Tips gevraagd over hond

01-08-2016 14:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik wil graag wat tips hebben voor onze Beagle van ruim een jaar.

Sinds vorig jaar september hebben wij deze hond en het is een lieverd. We hebben een basistraining en vervolgcursus gedaan met hem. Dit ging altijd prima al was hij wel druk/enthousiast met andere honden en nog steeds is hij dat. Zodra we buiten lopen luistert hij erg slecht. Het hoort wel bij het ras dat het echte snuffelaars zijn en zodra ze dus buiten zijn ze hun neus achterna gaan, wat er dus voor zorgt dat hij niet goed los kan lopen en altijd aan de riem moet. Dat vind ik helemaal niet zo erg maar doordat zijn aandacht zo gefixeerd is op andere luchtjes wilt hij snel vooruit en vooral nu ik 25 weken zwanger ben ga ik niet zo snel. Ook als hij een andere hond of kat ziet wordt ie helemaal wild en probeert ie er echt op af te rennen. Als gevolg dat de riem soms wel is uit mijn handen schiet of hij mij een eind mee sleurt, wat mij ontzettend irriteert. Ik blijf hem corrigeren, afleiden met snoepjes, trek hem meerdere malen terug, probeer hem kort te houden maar het werkt allemaal niet. Het is een belasting voor mijzelf en het resultaat is dat ik mij dus het hele rondje irriteer aan mijn hond terwijl hij gewoon lekker zijn ding aan het doen is. Het zullen nu wel de hormonen zijn die er een schepje bovenop doen maar voor mijn zwangerschap vond ik dit ook al erg vervelend. Wat kan ik aan dit gedrag doen? Ik zit er niet op te wachten dat ik straks met de kinderwagen en een hond loop en ik straks met kinderwagen en al onderuit ga. Dat vergeef ik mijzelf en de hond nooit. Het is trouwens een reu. Ik zat er wel aan te denken om eerst een tijdelijke castratie te doen, met een chip/implantaat. Wil kijken hoe hij hierop reageert voordat we het definitief doen. Maar ik vraag mij af of dit gedrag dan minder wordt.

Het tweede probleem doet zich eigenlijk alleen voor wanneer mijn schoonouders in de buurt zijn. Ze zijn onwijs dol op de hond en passen ook regelmatig op. Ik weet dat hij daar een stuk meer mag dan hier en ik ook wel strenger/consequenter ben.

Maar zodra zij hier zijn of wij bij hen dan blijft hij blaffen naar mijn vriend en mij. Waarschijnlijk om aandacht te vragen? Zodra we opstaan dan rent ie snel weg met een kwispelende staart. Je ziet dan echt dat hij aan het uitdagen is en wilt spelen. Maar op dat moment willen wij dat niet en hem corrigeren gaat dus niet omdat hij weg rent. Ik zou graag wat tips willen van mensen die hier ervaring mee hebben of wat meer kennis hebben op dit gebied.

Bedankt!
.
Anti trektuig gaat niet werken.

Je hond moet en hoort gewoon naast je te lopen zonder te trekken. Klaar punt!!

Endoet ie dat niet dan betekend dat je aan de slag moet, thuis en terug naar cursus samen.

Van de 10 Beatgles die ik ken kunnen er 2 los lopen. De rest zit alleen met neus ad grond
Ik zou inderdaad ook die cursus voor gevorderden doen. Onze beagle heeft daar nog redelijk wat van opgepikt. En de tip om tijdens het wandelen te blijven trainen, ik nam vaak een zakje met snoepjes mee, om hem te belonen zodra hij goed had geluisterd.

En ik neem nooit meer een beagle, maar voor jou komt dat advies te laat.
quote:bloempje19 schreef op 01 augustus 2016 @ 14:49:

Star. Ja ik ben inderdaad diegene die corrigeert. Mijn vriend zou wat dat betreft zeker nog een stuk harder kunnen worden.

Bloemetjesolifant. Wat een goede tips, dank je! Het trainen tijdens het wandelen probeer ik zeker ook nog te doen alleen met standaard beloningen. Ik ga het eens proberen met wat worst of kaas.

En wat voor riem hebben jullie voor de hond? Ik heb zo een flexibele hondenlijn van 5 meter. Misschien werkt dat ook niet helemaal mee.Nee duhhh gewoon een lijn gebruiken. Flexi lijn is 9 van de 10x voor mensen die hun hond niet onder appel hebben
Wij hebben een vaste lijn van 3 meter. Bij ons mochten we alleen trainen met een vaste lijn: door een flexlijn leer je je hond aan dat als hij meer kracht zet hij harder vooruit kan, en leert de hond nooit wat de grens van de lijn is. Door continu een vaste lengte te houden weet de hond ook beter wat zijn bewegingsruimte is. Dat werkt bij ons goed: als we een flexlijn waren gaan gebruiken denk ik niet dat we dit lijngedrag bij onze beagle hadden kunnen aanleren. Ik zou dus zeker een (lange) tijd een vaste lijn gebruiken, zodat je je hond echt kunt leren wat z'n ruimte is (en wat te ver is).

Qua beloningen: kaas en rodi-worst werkt bij ons goed, net als gedroogde kip en eend (in stukjes knippen voor tijdens de wandeling). Gedroogd runderhart en brokjes zijn bij ons de 'standaarddingen', voor gewoon goed gedrag (maar geen extreme trucs).
En echt wat hebben jullie je slecht ingelezen over het ras. 1e hond en dan een beagle *schud met hoofd*

Labrador had betere keus geweest
Wij hebben ook een vaste lijn voor beide honden. Hier willen de honden graag weten of je nog aan de lijn zit en wandelen dus met de lijn straks. Laat ik de lijn los dan stoppen en kijken ze om.

Wij gebruiken ook kaas als beloning. Beide honden worden al gek zodra ze de verpakking horen open gaan
quote:SuperWijf schreef op 01 augustus 2016 @ 14:54:

En echt wat hebben jullie je slecht ingelezen over het ras. 1e hond en dan een beagle *schud met hoofd*

Labrador had betere keus geweestOf golden retriever. Een beagle is de slechtste hond die je kan hebben als beginner.
quote:Bloemetjesolifant schreef op 01 augustus 2016 @ 14:53:

Wij hebben een vaste lijn van 3 meter. Bij ons mochten we alleen trainen met een vaste lijn: door een flexlijn leer je je hond aan dat als hij meer kracht zet hij harder vooruit kan, en leert de hond nooit wat de grens van de lijn is. Door continu een vaste lengte te houden weet de hond ook beter wat zijn bewegingsruimte is. Dat werkt bij ons goed: als we een flexlijn waren gaan gebruiken denk ik niet dat we dit lijngedrag bij onze beagle hadden kunnen aanleren. Ik zou dus zeker een (lange) tijd een vaste lijn gebruiken, zodat je je hond echt kunt leren wat z'n ruimte is (en wat te ver is).

Qua beloningen: kaas en rodi-worst werkt bij ons goed, net als gedroogde kip en eend (in stukjes knippen voor tijdens de wandeling). Gedroogd runderhart en brokjes zijn bij ons de 'standaarddingen', voor gewoon goed gedrag (maar geen extreme trucs).Top verwoord
quote:bloempje19 schreef op 01 augustus 2016 @ 14:49:

Star. Ja ik ben inderdaad diegene die corrigeert. Mijn vriend zou wat dat betreft zeker nog een stuk harder kunnen worden.

Bloemetjesolifant. Wat een goede tips, dank je! Het trainen tijdens het wandelen probeer ik zeker ook nog te doen alleen met standaard beloningen. Ik ga het eens proberen met wat worst of kaas.

En wat voor riem hebben jullie voor de hond? Ik heb zo een flexibele hondenlijn van 5 meter. Misschien werkt dat ook niet helemaal mee.En daar gaat het mis. Jullie moeten op 1 lijn zitten.
Ja ik zal er inderdaad wat meer aandacht aan moeten besteden.

Hij hoeft van mij ook niet los te lopen maar al loopt hij rustig naast mij is dat al heel wat.
.
Loslopen is bij ons trouwens nog steeds in ontwikkeling: op plekken waar we geen andere honden tegenkomen (eigen terrein, weiland, etc) laten we haar los en komt ze ook goed terug, als er andere honden bij zijn vindt ze dat meestal interessanter en dus houden we haar aan de lijn. Dat gaat al stukken beter dan (zeg) een half jaar geleden, want we zijn er actief (dagelijks) op aan het oefenen, vooral door het commando 'hier' in te zetten en te belonen met een ultieme beloning (kaas) als ze dan onmiddelijk bij ons komt.

Onze trainster zei wel eens; je moet even naar het gedrag van je hond kijken bij ieder soort beloning, en voor jezelf uitmaken wat (blijkbaar) het meest gewild is. Die supergewilde snack zet je alleen in bij het uitstekend uitvoeren van iets dat de hond moeilijk vind. Voor de standaarddingen gebruik je de normale snacks, en voor dingen die niet uitstekend (maar matig) zijn uitgevoerd hou je het bij een mondelinge beloning (goed zo, kom maar mee). Op die manier heeft de hond er zelf wat aan om dingen snel en goed te doen, want dat levert veel lekkerder snacks op. Variatie is essentieel.
Pas op met kaas trouwens. Niet teveel geven.
Het zou fijn zijn als je man, zeker nu jij zwanger bent, meer tijd investeert in de hond. Voor hij naar zijn werk gaat kan hij met de hond op stap, even lekker draven zodat hij aan kortere middagrondes even genoeg heeft, zodat jullie s avond samen nog voor een grote wandeling kunnen.

En vraag je man tijdens de ochtendwandeling óók te oefenen met de hond. Een simpele oefening bij trekken aan de lijn, is om te wandelen met een vaste lijn en stil te staan zodra hij spanning op de lijn zet. Belonen als hij dan weer ruimte geeft met je stem of iets lekkers, en dan weer verder lopen. Hond wil vooruit en niet stil staan, en zo leert hij dat trekken stilstaan is.

De flexlijn kun je dan gebruiken op plekken waar je normaal de hond los zou laten, speelplekken, zodat hij even zijn eigen tempo en ruimte kan bepalen. Zodra je weer van A naar B loopt: vaste lijn.

De hond is aan het puberen en dat is een lastige tijd. Belangrijk om juist dan door te gaan met trainen en oefenen, ook al lijkt het niet aan te slaan. Hij slaat het wél op.
Die tips ken ik inderdaad ook bloemetjesolifant maar ik dacht omdat het toen met de training wel goed ging kon ik wel mondelinge beloningen geven of standaard brokjes. Blijkbaar doet hij het daar niet meer voor.

De flexibele lijn hebben we eigenlijk aangeschaft omdat het naar mijn idee fijner is voor een hond om wat ruimte te hebben. Dat zit misschien wel tussen mijn oren.

Naar mijn idee hebben we ons niet slecht ingelezen. Ik ben meteen op training gegaan, probeer dit vast te houden en ben zelf ook consequent genoeg. Maar achteraf blijkt het toch anders te gaan dan we hadden bedacht. En daar kan ik nu niks aan doen maar wel een manier vinden om het voor iedereen zo leuk mogelijk te maken.

Morgen gaan we weer naar mijn schoonouders en zal kijken hoe het dan gaat en dus melden dat zij consequenter moeten zijn. Maar is het een idee om hem in een aparte ruimte te zetten (zonder te veel prikkels, zoals de wc) wanneer hij weer zo blaft en om aandacht vraagt. Dit werd mij verteld dat dit handig is om te doen.

We hebben al geprobeerd om dan met hem te spelen of een rondje te lopen maar dan blijft ie doorgaan.
.
Ruimte betekent niet dat hij moet trekken: voor plekken waar onze hond de ruimte krijgt hebben we een lijn van 10 meter, zodat ze alsnog weet dat er een grens is (en die is hard), maar wel binnen die straal lekker kan rennen. En je kunt flink rennen, in een cirkel met een diameter van 20m.

Wij hebben in totaal ondertussen 5 trainingen gedaan, en blijven regelmatig oefenen tijdens de wandelingen. We hebben niet altijd kaas bij ons, want het moet geen gewoonte worden, maar nog wel vaak genoeg om de hond te laten onthouden dat er een goede kans op kaas is bij een goede wandeling. Het blijft een beagle, de focus op eten is altijd aanwezig maar dat zul je zelf ook weten.

Als onze hond echt begon te blaffen bij mensen was dat meestal omdat er te veel prikkels waren, dat ben ik met je eens. Onze truc was: hond in de bench (met een kussen of kleed, en wat lekkers), en zelf met de rug tegen de bench aan gaan zitten. Zo heeft de hond door dat je er bent (en gaat het geblaf dus niet over in angst om alleen gelaten te worden), maar krijgt je hond tegelijkertijd de mogelijkheid om rustig te worden. Bij ons is het er tegenaan gaan zitten al lang niet meer nodig: op commando bench gaat de hond naar de bench, gaat liggen, en komt er niet uit voor ik 'kom maar' zeg, en het maakt niet uit hoe druk ze is als ze het commando krijgt, ze is in no-time rustig. Maar dat kost wel 1,5 jaar training.
quote:juul29 schreef op 01 augustus 2016 @ 14:23:

Waarom niet definitief castreren?Veranderd niks aan het gedrag.
life is worth waiting for
Castratie helpt niks aan het gedrag. Beagles zijn jachthonden en gaan hun neus achterna. Ik zou er mee op cursus gaan om dit gedrag zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook zie ik dat je schoonouders zijn gedrag belonen. Daar moeten ze mee stoppen.
life is worth waiting for

Beagles zijn fantastische honden, maar je weet bij dit ras dat het problemen geeft als je niet begripvol, geduldig en alert bent. Ook als je een keer je hond niet begrijpt, moet je dit maar accepteren, jullie zijn nu eenmaal van een ander ras. Boos en streng zijn werkt averechts, wordt hij alleen maar nog koppiger en bovendien Oost-Indisch doof, consequent zijn en zachtmoedig sorteert doorgaans een gewenster effect. Wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen. Je hebt gekozen voor een hond. Een dier dat volledig afhankelijk van jouw zorg is. Soms maak je als baasje een fout en kun je weer helemaal vanaf 0 beginnen bij je hond. Een hond is wel onderdanig, maar geen slaaf of apparaat. Bij het afronden van de basistraining ben je er nog niet, je zult moeten blijven oefenen. Een wandeling waarin de hond centraal staat, alle aandacht krijgt die het verdient, zodat hij weer mooie dromen heeft in zijn mand of aan jouw voeten, is geen luxe voor een Beagle. Een hond is een roedeldier. Blijkbaar dingt jouw hond naar de Alfa-titel.
quote:saskia18 schreef op 01 augustus 2016 @ 14:38:

De Beagle is erg intelligent en zeer enthousiast en is een geweldige hond om mee te werken. Echter, ze hebben de neiging om snel interesse te verliezen als ze een geur oppikken en die willen volgen. Mede door dit is een gehoorzaamheid training zeker handig. Als de Beagle goed wordt opgeleid, luisteren ze erg goed. Als ze niet goed getraind worden, negeren ze de baas en dit is een groot probleem.

Zomaar even een stukje van een hondensite gekopieerd.

Dit geldt voor iedere hond....

En fijn dat je vriend het zo'n leuk ras vind en er verder niks mee doet.Beter over het ras inlezen had beter geweest.Wat een nuttige bijdrage
Tja. Het meeste is hier al gezegd. Het is een puber en een jachthond. Een ras wat veel beweging en training nodig heeft, het zijn eigenwijze en eigengereide honden. Iets wat ik juist leuk vind aan het ras. Mijn advies zou zijn om met hem op jachttraining te gaan. Iets wat echt bij je hond past en waarmee je hem ook -op een bij het ras passende wijze- leert luisteren. Juist Beagles horen lekker los te kunnen lopen, ze hebben de beweging hard nodig en moeten per dag zeker een paar uur buiten kunnen rennen en lopen.

Oja, en om misverstanden te voorkomen: bij jachttraining wordt er getraind met "dummies". Ik heb jarenlang met mijn honden aan jachttraining gedaan, maar heb niets met het echte "jagen". Met de honden wordt getraind alsof er wordt gejaagd. Juist door het oefenen en trainen met je hond leert hij prima luisteren.
Probeer een trainingstijd of rollijn dan kun je hem op gewenst moment toch corrigeren hier met 39 weken zwangerschap laat ik die van ons een Drentse patrijshond uit met een 10 meter lange trainings lijn dat werkt een stuk beter en ik kan hem zo baas op momenten dat het nodig is plus het trekken is dan veel minder als hij iets interessants tegenkomt maar rollijn van 10 meter kan ook deze rolt automatisch op als hij terug loopt en dat is weer handig op gebied van er niet overheen kunnen struikelen.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
quote:bibi72 schreef op 01 augustus 2016 @ 15:21:

Juist door het oefenen en trainen met je hond leert hij prima luisteren.Precies, zo leert de hond jou steeds beter begrijpen. Lichaamstaal zegt een hond ook veel meer dan gesproken taal. Je hond ziet dus ook aan je houding het subtiele verschil tussen strengheid en moedeloosheid. O en tenslotte nog dit: door verkeerde opvoeding kun je ook gedragsproblemen bij je hond veroorzaken. Het zijn net mensen soms
quote:sandy1987 schreef op 01 augustus 2016 @ 15:25:

Probeer een trainingstijd of rollijn dan kun je hem op gewenst moment toch corrigeren hier met 39 weken zwangerschap laat ik die van ons een Drentse patrijshond uit met een 10 meter lange trainings lijn dat werkt een stuk beter en ik kan hem zo baas op momenten dat het nodig is plus het trekken is dan veel minder als hij iets interessants tegenkomt maar rollijn van 10 meter kan ook deze rolt automatisch op als hij terug loopt en dat is weer handig op gebied van er niet overheen kunnen struikelen.

Dom advies!!!

Dat wil prima bij een hond die luistert of een luie baas. Maar voor training zijn andere skills nodig
quote:Aurorae2016 schreef op 01 augustus 2016 @ 15:13:

[...]

Veranderd niks aan het gedrag.

Bull shit !!

Aan mijn honden veranderde er wel degelijk iets. 1ervan was niet elke dag goud kleurige sperma spetters in mijn huis!!! Dat kwam omdat hij zijn lul niet meer achterna liep en gewoon los kon lopen en kwam wanneer ik hem riep. Met ballen kwam hij nooit want teven waren interessanter dan ik.
Herplaatsen. Ergens waar de hond hond kan zijn. Dit levert alleen maar frustratie op. Waarom een Beagle nemen als je net aan kinderen begint? Die hond heeft niks aan jullie. Totaal gefrustreerd naast de kinderwagen dalijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven