Wat in de kattenbak?

12-08-2016 13:44 46 berichten
Over twee weken komt er een kat bij ons wonen! Het is een oudere kat uit het asiel, dus al zindelijk.

Maar... wat doen jullie in de kattenbak? Maakt het uit welke kattenbakkorrels je koopt?

Zijn duurdere echt beter tegen geurtjes?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gewoon grind van het eigen merk en elke dag even uitscheppen. Wij hebben geen geurtjes.
Nothing worth having ever comes easy
Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/sho ... bakvulling/biokats/430375

Ik vind klontvormend wel echt een must, scheelt gewoon veel qua schoonmaken.
Ik vind die klontvormige (met wasmiddelkorrels) van de Nettorama/Jumbo/AH meestal erg fijn. Dagelijks of om de dag leegscheppen en je ruikt vrij weinig. Eén keer per week doe ik het in zijn geheel.

De dure korrels vind ik overigens nooit beter en geloof me, ik heb alle zakken denk ik wel geprobeerd
Tjah, tjah, tjah...
Houtkorrels hier, van de Jumbo, we verschonen eens in de week a 2 weken met 1 kat. Spul kan in de GFT bak en het ruikt lekker naar hout, geen chemische meuk toegevoegd om de lucht te verhullen, vinden wij pluspunten. Rondom de bak hoogstens wat zaagsel, geen grijze sporen door het hele huis, wat je met die kleikorrels vaak wel hebt.

Moet er wel bij vertellen dat kat vers eet en dus geen brokjes / blikvoer, daar gaan katten heel erg van stinken, althans, de poep.

Maar, ik zou in de eerste instantie nemen wat ze in het asiel ook gebruiken, dan is de overgang minder groot. En dan dan later overstappen op wat jij fijn vindt.
Ik ben fan van onze PeeWee kattenbak! Geen geurtjes, geen grind door het halve huis en weinig schoonmaken. Ik zou vooral ook even kijken wat de kat nu graag heeft... zeker als het al een oudere kat is kan het zijn dat hij moeilijk kan wennen aan totaal iets anders...
Wij gebruiken geperste houtsnippers als kattenbakvulling. Dat absorbeert de plas heel goed en de korrels gaan mooi om de keutels heen zitten, zodat je die er zo uit kunt scheppen.

Absorbeert de geuren ook goed vind ik.

Bijv. deze:

https://www.ranzijn.nl/li ... MaAmJ68P8HAQ#.V624GHhUerU

Maar elke dierenspeciaalzaak heeft het wel. Misschien supermarkten ook wel, dat weet ik eigenlijk niet.
De allergoedkoopste van ah of jumbo. De bak word toch 2 keer per week verschoont. Dat ruiken is als ze het niet goed kunnen begraven dus met genoeg korrels ruik je niets. Vandaar de goedkope de hele zak er in en gewoon na 3 dagen weg.
Het kan ook per kat verschillen trouwens. Sommige vinden bv de grovere steentjes niet fijn en de ander gruwelt van houtkorrels en doet het er terstond naast.
Tigrino Crystals hier. Vrijwel geen geurtjes en heel handig als je in een appartement woont die alleen per trap bereikbaar is. Scheelt heel veel in gewicht vergeleken met gewone kattenbakvulling.
Ik zweer bij houtkorrels! Gewoon de goedkope van de super. Ik ruik niks meer terwijl dat met grit wel zo was
Leuk dat er een kat bij jullie komt wonen!

In de kattenbak van onze poes gaat een kattenbakzak, een krantje en daarop een laag schep-en-schoon korrels 3-voudige hygiëne vd de AH.

Dagelijks poepjes en plasjes eruit scheppen. Gaat makkelijk door klontvorming.

En als het nodig is ( 1x per week/2 weken) alles wisselen. Dan pak ik de zak eruit en kan het zo weggooien.

Het krantje ligt erin, omdat poes anders soms de zak kapot krabt bij het onder graven. En het absorbeert een beetje.

Geen last van geurtjes.
Wij hadden altijd gewoon goedkoop grind met een krantje eronder. Krantje op de bodem, paar scheppen grind erop en dan bij poep eruit scheppen en na de grote plas zo met krantje en al eruit. Dus per dag een keer verschonen, is zo gebeurd. Onze kat vond dat altijd prima maar soms houden ze niet van grind, maar dan kun je iets anders uitproberen.

Een paar keer per week dan de kattenbak in het sop na de afwas.
Estranged met een hoofdletter D
Grind.
Hier ook PeeWee systeem, ben er helemaal weg van. Is ietsje duurder in de aanschaf, maar gaat ontzettend veel langer mee, we doen iets van een jaar met 3 van zakken korrels (1 kat). Het ruikt nauwelijks en is bijzonder makkelijk schoon te houden.

Los daarvan is het wel goed om ook even met het asiel te overleggen waar de kat aan gewend is en als je dat wil veranderen, geleidelijk overstappen.
Ik gebruik gewoon die van AH merk of Jumbo merk, stuifvrij. Hij is niet bepaald stuifvrij maar werkt verder wel fijn. Ik schep de bak om de dag en maak het één keer in de 2 weken helemaal schoon. Aanvulling: het stinkt alleen wanneer kat zijn poep niet goed begraven heeft.
Hier gewoon grit van huismerk (wel klontvormend!). Er gaat een hele zak/doos in de kattenbak, verder niks, en deze schep ik dagelijks uit en vul ik ook weer bij met nieuw grit. Sinds ik het op deze manier doe bespaar ik een hoop grit en afval.

Oja hier ook stuifvrij trouwens, maar dat komt omdat een van onze katten astma heeft.
Wij gebruiken al jaren klontvormende grit, bevalt prima.

Je kan ook bij het asiel informeren wat ze gebruiken, daar is hij aan gewend.
Mijn vriendin en ik delen ons huis met 19 katten (en nog de nodige andere dieren) we hebben dus 8 kattenbakken in huis. Gebruiken de kattenbakvulling van de Aldi, bakken worden iedere 2 a 3 dagen volledig verschoond en ondank het grote aantal katten nooit geen nare geuren in de woning!

Mbt afvoer van de kattenbakvulling: gewoon een groot gat in je tuin spaaien en daar alles in dumpen, gat bijna vol zand er over en klaar!
Humanity is a disease... erase the human race!
quote:Exilidous schreef op 12 augustus 2016 @ 14:51:

Mbt afvoer van de kattenbakvulling: gewoon een groot gat in je tuin spaaien en daar alles in dumpen, gat bijna vol zand er over en klaar!lekker fris voor de buurt. Zo'n kuil/tuin is toch een keer vol lijkt mij met 19 ! katten?
quote:gizzmo-returns schreef op 12 augustus 2016 @ 14:53:

[...]

lekker fris voor de buurt. Zo'n kuil/tuin is toch een keer vol lijkt mij met 19 ! katten?Welke buurt? Heb geen buren..... en meer dan voldoende grond.......
quote:Exilidous schreef op 12 augustus 2016 @ 14:54:

[...]

Welke buurt? Heb geen buren..... en meer dan voldoende grond.......Dan nog zal het op een gegeven moment lekker gaan stinken.
En je adviseert to om dit te gaan doen, niet iedereen heeft natuurlijk een lap grond om zich heen. Bij een gewone buurt tuin is dit echt niet te doen.
quote:gizzmo-returns schreef op 12 augustus 2016 @ 14:55:

[...]

Dan nog zal het op een gegeven moment lekker gaan stinken.Nope...... kuil bijna vol en zand erover. Daarbij hebben we ruim 1 hectare grond dus wat ik achter op mijn terrein uitvoer heb ik vooraan geen last van
Ik zou vragen wat de kat gewend is. Onze poes gebruikt de bak alleen maar als er van die witte siliconenkorrels in zitten, al het andere weigert ze helaas. Het is duur spul, maar wel heel fijn. Meestal bestel ik het in de aanbieding in een webshop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven