Mij kat is ziek

27-07-2016 16:39 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gewoon even van mij afschrijven omdat ik mij zo'n zorgen maak.

Vorige week begon het. Kat begon vaak over te geven en was ineens zijn stem kwijt.

We zijn toen meteen bij de dierenarts geweest. Deze kon niets vinden, en we gingen er toen maar vanuit dat het door kattengras kwam. Dat krijgen ze nooit maar hadden we van vrienden gekregen. Dierenarts dacht ook dat het daar aan zou kunnen liggen.

Vanaf daarna (vorige week donderdag) leek het weer goed te gaan. Stem terug en niet meer overgegeven. Vanaf zaterdag/zondag had ik weer vertrouwen dat het goed zat.

Maandagochtend voordat ik naar mijn werk wilde ik onze katten eten geven en toen wilde hij ineens niet meer eten. In de middag nog geprobeerd en savonds. Van kipfilet tot kattenmelk van alles. Uiteindelijk heeeel klein beetje kattenmelk erin gekregen en miezerig stukje van een worstje.

Dinsdagmorgen gelijk weer naar dierenarts geweest. Temperatuur is aan de lage kant. Verder niets te vinden. Hij gaf aan dat zijn blaas wel volzat, en dat we even in de gaten moesten houden wanneer hij ging plassen. En hij heeft toen wat vocht toegediend gekregen omdat vochtbalans niet goed was. En prikje tegen misselijkheid om te kijken hoe dat zou gaan.

Daarna heeft hij niet meer gegeten en gedronken en ging pas om 22 uur plassen (terwijl dierenarts zei dat blaas volzat om 10 uur in de ochtend) en rond 22.30 uur ging hij weer en had toen diarree.

Vanmorgen dus gelijk weer gebeld en we zijn om 15 uur geweest en heeft hij een roesje gekregen zodat hij bloed kon aftappen (vrij veel nodig voor onderzoek) en weer vocht gekregen want was nog niet goed en weer prikje tegen misselijkheid.

Ze verwachten dat ze morgen een deel van de uitslag krijgen en de rest vrijdag. Ze zullen ons morgen sowieso bellen.

Nu ligt mijn kat nog steeds stoned te zijn van zijn roesje.

Ik maak mij zo'n zorgen. Onze katten betekenen zoveel voor ons. En hij is nog maar 4 jaar.

Dierenarts gaf aan bang te zijn voor iets aan de alvleesklier. Maar zonder uitslag bloedonderzoek weten we niets. Als dat maar binnen is dan kunnen we er iets mee.

Denk dat ik de rest van de week maar vrij neem. Heb nu al twee dagen vanuit huis gewerkt. Op het werk doen ze er niet moeilijk over maar vol mezelf beetje bezwaard. En mijn hoofd staat er ook niet naar. Denk dat veel mensen het onzin zouden vinden om zoveel stress om je kat te hebben.

Sorry voor het lange verhaal. Maar moest het even kwijt.
quote:vicodin schreef op 28 juli 2016 @ 11:35:

Denk dat ik zo maar opzoek ga naar Hills ad en dat maar probeer. Alhoewel ik denk dat het niet gaat werken want hij wil gewoon echt niet eten.Desnoods met een spuitje, is al genoemd hier. Op youtube zijn filmpjes te vinden hoe je dat aan kan pakken. Je kunt de keuze nu even niet aan je kat overlaten, hij moet eten.
Heb net Hills gehaald bij de dierenarts. Uit bordje wilde hij niet eten maar van mijn vinger wel! Nog niet veel hoor maar beter dan niets.

Op een gegeven moment wilde hij niet meer, en ben ik gestopt.

Ik heb ook spuit meegenomen hoor, maar wil eerst kijken hoe het zonder dwang gaat. Probeer het over een uurtje ofzo weer.

Maar vind het echt heel fijn dat hij nu iets heeft binnen gekregen. Ik denk ongeveer een flinke theelepel. Niet veel maar denk maar even rustig beginnen. Bedankt voor jullie tip hierover!

Snap niet dat de dierenarts dit niet aangekaart heeft!
Rond 15 uur weer wat gedaan. Toen iets meer dan de eerste keer. En nu net weer klein beetje. Wel telkens van mijn vingers. Probeer gewoon elke keer hele kleine beetjes. In een keer veel lijkt mij ook niet goed als hij niets meer gewend is. En veel krijg ik er ook nog niet in denk ik.

Hij ligt wel nog steeds hele dag alleen maar te liggen en ik moet het eten echt bij hem brengen, hij komt er niet voor naar mij toe.

Heb net weer de dierenarts gebeld om te vragen of de uitslag al binnen is. Ze gaf aan dat het net binnen was, maar dat de dokter er nog niet naar gekeken heeft. Ze gaat hem zo aan zijn jas trekken en dan word ik straks teruggebeld.

Is dan wel maar deel van de uitslag, de rest komt morgen als het goed is. Zit nu dus in spanning af te wachten. Maar heb ergens het gevoel dat er niets uitkomt. We zullen het zien.
quote:vicodin schreef op 28 juli 2016 @ 16:36:

Rond 15 uur weer wat gedaan. Toen iets meer dan de eerste keer. En nu net weer klein beetje. Wel telkens van mijn vingers. Probeer gewoon elke keer hele kleine beetjes. In een keer veel lijkt mij ook niet goed als hij niets meer gewend is. En veel krijg ik er ook nog niet in denk ik.

Hij ligt wel nog steeds hele dag alleen maar te liggen en ik moet het eten echt bij hem brengen, hij komt er niet voor naar mij toe.

Heb net weer de dierenarts gebeld om te vragen of de uitslag al binnen is. Ze gaf aan dat het net binnen was, maar dat de dokter er nog niet naar gekeken heeft. Ze gaat hem zo aan zijn jas trekken en dan word ik straks teruggebeld.

Is dan wel maar deel van de uitslag, de rest komt morgen als het goed is. Zit nu dus in spanning af te wachten. Maar heb ergens het gevoel dat er niets uitkomt. We zullen het zien.

Super dat het je gelukt is om wat naar binnen te krijgen! Alle beetjes helpen. Er zit ook veel vocht in. En jammer dat je nog in spanning zit over de uitslag. Ik vind het vreselijk als mijn beestjes ziek zijn. Hopelijk snel meer duidelijkheid!

Bij de kattenopvang waar ik vrijwilliger ben hadden we ook een keer een kat met alvleesklierontsteking. Leek erg uitzichtloos, maar uiteindelijk hebben we haar er tegen alle verwachtingen in toch doorheen weten te slepen door elke keer maar weer kleine beetjes voer aan te bieden (in combinatie met de nodige medicijnen natuurlijk). Mocht het dus een alvleesklierontsteking zijn, geef niet te snel op!
Wat stom dat de da niet gelijk ging kijken.. gelukkig eet hij, al is t maar een beetje. Veel sterkte. Ik denk aan jullie!
De uitslagen zijn allemaal al binnen. Helemaal niets uitgekomen. Nieren, lever, alvleesklier en mineralen allemaal goed. Enige dat wat verhoogd was waren de spier enzymen, maar dat was volgens hem niet belangrijk.

Hij gaf aan dat leukemie en darmkanaal nu nog niet getest is en dat daar iets mee kan zijn. Dat kan dan verder onderzocht worden. Ik vroeg of het kan dat hij iets heeft opgegeten wat wij niet weten en dat kan volgens hem. Ook vroeg ik of het nog gewoon een virus kan zijn en dat kon ook...

Ik vertelde hem dat ik vandaag op eigen initiatief Hills ad heb gehaald en dat hij daar nu al paar keer van heeft gegeten, wel weinig en alleen van mijn vinger maar beter dan niets. We hebben afgesproken dat ik vanavond aankijk met de Hills. Als het zo weinig plaats moeten we hem morgen brengen en wordt hij aan het infuus gelegd daar.

Na het gesprek belde ik met mijn moeder en gaf ik aan steeds te twijfelen over de DA. Zo vind ik het heel erg slecht dat ik niet door hem gewezen ben op de Hills ad en ik vind het vreemd dat hij eergisteren aangaf dat katten echt wel een tijd zonder eten kunnen omdat ze afstammen van de leeuwen. En nog wel paar kleine andere dingen. Dat ik het idee had om een second opinion in te schakelen. Omdat ik bang ben dat de DA misschien iets simpels over het hoofd ziet en ik bang ben dat hij straks voor niets geopereerd gaat worden. Dat wil ik hem niet aandoen.

Mijn moeder bleek via via een dierenarts te kennen en daar kreeg ik het nummer van. Meteen gebeld en hij gaf aan dat we de Hills even moeten aankijken vanavond en anders kunnen we morgenochtend daar terecht.

Inmiddels lijkt mijn kat het wel ietsje beter te doen. Hij heeft nu om 13.00 uur, 15.00 uur, 17.30 uur en 20.15 uur kleine beetjes Hills van mijn vingers gegeten. Hij lijkt zich iets beter te voelen en ligt nu zelfs bij mij op schoot samen onder een dekentje. terwijl hij zich juist vanmorgen nog erg terug trok etc. Dus ik heb zelf het idee dat het iets beter gaat.

Nu denk ik wel van misschien toch morgen wel naar de second opinion gaan. Maar aan de andere kant wil ik mijn kat niet onnodig stress opleveren. Weet niet zo goed. Maar vraag ik ook of er nu toch iets mis is of dat het misschien een virusje was ofzo.

We zijn er natuurlijk nog niet, want hij eet tenslotte alleen maar kleine beetjes Hills en alleen van mijn vinger. Maar misschien sterkt hij wel aan hierdoor en komt het allemaal goed.

Maar denk dat we morgen wel gaan.

Ben echt zo blij met de tip van jullie over de Hills!
Ik zou inderdaad morgenochtend even kijken hoe het dan gaat en dan beslissen. Ik heb bij ernstige twijfel in het verleden ook eens keer een second opinion gedaan en nooit spijt van gehad (kat werd door da1 tot 3 x toe gediagnosticeerd met chronische nies, ik twijfelde daar ernstig aan, da2 keek beter en peuterde een grasspriet uit haar neus). Bij twijfel, doen!

Ik zou vannacht ook wat hills op een schoteltje neerzetten. Wat hier soms ook helpt is om het schoteltje of bakje iets omhoog te zetten zodat ze er minder moeite voor hoeven te doen, bijvoorbeeld op een omgekeerd bakje. Dan hoeven ze minder ver te bukken.
Je kunt proberen een klein beetje heet water over de a/d te doen, dan komt de geur beter vrij en dat kan ook aanzetten tot eten. Het is dan lastiger om van je vinger te laten likken, je moet het prakken in een bakje, tot een sausje. Dat eet ook gemakkelijker voor een zieke kat.

Second opinion lijkt mij een goed plan. Geef wel aan wat de eerste DA al heeft onderzocht, dat niet dat nog een keer moet gebeuren. Maar ik snap ook heel goed wat je zegt over die extra stress. Ik moest op een gegeven moment de beslissing nemen of ik liet behandelen in mijn eigen dierenkliniek (vijf minuten rijden) of dat ik naar een ziekenhuis ging met meer geavanceerde apparatuur, maar ruim een uur rijden. Ik heb toen voor de kliniek gekozen, idd vanwege de stress. Heb wel heel goed doorgevraagd in hoeverre die apparatuur dan beter was.

Ik ben sowieso steeds blijven vragen. Als ik ter plekke iets was vergeten, belde ik later op. Als je netjes blijft vinden ze dat echt niet erg, snappen ze heus. En idd je kat in de gaten blijven houden. Ik heb de deskundigheid van mijn DA nooit in twijfel getrokken, maar hij zei zelf: ik kan alleen maar testen ed, maar jij ziet jouw kat de hele dag. Alles wat van belang kan zijn aan je Da vertellen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik weet nog zo goed hoe verdrietig en wanhopig (toen het echt verkeerd leek af te lopen) ik was. Niet fijn. Ik wens je veel sterkte!
Eten laten staan in de nacht kan niet want dan eet de andere kat het meteen op.

Voordat we gingen slapen nog geprobeerd, toen wilde hij bijna niets.

Maar....hij maakte ons om 3 uur vannacht wakker omdat hij honger had! We zijn er meteen uitgegaan en toen heeft hij gegeten. Zelf uit een bordje en meer dan eerder! Durfde nog niet veel te geven dus kleine hoeveelheid gedaan.

En nu net om 6 uur maakte hij ons weer wakker. Weet dat hij honger heeft. Hij komt ook veel fitter over. Echt als normaal. Ik ga hem dus zo weer eten doen.

Weet nu niet goed of we naar die second opinion willen gaan. Straks gaat het nu beter maar door de stress van daarheen gaan weer minder...

En dan denk ik ook van moeten we hem nu dan wel verder onderzoeken als het nu beter gaat?

Weet alleen niet of ik dan nu al over kan stappen van de Hills op normaal voer. DA had eerst ook gezegd dat hij ook ineens gevoelig kan zijn geworden van zijn oude eten.

Ik probeer gewoon heel erg op mijn eigen gevoel af te gaan. Daarom geef ik hem nu eten als hij het aangeeft. Maar mijn gevoel zegt niet naar DA gaan nu het goed gaat, zodat hij die stress niet heeft. Maar ergens ben ik dan bang dat hij zich wel beter voelt maar dat het echte probleem misschien niet over is en dat hij dan na een tijdje weer ziek wordt en dat ik dan spijt heb dat we nu niet zijn gegaan....lastig.
Hoe gaat het met meneer?

Moet zeggen dat ik het heel raar vond dat de DA zei dat een kat zonder eten kan. Volgens mijn DA na 3 dagen absoluut binnenkomen. Katten zijn wel erg eigenaardig. Ze kunnen stoppen met eten en na 2 weken weer zomaar beginnen met eten.
Ik had net voor jou gereageerd. Denk dat het elkaar gekruist heeft.

Kat lijkt echt weer de oude. Net at hij niet maar hij vrat! Hij had veel meer kunnen eten maar durf nog niet. Hij lijkt echt ineens beter.

Probleem is nu dat andere kat zojuist weigerde te eten

Had gister al idee omdat hij zijn eten niet helemaal op at paar keer. Nu wilde hij helemaal niets.

Toch een virus ?

Vorig jaar precies rond dezelfde tijd hadden ze ook dat ze niet wilde eten. Eerst begon er eentje en die heeft toen prik gekregen tegen misselijkheid en toen was het over. Toen begon de andere precies hetzelfde. Maar dat was minder heftig en minder lang dan het nu duurde.

Vreemd toch? Maar ik denk nu wel aan virus. Wat wel vaag is. Of zit er iets in de lucht rond deze tijd van het jaar? Ik weet het niet.

Maar ben blij dat het met de ene kat nu goed lijkt te gaan.

Nu alleen kijken hoe het met de andere gaat. Probeer straks nog even of hij wat wil eten en anders gaat deze ook aan de Hills. Vandaag maar wat inslaan.

Zal zo even overleggen met mijn vriend, maar mijn gevoel zegt dat we met de ene kat niet meer hoeven te gaan omdat hij echt weer als de oude is.
Wat een goed nieuws!! Als die ander nu niet eet is het misschien toch een virusje...Als wij ziek zijn eten we ook wel eens een tijdje niet Als je kat nu gewoon weer eet zou ik zelf nu even niet naar de DA gaan. Inderdaad vanwege dat stress-gehalte wat jij zelf al zegt.
Goed nieuws zeg! Ik zou het denk ik nu ook nog even aanzien en niet voor de second opinion gaan. Wel jammer dat de andere kat nu wellicht hetzelfde heeft, maar in ieder geval weet je dan wat je kunt verwachten en dat het na een paar dagen in ieder geval beter zou moeten gaan.
Nou ja! Ik krijg net een mail van de dierenarts. Nav dat ik daar net langs ben geweest. Moet even wachten tot mijn laptop opgeladen is. Is wat makkelijker. Dan wil ik graag weten wat jullie hiervan denken.
Nou, ik ben dus vanmorgen even alleen naar mijn eigen dierenarts gegaan. Sowieso om alles even te betalen maar ook om extra Hills ad te halen voor het weekend. Met oog op dat de andere kat nu ook niet wil eten.

Ik gaf ook aan dat ik het zo vreemd vond dat nu de andere kat ook niet eet en dat dit vorig jaar precies rond dezelfde tijd ook speelde (wel minder extreem) en dat ik me echt afvraag wat het dan is. Of het dan een virus kon zijn of wat dan ook of zij hier ervaring mee hebben maar dat hadden ze niet. Ik heb dus extra Hills meegenomen en moest dan beide katten goed in de gaten houden en anders bellen. ik heb dus ook een opmerking gemaakt over dat ik het jammer vond dat ik zelf achter Hills moest komen en dat de dierenarts ons daar niet op gewezen heeft. Omdat mijn kat nu sinds Hills super snel opgeknapt is. Ze zou het doorgeven aan de DA.

Kom ik nu net thuis heb ik een mail van de dierenarts. Een mail en een bijlage van de notities van de assistent op mijn verhaal van vanmorgen en een reactie van de dierenarts op deze notitie:

Mail met onderwerp: Hills ad en diarree:

Beste mevrouw X,

n.a.v. uw opmerking aan de balie mijn reactie. Commercieel zou het niet verstandig zijn om te verzuimen blikjes voer te kunnen verkopen.

Ik vind echter wel dat de juiste indicaties moeten worden gevolgd. Ik denk persoonlijk dat het meer toeval dan "de kracht van de ad" is geweest waardoor kat nu hersteld lijkt.

Notitie in bijlage:

notitie: sinds vannacht weer aan het eten. lijkt weer helemaal de oude. Nu wil andere kat niet eten. Advies vooral op vocht letten want ook bij andere kat zou diarree kunnen volgen. Mevrouw vindt het jammer dat Hills ad niet door ons is geadviseerd.

notitie DA: indicaties voor Hills ad zijn: herstel (anorexia, verzwakking etc) NIET DIARREE. Als er geen sprake was geweest van diarree was het zeker een optie geweest. Anderzijds is in onze kliniek de ervaring dat zelfs bij de juiste indicaties om ad te geven minstens de helft van de patiënten de neus ervoor optrekt...dus deze positieve ervaring is ook een beetje "geluk hebben" want zo gaat het lang niet altijd. Misschien was het gewoon "de tijd" voor de kat om te herstellen. Virus infecties kunnen natuurlijk altijd maar die kijken niet op de klok dus exact een jaar later is wel heel vreemd. Allergie misschien? Afwachten wat de andere kat gaat doen en wat er volgend jaar gebeurd.
wat vinden jullie hiervan? mijn kat heeft 2 keer zachte poep/diaree gehad. Is het echt dom dan dat ik hem Hills gegeven heb? Voor mijn gevoel heeft het hem juist gered. Van totaal zwakke en zieke kat naar weer helemaal de oude in een dag.
Ik ben geen dierenarts, dus dat maakt het lastig om te reageren. Dat op dit forum die a/d geadviseerd werd (ook door mij) was vnl omdat hier heel veel voedingstoffen ed inzitten. Als katten heel weinig eten, kunnenze beter die a/d hebben omdat daar veel calorieën inzitten. Brokjes zijn trouwens nog beter. Nu jouw ene kat flink aan de Hillis heeft gezeten, zou ik zeker proberen of hij wat brokjes lust.

Verder vind ik de reactie van jouw DA wat defensief, maar ik ken hem verder niet. Aan de andere kant wel weer goed dat hij de tijd heeft genomen om op jouw opmerking aan de balie te reageren.

Ik denk trouwens niet dat je er verkeerd aan hebt gedaan om Hillis te geven, ook al had jouw kat een beetje diarree, dus daar zou ik mij sowieso geen zorgen over maken.

Nu goed je andere kat in de gaten gaan houden!
Hadden ze trouwens koorts opgenomen bij jouw kat? Een virus gaat vaak gepaard met koorts, toch?
quote:vicodin schreef op 27 juli 2016 @ 19:15:

[...]

Ben gelukkig dan niet de enige die vrij neemt voor de kat. Heb net geregeld dat ik de rest van de week vrij ben. Fijn idee om bij hem te zijn en daarnaast ben ik doodmoe van de stress.

Bedankt.Sorry, maar sla je niet een heel klein beetje door?!
quote:Wilhelmina82 schreef op 29 juli 2016 @ 11:37:

[...]

Sorry, maar sla je niet een heel klein beetje door?!

Wilhelmina, katten laten pas heel laat merken dat ze ziek zijn, dan zijn ze echt al ver heen. Als je dan gaat werken heb je kans dat als je thuis komt, er een dooie kat op de bank ligt. Dat wil je gewoon niet.

(Overigens zou je de moeders de kost moeten geven, die thuisblijven als hun kind drie keer geniest heeft. En daar nemen ze dan echt geen vrije dag voor op, hoor. Is zorgverlof of ze melden zich zelf ziek. Dat vind ik dan weer een beetje overdreven....)
Dat begrijp ik allemaal, maar een week vrij en doodop van de stress....?!

Maar goed, dat is dan misschien mijn nuchterheid
quote:Wilhelmina82 schreef op 29 juli 2016 @ 11:37:

[...]

Sorry, maar sla je niet een heel klein beetje door?!

Mag je vinden.

Persoonlijk zie ik het net als Titta.

Ik heb dit jaar trouwens nog geen dag vrij genomen en ik heb geen vakantie gepland staan. heb geen kinderen (aantal collega"s wel en die werken vaak thuis als kind ziek is of als er geen opvang hebben, en als je dan je collega belt nemen ze niet op of moeten ze later terugbellen omdat je een jankend kind op de achtergrond hoort). Ik neem zowat nooit vrij en als ik eens vanuit huis werk (zoals de afgelopen 2 dagen) dan werk ik ook echt en ben ik bereikbaar. Ik heb nu 2 dagen vrijgekomen, dat recht heb ik want ik heb al mijn vakantiedagen nog staan. Heb mij in jaren nog geen een keer ziek gemeld en ik heb een contract van 40 uur maar werk iedere week standaard veel meer. Omdat ik mijn werk leuk vind. Heb zelfs net nog even gewerkt terwijl ik eigenlijk vrij ben.

Gelukkig weet mijn werkgever hoe ik ben en hebben ze er geen problemen mee. Ze zijn allang blij dat ik eens een keer vrij neem. En ze weten hoe belangrijk mijn katten voor mij zijn.

Niemand heeft er last van. Het is niet alsof ik zeg dat ik aan het werk ben en dat niet doe. Ik heb zelf 2 dagen ingeleverd, dat is mijn recht als werknemer.

indien iemand anders met katten dit niet zou doen is dat hun eigen keuze. Maar mijn katten zijn mij dierbaar, dus ik hou ze graag in de gaten als het slecht met ze gaat.
quote:titta schreef op 29 juli 2016 @ 11:18:

Hadden ze trouwens koorts opgenomen bij jouw kat? Een virus gaat vaak gepaard met koorts, toch?

ja, ze hadden koorts gemeten. 2 keer deze week. Maar was normaal. een keer zelfs aan de lage kant.

Dus snap wat je bedoeld inderdaad want met virus heb je meestal koorts en dat had hij niet.

Mijn andere kat wil nu nog steeds niet eten. Ook geen Hills.....

Zit te denken om dan misschien toch te bellen voor een prikje tegen de misselijkheid. Misschien knapt hij daar wat van op zodat we er iets in krijgen.

Met de andere kat gaat het nog steeds goed! Hij is weer helemaal normaal, wil de hele tijd eten, loopt door het huis en komt telkens bij mij liggen. Wel heel fijn.

Nu de andere nog.

Maar ik zat ook te denken van als het geen virus is zou ik echt niet weten wat het dan kan zijn. Als ik het in de richting van allergie moet zoeken, dan vraag ik mij echt af wat dat dan kan veroorzaken als het maar een keer per jaar klachten oplevert.
De dierenarts heeft natuurlijk gelijk in het feit dat de Hills Ad er niet voor zorgt dat de kat ineens beter is geworden. Maar naar mijn mening is iets eten beter dan niets eten en dus pakte het in dit geval goed uit) Bij diarree probeer ik eerst vaak stukjes gekookte kip te voeren, misschien wil kat 2 dat wel?
Ja dat klopt wel. Maar hij is wel aangesterkt doordat hij wat binnen kreeg. En nu naar mijn idee echt de oude weer. Nu nog proberen langzaam over te gaan naar normale voeding. Denk dat ik vanmiddag wat brokjes door de Hills doe.

Ga zo inderdaad maar wat dingen uitproberen bij de andere kat. Brokjes, normaal Natvoer en Hills lukt in ieder geval niet. Straks maar wat kipfilet en kattenmelk proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven