaan en daar een safari doen. Wij zijn 5 dagen naar Selous geweest en dat is echt onvergetelijk geweest.
Wat ik toch het meest indrukwekkend heb gevonden was om de kleine dorpjes in te gaan en je onder de lokale bevolking te begeven. Heel mooi om te zien hoe zij leven en hoe gelukkig zij zijn met (in onze ogen) heel weinig.
Stone town ook erg leuk, al is de vismarkt niet echt een aanrader als je een zwakke maag hebt.
Spice tour en prison island vond ik ook erg leuk. Op prison island zitten enorme reuzeschildpadden. Ze prijzen het aan alsof je daar op het strand tussen de schildpadden zitem maar helaas zaten ze in een parkje vast.
Daarnaast als je de tijd (en het budget) hebt zou ik absoluut naar het vaste land gaan en daar een safari doen. Wij zijn 5 dagen naar Selous geweest en dat is echt onvergetelijk geweest.
Wat ik toch het meest indrukwekkend heb gevonden was om de kleine dorpjes in te gaan en je onder de lokale bevolking te begeven. Heel mooi om te zien hoe zij leven en hoe gelukkig zij zijn met (in onze ogen) heel weinig.
woensdag 22 juni 2016 om 21:44
Hou er rekening mee dat Tanzania in Januari de visa regels op de schop heeft gedaan. Expats & volenteers vallen nu in de zelfde regeling. Kosten ongeveer 3k. Dus dat is of zelf heel diep in de buidel tasten - of heel veel waarde voor een organisatie bieden.
anoniem_122699 wijzigde dit bericht op 22-06-2016 22:16
Reden: Tekst kwam onvriendelijke over - niet zo bedoeld
Reden: Tekst kwam onvriendelijke over - niet zo bedoeld
% gewijzigd
woensdag 22 juni 2016 om 21:53
Ik ben er met oud&nieuw geweest in 2007/2008. Spice tour moet je zeker doen. Prison Island is ook echt super gaaf. Ik kon niet duiken toen ivm ver gevorderde zwangerschap. Verder zijn wij naar wat lokale tentjes en feestjes geweest. Dit kun je goed met de locale bevolking regelen vooral als je vrijwilligers werk gaat doen zul je daar goede ervaringen mee kunnen hebben.
woensdag 22 juni 2016 om 22:21
Moet het perse vrijwilligers werk zijn? Zanzibar en Tanzania hebben veel moois te bieden voor een reis/vakantie. Ze zitten alleen heel erg niet te wachten op buitenlanders aan het (vrijwilligers)
werk. Je krijgt zelfs 20.000 shilling (ongeveer $10) als je iemand/een organisatie aan geeft die de visa/papieren niet in orde hebben.
Mischien dat Kenia vriendelijk is als het echt vrijwilligers werk moet zijn?
werk. Je krijgt zelfs 20.000 shilling (ongeveer $10) als je iemand/een organisatie aan geeft die de visa/papieren niet in orde hebben.
Mischien dat Kenia vriendelijk is als het echt vrijwilligers werk moet zijn?
anoniem_122699 wijzigde dit bericht op 22-06-2016 22:25
Reden: Spelfouten
Reden: Spelfouten
% gewijzigd
donderdag 23 juni 2016 om 00:42
Ik heb het zelf niet zo op vrijwilligerswerk en blijkbaar Tanzania zelf ook niet. Beter kun je volgens mij lange termijn vrijwilligerswerk doen in Nederland, al dan niet voor een doel in Afrika.
Wat betreft Zanzibar, de markt op de boulevard 's avonds is heel gezellig en met knetterverse en goedkope gebarbecuede vis / garnalen etc. en ander eten.
De gewone markt overdag vind ik ook leuk, aan de oostrand van het historisch centrum.
En gewoon dwalen door dat doolhof van slingerstraatjes, kijk maar eens op een plattegrond... Je hoeft niet eens te proberen de weg te vinden want je verdwaalt geheid. Maar na een uur of 14u kun je aan de zon zien waar het westen is en zo weer bij de kust uitkomen.
De slavencellen vond ik ook indrukwekkend, en het sultanspaleis vol foto's, slavenkettingen, kromzwaarden en kleding en andere historische dingen.
Ik herlees nu de reeks romans over de Courtney-familie van Wilbur Smith (een Zambiaan met Engelse voorvaderen), over kapiteins en matrozen in de 17e eeuw en verder, die vanaf Engeland rond de kaap voeren naar Azië... een aantal van die verhalen vinden deels plaats op Zanzibar, met kleurrijke beschrijvingen van hoe het eraan toe ging in (pre)koloniale tijden. Inclusief de slavenhandel...
Laat maar weten als je titels van die boeken wilt, dan plak ik hieronder het lijstje op volgorde van publicatie, en op volgorde van tijdperk waarin het plaatsvond (komt niet overeen).
Wat betreft Zanzibar, de markt op de boulevard 's avonds is heel gezellig en met knetterverse en goedkope gebarbecuede vis / garnalen etc. en ander eten.
De gewone markt overdag vind ik ook leuk, aan de oostrand van het historisch centrum.
En gewoon dwalen door dat doolhof van slingerstraatjes, kijk maar eens op een plattegrond... Je hoeft niet eens te proberen de weg te vinden want je verdwaalt geheid. Maar na een uur of 14u kun je aan de zon zien waar het westen is en zo weer bij de kust uitkomen.
De slavencellen vond ik ook indrukwekkend, en het sultanspaleis vol foto's, slavenkettingen, kromzwaarden en kleding en andere historische dingen.
Ik herlees nu de reeks romans over de Courtney-familie van Wilbur Smith (een Zambiaan met Engelse voorvaderen), over kapiteins en matrozen in de 17e eeuw en verder, die vanaf Engeland rond de kaap voeren naar Azië... een aantal van die verhalen vinden deels plaats op Zanzibar, met kleurrijke beschrijvingen van hoe het eraan toe ging in (pre)koloniale tijden. Inclusief de slavenhandel...
Laat maar weten als je titels van die boeken wilt, dan plak ik hieronder het lijstje op volgorde van publicatie, en op volgorde van tijdperk waarin het plaatsvond (komt niet overeen).
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 23 juni 2016 om 00:53
donderdag 23 juni 2016 om 21:19
Heel erg bedankt voor de reacties! Jeetje ik was nog niet tegengekomen van dat visa - ga ik even goed uitvragen bij de organisatie waar we ons oog op hadden laten vallen. We hebben ook geen 'wereldverbeteraar' intentie hoor met het vrijwilligerswerk, maar het lijkt ons vooral heel verrijkend om met de 'normale' mensen om te gaan en mogelijk iets kleins voor hen te kunnen betekenen, ipv alleen in een resortje zitten... we hebben beiden wel beroepen waar het project mogelijk wat aan kan hebben. Is het geen optie om op een 'normaal' toeristenvisum een aantal weken te gaan? Als we tickets hebben gekocht zouden we net zo goed normale toeristen kunnen zijn lijkt me?
donderdag 23 juni 2016 om 21:53
Gaat mischien wel goed maar je maakt je gewoon wel echt heel kwetsbaar - niet alleen jezelf Maar ook de organisatie - en wees eerlijk hoe veel goed ga je daar in een paar weken doen? Ga lekker op vakantie - boek dingen via een lokaal reis buro - eet in lokale tenten en niet de KFC & doe zo'n culturele excursus als hier boven aan gegeven. Is Voor iedereen een win win. Ik zit niet op Zanibar Maar mainland Tanzania en ken mensen & organisatie die met de 'komt wel goed' houding toch echt in de problemen gekomen zijn. Waarom zou je get risico nemen?
donderdag 23 juni 2016 om 23:05
Ik ben het helemaal eens met Rieltje.
Geef je geld gewoon 'slim' uit aan de lokale handelaren en ondernemers, niet aan buitenlandse ketens.
En als je Swahili spreekt kun je ook gewoon kletsen met de normale mensen toch, zonder dat je daarvoor in een vrijwilligerswerk-constructie hoeft te zitten?
Geef je geld gewoon 'slim' uit aan de lokale handelaren en ondernemers, niet aan buitenlandse ketens.
En als je Swahili spreekt kun je ook gewoon kletsen met de normale mensen toch, zonder dat je daarvoor in een vrijwilligerswerk-constructie hoeft te zitten?
You can never have too many hats, gloves and shoes