Efteling is racistisch

05-07-2016 12:33 951 berichten
Alle reacties Link kopieren
KAATSHEUVEL - Pretpark de Efteling gaat in gesprek met actiegroep Stop Oppressive Stereotypes nadat er afgelopen dagen veel ophef is ontstaan naar aanleiding van een open brief die de actievoerders stuurden. Ze pleiten ervoor dat het attractiepark iets doet aan de racistische stereotypering van enkele attracties.

„Onze actiegroep roept uw organisatie op om het indoctrineren van kinderen door middel van het laten zien van onderdrukte stereotypes te stoppen”, staat beschreven in de open brief van Actiegroep SOS. Als reactie daarop heeft de Efteling in diverse media laten weten dat ze in gesprek gaan met de actiegroep.

Het zou gaan om de attracties ‘Monsieur Cannibale’ en ‘Carnaval Festival’. Actiegroep SOS laat verder weten dat zij over zullen gaan tot ’acties tegen het park’ als de Efteling geen gehoor geeft aan hun wensen.

bron: Telegraaf

De Facebook-pagina van Stop Oppressive Stereotypes vind je hier.

Wat vinden jullie hier nu van?
quote:schorpioentje28 schreef op 05 juli 2016 @ 12:58:

[...]

beetje lang

OH! Jij schrijft LANG tegen een VERTICAAL UITGEDAAGD persoon! Ohoooh!

Ik ga even boehoe doen.
Dit vind ik echt in de categorie jezelf onsterfelijk belachelijk maken. Het is juist een grote bonte verzameling van allerlei poppen en wezens die helemaal niets met de werkelijkheid te maken hebben. Je kunt echt overal wel iets negatiefs van maken als je wil en je de hele dag wel slachtoffer gaan zitten voelen op deze manier. Laat die Amerikanen trouwens eens hun grote mond open doen over het excessieve politiegeweld tegen kleuringen in hun eigen land in plaats van verontwaardigt zijn over een pretpark aan de andere kant van de wereld. Als je bang bent dat je kind anders naar mensen gaat kijken door een dagje Efteling dan had je je beter niet kunnen voortplanten, hou je zwakzinnige genen dan lekker bij je.
quote:moonlight schreef op 05 juli 2016 @ 12:57:

Typisch Nederlands. Het hek is toch vd dam als iedereen die ergens maar wat racisme in ziet en het groot maakt dit kan bewerkstelligen.

Als ik in China naar een pretpark ga kom ik daar toch ook weinig blanke poppetjes tegen.

Ga ik emigreren naar Iran dan wordt er ook geen kerk gebouwd. Ook niet als er grote groepen christelijken naar dat land emigreren.

De tolerantie wordt steeds minder. Het verleden wordt telkens opgerakeld en daarom mogen bepaalde dingen niet meer. Zwarte piet zal nooit meer hetzelfde zijn omdat het racistisch zou zijn. Dat is het niet, maar omdat amper 20% vd bevolking dat wel vind worden er aanpassingen gedaan. Die aanpassingen zijn wellicht niet genoeg en houdt het sinterklaasfeest op.

Duitsland kampt ook met het verleden uit de tweede wereldoorlog. Uit schuld staan ze meer toe dan zou moeten. Daar was maanden terug een discussie over. Je kan ook teveel door de vingers zien uit angst voor racist of ontolerant te worden uitgemaakt. Die kant zijn wij ook opgegaan.Het wordt langzamerhand een gijzeling. Als je niet doet wat zij willen dan is de boot aan.
quote:mwcactus schreef op 05 juli 2016 @ 13:00:

Dit vind ik echt in de categorie jezelf onsterfelijk belachelijk maken. Het is juist een grote bonte verzameling van allerlei poppen en wezens die helemaal niets met de werkelijkheid te maken hebben. Je kunt echt overal wel iets negatiefs van maken als je wil en je de hele dag wel slachtoffer gaan zitten voelen op deze manier. Laat die Amerikanen trouwens eens hun grote mond open doen over het excessieve politiegeweld tegen kleuringen in hun eigen land in plaats van verontwaardigt zijn over een pretpark aan de andere kant van de wereld. Als je bang bent dat je kind anders naar mensen gaat kijken door een dagje Efteling dan had je je beter niet kunnen voortplanten, hou je zwakzinnige genen dan lekker bij je.
„Onze actiegroep roept uw organisatie op om het indoctrineren van kinderen door middel van het laten zien van onderdrukte stereotypes te stoppen”

De kabouters?

Ben overigens wel benieuwd hoe de meesten die dit belachelijk vinden zouden reageren als ze stelselmatig als karikatuur of dommig worden weergegeven in een ander land.... Of om het dicht bij huis te houden: waarom moeten veel Limburgers niks van "het westen" hebben. Wellicht omdat ze vaak niet zo serieus worden genomen?

Het is meer Oriëntalisme en een beetje genante verheerlijking van het koloniale tijdperk. Racisme is een groot woord maar een vleugje modernisatie is long overdue,
Ik denk dat de klachten komen van deze groep:

"Een school in Schiedam bewees in 2015 dat de muziek van het Carnaval Festival een goed bestrijdingsmiddel is tegen hangjongeren. Met een speciale geluidsinstallatie draaide de school deze muziek en de hangjongeren bleken dan weg te blijven"

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carnaval_Festival

Ze zoeken gewoon een willekeurig excuus om van die attractie af te komen
quote:viva1966 schreef op 05 juli 2016 @ 13:06:

Ben overigens wel benieuwd hoe de meesten die dit belachelijk vinden zouden reageren als ze stelselmatig als karikatuur of dommig worden weergegeven in een ander land.... Of om het dicht bij huis te houden: waarom moeten veel Limburgers niks van "het westen" hebben. Wellicht omdat ze vaak niet zo serieus worden genomen?

In Japan heb je het Hollandpark.

Daar lopen wij -blijkbaar- de hele dag in klompen en klederdracht.

Wat ik daarbij voel? Geen ene reet.

Het is HUN perceptie/beleving van de Hollander.
quote:Beeldig schreef op 05 juli 2016 @ 12:45:

[...]

Dat vind ik dan weer het andere uiterste. Joki en zijn vrienden zijn op zich best grappig.

(Maar de poppen mogen inderdaad een update intussen.)O absoluut, die hele Efteling is blijven steken in het jaar kruik.

Je bedoelt dat Nederlanders standaard met klompen, zeeuwse mutsen en met tulpen worden gekarikaturiseerd? Vreselijk man, ik lig er wakker van. Nee echt.

En dat dommig heb jij zelf toegevoegd, hou je insinuaties lekker bij je. Het gaat over de Carnaval festival godbetert.
Dit speelde ook al in 2014. Er was hier toen ook een topic over trouwens.

Dit was de reactie van de Efteling (2014):

Een woordvoerder van de Efteling reageert: "We maken in ons park uitvergrotingen van karakters uit verhalen, mythes en sages. We generaliseren niet, we beelden alleen deze karakters uit. Wij denken dus ook niet dat alle stiefmoeders slechte mensen zijn, zoals bij Sneeuwwitje, of dat alle mensen met obesitas veel papier eten, zoals Holle Bolle Gijs."
En verder: het beste wat je kunt doen met dit soort actiegroepen is negeren en als dat niet lukt: uitlachen. Want het is een belachelijk stelletje zielige mensen bij elkaar.

Ben overigens wel benieuwd hoe de meesten die dit belachelijk vinden zouden reageren als ze stelselmatig als karikatuur of dommig worden weergegeven in een ander land.... Of om het dicht bij huis te houden: waarom moeten veel Limburgers niks van "het westen" hebben. Wellicht omdat ze vaak niet zo serieus worden genomen?Dit. Daarom zijn de Kwakers en de boerinnen op klompen nog wel grappig en de zoeloelippen met gouden oorbellen al lang niet meer. En als mij dat als boerin op klompen al opvalt, hoe moet je je dan voelen als je altijd met die dikke lippen, gouden oorbellen en botjes door de neus wordt geconfronteerd. In de afdeling "donker Afrika" waar het verder zo vrolijke deuntje opeens spannend wordt.
quote:TheJoker schreef op 05 juli 2016 @ 12:52:

[...]

Mwah, het hele park is gebouwd op die Oostenrijker Andersen en de Duitse broers Grimm. Met tekeningen van Anton Pieck, een Nederlander.

Disney is toch ook een creatie van de Amerikaan Walt?

Een themapark heeft nu eenmaal iets chauvinistisch, misschien. Onderdeel van het land, de cultuur. Je kunt toch niet met alles rekeningen gaan houden?Volgens mij zijn het sprookje van de nachtegaal en de Indische waterlelies beide gebaseerd op niet westerse sprookjes toch?
quote:nessemeisje schreef op 05 juli 2016 @ 13:08:

[...]

Je bedoelt dat Nederlanders standaard met klompen, zeeuwse mutsen en met tulpen worden gekarikaturiseerd? Vreselijk man, ik lig er wakker van. Nee echt.

En dat dommig heb jij zelf toegevoegd, hou je insinuaties lekker bij je. Het gaat over de Carnaval festival godbetert.

Nou, inderdaad.

Dan die fotosessies in klederdracht in Volendam ook maar niet meer.
quote:TheJoker schreef op 05 juli 2016 @ 13:08:

[...]

Precies. Verder zijn Nederlanders alleen bezig met naar de hoeren gaan, notoire drugsgebruikers, gierig, ongastvrij, lomp, werkt iedereen parttime en alle kinderen zijn onopgevoede kutkoters.

Maak ik mij ook echt regelmatig druk over.
Oja, en we meuren naar vis.
Mag it's a small world wel?
quote:Murrmurr schreef op 05 juli 2016 @ 13:06:

Het is meer Oriëntalisme en een beetje genante verheerlijking van het koloniale tijdperk. Racisme is een groot woord maar een vleugje modernisatie is long overdue,

Dat klopt.

Ik vind het Carnaval Festival in die zin ook anders dan die kookpotten (waarbij het probleem af te vangen is door de nadruk meer op het verhaal te zetten). Er zit niet echt een sprookje achter en is behoorlijk gedateerd. Het idee is leuk, maar er zijn nog 1000-en-1 manieren om een wereldreis uit te beelden

Heb je wel eens grappen gehoord die Belgen over Nederlanders maken?

Ik kan er echt niet wakker van liggen.
quote:TheJoker schreef op 05 juli 2016 @ 13:08:

[...]

Je zou ff kunnen wandelen ik Staphorst-Rouveen en in Bunschoten-Spakenburg-Eemdijk. Ik vind het enig!

En dit kijken, net een sprookje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven