Oud...?

20-06-2016 15:05 94 berichten
Voelen jullie je oud ? En sinds welke leeftijd voelde je dat dan ? Ik kan mij best wel eens oud voelen. We (mijn man en ik) gaan nog gewoon veel uit en naar festivals of naar de kroeg, ik ben heel blij dat we dat gewoon zijn blijven doen. Toch is de ervaring anders. Vroeger deed ik veel met vriendinnen, nu is het vaker mijn man met wie ik dingen onderneem. Mijn ouders worden ineens ook echt wat oudere mensen. Ze kunnen niet altijd meer op onze kinderen passen omdat ze dat heel intensief vinden. Ondertussen heeft mijn oudste zoon al de leeftijd dat hij savonds alleen kan blijven. Hij begint te puberen. Ook weer zo n rare ervaring. Een kind wat volwassen begint te worden. Ik ben overigens 35 en was destijds een jonge moeder. Vroeger dacht ik bij alles, dat doe ik vast nog wel een keer in mijn leven. Nu denk ik wel eens: Oei, het is de afgelopen jaren niet gebeurd, als ik het echt wil dan moet ik er nu wel mee aan de gang. Dat kan om een tatoeage gaan, of een bepaald land waarvan ik hoopte dat ik er ooit nog zou komen, of seksuele wensen ( ). Echt oud worden bestaat misschien niet eens. Op je 20ste denk je dat iemand van 30 oud is, en op je 30ste denk je dat iemand van 40 oud is. Misschien hangt het wel altijd boven je hoofd, maar zul je je nooit echt oud voelen. Toch vliegt het mij wel eens aan, en vind ik het ook weer zo'n gezeur. Het komt misschien ook omdat ik nu een beetje stil sta. Er is ook een leeftijd aangebroken waarop er weinig verandert, soms vind ik mijn leven gewoonweg oersaai, en op zulke momenten denk ik vaak... en ik word alleen maar ouder. Ben je dan een beetje depri als je zo denkt of gewoon realistisch ? Ik probeer vaak de voordelen van deze leeftijd in te zien, en die zijn er zeker, maar ik ervaar het ook wel vaak dat alles een beetje moervast staat nu. Dat er al heel veel is bepaald, een gezinnetje hebben in geweldig, maar ineens is je leven zo af en zo ingevuld, en kan ik nog wel eens weg dromen bij hoe alles had kunnen zijn. Het is voor mij ook wel een beetje de leeftijd van de sleur. Zelfs met veel uit gaan en veel uitjes bedenken ervaar ik het toch zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 10:31:

[...]

Digitale mantelzorg
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 10:34:

[...]

Digitale mantelzorg muziekje er bij doen?
Het heeft toch vooral te maken met hoe vastgeroest je zit in je veilige leventje en gedachten. Het heeft me jaren gekost om alle indoctrinaties die ik op school, mijn ouders, vrienden, werk, media enz los te laten en een zelf te leren nadenken en alles wat gezegd wordt in twijfel te trekken en zelf te onderzoeken.

Uiteindelijk is het grote verschil tussen een kind en een volwassene dat een kind overal nieuwsgierig naar is, terwijl een volwassene juist in zijn comfort zone wil hangen en zijn overtuigingen niet wil uitdagen.

Verander dat en dan verandert ook je houding.
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 10:35:

[...]

muziekje er bij doen?

The Boss graag!

Over muziek voor ouderen gesproken. In zorgcentra wordt nog steeds dezelfde muziek voor ouderen gespeeld als 40 jaar geleden. Corry Konings, Ronny Tober. En van nóg langer geleden: Eddy Christiani, De Selvera's.

Terwijl de huidige generatie ouderen, mijn ouders van 80 bijvoorbeeld, een heel andere smaak hebben.

Mijn moeder is bijv. fan van Rod Stewart en Paul McCartney.

Waarom gaan diegenen die voor het entertainment in zorgcentra zorgen niet mee met de tijd van hun clienten?

Ik zit over 20 á 25 jaar echt niet te wachten op Corry Konings. Ik wil Bruce Springsteen horen, The Stones en Coldplay!
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 10:49:

[...]

The Boss graag!

Over muziek voor ouderen gesproken. In zorgcentra wordt nog steeds dezelfde muziek voor ouderen gespeeld als 40 jaar geleden. Corry Konings, Ronny Tober. En van nóg langer geleden: Eddy Christiani, De Selvera's.

Terwijl de huidige generatie ouderen, mijn ouders van 80 bijvoorbeeld, een heel andere smaak hebben.

Waarom gaan diegenen die voor het entertainment in zorgcentra zorgen niet mee met de tijd van hun clienten?

Ik zit over 20 á 25 jaar echt niet te wachten op Corry Konings. Ik wil Bruce Springsteen horen, The Stones en Coldplay!

Bejaarde

Ik doe alleen aan knopjes drukken.
Ik vroeg laatst op een feestje, waar een jongen van 16 jaar de muziek verzorgde, of hij ABBA op wou zetten. Vroeg hij "hoe spel je dat?"
Een paar maanden geleden was er een twitterreactie op het optreden van Paul McCartney samen met Kanye West. Er werd Sir Paul een grote toekomst in de muziek toegedacht! Die zou het nog ver gaan schoppen, volgens een jonge rap-fan.

Ik vind mezelf op mijn 37 er vaak veel jonger uitzien dan leeftijdgenoten

Als ik op fb van die tutjes zie voorbij komen uit mijn klas vroeger met bomma kapsels en sjaaltjes denk ik vaak

Dus in die verhouding voel ik me niet oud. Alhoewel ik op mijn 18de iemand van tegen de 40 bijna afgeschreven vond
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 11:04:

Een paar maanden geleden was er een twitterreactie op het optreden van Paul McCartney samen met Kanye West. Er werd Sir Paul een grote toekomst in de muziek toegedacht! Die zou het nog ver gaan schoppen, volgens een jonge rap-fan.

Ik hoop het voor hem. Eindelijk zijn doorbraak
Je bent zo oud als jij je voelt To. Je zou een keer iets nieuws kunnen proberen zoals een nieuwe hobby of een nieuwe sport. Verder eens

met Spell. Je zit aardig vastgeroest in je gedachtes. Probeer dat ook gewoon te veranderen!
quote:amarna schreef op 23 juni 2016 @ 10:49:

[...]

The Boss graag!

Dat vind die generatie nou eenmaal mooi. Mijn generatie luisterd naar de klassiekers..

stones, motorhead, saxon, ingwie, b r vaugh,

In het hoge noorden zit een aardige concentratie hardrockers Het daar dan ook drukker bij heavy metal dan bij de DJ

Dus ik neem zomaar aan dat als "wij" tegen die tijd in het bejaardentehuis zitten er gewoon lekker metallica word gedraaid.
Ik las toevallig vandaag dit artikel; http://www.dailymail.co.u ... ss-eats-French-Fries.html

Op je 70ste hoef je je dus nog niet eens oud te voelen, laat staan alle jaren daarvoor ;)
Wat is er eigenlijk zo erg aan oud of ouder zijn? Op de één of andere manier hebben we een maatschappij in elkaar geknutseld waarin het ideaal bestaat uit eeuwig "jong" zijn. Ook al ben je 70, smeer je een ongans met allerlei anti-rimpel zalfjes, verf je haar in allerlei jonge tinten, want o wee, men zal toch eens zien dat je 70 bent, of 60, of 50.

Wake up! Niemand ziet er op zijn 50e nog uit als 25, en ja, je wordt echt ouder, hoezeer je dat ook probeert te verdoezelen door "lekker gek" te blijven of kleding aan te trekken die je dochter waarschijnlijk leuker staat dan jouzelf.

Neemt niet weg dat je best gewoon dingen kan blijven doen die je leuk vindt, ga lekker naar een festival als je zin hebt, of zak door in de kroeg, of doe iets anders waar je zin in hebt. Maar denk gewoon niet dat mensen je nog verslijten voor 30 als je 50 of ouder bent. En so what? Wat is er eigenlijk erg aan oud(er) zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:nina1966 schreef op 26 juni 2016 @ 18:27:

[...]

Dat vind die generatie nou eenmaal mooi. Mijn generatie luisterd naar de klassiekers..

In het hoge noorden zit een aardige concentratie hardrockers Het daar dan ook drukker bij heavy metal dan bij de DJ

Dus ik neem zomaar aan dat als "wij" tegen die tijd in het bejaardentehuis zitten er gewoon lekker metallica word gedraaid.Doet me ineens aan die reclame denken, weet niet meert waarover, maar daar waren dus een stel bejaarden in het verzorgingshuis aan het headbangen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:spell68 schreef op 23 juni 2016 @ 10:40:

Het heeft toch vooral te maken met hoe vastgeroest je zit in je veilige leventje en gedachten. Het heeft me jaren gekost om alle indoctrinaties die ik op school, mijn ouders, vrienden, werk, media enz los te laten en een zelf te leren nadenken en alles wat gezegd wordt in twijfel te trekken en zelf te onderzoeken.

Uiteindelijk is het grote verschil tussen een kind en een volwassene dat een kind overal nieuwsgierig naar is, terwijl een volwassene juist in zijn comfort zone wil hangen en zijn overtuigingen niet wil uitdagen.

Verander dat en dan verandert ook je houding.
quote:nina1966 schreef op 26 juni 2016 @ 18:27:

[...]

Dus ik neem zomaar aan dat als "wij" tegen die tijd in het bejaardentehuis zitten er gewoon lekker metallica word gedraaid.Het gaat er juist om dat diezelfde muziek nu al aan 3 generaties ouderen voorgeschoteld wordt! Blijkbaar denken de entertainers en bezigheidstherapeuten in zorgcentra er niet bij na dat de '80ers van nu de Beatles,de Stones, the Who en The Kinks, Abba, Cliff Richard kennen en niet van Ronnie Tober en Corry en de Rekels houden.
Ik had zo'n momentje toen ik voor het eerst een colbert jasje kocht. Had nooit zoiets aan gehad. Daar vond ik mezelf nog te jong voor. Maar na het colbert jasje ging ik ook vaker bloesjes kopen in plaats van strakke shirtjes. En zo komt het steeds beetje bij beetje. Ik voel me er goed bij, hoor. En als ik naar bepaalde evenementen ga blijven dat soort kledingstukken thuis, maar langzaam wordt het meisje wel een mevrouw. O ja, inderdaad dat u genoemd worden... als het gebeurd vind ik het nog altijd raar klinken. Van mij mag dat wel helemaal worden afgeschaft.

Ook zoiets... Straks een grens over gaan naar een leeftijd dat je zeker weet dat je geen kinderen meer gaat krijgen. Dat weet ik nu ook wel behoorlijk zeker, maar theoretisch, qua leeftijd, kan het allemaal nog.

Vroeger was ik een mooi tenger meisje, alleen ik wilde het niet zien. Vond mezelf niet goed genoeg, liep te piekeren over school en over toekomst en kon er heel lang van balen als er een vriendin niet aardig had gedaan. Op dat punt ben ik blij dat we dat gehad hebben. Ik lig zelden nog snachts ergens over te piekeren. Liever gezegd nooit. Nu kijk ik er op terug dat ik mij destijds echt druk kon maken om niks. Anderzijds was het zorgelozer. Kon soms wel vol ergens van genieten.

Nu ben ik een dun (iets minder tenger) meisje. Man, kinderen, druk leven. Ik ben iets minder goed geworden in zorgeloos genieten, maar als die momentjes er zijn dan geniet ik er wel dubbel van. Dan kan ik nog lang nagenieten en zelfs emotioneel terug kijken op bepaalde avonden waarvan ik blij ben dat ik toch zoveel mensen om mij heen heb die ik zo erg de moeite waard vind ! Piekeren om kleine akkefietjes met vriendinnen is wel voorbij inmiddels. Gek genoeg lijken ook die akkefietjes voorbij te zijn. Wel komt soms uit het niets het gevoel hoe kwetsbaar alles eigenlijk is, en dat ik het eng vind dat ik niet weet hoe lang die mooie dingen nog blijven. Dan knuffel ik altijd even extra met mijn kinderen. Het voelt allemaal wel iets stabieler en niet oud worden zou ook niet de bedoeling zijn, maar soms kijk je toch met wat spijt achterom, of weemoed, of verkeerde beslissingen, maar vooral een gevoel van, heb ik toen wel beseft hoe mooi deze tijd is en hoe vaak ik hier nog aan terug zou denken ! Dingen die je op je 35ste nog probeert in te halen omdat je op je 19de iets niet gedaan heb blijkt toch altijd anders uit te pakken. Ik ben niet meer die 19-jarige. Nu worden feestjes in een andere vorm gegoten. Dus aan de ene kant voel ik mij oud, maar ik moet ook gewoon denken, weer een nieuwe interessante fase !

Dan denk ik ook vaak: De problemen van toen gaan voorbij, daar komen andere problemen voor terug. De geluksmomentjes van toen gaan voorbij, daar komen andere geluksmomentjes voor terug. Ik ben nog lang niet echt oud. Niet afgeschreven, het is meer een andere fase. Die nu voor mij wel een beetje lastig is, gaat niet zo vlekkeloos in mn relatie, wil val alles wat allemaal even niet lukt, en dan ineens zo gevoel van, jak. Dit hoort ook bij deze leeftijd. Ik moet mn draai weer even vinden. Misschien ben ik later wel een hele gelukkige 40er.
Ik voel me niet oud. Helemaal niet. Sterker nog, ik voel me wel eens een buitenbeentje omdat ik speelser ben dan andere mensen van mijn leeftijd. Mijn fantasie en mijn gedrag is soms kinderlijk te noemen.

Mensen schatten mij op mijn uiterlijk ook jonger dan dat ik ben. Maar het zal ook wel te maken hebben met mijn gedrag.

Ik ben anders dan andere mensen.
Je bentniet anders..iedereen is uniek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven