Op vakantie met ritalin

28-07-2016 13:08 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst begrepen vd apotheek dat ik een verklaring moet aanvragen..

Helaas gaat dat qua tijd niet meer lukken

Zal het echt zo'n vaart lopen als je wordt gecontroleerd op vliegveld in Spanje?

Ze zien toch wel dat het een medicijn is en geen drugs?

Iemand ervaring met reizen zonder verklaring?
Ik denk persoonlijk dat het wel mee zal vallen en ik zou gewoon gaan. De pillen wel in het potje laten met het etiket van de apotheek met jouw naam erop.

Maar er zullen ongetwijfeld mensen gaan reageren die daar héél anders over denken.

Ik heb zelf best veel gevlogen en heb nog nooit meegemaakt dat medicijnen aan een onderzoek werden onderworpen bij de douane. Ik neem altijd oxazepam mee in het vliegtuig en daar haal ik ook geen verklaring voor.
.
Ok dank je.

Mijn arts heeft ook niet gevraagd of ik nog op vakantie ga, de apotheek kwam er mee..

Denk dat je gelijk hebt
Kijk eens op de site van het CAK wat je moet doen als je de verklaring snel nodig hebt.
geneet van 't laeve
Op schiphol plaza zit een apotheek. Bel anders ff snel je huisarts en/of je eigen apotheek en vraag of zij daar een verklaring heen faxen dan haal je die op voor je incheckt: https://www.apotheekschipholplaza.com/

Zij hebben 24 uur afhaalbalie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oh ja das ook een idee. Bedankt
Je moet idd een verklaring van het CAK hebben. Ik kwam hier ook pas laatst achter terwijl ik al jaren diazepam mee op vakantie neem.

Nog nooit gecontroleerd. Gelukkig...
quote:viva-amber schreef op 28 juli 2016 @ 13:19:

Op schiphol plaza zit een apotheek. Bel anders ff snel je huisarts en/of je eigen apotheek en vraag of zij daar een verklaring heen faxen dan haal je die op voor je incheckt: https://www.apotheekschipholplaza.com/

Zij hebben 24 uur afhaalbalie.Is dat wel dezelfde verklaring dan? Het gaat niet om een medicijnenpaspoort he. Die kun je idd zó afhalen bij de apotheek.
.
Het is goed dat ik dit zie want ik dacht hier zelf blijkbaar iets te naïef over.

Ik dacht altijd binnen EU is vrij verkeer van personen en goederen. Maar voor de medicijnen die ik slik dus ook niet.

Ik vraag me af of er iemand naar kijkt wanneer je ze gewoon in je handtas zou stoppen. Ik heb de laatste keer zonder opzet een grote deo bus en aansteker in mijn handtas mee het vliegtuig ingenomen. Kwam er in het hotel pas achter.
quote:viva-amber schreef op 28 juli 2016 @ 13:19:

Zij hebben 24 uur afhaalbalie.Dit is dus niet voldoende.
Je hebt niks aan die Apotheek, want het gaat om een Schengen verklaring en die moet je opsturen naar het Ministerie. Ritalin is een opiaat, dus dat mag je niet zomaar in- of uitvoeren.

Controle is niet altijd streng, maar je kan net pech hebben.
anoniem_289953 wijzigde dit bericht op 28-07-2016 14:20
Reden: typfaut
% gewijzigd
Als je naar een niet Schengenland gaat moet je ook nog naar de rechtbank voor een stempel
geneet van 't laeve
Ik neem altijd voor de zekerheid een Schengen verklaring mee als ik mijn ritalin meeneem, maar tot nu toe heb ik 'm nog nooit nodig gehad.
Wanneer heb je het nodig? Er staat 4 weken voor, maar die van mij was al na anderhalve week binnen. Ik vond het wel wat rustiger reizen met verklaring.
Tja, ik ben er op Schiphol bij het inchecken wel eens uitgepikt vanwege mijn medicatie.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat dat vloeibare anti-psychotica was in een fles van meer dan 100ml.

Maar ondanks orginele verpakking en alle benodigde papieren moest er twee man en uiteindelijk een supervisor naar kijken voor ik met mijn medicatie door mocht.

Grappig detail: ik had toen ook een compleet pakje oxazepam bij me, daar heeft niemand naar gekeken.

Ik zou het gokken denk ik, medicatie in orginele verpakking, medicijnpaspoort en Engelstalige doktersverklaring mee (die dan niet gelegaliseerd kan, maar vooruit) en dan zou ik het wel aandurven.
Ik heb mijn dochter (toen 15) -onwetend- naar Rome laten vliegen met haar (merkloze) Ritalin. Potje gewoon in de handbagage. Ze had een soort medische verklaring bij zich, maar niet de schengenverklaring van het CAK.

Gelukkig is ze niet in de problemen gekomen. (Misschien scheelt het dat haar halve klas aan de ritalin is, dan valt het toch minder op.)

Van mijn eigen medicatie (dexamfetaminen) wist ik wel dat je het niet zomaar mag meenemen. Aangezien ik met de camper reis, en van tevoren niet zeker weet door welke landen ik kom (tja, vrijheid blijheid!) heb ik mijn medicijnen thuisgelaten. Daar was ik heel blij om toen de Zwitserse douane onze camper aan een uitgebreide inspectie onderwierp!

Eerder dit jaar, op een vliegveld in Rome, ben ik ook extra gecontroleerd. Er werd een soort papiertje langs mijn handen en kleren gehaald. Geen idee wat ze hiermee hadden kunnen vinden, maar ook toen was ik blij dat ik niets bij me had.

Ik weet niet wat de consequenties zijn als je toch bij je hebt. Voor mijzelf vind ik de voordelen van medicatie in de vakantie niet opwegen tegen de risico's.

Maar ik gebruik mijn dex dan ook vooral vanwege concentratieproblemen in werk en studie. In mijn vrije tijd heb ik het meestal niet nodig.
Ik moet helemaal niks!
Wij zijn naar Portugal geweest met Ritalin voor mijn man. Wel verpakking en bijsluiter meegenomen. Geen problemen gehad.
Only dead fish go with the flow
quote:Dreamglasses schreef op 28 juli 2016 @ 13:55:

Wij zijn naar Portugal geweest met Ritalin voor mijn man. Wel verpakking en bijsluiter meegenomen. Geen problemen gehad.Is er uberhaupt wel naar gekeken dan ?
.
quote:Baankje1 schreef op 28 juli 2016 @ 13:34:

Als je naar een niet Schengenland gaat moet je ook nog naar de rechtbank voor een stempelKlopt niet. Ligt aan het land. Altijd contact opnemen met ambasade van het land, hun kunnen je zeggen wat je behalve de verklaring van het CAK nog meer nodig hebt. Zo had ik nog een verklaring van ministerie van buitenlandse zaken nodig
quote:impala schreef op 28 juli 2016 @ 13:58:

[...]

Is er uberhaupt wel naar gekeken dan ?Ja er zat een pakje in de handbagage. Rest zat in de koffer
quote:Nicky_L schreef op 28 juli 2016 @ 13:55:

Ik heb mijn dochter (toen 15) -onwetend- naar Rome laten vliegen met haar (merkloze) Ritalin. Potje gewoon in de handbagage. Ze had een soort medische verklaring bij zich, maar niet de schengenverklaring van het CAK.

Gelukkig is ze niet in de problemen gekomen. (Misschien scheelt het dat haar halve klas aan de ritalin is, dan valt het toch minder op.)

Van mijn eigen medicatie (dexamfetaminen) wist ik wel dat je het niet zomaar mag meenemen. Aangezien ik met de camper reis, en van tevoren niet zeker weet door welke landen ik kom (tja, vrijheid blijheid!) heb ik mijn medicijnen thuisgelaten. Daar was ik heel blij om toen de Zwitserse douane onze camper aan een uitgebreide inspectie onderwierp!

Eerder dit jaar, op een vliegveld in Rome, ben ik ook extra gecontroleerd. Er werd een soort papiertje langs mijn handen en kleren gehaald. Geen idee wat ze hiermee hadden kunnen vinden, maar ook toen was ik blij dat ik niets bij me had.

Ik weet niet wat de consequenties zijn als je toch bij je hebt. Voor mijzelf vind ik de voordelen van medicatie in de vakantie niet opwegen tegen de risico's.

Maar ik gebruik mijn dex dan ook vooral vanwege concentratieproblemen in werk en studie. In mijn vrije tijd heb ik het meestal niet nodig.Met dat papiertje kunnen ze sporen van drugs opsporen. Dat papiertje doen ze dan in een apparaat dat het scant op aanwezigheid van narcotica. Als er sporen zijn gevonden, doen ze verder onderzoek ernaar.
Als je naar Bali gaat, zou ik echter het risico zeker niet nemen!

Maar Spanje is niet zo spannend schat ik zo in. Bovendien zijn de bijsluiters ook in andere talen toch?
Ik zou toch echt snel een schengenverklaring invullen. Langs brengen bij de arts, laten tekenen en naar het CAK versturen. Binnen 1,5 week heb je het retour met de benodigde handtekening en stempels.
Ik kan mijn voor mijn temazepam doorgaans een papiertje afhalen bij de apotheek. Twee keer naar Frankrijk geweest met zo'n papiertje. Twee keer niet gecontroleerd.

Papiertje was overigens met stempel van de apotheek. Was in 5 min geregeld.
quote:blueeyes*3 schreef op 28 juli 2016 @ 14:11:

Ik kan mijn voor mijn temazepam doorgaans een papiertje afhalen bij de apotheek. Twee keer naar Frankrijk geweest met zo'n papiertje. Twee keer niet gecontroleerd.

Papiertje was overigens met stempel van de apotheek. Was in 5 min geregeld.Dat is het medicijnpaspoort. Dat is niet de verklaring die je nodig hebt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven