Het leed van kleiner willen wonen

01-07-2016 14:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt namelijk vrijwel niet toegestaan als gezin zijnde.

Wij willen graag goedkoper en kleiner gaan huren. We huren nu een redelijk grote gezinswoning waarvan er twee ruime slaapkamers niet worden gebruikt. 1 kamer gebruiken we om te slapen en 1 staan onze kasten met kleding in en een bureautje. Dan hebben we beneden nog een hal met werkruimte die we ook niet (meer) gebruiken. Zonde, duur, dus willen we weg.

Maar omdat we volgens de norm teveel verdienen komen we niet in aanmerking voor goedkopere woningen. En dat terwijl wij zzpers zijn dus er gaat nog best wat belasting af. We verdienen ook te weinig om vrije sector te huren aangezien ik kort geleden zzper ben geworden en mijn salaris niet wordt meegerekend (te weinig jaarcijfers).

Kleiner wonen kunnen we ook niet. Er wordt namelijk niet toegestaan om als gezin met kind (wij doen aan bed sharen, co slapen) een woning te huren met 1 (of 2 kleine) slaapkamers.

En dus gaat daar het plan om minimalistiser en goedkoper te gaan wonen. Met als doel om meer te kunnen sparen voor een koopwoning in de toekomst.

Deels wilde ik even klagen en deels hoop ik op een gouden tip. Een beste makelaar in Rotterdam die jullie mij kunnen aanraden, al heb ik ze allemaal al tig keer voorbij zien komen denk ik. Moedeloos word ik ervan.

En stom zijn we geweest. Heel stom om materealistischer te worden en een tijd onszelf kwijt te raken. Ons leuke kleine appartementje te verlaten voor dit grote kille huis. Het heeft ons alleen maar gedoe gebracht en we leven niet groot genoeg om dit huis te kunnen "vullen".

Buh!
Sorry, maar ik vind dit wél een luxeprobleem. Wij betalen ook 1/3 van ons inkomen aan hypotheek en vaste lasten en volgens mij is dat gewoon normaal.

Ik kan me voorstellen dat je goedkoper wilt wonen, maar dat kan je ook zelf oplossen. (door bv. een goedkope studio (je hebt toch maar één slaapkamer nodig) te kopen) Ik vind het eigenlijk wel raar te lezen dat jullie met een dubbel inkomen een goedkoop sociale huruwoning willen scoren, alleen maar om zo extra te kunnen sparen. Maar ik woon in het buitenland, dus misschien is mijn mening anders dan de mening van een in NL wonend persoon.
Razzmatazz volgens mij geeft het Nibud zelfs aan dat je woonlasten ongeveer 1/3 van je inkomen mogen zijn. Als ik zie wat wij hier betalen incl g/w/l, gemeentelasten dan komen we ook op 1/3 van ons inkomen uit. Veel goedkoper dan dit kan niet.

In ons land is de huizenmarkt nou eenmaal vrij hysterisch en dan kom je op dit soort prijzen uit. TO, hoe zie jij het verder voor je? Waarom niet een goedkoop en klein appartement kopen? Dat kan ook best over een jaartje toch? Geduld is een schone zaak.
quote:WonderGirl2 schreef op 01 juli 2016 @ 15:02:

Oh en nog even over het co sleepen. Hartstikke leuk en gezellig hoor, maar er komt een leeftijd dat ze zich ook even alleen terug willen trekken of dat er vriedjes/vriendinnetjes blijven logeren. Moet die dan ook bij jullie in bed slapen?

Ik denk dat een eigen kamer voor jullie kind geen overbodige luxe is. Ze is nu (waarschijnlijk) nog klein, maar dat blijft niet voor eeuwig zo.To is ook een anti-prikker
Dan kun je toch alleen blijven zoeken op de particuliere markt. En zelf advertenties plaatsen.

En als dat niet lukt de tijd het werk laten doen.
Je kind is waarschijnlijk nog klein (ik schat onder de 3). Als het groter wordt, wil het graag een eigen kamer om zelf dingetjes neer te zetten en zich los te gaan maken van de ouders. Kamers dienen meer doelen dan alleen slapen. Wees dus wel zeker dat je toekomst-proof gaat wonen, anders wil je over 3 jaar weer terug....

Misschien gewoon een idee om deuren dicht te houden? Dan hoef je ook niet echt te stoken in die ruimtes of schoon te maken. En dan over een jaar of 2 lekker een kamer voor kind. Wie weet wil je zelf dan ook wel weer een ander bedrijf beginnen (met voorraden?) en dan heb je alles bij de hand. Als je het nu kan betalen en geen ander huis kan krijgen, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.
Zonder oorzaak geen gevolg
O ja, wij betalen bijna de helft van ons inkomen aan woonlasten. Maar omdat we comfort, warmte, ruimte (2 kinderen ) belangrijk vinden, hebben we dat er ruim voor over.
Zonder oorzaak geen gevolg
Wij wonen met zijn drieeen op 50m2, voor een habbekrats, ruilen?
Nou je kan toch goedkoper gaan wonen buiten de sociale huursector? Het werd al eerder genoemd, ga anti-kraak, dat is voordelig en kan ook heel klein als je wil, of ga een poosje in een chaletje wonen. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld wooncommunes waar alles wordt gedeeld en geen ruimte wordt verspild. Of ga voor helemaal vrij, koop een camper en neem een postbus, heb je helemaal nergens meer last van.
God god god wat een onzin weer. Leuk dat kind en ouders op één kamer, doei privacy kind en doei seksleven ouders.

En nee, je hebt geen recht op een goedkopere huurwoning. En ja, dit is een zeikerig luxeprobleem.
Ik ben kleiner gaan wonen door woningruil. Ik huurde een voor mij alleen te groot huis met 3 slaapkamers. Ik wilde graag naar een andere stad en kleiner gaan wonen.

Ik huurde van de woningruil en met mijn inkomen ten tijde van de ruil kwam ik nog steeds in aanmerking om te huren van de woningbouw. Toen heb ik iemand gevonden die de andere kan op wilde verhuizen en juist groter wilde wonen. Daarmee heb ik samen bij allebei de woningbouwverenigingen de ruil aangevraagd. In totaal heeft het proces meer dan een jaar geduurd, maar toen konden we allebei verhuizen.

Ik ben overigens niet veel goedkoper gaan wonen hierdoor (want verhuisd naar een duurdere stad plus bij ruil mag de huur verhoogd worden alsof het gewoon een nieuwe huurder is, je neemt dus niet elkaars huur over), maar daar ging het mij ook niet om.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Moet nog even mijn hart luchten hoor...

Ook in een ander topic schrijf je 'wij zijn zzp'ers'. Alsof het iets zieligs is, alsof je daardoor in een achtergestelde positie zit. Terwijl jullie boven modaal verdienen!

Draag je ZZP-schap met trots en hou ervan. Of ga (weer) in loondienst. Maar doe niet alsof je als ZZP achtergesteld wordt.

Het enige verschil is dat je zelf je belasting moet overboeken en je BTW moet afdragen.

Dan voel je in één keer hoeveel geld dat is. Maar bij mensen in loondienst gebeurt dat ook, die hoeven alleen niet zelf achter internetbankieren te kruipen.

Toevoeging: elders schrijf je jullie inkomsten/uitgaven. Het lijkt erop alsof je als inkomsten rekent met wat jullie elke maand/week/whatever factureren. Dus wat er door jullie klanten en opdrachtgevers wordt betaald. Dit is echt niet hetzelfde als inkomsten. Dat is omzet waar je je kosten, BTW en inkomstenbelasting af moet halen.

Misschien moet je omdenken? Bij elke factuur die aan mij wordt betaald, dacht ik in mijn beginjaren: 1/3 voor de belastingdienst, 2/3 voor mij. Nu werkt het in mijn hoofd anders omdat ik mijn belasting vooruit moet betalen elk jaar.
Les 1 voor het forum.... antroposofen zijn vaak een beetje wereldvreemd.

En ja ik kan het weten, ik heb op een Rudolf Steiner school gezeten (in Duitsland) en in een "commune" van antroposofen gewoond. Tot dat mijn moeder godzijdank het licht zag....

En ja er zitten echt hele mooie dingen aan het aanhangen van het antroposofische gedachten goed, maar heel veel past niet meer in deze tijd.

TO, wat doet die TV trouwens in je huis??
Oh als je bovenmodaal verdient is mijn ruilen-verhaal niet van toepassing.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:slekire schreef op 01 juli 2016 @ 15:22:

Nou je kan toch goedkoper gaan wonen buiten de sociale huursector? Het werd al eerder genoemd, ga anti-kraak, dat is voordelig en kan ook heel klein als je wil, of ga een poosje in een chaletje wonen. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld wooncommunes waar alles wordt gedeeld en geen ruimte wordt verspild. Of ga voor helemaal vrij, koop een camper en neem een postbus, heb je helemaal nergens meer last van.Anti-kraak mag niet met kinderen.
Dekenau ik zou het zo doen, haha.

Ik vraag niet om een sociale huurwoning. Ik vind 800 euro maximaal een prima huur maar dan zijn de huizen dus groter en we willen naast goedkoper dus toch ook kleiner.

Ik vind sommigen van jullie wel lekker pittig reageren, houd vol bijna weekend haha.

De tip woningruil ga ik achteraan en de tip van little house is ook een goede.

Ik weet niet waar het vooroordeel vandaan komt wat betreft niet in ikea komen. Sterker nog we wonen er vlakbij en als antroposoof ben ik ook nog wel gewoon een mens, ook ik eet hotdogs en ikea ballen. Laten we eens niet zo vooroordelen omdat je niet weet hoe iemand is. Schiet niemand wat mee op.

Ik ken genoeg antroposoofjes die een tv hebben, wat een gezeur meiden!

Heb in ieder geval twee tips waar ik wat mee kan gaan doen.
Ik ben in loondienst en ik betaal ook inkomstenbelasting, doe ik iets fout als niet-zzp-er?
quote:Antroposoofje schreef op 01 juli 2016 @ 15:50:

Dekenau ik zou het zo doen, haha.

Ik vraag niet om een sociale huurwoning. Ik vind 800 euro maximaal een prima huur maar dan zijn de huizen dus groter en we willen naast goedkoper dus toch ook kleiner.

Ik vind sommigen van jullie wel lekker pittig reageren, houd vol bijna weekend haha.

De tip woningruil ga ik achteraan en de tip van little house is ook een goede.

Ik weet niet waar het vooroordeel vandaan komt wat betreft niet in ikea komen. Sterker nog we wonen er vlakbij en als antroposoof ben ik ook nog wel gewoon een mens, ook ik eet hotdogs en ikea ballen. Laten we eens niet zo vooroordelen omdat je niet weet hoe iemand is. Schiet niemand wat mee op.

Ik ken genoeg antroposoofjes die een tv hebben, wat een gezeur meiden!

Heb in ieder geval twee tips waar ik wat mee kan gaan doen. Misschien woon je op de verkeerde plek? Ik ken iemand in een huurappartement van 90 vierkante meter, twee slaapkamers, voor 900 euro. Is dat klein genoeg?
Voor 800 euro zijn toch prima "kleine appartementen" te vinden?

Hier dus 650 excl. voor 50m2 met één slaapkamer. Dan moet een extra slaapkamer voor rond de 800 euro toch wel te vinden zijn. Heb je al op funda huur gekeken? Daar bieden vaak fatsoenlijke makelaars hun huurhuizen aan.
Ga in Drenthe Overijssel Groningen of Friesland wonen. Huizen zat en weinig huur.
en een appartement kopen, zoals eerder geopperd, is geen optie? Als ik bijv kijk naar appartementen van 80m2 voor € 155.000 dan kom je met een rente van zeg 3% (ervan uitgaande dat je een beetje opslag betaalt omdat je zzp-er bent) op een krappe € 400 bruto hypotheek. Uitgaande van zo'n 30% HRA kom ik dan op bijna € 300 netto. In 30 jaar tijd moet je je hypotheek aflossen, dus 155.000 : 360 maanden is ca € 400 aflossing per maand. Dan woon je voor € 700 per maand + ca. € 100 VVE en kun je sparen voor iets anders.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:Lady_Vintage schreef op 01 juli 2016 @ 15:17:

Razzmatazz volgens mij geeft het Nibud zelfs aan dat je woonlasten ongeveer 1/3 van je inkomen mogen zijn. Als ik zie wat wij hier betalen incl g/w/l, gemeentelasten dan komen we ook op 1/3 van ons inkomen uit. Veel goedkoper dan dit kan niet.

In ons land is de huizenmarkt nou eenmaal vrij hysterisch en dan kom je op dit soort prijzen uit. TO, hoe zie jij het verder voor je? Waarom niet een goedkoop en klein appartement kopen? Dat kan ook best over een jaartje toch? Geduld is een schone zaak.Een aantal verhuurders in de vrije sector willen dan weer dat je maximaal 1/4 van je inkomen aan huur besteedt.
Kunnen jullie niet een jaar bij jouw ouders intrekken? In een jaar kan je veel sparen zo.
Ik woon in Rotterdam, goede woonkamer, (kleine) slaapkamer en kleine babykamer. Ik denk misschien zelfs te klein voor jou (met 3 in een bed zal je een breed bed willen en wij hebben 160).

Maar wel een hele fijne buurt, speeltuin, supermarkt en alles in de buurt. Centrum is 15 min fietsen en het voelt hier af en toe als een dorp, een buurtcafé wat ik denk dat je wel leuk zou vinden (met speelhoek voor kinderen, allemaal biologische dingen, ijsjes van echt fruit ed). Wij betalen minder dan 600 per maand exclusief (wel met moederhaard ipv cv) en het is echt niet de mooiste woning ooit maar wel echt een prima huis.

We hebben lang gezocht en heel veel moeten klussen in dit huis maar het kan wel ook in Rotterdam, al is kopen wel voordeliger als ik de huur en de vraagprijzen hier in de buurt zie.
quote:winkelfanaat schreef op 01 juli 2016 @ 16:15:

Kunnen jullie niet een jaar bij jouw ouders intrekken? In een jaar kan je veel sparen zo.Zoiets inderdaad
quote:Antroposoofje schreef op 01 juli 2016 @ 15:50:

Een ZZP-er heeft nooit weekend. Om maar even in stijl te blijven.

Ja, er wordt pittig gereageerd, ook door mij.

Maar als je door het pittig heen kan kijken, zit er zeker een kern in waar je iets mee kan. Hopelijk helpt het je wel om anders naar dingen te kijken en je ZZP-schap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven