Is Turijn leuk?
vrijdag 15 januari 2016 om 19:08
Vorig jaar zijn mijn vriend en ik drie weken in Genua geweest. Dat was geweldig! We wilden naar een Italiaanse stad die niet zo toeristisch is en nog van de mensen zelf. We hebben ons geen moment verveeld, er was zo veel te doen. Nu zijn we ons aan het orienteren op een nieuwe vakantie dit jaar en denken aan Turijn. Zijn hier mensen die Turijn kennen en kunnen zeggen of het een leuke stad is? Is er veel te doen? In Genua wel, ontzettend levendige stad en kleiner dan Turijn, dus ik verwacht eigenlijk dat we ons in Turijn ook niet hoeven vervelen. We willen dan iets huren via Airbnb, hebben we vorig jaar ook gedaan. Ben benieuwd naar de reacties!
't Is al met al een heel gedoe
zondag 13 maart 2016 om 22:04
maandag 14 maart 2016 om 12:27
zaterdag 25 juni 2016 om 18:45
We zijn net terug, leuk dat je het vraagt! Het was geweldig, wat een leuke, veelzijdige stad. Heel lekker gegeten, veel gezien (van de Fiat-fabrieken tot de Savoye-paleizen tot het Lombroso-museum tot nog heel veel andere dingen), gewandeld, ijs gegeten (wie nog naar Turijn gaat: Alberto Marchetti in de Via Po maakt het allerlekkerste ijs ter wereld), muziek- en streetfoodfestivals bezocht. Ik kan Turijn iedereen aanraden. Volgend jaar willen we misschien naar Napels...nog nooit geweest, is vast heel anders, want Turijn is nogal Fransig en een beetje chic.
zaterdag 25 juni 2016 om 19:52
Leuk, ik bewaar dit topic. Automuseum klinkt ook leuk! (Al eens naar die in Den Haag geweest? Ook de moeite waard.)
Ik heb ook gehoord dat je vlakbij Turijn in de Alpen goed kunt wandelen, ook van hut naar hut. Dus wie weet ga ik er een keer heen op vakantie, combi van stad en natuur.
Ik heb ook gehoord dat je vlakbij Turijn in de Alpen goed kunt wandelen, ook van hut naar hut. Dus wie weet ga ik er een keer heen op vakantie, combi van stad en natuur.
You can never have too many hats, gloves and shoes
zaterdag 25 juni 2016 om 21:05
Patsy, het schijnt inderdaad prachtig te zijn in de bergen. Daar zijn we niet geweest -behalve naar de basilica Superga- we zijn de stad bijna verder niet uitgeweest, er was zo veel te doen en te zien. Als je van winkelen houdt: Turijn is ook een geweldige winkelstad. Je winkelt er rustiger dan Rome en ik vind het aanbod ook niet zo veel onder doen voor Milaan. O ja, het Filmmuseum in de Mole Antonelliana (het icoon van Turijn) is een van de gaafste musea die ik ooit heb bezocht. Ze gaan diep in op de filmgeschiedenis, het is heel interactief en het decor is schitterend. En in het Parco Valentino vind je een merkwaardig Middeleeuws 'dorpje' dat ze in de 19e eeuw hebben gebouwd, heel grappig. Ik schrijf in superlatieven, maar het was dan ook zo leuk....ik heb nog een beetje heimwee. Ook naar het eten en de heerlijke chocola.
zaterdag 25 juni 2016 om 21:07
quote:Pingu schreef op 16 januari 2016 @ 15:32:
Genua is een heerlijke stad, in de woorden van mijn vriend 'niet zo aaibaar als sommige andere Italiaanse steden', maar daarom fascinerend. Het ene moment loop je in een straat voor palazzi en het andere moment, als je per ongeluk een steegje bent ingeslagen, tussen de hoertjes. Maar het is een prachtige stad met enorm veel sfeer. Vooral het oude havengebied is gezellig, dat is helemaal opgeknapt en een plek waar heel Genua 's avonds komt flaneren. Lees vooral La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer, die je trouwens ook elke avond op het eveneens sfeervolle Piazza delle Erbe zal aantreffen, want daar woont ie in de buurt. Je kan overal heerlijk eten en het kost bijna niks, het is een heel goedkope stad. Een echte aanrader!In 2008 tijdens mijn huwelijksreis ook 1 dag in Genua met de cruiseboot aangelegd.'s Morgens langs mooie gebouwen en over pleinen gewandeld.Straat ingeslagen, gewandeld langs een kerk (rook de wierooklucht nog) , he wat doen die schaarsgeklede dames hier om 9.30 (!).Maar snel met mijn man aan de hand een ander straatje opgezocht.
Genua is een heerlijke stad, in de woorden van mijn vriend 'niet zo aaibaar als sommige andere Italiaanse steden', maar daarom fascinerend. Het ene moment loop je in een straat voor palazzi en het andere moment, als je per ongeluk een steegje bent ingeslagen, tussen de hoertjes. Maar het is een prachtige stad met enorm veel sfeer. Vooral het oude havengebied is gezellig, dat is helemaal opgeknapt en een plek waar heel Genua 's avonds komt flaneren. Lees vooral La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer, die je trouwens ook elke avond op het eveneens sfeervolle Piazza delle Erbe zal aantreffen, want daar woont ie in de buurt. Je kan overal heerlijk eten en het kost bijna niks, het is een heel goedkope stad. Een echte aanrader!In 2008 tijdens mijn huwelijksreis ook 1 dag in Genua met de cruiseboot aangelegd.'s Morgens langs mooie gebouwen en over pleinen gewandeld.Straat ingeslagen, gewandeld langs een kerk (rook de wierooklucht nog) , he wat doen die schaarsgeklede dames hier om 9.30 (!).Maar snel met mijn man aan de hand een ander straatje opgezocht.
zaterdag 25 juni 2016 om 21:16
zondag 26 juni 2016 om 10:44
oh echt,was het niet te eten?wij hebben het ook niet geprobeerd hoor.heb je wel bicerin geprobeerd?
ja dat middeleeuws dorpje vond ik ook zo leuk!
napels,tja ik weet niet.alles is wel ver van elkaar de bezienswaardigheden.zijn in een buurt geweest,wat eigenlijk niet echt veilig was.ik vond het een leuke stad voor een dag.vast ook voor een paar dagen,maar ben daar lang zo enthousiast niet over als turijn.
automuseum is idd leuk patsy,nog nooit in den haag geweest,die ga ik onthouden.denk dat het idd heel goed te combineren is.
ja dat middeleeuws dorpje vond ik ook zo leuk!
napels,tja ik weet niet.alles is wel ver van elkaar de bezienswaardigheden.zijn in een buurt geweest,wat eigenlijk niet echt veilig was.ik vond het een leuke stad voor een dag.vast ook voor een paar dagen,maar ben daar lang zo enthousiast niet over als turijn.
automuseum is idd leuk patsy,nog nooit in den haag geweest,die ga ik onthouden.denk dat het idd heel goed te combineren is.
zondag 26 juni 2016 om 11:27
Ja, bicerin geprobeerd, hoefde de hele dag niet meer te eten! Wel lekker voor een keertje. Ben bij Il Bicerin geweest op de Piazza della Consolata, waar de enige echte zou worden gemaakt. Geweldig tentje, helemaal historisch ingericht nog. Ik ga me verdiepen in Napels. We vinden het gewoon zo leuk om even echt deel uit te maken van een stad, het hoeft niet eens heel mooi te zijn, als het maar sfeervol is.