Afval ophaaldagen.

03-07-2016 22:28 109 berichten
Hoe vaak wordt er in jullie gemeente afval opgehaald? In mijn gemeente 1 keer per week en dan om de week restafval en de week erna papier&pmd.

Hoe zit dit bij jullie en zijn jullie tevreden met de hoeveelheid ophaaldagen of zorgt dit bij jullie voor problemen?
Alle reacties Link kopieren
En grofvuil wordt 2 keer per week opgehaald.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alles (groen, rest, papier, plastic) 1x per maand.

Ik vind het echt veeeeeeels te weinig. Heb 4 kinderen in de luiers. Die eens per maand rest is voor ons dus echt niet te doen.

In mijn vorige gemeente ondergrondse containers. Ideaal was dat!
Alles eens in de twee weken.

Dus ene week restafval, andere week groen.

Ene week papier, andere week PMD.

Papier en PMD is elke keer net op tijd, groen en restafval zet ik bij lange na niet om de week aan de straat.
De ene week rest/gft, de andere week plastickliko, om de week ook de papierkliko. Wij redden het (gezin van 6) prima. Gewoon een kwestie van echt goed je afval scheiden, ze zitten zelden vol. Overigens MOET je hier serieus scheiden, er worden fikse boetes uitgedeeld als je al twee keer de fout in bent geweest. Zit er plastic in je restafvalbak dan heb je dus een probleem. En met goed scheiden red je het dus ook makkelijk. Was even wennen, maar we weten niet beter inmiddels

Zijn alle drie de grote variant niet de dunne smalle.
quote:Sophiever schreef op 03 juli 2016 @ 22:48:

[...]

Blijkbaar, vooral papier en plastic gaat hier hard, terwijl ik toch veel hergebruik.Wij hebben 3-4 van die zakken plastic per keer dat ze ophalen (eens in de 2 weken dus). De volle zakken gaan gewoon de schuur in. Papierkliko zit alleen vol als we veel dingen gekocht hebben met kartonnen verpakkingen.
quote:Nouschi schreef op 03 juli 2016 @ 22:45:

Gewoon, ondergrondse containers, dus wanneer je maar wilt.Is dat nou handig? Die zie je toch alleen bij flatgebouwen?
Een probleem kun je zelf maken als je weet hoeveel het kost om ze a; in het bezit te hebben [verplicht] en b; daarnaast het aantal keer legen kost.. Heb je daar ook over nagedacht?
Biertje?!
Zonder afval scheiden red je het hier idd niet.
Op dit moment

1x pm papier (blauwe container)

2x pm verpakkingsmateriaal (zakken aan de weg)

2x pm groene contaiener

2x pm grijze container

Dit gaat veranderen in het nieuwe jaar. Dan betaal je alleen wanneer je een container laat legen. Althans dit geldt alleen voor de groene en grijze container. Voor ons wordt dit waarschijnlijk dan een stuk goedkoper, ik heb echt maar een heel klein zakje restafval per 2 weken. Waarschijnlijk lukt het niet eens om in 1 jaar tijd de grijze container vol te krijgen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:matroesjka_ schreef op 03 juli 2016 @ 22:37:

1x per maand papier, 2x per maand plastic, gft en restafval.Hier hetzelfde.
quote:Sophiever schreef op 03 juli 2016 @ 22:51:

[...]

Is dat nou handig? Die zie je toch alleen bij flatgebouwen?Dat is superhandig! Had ik waar ik eerst woonde (idd wel een flat). Alleen kun je dan weinig afval scheiden (anders staat de hele straat vol containers) en dat is dan weer jammer.
quote:matroesjka_ schreef op 03 juli 2016 @ 22:51:

[...]

Wij hebben 3-4 van die zakken plastic per keer dat ze ophalen (eens in de 2 weken dus). De volle zakken gaan gewoon de schuur in. Papierkliko zit alleen vol als we veel dingen gekocht hebben met kartonnen verpakkingen.Hier moet alles in de container, er mag niets uitpuilen want dan wordt de container niet geleegd en extra zakken moet je wegbrengen.
quote:hamerhaai schreef op 03 juli 2016 @ 22:52:

Op dit moment

2x pm groene contaiener

2x pm grijze container

Dit gaat veranderen in het nieuwe jaar. Dan betaal je alleen wanneer je een container laat legen. Althans dit geldt alleen voor de groene en grijze container. Voor ons wordt dit waarschijnlijk dan een stuk goedkoper, ik heb echt maar een heel klein zakje restafval per 2 weken. Waarschijnlijk lukt het niet eens om in 1 jaar tijd de grijze container vol te krijgenOp dit systeem gaan wij (ik dacht ook in 2017) over. Ik denk dat wij dan ook wat minder vaak de kliko aan de weg zullen zetten.
quote:Sophiever schreef op 03 juli 2016 @ 22:53:

[...]

Hier moet alles in de container, er mag niets uitpuilen want dan wordt de container niet geleegd en extra zakken moet je wegbrengen.Hebben wij ook. Alleen dat plastic moet dus in die zakken. En die zakken zet je dan langs de weg. Ik vind het echt knap als je je afval scheidt en het dan niet redt met een grijze bak voor 2 weken. Ook met luiers. Tenzij je een achtling hebt ofzo.
quote:Stella80 schreef op 03 juli 2016 @ 22:49:

Alles (groen, rest, papier, plastic) 1x per maand.

Ik vind het echt veeeeeeels te weinig. Heb 4 kinderen in de luiers. Die eens per maand rest is voor ons dus echt niet te doen.

In mijn vorige gemeente ondergrondse containers. Ideaal was dat!Mag ik vragen in welke kliko je die schijtzooi dumpt? Eigenlijk weet ik het antwoord al..

Biertje?!
Hier alles zelf wegbrengen, ondergrondse containers voor de deur.

Als ze te vaak vol zijn maken we een melding en dan komen ze hem 1 keer per week extra legen

Voor glas, papier, kleding en plastic hebben we containers op zo'n 5 minuten lopen

Ik heb een klein compostdingetje op het balkon waar het meeste groenafval in gaat
Hier ook ondergrondse containers, geen idee hoe vaak ze die zooi komen halen
Hier wordt alleen restafval en tuinafval opgehaald. Om de week, dus je moet twee weken met een kliko doen.

Voor PMD is niet eens een container in de buurt, dan moet ik het 2km verderop bij het winkelcentrum wegbrengen maar die ene container zit altijd tjokvol, dus dat doe ik niet meer, geen zin om er weer mee naar huis te gaan.

Glas en papierbak staan op 200m afstand, dat breng ik dus zelf apart weg.

Ik vind de ophaalfrequentie te laag: in het tuinseizoen is de tuinbak steeds overvol.

Sinds ons zoontje er is is de gewone kliko ook vaak vol, gelukkig hebben we een afspraak met een ouder buurvrouw een paar huizen verderop: die heeft bijna geen afval in haar eentje, wij zetten haar containers aan de straat en weer terug en wij mogen ons overschot er dan bij haar bijkieperen.
Alleen papier wordt 2x per maand opgehaald.

De rest brengen we zelf weg. Containers voor kleding, plastic en glas staan hier in het winkelcentrum en zijn op loopafstand.

Restafval gaat in de ondergrondse container. Hebben bewoners een pasje voor. Deze containers worden 2x per week geleegd.

Voor grofvuil bel je de gemeente. Gaat op afspraak.

Voor zwerfvuil en bv rotzooi naast de containers is er een gemeente app waar je het makkelijk kan melden. Meestal wordt het dezelfde dag en anders volgende dag al opgeruimd.

En dan is er nog 2 of 3 keer per jaar een opschoondag georganiseerd door wijkbewoners waar je bv ook grof vuil kwijt kan.
quote:Sophiever schreef op 03 juli 2016 @ 22:51:

[...]

Is dat nou handig? Die zie je toch alleen bij flatgebouwen?Wel eens in pakweg Amsterdam geweest? Daar staan ze om elke tweeënhalve meter. Dus ja, super handig.
quote:hamerhaai schreef op 03 juli 2016 @ 22:52:

Op dit moment

2x pm groene contaiener

2x pm grijze container

Hier idem, en daar komen we altijd net mee uit. Wel laat ik 2-3 x per jaar een stuk of wat tuinmannen aanrukken om het groot tuinonderhoud te doen, en die rijden dan 3 volle aanhangers met een groenkooi erop voor me weg.
quote:matroesjka_ schreef op 03 juli 2016 @ 22:54:

[...]

Hebben wij ook. Alleen dat plastic moet dus in die zakken. En die zakken zet je dan langs de weg. Ik vind het echt knap als je je afval scheidt en het dan niet redt met een grijze bak voor 2 weken. Ook met luiers. Tenzij je een achtling hebt ofzo.Bij mij is het grootste probleem het papier pmd bak. Dat was vroeger de papiercontainer maar dat is nu met een scheiding erin. Daarin moet papier, plastic, blikken en lege drinkverpakkingen nu in. Dat is echt niet te doen. Ik woon aan een bosrand en ik heb daarom ook ruimte voor een extra bak maar in mijn gemeente hebben de meeste mensen een tuin ter grote van een postzegel.
quote:siska74 schreef op 03 juli 2016 @ 22:59:

Hier wordt alleen restafval en tuinafval opgehaald. Om de week, dus je moet twee weken met een kliko doen.

Voor PMD is niet eens een container in de buurt, dan moet ik het 2km verderop bij het winkelcentrum wegbrengen maar die ene container zit altijd tjokvol, dus dat doe ik niet meer, geen zin om er weer mee naar huis te gaan.

Glas en papierbak staan op 200m afstand, dat breng ik dus zelf apart weg.

Ik vind de ophaalfrequentie te laag: in het tuinseizoen is de tuinbak steeds overvol.

Sinds ons zoontje er is is de gewone kliko ook vaak vol, gelukkig hebben we een afspraak met een ouder buurvrouw een paar huizen verderop: die heeft bijna geen afval in haar eentje, wij zetten haar containers aan de straat en weer terug en wij mogen ons overschot er dan bij haar bijkieperen.En zij mag betalen voor jouw zooi? Wat een luie profiteur ben jij. Dit vind ik echt aso-gedrag,
Biertje?!
quote:Sophiever schreef op 03 juli 2016 @ 22:53:

[...]

Hier moet alles in de container, er mag niets uitpuilen want dan wordt de container niet geleegd en extra zakken moet je wegbrengen.

Hier ook ja. Afval scheiden zou betekenen dat ik alles zelf weg moet gaan brengen naar de vuilstort. Toedeledoki, ik ben geen vuilnisman.

Ik hoop dat ze hier ook ooit eens papier en pmd op komen halen.
Grofvuil wordt hier dus gewoon NIET opgehaald. Dat stoort me wel. De milieustraat is alleen op vrijdagmiddag en zaterdag open. Dan werkt mijn man. Zware spullen moet ik dus de hulp van een ander voor inroepen. En grote spullen passen sowieso niet in de gemiddelde auto. En wat nou als je geen auto hebt? Kringloopwinkel komt wel afhalen, maar die zitten ook niet te wachten op een HALF bankstel (wij hadden een grote modulaire bank waar we na de verhuizing 2 delen uitgehaald hebben omdat dat mooier in de kamer stond en die 2 delen staan nu al 3 maanden in de schuur) of 60m2 oud tapijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven