Vraag over bv

15-08-2016 23:12 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat vragen over borstvoeding.

Ik geef mijn kindje van rond de 5 mnd ( beetje vaag ivm herkenbaarheid) al 5 mnd zonder problemen bv.

Hij was bij geboorte wat klein maar volgt zijn eigen curve. In begin veel aangekomen, laatste tijd minder grote sprongen maar niets verontrustends. We gingen elke week wegeb. 1 week maar 10 gr aangekomen. Cb arts zei dat het vanaf bepaalde leeftijd meer fluctueert, was niks om ons zorgen over te maken. Daarna ook weer gewoon prima bovengemiddeld aangekomen per week. Kindje poept en plast goed en is altijd tevreden geweest. Altijd zo ongeveer om 3/4 uur. En snachts 2 langere rukjes. Ten tijde van ontwikkelingssprongen kwam hij overdag vaker, zoals ook in literatuur beschreven staat. Tot zover niks vreemds. Sinds een week ( nu in langere sprongperiode van 14.5 tot 19.5 weken) wordt hij snachts elk uur wakker. Ik weet niet of dat echt van de honger is. Ik leg hem dan wel aan en dan drinkt hij een paar slokjes en dan slaapt hij weer verder. Ook een paar nachten dat hij wakker wordt en niet meer in wil slapen. Ik denk dat dit te maken heeft met get sprongetje. Wat in de literatuur wordt beschreven herken ik allemaal.

Nu krijg ik vaker vragen over/advies/bemoeizucht over het voeden op verzoek, dat hij nog wel vaak komt, dat andere babys er meer tijd tussen hebben, geen nachtvoeding meer hebben etc.

Kon dat altijd wel langs me heen laten gaan. Voeden op verzoek past bij mij en ik zag een tevreden kindje. Nu de afgelopen week zo pittig is geweest maken de omas en vriendinnen steeds opmerkingen dat dit niet goed is, ik misschien te weinig voeding heb dat hij daarom wakker wordt, ik moet nu gaan kolven en alles bijhouden en ik moet op schena gaan voeden. Ik moet dan kijken hoeveel baby van zijn leeftijd zou moeten hebben en dat in een fles gaan geven, die fles moet op en er moet dan zoveel uur tussen zitten. Het maakt me onzeker en even aan het wankelen. Ben ik dan echt verkeerd bezig? Bovenstaande stuit me tegen de borst. Ik wil geen hoeveelheden 'opdringen' en ook geen honger laten lijden omdat ' het nog geen tijd is'.

Ik denk dat het ene kind het andere niet is en ik heb zelf geen problemen met om de 3 uur voeden en 1 of 2 nachtvoedingeb. Dat het nu sinds een week zo is heeft toch niet per se te maken met te weinig voeding hebben? Ik weet niet eens of hij echt wakker wordt van de honger, als ik hem aanleg drinkt hij paar slokjes. Zojuist ook wakker geworden en vriend heeft hem weer in slaap gesust.

Een heel verhaal. Graag jullie visie/tips. Zie ik het nou verkeerd? Moet ik het anders aanpakken? Is het beter om nu wel een vast ritme aan te gaan houden?

Ik word er een beetje verdrietig van en ook boos. Maar stel dat ze gelijk hebben en mijn kind straks ondervoed is. Deze week moeten we weer naar cb voor de inentingen en check up.
Misschien je afsluiten voor meningen van anderen , de literatuur weg gooien en gewoon op je eigen gevoel afgaan een idee ?

En wacht t CB af daar wordt weer gewogen.
Kolven geeft NOOIT evenveel als gewoon voeden. Dus hou daar alsjeblieft mee op. Slopend...

Kindjes zijn zo verschillend en doorslapen hoeft echt nog niet. Vertrouw ten eerste op jezelf en op je cb verpleegkundige en arts.

Je kunt het.
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
Herkenbaarheid?

Alsof je de enige bent met een kind van 5 maanden.

Stel je niet aan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als het al 5 maanden goed gaat, jij het goed vindt gaan en je een tevreden baby hebt, ga dan gewoon zo door. Trek je niet zoveel aan van wat anderen zeggen of vinden of wat jij denkt dat ze vinden.

En ik zou trouwens stoppen met iedere week wegen.
Voeden op verzoek is juist de meest natuurlijke manier van bv geven.

Lekker met de behoeften van je kindje mee gaan.

En vooral niet naar adviezen luisteren waar jij je niet fijn bij voelt!!!
If you can dream it, you can do it.
" ik moet dan kijken hoeveel baby van zijn leeftijd zou moeten hebben en dat in een fles gaan geven, die fles moet op en er moet dan zoveel uur tussen zitten"

En dat moet van de " ervaringsdeskundigen" oma's en vriendinnen? Hebben zij zelf BV gegeven?

Laat ze alsjeblieft lekker op het dak gaan zitten met hun ideeën!!

Een kindje van deze leeftijd laat mi echt wel op meer/andere manieren zien en merken dat hij niet genoeg voeding binnen krijgt hoor. Wanneer hij voldoende plast, zich verder goed ontwikkelt en tevreden is dan is het goed hoor.

Waarom hij zich nu elk uur meldt weet ik niet, zou je bij het CB na kunnen vragen. Maar ja, wanneer hij elke keer maar een paar slokjes neemt ipv grotere voeding snap ik wel dat hij daar niet uren op door slaapt.

Ik zou fijn je eigen gevoel volgen en desnoods op CB overleggen. Mag ik vragen waarom je wekelijks weegt ( of was dat alleen in het begin?)? En kijk eens naar de groeicurve van de WHO; die is specifiek voor borstvoedingskindjes terwijl de curve van het CB gebaseerd is op KV-kindjes. Dat wil ook nog wel eens schelen....
quote:calvijn1 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:20:

Herkenbaarheid?

Stel je niet aan

Kan je ook nog wat zinnige dingen zeggen?

Ze kan best herkenbaar zijn wanneer der zus hier ook forumt.
quote:calvijn1 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:20:

Herkenbaarheid?

Stel je niet aan

Ik heb zo'n vermoeden dat to erg gevoelig is voor kritiek/opmerkingen van anderen en daarom wil voorkomen dat het herkenbaar zou kunnen worden.

En een beetje aardiger kan geen kwaad....
Dus eigenlijk heb jij geen probleem, maar de mensen om je heen dringen jou een probleem op?

Je kindje zal echt niet zo gauw ondervoed raken. Als hij verder gewoon actief en alert is, hoef je je echt geen zorgen te maken.

De CB-arts zegt dat er niks aan de hand is. Oma's en vriendinnen bedoelen het vast goed, maar ze helpen jou niet als je onzeker, boos en verdrietig wordt van hun opmerkingen.

Dus: vertrouw op jezelf.

Bedank de mensen om je heen vriendelijk voor hun advies, en doe het vervolgens zoals jij het wilt doen. Je doet het goed,!
Ik moet helemaal niks!
quote:peerke77 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:28:

[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat to erg gevoelig is voor kritiek/opmerkingen van anderen en daarom wil voorkomen dat het herkenbaar zou kunnen worden.

En een beetje aardiger kan geen kwaad....Dit klopt helaas wel ja..
quote:SallySpectra schreef op 15 augustus 2016 @ 23:22:

Als het al 5 maanden goed gaat, jij het goed vindt gaan en je een tevreden baby hebt, ga dan gewoon zo door. Trek je niet zoveel aan van wat anderen zeggen of vinden of wat jij denkt dat ze vinden.

En ik zou trouwens stoppen met iedere week wegen.Daar zijn we ook mee gestopt op aanraden van cb arts. In het begin deden we dat omdat hij te licht was bij geboorte
quote:Nicky_L schreef op 15 augustus 2016 @ 23:28:

Dus eigenlijk heb jij geen probleem, maar de mensen om je heen dringen jou een probleem op?

Je kindje zal echt niet zo gauw ondervoed raken. Als hij verder gewoon actief en alert is, hoef je je echt geen zorgen te maken.

De CB-arts zegt dat er niks aan de hand is. Oma's en vriendinnen bedoelen het vast goed, maar ze helpen jou niet als je onzeker, boos en verdrietig wordt van hun opmerkingen.

Dus: vertrouw op jezelf.

Bedank de mensen om je heen vriendelijk voor hun advies, en doe het vervolgens zoals jij het wilt doen. Je doet het goed,!

Dit klopt wel ja, eigenlijk had ik er geen probleem mee. De nachten zijn nu eveb pittig en ik weet ook niet waarom hij opeens zo vaak wakker wordt maar ik ga ervanuit dat het bij de ontwikkeling hoort. Ik troost hem en probeer met de flow te gaan.

Omgeving zaait een beetje paniek coor mn gevoel en dat brengt mij opeens aan het twijfelen. Terwijl dat dus niet hoeft
quote:peerke77 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:25:

" ik moet dan kijken hoeveel baby van zijn leeftijd zou moeten hebben en dat in een fles gaan geven, die fles moet op en er moet dan zoveel uur tussen zitten"

En dat moet van de " ervaringsdeskundigen" oma's en vriendinnen? Hebben zij zelf BV gegeven?

Laat ze alsjeblieft lekker op het dak gaan zitten met hun ideeën!!

Een kindje van deze leeftijd laat mi echt wel op meer/andere manieren zien en merken dat hij niet genoeg voeding binnen krijgt hoor. Wanneer hij voldoende plast, zich verder goed ontwikkelt en tevreden is dan is het goed hoor.

Waarom hij zich nu elk uur meldt weet ik niet, zou je bij het CB na kunnen vragen. Maar ja, wanneer hij elke keer maar een paar slokjes neemt ipv grotere voeding snap ik wel dat hij daar niet uren op door slaapt.

Ik zou fijn je eigen gevoel volgen en desnoods op CB overleggen. Mag ik vragen waarom je wekelijks weegt ( of was dat alleen in het begin?)? En kijk eens naar de groeicurve van de WHO; die is specifiek voor borstvoedingskindjes terwijl de curve van het CB gebaseerd is op KV-kindjes. Dat wil ook nog wel eens schelen....Ik denk ( maar dat weet ik niet zeker) dat hij misschien niet echt honger heeft en daarom wakker wordt. Dan zou hij wel meer drinken. ( of zou hij te moe zijn om meer te drinken?) rare is dat dit nooit een issue is geweest. Ik denk dat die paar slokjes aan de borst meer troost is? Ik ga proberen om vannacht te kijken of ik hem ook op een andere manier kan troosten.
Heel herkenbaar wat je zegt. Hier geen meningen van anderen die t me opdringen, wel dezelfde twijfels.

Kind hier is pas 6 weken.

Zo te lezen doe je het heel goed. Ik heb geleerd dat te weinig melk eigenlijk niet mogelijk is in een situatie als de jouwe (Oei, vast slecht Nederlands 'jouwe')

Slaapt de kleine nog bij jou op de kamer? Misschien horen jullie elkaar 'te goed' tegenwoordig.

Kindjes slapen helemaal niet altijd al door, die vraag is gewoon heel populair (mijn baby was 1 week en het leek al de norm dat hij de hele nacht zou moeten slapen)....

Als jij geen probleem hebt en je kindje oogt gewoon tevreden dan is er ook geen probleem hoor! Vertrouw op jezelf!!!

Je doet t goed!!
Ons meisje is bijna 5 maanden en ik geef ook bv op verzoek. Hoewel dat helemaal goed voelt herken ik ook de onzekerheid van "wat als..." wel. Wat als ze nou altijd om de twee uur wil blijven drinken? Wat als ze nou altijd nachtvoedingen blijft houden? Wat als dat huilen (waarvan ik eigenlijk zeker weet dat het haar tanden zijn) tóch aan de voeding ligt? Opmerkingen van anderen kunnen dan net ff te veel zijn...

Ik ben er van overtuigd dat je kindje de bv prima zelf kan regelen, mits jij reageert op de signalen en mee beweegd. De mijne heeft eigenlijk nooit nachtvoedingen gehad (ook weer niet goed uiteraard, ik 'moest' haar wakker maken voor voedingen maar dat heb ik nooit gedaan) maar drinkt overdag heel wisselend. Vaak wil ze 's morgens en 's avonds iedere twee uur drinken terwijl ze er overdag gerust 6 uur tussen laat. Zolang ze tevreden is blijf ik lekker naar mezelf en mijn baby luisteren. Maar dat wil niet zeggen dat dat altijd makkelijk is... Emoties (en hormonen?) doen soms rare dingen met je! Succes! Hopelijk jelpt dit topic. Mij sterkt het toch altijd wel om van anderen te lezen dat het heus gied komt
Monsur, ja hij ligt in zijn bedje naast me.

Volgens mij zijn wij hele stille slapers, kan me niet voorstellen dat hij daar laar van heeft. Maar wie weet.
quote:Fresiaatje schreef op 15 augustus 2016 @ 23:48:

[...]

Ik denk ( maar dat weet ik niet zeker) dat hij misschien niet echt honger heeft en daarom wakker wordt. Dan zou hij wel meer drinken. ( of zou hij te moe zijn om meer te drinken?) rare is dat dit nooit een issue is geweest. Ik denk dat die paar slokjes aan de borst meer troost is? Ik ga proberen om vannacht te kijken of ik hem ook op een andere manier kan troosten.

Waarom moeilijk doen als die paar slokjes helpen? Slaapt hij nog bij jullie op de kamer? Hier doe ik 's nachts vooral wat werkt zodat we allemaal zo veel mogelijk slaap krijgen. Als ze dus eens een paar nachten 'spookt' ligt ze regelmatig even aan de tiet. Kwestie van aan haar slaapzak naast me trekken, even lurken en hop terug... Ik hoef op die manier niet omhoog of er uit. Ik hoef niet eens echt wakker te worden. Vaak weet ik de volgende ochtend niet eens meer of ze 's nachts nog wakker is geweest. Hier trouwens laatst een paar spooknachten gehad en toen bleek een warmere slaapzak de oplossing.

4/5 maanden schijnt sowieso een crime te zijn qua slapen. Geloog dater vanmorgen nog een topic over is geopend en in mijn 'uitgerekend in' Facebookgroep is het momenteel ook een dingetje ;)
Je denkt veel te veel na , pieker je over alles zoveel? Gaat t voor de rest nog wel goed met je? Misschien maken ze zich zorgen omdat het slaaptekort je nu echt merkbaar aan het opbreken is, en is dit de enige oplossing die ze weten te bedenken?

Het hoeft idd niet aan honger te liggen
Kolven en voeding op schema gaan je echt niet helpen om meer te weten over je productie. Ik snap de onzekerheid wel en het liefst zou je precies weten wat ze binnen krijgen. Er zijn wel signalen waar je op kan letten. Is hij overdag alert/actief? Heeft hij goede/regelmatige plas luiers (Ontlasting bij volledige bv kan ook prima 1x per week zijn)? Lijkt hij tevreden/huilt hij niet overmatig?

Als je toch twijfelt zou ik eerder advies inwinnen bij een lactatiekundige dan bij het cb. Cb geeft meestal niet al te best advies voor borstvoeding. Bij sommige aanvullende verzekeringen wordt dit ook vergoed.

Verder kan je nog kijken of je hem een beetje wakker kan houden tijdens de nachtvoeding. Bijvoorbeeld door te wisselen van borst of te verschonen. Het kan dat de kleine lekker in slaap valt aan de borst en daardoor snel weer honger heeft. Wat zich dan meerdere keren herhaalt. En het kan ook gewoon dat hij moeilijk inslaapt en het helemaal los staat van de voeding.
Het is voor de voedingswaarde van de bv wel goed als je kindje de borst af en toe helemaal leegdrinkt. De laatste melk in n borst is veel vetter en geeft langere maagvulling. Dus als je kindje nu alleen maar steeds n paar slokjes neemt kan hij wel wat tekort komen.

Misschien kan je hem af en toe n speentje geven? Verder zodra er echt tandjes doorkomen rekening houden met t feit dat langdurig doorgaan met bv in de nacht ernstig caries kan geven. Had n kindje op de peuterspeelzaal,, 2 jaar non stop voeden op verzoek en alle tandjes moesten uiteindelijk getrokken worden... Als je dit toch langdurig wil doen, eindigen met wat water in n flesje scheelt al heel veel. Veel plezier en laat je niet gek maken he?!
denkmetjehart
Ga naar een lactatiekundige ipv het cb om advies te vragen voor bv..

Het cb heeft helemaal niet ervaring met bv en als een kindje weinig groeit bevelen ze al gauw een fles aan.
Het 'probleem' is nu dat je zoontje vaker komt. Jii vindt het niet erg. Dus, geen probleem

Mijn zoontje van vijf maanden komt ook belachelijk vaak 's nachts. Het is wat het is. Troosten met een speen werkt bijna nooit. Hem op me laten slapen soms. En ondertussen maar vroeg naar bed om aan voldoende slaap te komen.

Je doet het goed zoals je bezig bent!
quote:second13 schreef op 16 augustus 2016 @ 01:26:

Het is voor de voedingswaarde van de bv wel goed als je kindje de borst af en toe helemaal leegdrinkt. De laatste melk in n borst is veel vetter en geeft langere maagvulling. Dus als je kindje nu alleen maar steeds n paar slokjes neemt kan hij wel wat tekort komen.

Misschien kan je hem af en toe n speentje geven? Verder zodra er echt tandjes doorkomen rekening houden met t feit dat langdurig doorgaan met bv in de nacht ernstig caries kan geven. Had n kindje op de peuterspeelzaal,, 2 jaar non stop voeden op verzoek en alle tandjes moesten uiteindelijk getrokken worden... Als je dit toch langdurig wil doen, eindigen met wat water in n flesje scheelt al heel veel. Veel plezier en laat je niet gek maken he?!

Moet je vooral dit soort bangmakende onzin schrijven. Echt, je hele post hangt van bakerpraatjes en slecht advies aan elkaar. Kinderen krijgen géén tandbederf van borstvoeding en ook leegdrinken is bs, zodra er een tsr is is de melk vet.

Lieverd, je doet het helemaal prima. Ga níet kolven en níet meten, geef je kind gewoon waar het om vraagt: een troostborst of een voeding, gewoon wat het wil. Maak het jezelf gemakkelijk en negeer je omgeving. Mooi moment om standvastigheid te oefenen. Je kunt het!
Heel herkenbaar TO. Ik voed ook op verzoek en dat is vooral voor schoonmoeder en haar vriendinnen ontzettend vreemd. Uit die hoek krijg ik dus ook altijd dit soort commentaar en achterhaalde adviezen.

Jouw manier is prima en sluit precies aan bij wat de grote borstvoedingsorganisaties adviseren. Ga dus vooral zo door! Nu gaan kolven en op de klok voeden is echt niet nodig. Laat je niet bang maken! Je merkt het echt snel genoeg als het niet goed zou gaan met je baby.

Ik voed alweer bijna 11 maanden en dit soort onrustige periodes horen er gewoon bij. Vaak snap je niet wat er aan de hand is als je er middenin zit, maar achteraf is er meestal wel een oorzaak aan te wijzen. Bij mij kwam de onrust rond 5 maanden door een flinke ontwikkelingssprong en het eerste tandje. Heeft zeker 2,5 week geduurd voor er weer een beetje geslapen werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven