Waar gaan wonen?

18-07-2016 17:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik ben opgegroeid in Leeuwarden en heb daar tot mijn 23ste gewoond. Mijn hele familie en schoonfamilie wonen daar nog. Daarna ben ik naar Rotterdam verhuisd voor mijn werk. Hier woon ik nog en heb ik een sociaal leven opgebouwd.

Inmiddels werk ik nu in Nieuwegein.

Samen met mijn partner wil ik een huis gaan kopen. Maar we hebben geen idee waar.

Waar zou jij voor kiezen? Meer naar het noorden want daar woont familie? Dicht bij werk? In huidige woonplaats want daar sociaal leven?

Daarbij zeggende dat partner een flexibele baan heeft en zijn standplaats zijn huis is zonder restrictie van kilometers.
Hoe belangrijk zijn je Rotterdamse vrienden en je sociale leven voor je? In hoeverre verwacht je dat zij over 10 jaar nog steeds in Rotterdam zullen wonen?

Zelfde vraag nogmaals maar dan voor je werk, en je familie
Niet naar het noorden. Woon-werkverkeer moet wel te doen blijven toch.

Als het reizen nu te doen is, zou ik lekker in Rotterdam blijven.
Jou keus, Alle dagen reizen en goedkoper wonen in 't Noorden bij familie. Of minder reistijd elke dag weer
Ik zou niet naar het noorden gaan. Beroerde uitgangspositie als je na deze baan een nieuwe baan wilt, want niet centraal en daar relatief weinig banen. Een centrale plek als Utrecht of omgeving klinkt handiger.
Hallo?!
Beschik je over een auto?

Waarom ik dat vraag: Nieuwegein-Rotterdam is geen leuk traject met het ov. Afhankelijk van waar je in Nieuwegein werkt (voor of na de tramsplitsing) zit je ergens tussen de 1,5 en de 2 uur ov enkele reis.

Ik zou denk ik zelf gaan voor iets aan de noord-oost van de provincie Utrecht: scheelt reistijd naar Leeuwarden, de omgeving is mooi en het is bereisbaar als je naar je netwerk in Rotterdam wil.
Als je close bent met je familie dan daar in de buurt. Ouders worden ouder en dan wil je vast niet 2 uur rijden van ze vandaan zitten. Bovendien lijkt t me goedkoper en landelijker wonen in t noorden dan in de Randstad.
Shoot first, ask questions later!
Rotterdam <=> Nieuwegein is niet echt een prettig traject.

Vrienden en sociaal leven kan je overal wel weer opbouwen. En het is geen garantie dat je huidige vriendenclub over 5 of 10 jaar ook niet is verwaterd. Zeker wanneer mensen wel/geen kinderen krijgen, relaties aan/uit gaan of omdat ze ook verhuizen.

Wat vinden jullie belangrijk aan een locatie? Daar gaat het om? Wil je in een grote stad blijven of liever naar het platteland? Wat voor soort woning wil je hebben? Wat is je budget? Waar zie jij jezelf over 5 jaar wonen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Heeft je partner een sociaal netwerk in omgeving Rotterdam, of omgeving Leeuwarden? Ben je bereid om een nieuwe baan te zoeken, als het reizen tegenvalt? Verwacht je dat in het noorden banen zijn in jouw sector?
Aardrijkskunde voor beginners:

Nieuwegein ligt MIDDEN in nederland en jij hebt er een baan. Zeker als je ooit in deeltijd wil gaan werken (geen 3 uur reizen voor 4 uur werk ) is omgeving nieuwegein toch echt de beste plek om te wonen.
jouw leven is een keuze
Wat denken jullie makkelijk over vriendschappen! No way dat ik ineens naar de andere kant van het land zou verhuizen en denken dat het dan wel goed komt. Het noorden trekt een heel ander soort mensen aan dan de randstad.
Ergens tussen Leeuwarden en Nieuwegein? In een straal van pakweg een half uur van Nieuwegein.

Als je geen binding meer hebt met Rotterdam - behalve een paar vrienden - zou ik daar niet blijven.
quote:starbright schreef op 18 juli 2016 @ 18:20:

Wat denken jullie makkelijk over vriendschappen! No way dat ik ineens naar de andere kant van het land zou verhuizen en denken dat het dan wel goed komt. Het noorden trekt een heel ander soort mensen aan dan de randstad.

Serieuze vriendschap overleeft afstand wel. Maar je kunt niet jouw leven af laten hangen van de keuzes die je vrienden maken.

TO, als je niet in het noorden werkt is dat niet de meest logische plek om te gaan wonen. Blijf je in Nieuwegein werken of is het tijdelijk?
quote:starbright schreef op 18 juli 2016 @ 18:20:

Tja, opstartster heeft al es alles (vrienden én familie) achtergelaten in Leeuwarden.

Als het echt goeie vriendschappen zijn overleven die wel een verhuis.

Terug dichter richting familie wonen zou mij wel wat waard zijn.

En bovendien is er buiten een aantal vrienden weinig band met Rotterdam en werkt opstartster tegenwoordig een héél eind van haar werk ... Als het dichterbij kan ...

Ik zou me daarnaast ook de vraag stellen "Hoe vaak zie ik die vrienden effectief?".

Als er ooit iets is met ouders of familie zou telkens van Rotterdam naar Leeuwarden rijden me toch écht gaan opbreken.
Vrienden en banen komen en gaan. Daar kun je geen rekening mee houden wat woonomgeving betreft. Het gaat erom waar je je thuis voelt en waar je niet te ver van je dierbaren weg bent.
Wat raar dat er zo licht over vrienden gesproken wordt. Mijn vrienden zijn net zo goed mijn dierbaren. Al tientallen jaren in sommige gevallen.

TO, ga wonen waar je je fijn voelt. Ik zou persoonlijk wel eerder kiezen voor dichtbij je netwerk, dus familie of vrienden of allebei, dan voor een baan.
Ik haat filerijden en met de trein reizen.

Dus ik zou naast mijn werk gaan wonen, al heb ik zelf nu maar liefst twintig fietsminuten reistijd. Komt omdat het buurdorp huizen had die wij zochten.
Ik heb een auto en reis nu dus dagelijks anderhalf uur. Ik heb geen vast contract. Maar wel voor drie jaar.

En mijn netwerk zie ik eens in de maand denk ik. Mijn vriend zijn netwerk ligt ook in Leeuwarden. Hij heeft weinig sociale contacten in Rotterdam.

Zelf denk ik ook aan midden van het land. Of misschien Almere. Eigenlijk voel ik me niet echt ergens thuis en ook niet ergens totaal niet thuis. Ik geloof dat het huis waarin je woont het belangrijkste is en dat de buurt veilig moet voelen.

Toch twijfel ik wel omdat ik nu eindelijk wat vriendinnen heb gemaakt in Rotterdam. Maar anderzijds denk ik ook wat daar is gelukt kan ook in een andere woonplaats.
Budget ligt trouwens rond de 200.000 euro. En het liefste wil ik daar best veel huis voor met een tuin. Dit ook met het oog op de toekomst wat betreft kinderen en opa's en oma's die willen blijven slapen.

Dus best veel eisen voor weinig budget.
Voor 2 ton heb je bij ons in t dorp (zuidwesten) net n rijtjeshuis, lijkt me dat je daar in de Randstad helemaal niet ver mee komt.
quote:hetexternegeheugen schreef op 18 juli 2016 @ 19:15:

Budget ligt trouwens rond de 200.000 euro. En het liefste wil ik daar best veel huis voor met een tuin. Dit ook met het oog op de toekomst wat betreft kinderen en opa's en oma's die willen blijven slapen.

Dus best veel eisen voor weinig budget.Dan is omgeving Utrecht eigenlijk te duur. Voor zo'n huis betaal je in de stad zeker 3 ton
Ik zou voor het noorden gaan, meer waar voor je geld qua huis/tuin. En als er gezinsuitbreiding komt, fijn om dichter bij de familie te zijn. Mits je daar een goede band mee hebt. Verder kan je daar ook weer een nieuw netwerk opbouwen.
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 19:19:

Voor 2 ton heb je bij ons in t dorp (zuidwesten) net n rijtjeshuis, lijkt me dat je daar in de Randstad helemaal niet ver mee komt.

Maar een rijtjeshuis vind ik trouwens al best veel huis voor je geld!

Maar ik weet het. In Rotterdam koop je er niet heel veel voor en Utrecht is sowieso niet te doen.
2 ton?

Groningen!

Want met het eisenpakket van jou koop je nergens anders iets.

Ik snap dat dit topic een soort van onderdeel van je oriëntatie is, maar snap jij/snappen jullie überhaupt iets van de NL woningmarkt?

Hoe oud zijn jullie?

Realiseer je je dat je, wanneer je al je eisen inwilligt qua grootte, tuin en lokatie, dat je dan begint te kijken bij 3.5 ton en dat je daar heul veul, heul lang en heul hard moet werken?
jouw leven is een keuze
Ik zou rustig een beetje rondkijken of je werk in het noorden zou kunnen vinden, en als dat mogeljik is daarheen verhuizen. Veel meer huis voor je geld. Als je wel in Nieuwegein blijft werken zou ik denk ik niet richting Almere gaan wonen, vanwege de file kansen rondom Utrecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven