Help, teveel kinderen!

05-08-2016 03:42 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben ongeveer 3 jaar geprobeerd om zwanger te worden. Na 4 miskramen waren we dan ook dolblij toen ik eenmaal een positieve zwangerschapstest in mijn handen had.

Ondanks dat we het niet breed hebben, hebben we toch besloten ervoor te gaan en een kindje te nemen.

vandaag heb ik de eerste echo gehad... en tot onze grote schrik, blijkt het niet om 1 kindje te gaan... ook niet om 2, maar om 3!!!

We weten niet zo goed of we nu blij moeten zijn of wat. Ik lig nu in bed te piekeren. Voel me enorm schuldig dat ik deze gedachten heb. Iemand ervaring met deze situatie?

Liefs, een bezorgde mama to be.
quote:Timetraveler schreef op 05 augustus 2016 @ 10:23:

Ik snap niet waarom zo heftig reageert op het bericht van Haedor? Die optie wordt door gynaecologen toch vaak voorgesteld wanneer het een drielingzwangerschap betreft?Het is een zeer misplaatste reactie bij een persoon de het nieuws nog een plekje moet geven.

Ik snap niet waarom zo heftig reageert op het bericht van Haedor? Die optie wordt door gynaecologen toch vaak voorgesteld wanneer het een drielingzwangerschap betreft?

Dit! Maar dat is tegen dovemansoren gezegd bij de "iedere vrucht is een wondertje en een kindje heeft alleen een plekje in je hart nodig"-politie hier.

TO: Ik begrijp dat het even schrikken is! Mijn advies zou zijn om je goed in te lezen en advies te vragen over een dergelijke zwangerschap want het is niet niets. Niet alleen praktisch als de kinderen straks geboren zijn, maar ook tijdens de zwangerschap.

Praat er over met je man en wees eerlijk tegen elkaar. Het is op de lange termijn makkelijker om nu alvast over de wat moeilijkere onderwerpen, bijvoorbeeld: hoe gaan we het financieel doen, te praten en niet alleen op een roze wolk te zitten. Jullie hebben dan immers nog meer dan een half jaar om jullie voor te bereiden.
quote:haedor schreef op 05 augustus 2016 @ 06:25:

Zou je niet 1 vruchtje kunnen laten weghalen?

Niet zozeer om financiële redenen, maar om de risico's voor de andere 2?
quote:permis schreef op 05 augustus 2016 @ 09:44:

[...]

Natuurlijk kosten ze verder iets. Dat weet iedereen.

Maar TO ligt niet in de goot in een sloppenwijk, wel?

Sinds wanneer is 'het niet breed hebben' equivalent van 'niet aan kinderen beginnen' ?Met een klein huis en de vakanties thuis kun je bijvoorbeeld best een topjeugd hebben.

Een goede opvoeding is niet afhankelijk van veel of weinig geld, als de basis er maar is.

En als je ouders niet meteen zo veroordelend zijn, tenminste

Dat ligt er maar net aan wat TO bedoelt met 'het niet breed hebben'.

Via mijn werk zie ik het allemaal: ze komen om in de schulden, huilen dat ze een eten meer hebben maar wel bewust weer zwanger van kind nummer 2, 3 en ...

Sorry, maar dan ben je gewoon niet goed bezig.
Zou 1997 het geboortejaar zijn? Ik hoop van harte van niet, als je op je 18de al 3 jaar bezig bent met zwanger raken dan gaat er iets goed mis in je bovenkamer.

Ik hoop dus dat je een paar jaartjes ouder bent, en dan wil ik je toch feliciteren met deze bijzondere gebeurtenis! Het lijkt me heftig om te horen, maar ook iets om trots op te zijn. Wat voor complicaties dit met zich mee brengt en hoe je daarmee omgaat lijkt me een prima gesprek met een arts, die kan je een goed en nuttig advies geven.
als je weet dat ze dan dus nu 18 zou zijn, waarom zou je er dan toch nog van uitgaan dat dat haar geboortejaar is? Vind ik zo raar!
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 05 augustus 2016 @ 11:32:

als je weet dat ze dan dus nu 18 zou zijn, waarom zou je er dan toch nog van uitgaan dat dat haar geboortejaar is? Vind ik zo raar!Tja, dit is Viva. Ik heb wel gekkere dingen hier gezien.

Ik snap niet waarom zo heftig reageert op het bericht van Haedor? Die optie wordt door gynaecologen toch vaak voorgesteld wanneer het een drielingzwangerschap betreft?Tuurlijk, maar om dit als allereerste bericht tegen een enigszins overweldigde TO te zeggen die 's nachts ligt te piekeren nadat ze nét het nieuws van de drieling heeft gekregen? Dat kwam op mij wel erg lomp over. Daarnaast staat het er in het bericht van Haedor alsof het een kleinigheidje betreft, zo van 'je moet gewoon eventjes één van de vruchtjes weg laten halen'. Zowel emotioneel als medisch gaat er iets meer achter schuil. En medisch kán het inderdaad soms beter zijn een vruchtje te verwijderen, maar ook dat verwijderen brengt weer risico's met zich mee voor de andere vruchtjes. Het ligt dus heel wat genuanceerder en is zeker geen beslissing die je zomaar even neemt, of een standaard-oplossing voor elke drielingzwangerschap.
quote:minnimouse schreef op 05 augustus 2016 @ 10:52:

[...]

Dat ligt er maar net aan wat TO bedoelt met 'het niet breed hebben'.

Via mijn werk zie ik het allemaal: ze komen om in de schulden, huilen dat ze een eten meer hebben maar wel bewust weer zwanger van kind nummer 2, 3 en ...

Sorry, maar dan ben je gewoon niet goed bezig.

Dat kan inderdaad de situatie zijn. Maar zoals je al zegt: we weten niet wat het referetiekader van TO is mbt 'het niet breed hebben'. Als ze er bewust over hebben nagedacht en besloten hebben dat het toch financieel uit kan om voor een kindje te gaan zonder teveel stapjes terug te moeten doen, kan er misschien evengoed voldoende ruimte zijn om mét een stapje terug 3 kindjes te onderhouden. We weten het simpelweg niet.

Ik kan me voorstellen dat, als je net hebt gehoord dat je in verwachting bent van een drieling, je vooral beren op de weg ziet. Als het nieuws wat bezonken is kan TO samen met haar partner realistischer kijken naar wat in financieel opzicht wel en niet haalbaar is. En voor de medische zaken kan ze hopelijk snel bij de gynaecoloog terecht.
Natuurlijk ben je geschrokken, daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Waar maak je je zorgen over nu? Alleen financieel?

Hoe breed is niet breed? Aan Veel is een mouw te passen als het gaat om de uitzet. Je hebt niet 3 commodes nodig en je kan ook best een ladekast gebruiken ipv een commode als de werkhoogte niet heel vervelend is voor jullie (en een paar potjes er onder voor ophogen is ook een optie als hij iets hoger moet, of nog makkelijker: wieltjes er onder). Ledikanten kan van Ikea op mp (marktplaats) matrassen wel nieuw en je zal een wat duurdere kindrwagen nodig hebben, maar die kan ook van mp. Hoe zitten jullie met vervoer? Fietskar kunnen 2 kinderen in en je hebt ook nog een maxi cosinus ding voor achter op.

Het eventueel aan laten stippen is iets om te bespreken met de arts en dat komt daar vanzelf aan bod. Ben je al doorverwezen?

Voor nu; een paar keer diep ademhalen, een kopje thee drinken ofzo en het nieuws laten bezinken. Daarna is het pas tijd voor het aanpakken van de beren op de weg.
Een baby heeft echt niets nodig. Een baby vraagt niet om een duur design kamertje met dure knuffels van de Prenatal en het duurste merk luiers. In vroeger tijden werden pasgeborenen in sinaasappelkistjes te gelegd.

Als je in een weggeefhoek op Facebook een oproepje plaatst dat je met je drieling spulletjes nodig hebt, dan zullen er zat mensen zijn die nog wat hebben liggen voor je en je omgeving zal ook zeker graag een helpende hand toe steken! Woon je in de buurt van je ouders?
The rain wil eventually stop and if not, we will learn to row.
quote:Oph schreef op 05 augustus 2016 @ 12:21:

Een baby heeft echt niets nodig. Een baby vraagt niet om een duur design kamertje met dure knuffels van de Prenatal en het duurste merk luiers. In vroeger tijden werden pasgeborenen in sinaasappelkistjes te gelegd.

Als je in een weggeefhoek op Facebook een oproepje plaatst dat je met je drieling spulletjes nodig hebt, dan zullen er zat mensen zijn die nog wat hebben liggen voor je en je omgeving zal ook zeker graag een helpende hand toe steken! Woon je in de buurt van je ouders?

Één baby valt wel mee. Drie baby's valt al minder mee. Drie kinderen in de basisschoolleeftijd nog iets minder, drie pubers nog minder en drie kinderen die tegelijk gaan studeren....dat is bijna een ramp als je het niet breed hebt.

Vergeet niet dat de kinderen dezelfde leeftijd hebben hè? Dus van handig doorschuiven tussen opvolgende kinderen is geen sprake. Dat is dus drie bedden in verschillende formaten, drie fietsen, drie keer alle kleding.

Het is niet onmogelijk. Maar zon post vind ik een beetje kort door de bocht als het om een drieling gaat.
En dat baby's niets nodig hebben klopt ook al niet. Moet je voor de gein eens uitrekenen wat alleen al de luiers de eerste jaren kosten voor drie baby's.
quote:appeltjesgroen schreef op 05 augustus 2016 @ 12:00:

[...]

Tuurlijk, maar om dit als allereerste bericht tegen een enigszins overweldigde TO te zeggen die 's nachts ligt te piekeren nadat ze nét het nieuws van de drieling heeft gekregen? Dat kwam op mij wel erg lomp over. Daarnaast staat het er in het bericht van Haedor alsof het een kleinigheidje betreft, zo van 'je moet gewoon eventjes één van de vruchtjes weg laten halen'. Zowel emotioneel als medisch gaat er iets meer achter schuil. En medisch kán het inderdaad soms beter zijn een vruchtje te verwijderen, maar ook dat verwijderen brengt weer risico's met zich mee voor de andere vruchtjes. Het ligt dus heel wat genuanceerder en is zeker geen beslissing die je zomaar even neemt, of een standaard-oplossing voor elke drielingzwangerschap.+1
To, gefeliciteerd! Erg schrikken kan ik mij zo voorstellen. Laat het even bezinken.

Kijk eens op marktplaats naar de prijzen en wie weet valt het mee.
quote:QQelleQ schreef op 05 augustus 2016 @ 12:27:

[...]

Één baby valt wel mee. Drie baby's valt al minder mee. Drie kinderen in de basisschoolleeftijd nog iets minder, drie pubers nog minder en drie kinderen die tegelijk gaan studeren....dat is bijna een ramp als je het niet breed hebt.

Vergeet niet dat de kinderen dezelfde leeftijd hebben hè? Dus van handig doorschuiven tussen opvolgende kinderen is geen sprake. Dat is dus drie bedden in verschillende formaten, drie fietsen, drie keer alle kleding.

Het is niet onmogelijk. Maar zon post vind ik een beetje kort door de bocht als het om een drieling gaat.Helemaal mee eens!
quote:Oph schreef op 05 augustus 2016 @ 12:21:

Een baby heeft vanalles nodig; eten, voeding, luiers enz.

Alleen luiers x 3 kosten al een vermogen.
Maar moet je er dan één weg laten halen omdat je je een drieling niet kan veroorloven.

Eens dat baby's niet gratis zijn, maar het zijn er nu eenmaal drie, dus daar moet je nu mee dealen.
quote:Tessaa schreef op 05 augustus 2016 @ 06:03:

Is '97 je geboortejaar?Nee, ik heb zomaar wat ingevuld. Ben bang dat ik anders word herkend.
quote:cookie84 schreef op 05 augustus 2016 @ 05:25:

Ja dat is schrikken. Maar wel gefeliciteerd! Je weet het net zeg je, laat het even op jullie inwerken.

Er zijn al wat tips gegeven, ik heb geen aanvullende tips op het moment..

Zoek ik op mp 'gratis, baby' en begin op tijd vast met bepaalde dingen te kopen zoals hydrofiel doeken, daar heb je er veel van nodig, kleine kleertjes want een 3ling zullen vast geen maat 50 hebben.

Ik heb evt paar pakjes maat 44 voor je, mag je zo van me hebben. Als dochter uit maatje 50 is mag je dat ook hebben. Verder zul je miss veel hebben aan het topic dat hierboven staat.

SuccesDankje, je bent heel aardig.
quote:appeltjesgroen schreef op 05 augustus 2016 @ 04:58:

Ach jee, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Dit verwacht je niet. Van harte gefeliciteerd met deze hele bijzondere zwangerschap!

Het klopt, kinderen hebben plek nodig in je huis, je auto, je portemonnee... Maar weet je waar ze het allermeest behoefte aan hebben? Aan plek in jullie hart . En als dat goed zit, is er aan de rest vast ook wel een mouw te passen, ook al zie je dat nu (heel begrijpelijk!) nog even niet.

Jullie hebben er goed over nagedacht en besloten dat een kindje past in jullie huis en portemonnee. Babyspullen hoeven niet veel te kosten en babies nemen ook nog niet veel plek in. Dat betekent dat je met 3 babies mee kunt groeien in de nieuwe situatie; je hoeft niet over 9 maanden al volledig ingesteld te zijn op een situatie met 3 kleuters of 3 pubers. Alles op zijn tijd. Het wordt vast anders dan jullie een paar maanden geleden verwacht hadden, maar anders kan ook heel mooi zijn. Misschien zag je uiteindelijk voor de toekomst wel een gezin met 2 of 3 kinderen voor je, maar dan met steeds een paar jaar ertussen. Enige verschil is dat je ze nu ineens krijgt: heftig en anders, maar ook mooi. De hechte band tussen meerlingkinderen schijnt heel bijzonder te zijn om als ouder te ervaren.

Er is een vereniging of stichting voor meerlingouders; daar kun je vast meer info en praktische tips krijgen, of gewoon even je hart luchten bij lotgenoten. Ik denk dat op dit forum niet heel veel drielingouders te vinden zijn; er is wel een langlopend tweelingtopic ergens bij Kinderen, daar kun je vast ook meeschrijven. Verder zul je nu natuurlijk ook onder controle komen bij de gynaecoloog, daar kun je terecht met al je vragen en zorgen rond de medische aspecten en risico's van deze zwangerschap.Bedankt voor de reactie. Weet je misschien hoe deze vereniging heet?
Nederlandse vereniging van meerlingen.
quote:Vanessakusje1987 schreef op 05 augustus 2016 @ 07:38:

Whaa gaaf is mijn eerste reactie. Het lukte niet en nu krijg je 3 wonders.

Maar meid, ik kan je reactie wel indenken hoor! Hel zal moeilijk en zwaar worden, maar je zal hulp krijgen als je om hulp vraagt, ook uit onverwachte hoeken. Als je je zorgen en evt problemen maar deelt!

Gaat verder alles goed met je?Ik weet niet zo goed hoe het met me gaat. Heb maar 2 uur geslapen vannacht. En mijn man is naar zijn werk vertrokken zonder ook maar goedemorgen te zeggen.
quote:minnimouse schreef op 05 augustus 2016 @ 07:43:

TO ligt wakker om de financien. Althans, zo lees ik het.

Wat is 'niet breed hebben'?Nee, ik lag wakker omdat ik te horen heb gekregen dat ik zwanger ben van 3 kindjes. En ik heb geen idee hoe het verder moet.... o.a. doordat we niet superveel geld hebben ofzo.
quote:haedor schreef op 05 augustus 2016 @ 06:25:

Zou je niet 1 vruchtje kunnen laten weghalen?

Niet zozeer om financiële redenen, maar om de risico's voor de andere 2?Goh, jij hebt niet vooraan gestaan toen empathie werd uitgedeeld zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven