Onzekere moeder

14-07-2016 19:47 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me erg onzeker als moeder. De eerste weken gingen heel fijn! Voelde me echt moeder en had het gevoel te kunnen vertrouwen op mijn instinct. Nu merk ik dat ik erg moet zoeken en dat ik niet weet of ik het goed doe. Mensen om me heen doen het op sommige vlakken anders en dan twijfel ik weerbof ik het ook zo moet doen. Waar ik eerder vragen had over het ritme van mijn baby en hoe dat te combineren met boodschappen etc. Heb ik nu vragen over slapen, schemas en voeden. Ik vind het leuk om te lezen en te leren. Ik heb dus veel boeken gelezen over zwanger zijn, bevallen, de kraamtijd etc. Zo ook het boek van ria blom over inbakeren en regelmaat. Kleine had veel last van krampjes en sliep onrustig. Begonnen met bakeren en wakker in bedje leggen bij slaapsignalen en dat ging heel goed. Een ritme van wakker worden, voeden, spelen en dan in bed leggen. Nu iets meer dan een uur wakker. Volgens dat boek slapen babys van 3 mnd 2 tot 3 uur. Dan wakker en begint het weer opnieuw. Het kan ook wel dat baby na een uur wakker wordt. Volgens boek maakt dat niet veel uit mits er minimaal 2 uur tussen voedingen zit.

Ging hele tijd goed maar laatste tijd slaapt baby na de lunch elke keer nog maar 45 min. Dan wakker. Soms kan ik hem weer in laten slapen maar vaak is hij wakker en onrustig en wil hij uit bed. Dan pak ik hem lekker bij me.

Waar ik nu mee worstel is dat ritme; als hij 2 uur slaapt heeft hij honger bij ontwaken, er zit dan met het wakkere uur erbij 3 uur tussen voeding. Maar als hij maar een uur slaapt 2 uur. Hij laat dan soms wel merken honger te hebben en dan voed ik. Maar soms ook niet maar ik leg dan toch aan ( volgens dat boek) dan begint t wakkere uur weer mey voeden en spelen. Er mag 2 uur russen zitten dus dat is dan geen punt.

Echter, ik heb tot nu toe altijd gevoed op verzoek ( als kind na 30 min weer honger heeft voed ik ook). Normaal komt dat niet voor, wel in sprongetjes en regeldagen. Maar als ik dit ritme aanhoud en baby borst aanbied na ontwaken bij GEEN hongersignalen, voed ik dan nog op verzoek of dwing ik dan een schema af? Baby drinkt dan wel altijd, als hij niet wil ga ik niet dwingen natuurlijk.

Daarbij komt dat ook sinds een tijdje baby maar 1 borst drinkt na ontwaken en dan na een uur ( vlak voor bed) pas de andere wil. Op zich vind ik dat niet erg ( niet altijd fijn als we op pad zijn, dan moet ik 2 x een plekje zoeken om te voeden). Maar hij drinkt dan een borst voor het slapen, slaapt dan en wordt wakker na 45 min en dan zou ik weer de borst aan moeten bieden. Dan zit er maar 45 min tussen. Als ik t doe drinkt hij vaak wel, al is het een beetje.

Het wordt nu rommelig en ik weet even niet waar ik goed aan doe. Ik wil graag op behoeften van kindje inspelen en liefst geen schema volgen dat hij alleen om de 3-4 uur mag eten. Maar door nu steeds zelf aan te bieden raakt hij dan niet gewend aan steeda kleine hapjes?

Dit ritme volgens het boek heeft me wel geholpen om hem te leren zelf ontspannen in bedje in slaap te vallen.

Heel verhaal, hoop dat jullie er wijs uit kunnen...
Leg het boek opzij. Vertrouw op je gevoel. Meer hoef je niet te doen.
Mijn tip: boek weg doen en het ritme van je baby volgen. Baby's leven nou eenmaal niet volgens een schema en echt het komt goed.
Zo te lezen gaat het goed met je zoontje en is hij tevreden. Probeer dus niet te piekeren en kijk naar je kind. Je doet het goed!

Ik hield toen mijn zoontje kleiner was ook het ritme van voeden-knuffelen-zelf spelen- slapen aan. Hij wilde dan soms bij mij ook maar een beetje drinken. Dan bood ik hem voordat hij weer ging slapen voor de zekerheid weer een borst aan, zodat hij in ieder zeker met een vol buikje ging slapen. Soms wilde hij wel, soms niet.

Zo te lezen slaapt hij af en toe ook al langer dan 45min. Wat fijn! Daar was bij ons de eerste maanden echt nog geen sprake van. Geniet van je zoontje en volg hem, en het schema in grote lijnen.
Life is short. Smile while you still have teeth.
B
Laat dat rrr-en van Ria Blom lekker los en kijk goed naar de signalen die je kindje je geeft.

Lekker voeden op verzoek. En die schema's, sprongetje, ontwikkelinglijnen, etc etc, laat die lekker voor wat ze zijn. Er bestaan bijna geen gemiddelde kinderen.

Goed kijken naar je baby, leer elkaar kennen, pak het vast als hij/zij daar behoefte aan heeft. En voedt lekker op verzoek.

Goedbedoelde adviezen en 1001 tips van anderen, laat het gaan. Iedereen doet het op haar eigen manier.

Jij bent de moeder van jouw kind en jij doet het lekker op voor jullie de fijnste manier, de manier die bij jullie past.
B
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:03:

Ik zou overigens niet na 45 minuten slaap de borst weer aanbieden als hij dan maar een klein beetje drinkt en dus niet echt honger heeft. Daarmee houdt je hem alleen maar wakker, probeer hem liever weer in slaap te sussen. Als je je kindje even weer helpt inslapen dan wordt ie daarna uitgeruster en hongeriger wakker. En dan kom je in een ritme van elke paar uur/ elke 3 uur voeden, spelen, slapen.Niet mee eens!
H
Als ik 1 ding geleerd heb na op dit moment ruim 6 maanden lang BV geven: gooi alle boeken aan de kant, en kijk naar jouw baby! Clusteren, regeldagen: alles gaat over. Slecht slapen/niet willen toegeven aan slaap: gaat over: Geen ritme: komt goed.

Echt: ik wilde dat ik me er niet zo druk om had gemaakt (als je me loept kun je nog een topic terugvinden over een regeldag ofzo. Ik vond het toen echt even allemaal niet meer leuk, en nu denk ik: waar heb ik me in godsnaam druk om gemaakt. Alleen daarom al zou ik ooit een 2e willen: om echt te gaan genieten ipv te stressen over stomme eet- en slaapschema's die nergens op slaan).

Echt: een echt ritme zit er nu eigenlijk pas in. En is dat erg? Nee, want ik heb mijn kindje altijd op verzoek gevoed, en dat heeft me een hoop frustratie gescheeld denk ik (want ik heb nooit voeding hoeven rekken, nooit 's nachts met een huilend kind gezeten, want 's nachts huilen betekent in mijn ogen honger -> dus aanleggen, en mijn kindje sliep/slaapt daarna direct weer verder. Heerlijk!)

En nu moet ik natuurlijk niet ontzettend blij lopen te doen, want er komen wel weer nieuwe onzekerheden bij (hoe doe je het met bijvoeding enzo): maar weet je? Alles komt steeds vanzelf goed, zolang je maar niet verwacht dat jouw kind perfect in het plaatje uit een boek moet passen.
Gewoon lekker doen wat je kindje aangeeft en waar jij je prettig bij voelt.

Bij BV mag je aanleggen zo vaak je wilt dus dat is geen enkel probleem.

Laat dat boek lekker voor wat het is
Bloemetje77, dat ga ik proberen. Nu laat ik het wakkere uur weer beginnen maar misschien ben ik te snel.

Als ik hem niet meer in slaap krijg, wacht ik dan tot hij aangeeft honger te hebben? Ga ik dan bijv eerst spelen of wandelen oid?

Wat je zegt over dat schema en voeden op verzoek klinkt eigenlijk wel logisch, zo had ik het niet bekeken. Maar zon ritme inregelen, hoe doe je dat? Niet geven als hij na 2 uur vraagt maar steeds proberen te rekken?

Zit er ook verschil in kunstvoeding en borst? Mijn nicht heeft een kindje van een maand en die voed volgens een schema van om de 4 uur. Dat lijkt me voor ons niet haalbaar ( wel fijn opzich) maar ik wil hem niet onnodig frustreren en doen omdat ik zonodig regelmaat wil. Ik merk ook wat druk van (schoon)oma die straks gaan oppassen en ook van schemas en regelmaat houden.
I
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:03:

Ik zou overigens niet na 45 minuten slaap de borst weer aanbieden als hij dan maar een klein beetje drinkt en dus niet echt honger heeft. Daarmee houdt je hem alleen maar wakker, probeer hem liever weer in slaap te sussen. Als je je kindje even weer helpt inslapen dan wordt ie daarna uitgeruster en hongeriger wakker. En dan kom je in een ritme van elke paar uur/ elke 3 uur voeden, spelen, slapen.

Niet mee eens. Je gaat het vanzelf merken als je kindje dan geen honger heeft maar sabbelt bijvoorbeeld, of niet enthousiast drinkt. Echt, op een gegeven moment dan weet je dat gewoon (ik dacht ook dat ik het nooit zou leren). Nou en als dan blijkt dat hij eigenlijk geen honger heeft dan is hij misschien moe, en probeer je of hij wil slapen. En lukt dat echt niet? Dan neem je hem lekker bij je, of ga je een stukje wandelen.

Echt: dat ritme komt wel.
Jullie reacties zijn fijn om te lezen.. Stelt me weer beetje gerust.
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:12:

[...]

Verrassend... Alsof je alleen aan de behoeften van je kind kan voldoen als je het om de haverklap voor een slokje aanlegt. Alle baby's die ik ken die zo gevoed worden zijn huilerig, kunnen niet zelf inslapen en slapen hazenslaapjes.

Overigens, ik draag mijn baby de halve wereld rond in een doek en drager, gaf borstvoeding, geef alleen zelfgemaakte biologische groentehapjes en overweeg de vrije school. Voordat je me in een hokje stopt...Nou dan ken je mijn baby nog niet! Is het echt helemaal mee goed gekomen hoor, en wordt na ruim 6 maanden nog altijd op verzoek gevoed! Alleen heeft ze zelf ritme aangebracht in het voeden op haar eigen verzoek. En iedereen benoemt altijd dat ik zo"n lekkere vrolijke blije baby heb.
I
quote:Glinstering schreef op 14 juli 2016 @ 20:13:

Jullie reacties zijn fijn om te lezen.. Stelt me weer beetje gerust.Tip: weet niet of je op facebook zit, maar kijk eens of je daar lid kunt worden van een besloten 'borstvoedings-groep'. Fijn om die ervaringsverhalen te lezen, ging een wereld voor me open (na alle adviezen van mensen om me heen om mijn baby van 4 maanden toch echt op 4 voedingen van 200 cc te krijgen ipv de 7 kleine voedingen die ze dronk...en waar ik eigenlijk best tevreden mee was...)
B
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:17:

[...]

Beetje rekken, inderdaad. Steeds een 10 minuutjes eerder of later voeden tot hij in het ritme zit. Tenzij hij echt honger heeft dan geef je vast een beetje en de rest wat later, je laat je kind natuurlijk geen honger lijden. Kost hooguit een paar dagen want je zal merken dat hij stiekem waarschijnlijk al een eigen regelmaat heeft, alleen die zie je nu niet.

Om de 4 uur, dat komt vanzelf als hij wat ouder wordt, dan krijgt hij zelf steeds later honger. Je gaat dus juist héél goed naar je kind luisteren. Alleen je gaat heel duidelijk honger van moeheid leren onderscheiden door het ritme.Totaal niet mee eens. Kijk naar je eigen kind, en naar wat hij nodig heeft. Het is helemaal niet nodig om 'om de 4 uur' te voeden. Echt, laat je niet gek maken! Mijn kind heeft nog nooit om de 4 uur kunnen drinken, alleen 's nachts laat ze er keurig 11 uur tussen! Heel net ritme dus. Wij gaan overdag toch ook niet maar stipt om de 4 uur wat drinken??
B
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:19:

[...]

Precies, ze heeft ritme aangebracht. En daar worden ze vrolijk van. En als je baby zelf geen ritme aanbrengt of jij verstoort dat als moeder omdat je honger niet van moeheid kan onderscheiden dan krijgt kind geen ritme maar hazenslaapjes. En dan is het heeeeel handig om even bewust wat ritme aan te brengen, soms meer voor de moeder dan voor het kind, die heeft vaak wel een regelmaat. Is helemaal niet onnatuurlijk.Nee hoor. Ik heb niet bewust ritme aangebracht. Ik heb voor mijn gevoel soms ontzettend aangeklungeld zelfs. Zoeken naar wat mijn baby nodig had: slaap, voeding of gewoon mijn aanwezigheid. En mijn baby was altijd al vrolijk. Ook toen ze een hele tijd om de 2 uur kwam voor een voeding, en korte slaapjes deed van 45 minuten. En weet je waarom mijn baby vrolijk was? Omdat ze niet hoefde te huilen omdat haar voeding gerekt werd.
quote:bloemetje77 schreef op 14 juli 2016 @ 20:21:

Lees jij wel wat ik schrijf? Ik zeg dat kind zelf wel aangeeft dat hij er langer tussen laat. Dus niks dwingen. Dat gebeurt gewoon. ik zeg nergens dat kind om de 4 uur móet voeden. Al voed je elke 2 uur. Maar een regelmaat is wel handig om te hanteren.Je hebt het toch echt over rekken hoor, dat valt niet echt onder 'voeden op verzoek'. Je hebt het duidelijk over een kind in een ritme willen krijgen.
T
H

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven