weggelopen kind

22-07-2016 20:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als een minderjarig kind (14 jaar) wegloopt van huis, mag ik diegene dan opvangen als de ouders er niet mee akkoord gaan? Het gaat om een kind dat geslagen is. De ouders geven geen toestemming en zijn onderweg om hem te halen. Mag ik weigeren?
Ik zou de beoordeling van de situatie overlaten aan de politie en jeugdzorg. Je hebt opvang geboden, hulp ingeschakeld en het dus prima gedaan.
quote:Ariellle schreef op 22 juli 2016 @ 20:44:

[...]

Dit. Zou eerst maar es de ouders bellen hoe het volgens hen zit voordat je allerlei registers opentrekt. Pubers hebben zo hun eigen beleving en waarheid.Alsof er ook maar een mishandelende ouder is die zegt Ik heb mijn kind geslagen. Ik zou het kind voor nu geloven.
quote:MN-- schreef op 22 juli 2016 @ 20:48:

[...]

Alsof er ook maar een mishandelende ouder is die zegt Ik heb mijn kind geslagen. Ik zou het kind voor nu geloven.Rebelse pubers geven ook zelden hun ongelijk toe. Voordat er allerlei instanties ingeschakeld worden is het denk ik verstandiger om van beide kanten het verhaal te horen. Pubers hebben er meestal meer aan als volwassenen bemiddelen ipv hun partij kiezen in conflicten met ouders in mijn ervaring.
Toen ik 15 jaar was ben ik ook 'weggelopen', de ouders van mijn vriendje hebben mij toen opgevangen. Toen mijn moeder op hoge poten aan de deur stond en mij niet mee kreeg belde zij ook de politie. Uiteindelijk kreeg ik de politie aan de lijn en vertelde hem dat ik absoluut niet met mijn moeder naar huis wilde.

Politie heeft toen mijn moeder het advies gegeven om het voorlopig hierbij te laten.

Mijn advies, laat hem de politie bellen en de situatie uitleggen.
Als jij een bekende van de jongen bent, snap ik overigens ook niet waarom de ouders zo "moeilijk" doen.

Geef die jongen tijd om een nachtje op adem te komen en stuur hem desnoods morgen terug naar huis.

Of naar een gesprek met de politie en zijn ouders.
Wanneer je echt denkt dat de veiligheid van een kind in gevaar is dan zou ik de politie inderdaad bellen en professionals de situatie laten beoordelen. Als het wel een rebelse puberstreek is dan zal dat wel blijken, de politie en instanties en hele boze ouders maken wel indruk dus dan is het waarschijnlijk snel klaar. Rot voor de ouders maar dossier gaat dicht en het is klaar dan. Als er wel iets mis is dan kan bekeken worden wat het beste is, een kind uit huis plaatsen gebeurd niet zo snel dus het is niet ondenkbaar dat hij snel weer bij de ouders is die hulp kunnen krijgen. Op deze leeftijd is het wel lastig als een kind blijft weglopen dan komen ze soms in een instelling maar helaas soms ook op straat, ook op deze jonge leeftijd.
Erg lastig, maar als je het kind tegen de wil van zijn ouders vasthoudt, kun je worden beschuldigd van kidnapping. Dus alle tips hierboven! Succes!
quote:mwcactus schreef op 22 juli 2016 @ 20:59:

Wanneer je echt denkt dat de veiligheid van een kind in gevaar is dan zou ik de politie inderdaad bellen en professionals de situatie laten beoordelen. Als het wel een rebelse puberstreek is dan zal dat wel blijken, de politie en instanties en hele boze ouders maken wel indruk dus dan is het waarschijnlijk snel klaar. Rot voor de ouders maar dossier gaat dicht en het is klaar dan. Als er wel iets mis is dan kan bekeken worden wat het beste is, een kind uit huis plaatsen gebeurd niet zo snel dus het is niet ondenkbaar dat hij snel weer bij de ouders is die hulp kunnen krijgen. Op deze leeftijd is het wel lastig als een kind blijft weglopen dan komen ze soms in een instelling maar helaas soms ook op straat, ook op deze jonge leeftijd.

Precies dit: ook al zou het kind het hele verhaal bij elkaar verzinnen, dan nog, of juist dan óók, is het zinnig de politie in te schakelen. De ouders maken in een dergelijk geval zeer waarschijnlijk geen indruk meer op het kind, dan de politie maar.

Heeft het kind niet gelogen dan heeft de politie de kennis om de juiste instanties indien nodig in te schakelen (en het gezag zulke stappen te ondernemen).

Wanneer een kind met een dergelijk verhaal aan komt zetten, of het nu gegrond blijkt of niet, kun je mijns inziens maar beter het zekere voor het onzekere nemen en de daarvoor geschikte en bevoegde instanties een oordeel over laten velgen en stappen ondernemen.

En TO, wat goed van je om het kind opvangt en succes en sterkte, zal niet makkelijk zijn dit ineens op je bordje te krijgen.
quote:Ariellle schreef op 22 juli 2016 @ 20:53:

[...]

Rebelse pubers geven ook zelden hun ongelijk toe. Voordat er allerlei instanties ingeschakeld worden is het denk ik verstandiger om van beide kanten het verhaal te horen. Pubers hebben er meestal meer aan als volwassenen bemiddelen ipv hun partij kiezen in conflicten met ouders in mijn ervaring.Ik zie liever een rebelse puber die gelogen blijkt te hebben, dan iemand die niet gelooft wordt tot het misschien te laat is. Dus ik zou net als andere reacties de politie dit uit laten zoeken.
quote:patchouli_ schreef op 22 juli 2016 @ 20:14:

Nee. Nu de politie bellen als je vindt dat kind niet met de ouders mee kan. Vóór de ouders arriveren, want je mag niet tegenhouden dat ze kind meenemen.

Je bent uiteraard ook niet verplicht om deouders toegang te geven tot je woning of ze te woord te staan.

Overigens, je mag wel degelijk een minderjarige wegloper opvangen. Voorwaarde is dat je meteen de Raad voor de Kinderbescherming op de hoogte stelt. Zij zullen de ouders op de hoogte stellen dat hun kind veilig is maar over het algemeen geen adres doorgeven waar het kind verblijft. Vervolgens wordt er een onderzoek gestart.
bitje93 wijzigde dit bericht op 22-07-2016 21:28
Reden: aanvulling / verduidelijking
% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Het staat of valt bij wat de jongere tegen de politie zegt. Wil hij écht niet naar huis nu, dan zal er (door VT, met ouders) gekeken moeten worden waar hij dan kan verblijven en wat er moet gebeuren.
quote:Bitje93 schreef op 22 juli 2016 @ 21:21:

[...]

Je bent uiteraard ook niet verplicht om ze toegang te geven tot je woning of ze te woord te staan.

Overigens, je mag wel degelijk een minderjarige opvangen. Voorwaarde is dat je meteen de Raad voor de Kinderbescherming op de hoogte stelt. Zij zullen de ouders op de hoogte stellen dat hun kind veilig is maar over het algemeen geen adres doorgeven waar het kind verblijft.Hoe kom je daar nu bij? Daar is de Raad niet voor. Overleggen met VT kan wel, maar gezien het feit dat ouders al onderweg zijn/waren is het wel erg kort dag voor uitgebreid overleg.
quote:Bitje93 schreef op 22 juli 2016 @ 21:21:

[...]

Je bent uiteraard ook niet verplicht om deouders toegang te geven tot je woning of ze te woord te staan.

Overigens, je mag wel degelijk een minderjarige wegloper opvangen. Voorwaarde is dat je meteen de Raad voor de Kinderbescherming op de hoogte stelt. Zij zullen de ouders op de hoogte stellen dat hun kind veilig is maar over het algemeen geen adres doorgeven waar het kind verblijft. Vervolgens wordt er een onderzoek gestart.

Welnee. De Raad is helemaal niet direct in te schakelen door particulieren. Alleen door jeugdzorg/gemeente of de rechtbank. In het weekend krijg jij zelf niemand aan de telefoon bij de Raad hoor, die zijn er in crisissituaties alleen als deelnemer aan overleg met andere instanties.

Bovendien is alleen even bij een wel bevoegde instantie melden dat jij het kind opvangt niet wettelijk. De politie, de crisisdienst en als nodig de door hun opgetrommelde Raad en en rechter, die zijn bevoegd om te bepalen wat er met het kind gebeurt. Niet jij als opvanger. Zo makkelijk omzeil je het ouderlijk gezag niet hoor, zou mooi wezen zeg.
quote:pejeka schreef op 22 juli 2016 @ 20:22:

Geweldig dat je dit kind opvangt! Bel de politie, zeg eenvoudig dat er een mishandelde puber bij je thuis zit die bij jou een veilig heenkomen heeft gezocht, en dat de (mishandelende) ouders onderweg zijn om het kind op te halen en dat je die confrontatie niet aan wilt en dat je veiligheid van het kind wilt garanderen. Die komen dan echt assistentie verlenen.

Heel veel sterkte ermee, en dikke knuffel dat je je inzet voor een kind dat het nodig heeft.Eens!
Nee. Je bent zelfs strafbaar als je het kind niet aan de ouders meegeeft. Politie en veilig thuis bellen kan wel.
quote:Frizz schreef op 22 juli 2016 @ 21:26:

Hoe kom je daar nu bij? Daar is de Raad niet voor. Overleggen met VT kan wel, maar gezien het feit dat ouders al onderweg zijn/waren is het wel erg kort dag voor uitgebreid overleg.

Ik ben eigenaar/beheerder van een aantal jongeren websites en heb nog wel eens met dit soort dingen te maken.

Je kunt mijn verhaal nalezen op onderstaande overheidssite :

https://www.kinderbescher ... Kopie%20_5_van_index.aspx
Niet geschoten is altijd mis
quote:Nonny schreef op 22 juli 2016 @ 22:24:

Nee. Je bent zelfs strafbaar als je het kind niet aan de ouders meegeeft. Politie en veilig thuis bellen kan wel.Ja en nee. Je mag een kind inderdaad niet van net ouderlijk gezag intrekken, maar je bent ook niet verplicht de deur voor hen te openen (wanneer je je bedreigt voelt). Wanneer je in een situatie als TO Zit en de politie op de hoogte stelt en tot zij arriveren de deur niet voor de ouders van het kind te openen is wat je doet niet strafbaar.
Waarom geven de ouders geen toestemming? Wat ben jij van deze puber, is het een jongen of een meisje ben jij een man of een vrouw, waar ken je de puber van.

Allemaal hele relevante dingen die je niet noemt, waarom niet?

Er moet een reden zijn waarom de ouders niet willen dat het kind bij jou blijft De meeste ouders van rebelse pubers laten ze lekker een nachtje als ze weten dat ze veilig zitten, waarom deze ouders dan niet.
quote:nina1966 schreef op 22 juli 2016 @ 23:43:

Waarom geven de ouders geen toestemming? Wat ben jij van deze puber, is het een jongen of een meisje ben jij een man of een vrouw, waar ken je de puber van.

Allemaal hele relevante dingen die je niet noemt, waarom niet?.Vraag ik me ook af.
quote:nina1966 schreef op 22 juli 2016 @ 23:43:

Allemaal hele relevante dingen die je niet noemt, waarom niet?

Er moet een reden zijn waarom de ouders niet willen dat het kind bij jou blijft De meeste ouders van rebelse pubers laten ze lekker een nachtje als ze weten dat ze veilig zitten, waarom deze ouders dan niet.Ik was ook een rebelse puber, en al zat ik veilig en wel bij mijn grootouders; wanneer mijn ouders vonden dat ik behoorde te luisteren, thuis moest zijn en er niet van gediend waren dat ik het huis verliet kwamen zij mij toch écht ophalen. Het hoeft dus niet op te gaan.
quote:Dormouse schreef op 22 juli 2016 @ 23:51:

[...]

Ik was ook een rebelse puber, en al zat ik veilig en wel bij mijn grootouders; wanneer mijn ouders vonden dat ik behoorde te luisteren, thuis moest zijn en er niet van gediend waren dat ik het huis verliet kwamen zij mij toch écht ophalen. Het hoeft dus niet op te gaan.Dat zal best. Maar dan had ik toch eigenlijk wel "mijn nichtje/neefje zusje vriendin van dochter etc" zit hier verwacht in de OP maar er staat helemaal niets, en dat vind ik wat vaag. En zouden jouw grootouders zich afvragen hoe ze je ouders de deur konden weigeren?
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2016 @ 00:31:

[...]

Dat zal best. Maar dan had ik toch eigenlijk wel "mijn nichtje/neefje zusje vriendin van dochter etc" zit hier verwacht in de OP maar er staat helemaal niets, en dat vind ik wat vaag. En zouden jouw grootouders zich afvragen hoe ze je ouders de deur konden weigeren?

Ik heb ook dezelfde vragen als jou. Omdat er idd informatie mist uit de op.

To wat heb je nu gedaan?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
TO, hoe is het verder gegaan? Politie gebeld? Kind toch terug naar huis?
Ja ik ben ook heel benieuwd hoe het is afgelopen.
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven