Kliko schoonhouden
zondag 3 juli 2016 om 22:43
Hoe doen jullie dat?
Sinds een paar maanden wonen wij op een plek waar je kliko's hebt ipv ondergrondse containers. Op zich fijn want nu kan afval goed gescheiden worden. Maar ondertussen komt er een lucht uit de gft bak
En er zit prut in. Onderin en aan de zijkant. Echt heel smerig. Zelf uitspuiten zie ik niet zo zitten (dan ligt die prut in de tuin?) dus ik heb gekeken hoe veel het kost om hem schoon te laten maken door zo'n bedrijf, maar dat kost 8 euro per maand. Dan wordt hij dus 1 keer per maand gereinigd maar je moet wel gelijk een jaarabonnement afnemen en dat vind ik vrij prijzig voor het schoonmaken van 1 kliko.
Hoe doen jullie dit?
Sinds een paar maanden wonen wij op een plek waar je kliko's hebt ipv ondergrondse containers. Op zich fijn want nu kan afval goed gescheiden worden. Maar ondertussen komt er een lucht uit de gft bak
En er zit prut in. Onderin en aan de zijkant. Echt heel smerig. Zelf uitspuiten zie ik niet zo zitten (dan ligt die prut in de tuin?) dus ik heb gekeken hoe veel het kost om hem schoon te laten maken door zo'n bedrijf, maar dat kost 8 euro per maand. Dan wordt hij dus 1 keer per maand gereinigd maar je moet wel gelijk een jaarabonnement afnemen en dat vind ik vrij prijzig voor het schoonmaken van 1 kliko.
Hoe doen jullie dit?
zondag 3 juli 2016 om 22:46
Ik doe het zelf, gewoon uitspuiten bij een put. Met de harde straal van de tuinslang. En omdat ik het iedere twee weken doe is het ook nooit heel erg smerig. Ik moet wel zeggen dat ik er weinig etensresten ingooi omdat hij toch altijd bommetje vol zit met tuinafval (grote tuin). Ik ga toch echt niet betalen om dat ding af te laten spoelen.
zondag 3 juli 2016 om 22:48
Toch echt met de waterspuit erin en dan de kliko omkeren. Mijn moeder deed dat vroeger op straat, niet in onze tuin. Dan kan je alle eventuele prut opvegen (op ons grasveld was dat toch niet echt een optie, bahbah). Ze gooide er dan wat oude parfum in om de stank te maskeren lol. Maar tip van mijn moeder was om altijd eerst een stuk krant aan de onderkant erin te gooien, zodat de onderkant dus goed los komt (en geen aardappelschil plak gaat worden).
Zo doen ik het dus zelf nu, en nog geen schoonmaak sessie nodig gehad. Maar ik heb vaak veel tuin afval (zeker nu met dat snoeiwerk) dus dat zit er vaak zoveel in dat de rest in het niet valt. Maar ik zou een krant proberen. Maar eerst schoonmaken dus. Sterkte.
Zo doen ik het dus zelf nu, en nog geen schoonmaak sessie nodig gehad. Maar ik heb vaak veel tuin afval (zeker nu met dat snoeiwerk) dus dat zit er vaak zoveel in dat de rest in het niet valt. Maar ik zou een krant proberen. Maar eerst schoonmaken dus. Sterkte.
zondag 3 juli 2016 om 23:13
Soda er in kokend water er over (veel) en dan flink schudden, even laten staan en leeggieten. Soda is echt goed tegen geurtjes. En ik deed er ook wel een krant onderin, lette een beetje op wat ik er in gooide enzo. Visgraten bijv. dan maar een keer in de grijze als die eerder opgehaald werd.
We don't see things as they are we see things as we are
zondag 3 juli 2016 om 23:17
Op zijn kant leggen en met de hogedrukspuit boven de put. Geen schoonmaakmiddel want het water uit de putjes loopt zo het oppervlaktewater in.
Als het heel erg is giet ik er een emmer heet water met een scheut eetbare azijn in klep dicht en een uurtje later op de kant.
Ik gooi onderin zaagsel uit het konijnenhok.
Als het heel erg is giet ik er een emmer heet water met een scheut eetbare azijn in klep dicht en een uurtje later op de kant.
Ik gooi onderin zaagsel uit het konijnenhok.
zondag 3 juli 2016 om 23:24
Idd containerzakken erin. Bij elke supermarkt te koop. Een gewone voor het restafval en een composteerbare zak in de gft-kliko. Ik zet de zakken aan de bovenkant altijd vast met een stukje schilderstape zodat ze niet in de bak zakken. En dan ca. 2 keer per jaar een beetje uitschrobben. Niet omdat ze vies zijn, maar gewoon voor de frissigheid.
zondag 3 juli 2016 om 23:46
quote:Frizz schreef op 03 juli 2016 @ 23:43:
Aaaaah ja. Bij mij altijd droog. Denk ik. Ik heb ook niet vaak van die troep met nog sap ofzo erbij. En ik eet mn bord altijd leeg. Er kwamen rupsen uitgekropen. En die probeerde ik weg te spoelen. En toen dat niet hielp heb ik geprobeerd ze te verdrinken. Nja, vandaar. En troep met sap doe ik ook wel eens (salade).
Aaaaah ja. Bij mij altijd droog. Denk ik. Ik heb ook niet vaak van die troep met nog sap ofzo erbij. En ik eet mn bord altijd leeg. Er kwamen rupsen uitgekropen. En die probeerde ik weg te spoelen. En toen dat niet hielp heb ik geprobeerd ze te verdrinken. Nja, vandaar. En troep met sap doe ik ook wel eens (salade).