Aan eetproblemen werken
woensdag 17 augustus 2016 om 21:50
Ik heb altijd problemen gehad met mijn gewicht en ben op mijn 22e veel afgevallen.
Na mijn 30e weer aangekomen en ik deed wanhopige pogingen om af te vallen.
(Crashdieet , vervolgens weer vol eten, enkele keren per week braken, tot een periode normaal eten, vaak met eten bezig zijn).
Ik kom er zelf niet meer uit en zit nu zelfs op een BMI van 30.
Ik ben het gevecht beu en wil graag een verwijzing naar een diëtist, die mij helpt bij het ontwikkelen van een normaal voedingspatroon.
Zijn hier mensen met ervaring hiermee?
En is het nuttig om mijn schildklier te testen?
Door mijn jarenlange strijd met niets , veel eten, overgeven ben ik bang dat ik mijn lichaam ernstig heb verwaarloosd.
Ik ben wel gestopt met roken vanaf Januari en dat doet mijn gewicht ook geen goed.
Voel me niet happy (ben wel blij dat ik niet meer rook) .
Na mijn 30e weer aangekomen en ik deed wanhopige pogingen om af te vallen.
(Crashdieet , vervolgens weer vol eten, enkele keren per week braken, tot een periode normaal eten, vaak met eten bezig zijn).
Ik kom er zelf niet meer uit en zit nu zelfs op een BMI van 30.
Ik ben het gevecht beu en wil graag een verwijzing naar een diëtist, die mij helpt bij het ontwikkelen van een normaal voedingspatroon.
Zijn hier mensen met ervaring hiermee?
En is het nuttig om mijn schildklier te testen?
Door mijn jarenlange strijd met niets , veel eten, overgeven ben ik bang dat ik mijn lichaam ernstig heb verwaarloosd.
Ik ben wel gestopt met roken vanaf Januari en dat doet mijn gewicht ook geen goed.
Voel me niet happy (ben wel blij dat ik niet meer rook) .
woensdag 17 augustus 2016 om 22:07
Ik denk dat je schildklier testen niets toe gaat voegen tot jij zelf een gezond en uitgebalanceerd eetpatroon hebt ontwikkeld (mbv een diëtist). Zet dat geen zoden aam de dijk kan je altijd nog naar de huisarts voor hulp.
Succes, het zal een moeilijke weg worden, gezien je verhaal (herkenbaar ook, voel je niet aangevallen)
Succes, het zal een moeilijke weg worden, gezien je verhaal (herkenbaar ook, voel je niet aangevallen)
I don't know what that means.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:09
schilldkliertest lijkt me ook weinig toevoegen. Een eetprobleem zit tussen je oren niet in je weegschaal. Een dietist kan je een gezond voedingspatroon leren maar daar ben je er niet mee. Een psycholoog kan je leren waarom je bepaald gedrag vertoont en hoe je deze gedragingen kan ombuigen naar ander gedrag.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:22
Je geeft zelf al aan dat je eetpatroon niet OK is. Het is dus logisch dat jouw BMI daar een gevolg van is. Een schildklierziekte zorgt niet voor gekke eetpatronen, dus dat ligt niet voor de hand. Ook zou ik - in elk geval voorlopig - proberen om juist weg te blijven van excuses als een schildklierziekte, die jou kunnen faciliteren om het probleem buiten jezelf te leggen, want daar wordt je uiteindelijk echt niet happier van.
Verder sluit ik me aan bij Meds. Zoek eerst met hulp uit waarom je niet happy bent en welk effect dat op jouw eetgewoonten heeft. Met een gezond dieet bestrijd je namelijk de symptomen, maar werk je niet aan een structurele oplossing voor de oorzaak. Als je eenmaal duidelijk hebt welk effect jouw denken en voelen heeft op je gewicht, kun je daarna gericht met een diëtist aan de slag.
Verder sluit ik me aan bij Meds. Zoek eerst met hulp uit waarom je niet happy bent en welk effect dat op jouw eetgewoonten heeft. Met een gezond dieet bestrijd je namelijk de symptomen, maar werk je niet aan een structurele oplossing voor de oorzaak. Als je eenmaal duidelijk hebt welk effect jouw denken en voelen heeft op je gewicht, kun je daarna gericht met een diëtist aan de slag.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:32
Dank voor jullie feedback . Er spelen verder momenteel geen grote problemen.
Het is echt mijn slechte voedingspatroon , die ik in die jaren ontwikkeld heb.
In de familie komt veel overgewicht voor en schildklierproblemen , maar is geen excuus hoor.
Ik heb het grotendeels zelf veroorzaakt.
Kun je zonder verwijzing naar een diëtist?
Ik krijg het namelijk wel vergoed via zorgverzekering.
In de familie komt veel overgewicht voor en schildklierproblemen , maar is geen excuus hoor.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:34
Wat goed dat je gestopt bent met roken.
Je kunt naar je huisarts gaan en een verwijzing vragen naar een dietist en een psycholoog.
De combinatie lijkt mij wel sterk.
Spreek met jezelf af om in ieder geval niet meer te braken. Je weet al dat het erg slecht is voor je lichaam en daarnaast geeft het je alleen maar een achterdeurtje in je gedachten met een excuus voor een eetbui.
Ga na te veel eten liever een rondje fietsen of lopen.
En nogmaals: goed dat je niet meer rookt!
Je kunt naar je huisarts gaan en een verwijzing vragen naar een dietist en een psycholoog.
De combinatie lijkt mij wel sterk.
Spreek met jezelf af om in ieder geval niet meer te braken. Je weet al dat het erg slecht is voor je lichaam en daarnaast geeft het je alleen maar een achterdeurtje in je gedachten met een excuus voor een eetbui.
Ga na te veel eten liever een rondje fietsen of lopen.
En nogmaals: goed dat je niet meer rookt!
woensdag 17 augustus 2016 om 22:36
quote:Roelofje schreef op 17 augustus 2016 @ 22:32:
Dan is het best een goed idee om even naar je schildklier te laten kijken,
volgens mij kan dat vrij eenvoudig via een bloedonderzoek, na een doorverwijzing van de huisarts.
Dan is het best een goed idee om even naar je schildklier te laten kijken,
volgens mij kan dat vrij eenvoudig via een bloedonderzoek, na een doorverwijzing van de huisarts.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:38
quote:Roelofje schreef op 17 augustus 2016 @ 22:32:
Ik krijg het namelijk wel vergoed via zorgverzekering.je hebt een eetprobleem, dat is een groot probleem omdat je elke dag meerdere keren moet eten. Bovendien zeg je dat je ongelukkig bent onder de situatie.
Ik krijg het namelijk wel vergoed via zorgverzekering.je hebt een eetprobleem, dat is een groot probleem omdat je elke dag meerdere keren moet eten. Bovendien zeg je dat je ongelukkig bent onder de situatie.
woensdag 17 augustus 2016 om 22:44
En dan ga je op consult en dan zeg je gewoon:
Ik wil graag afvallen, maar daar heb ik hulp voor nodig van een dietist,
ik heb een eetstoornis, dus ik heb ook hulp nodig van een psycholoog om de emotionele kant aan te pakken en in mijn familie komen veel schildklierproblemen voor, dus ik zou graag de werking van mijn schildklier willen laten controleren.
Kunt u mij doorverwijzen naar een dietist, een psycholoog en kunt u mij doorverwijzen om een schildklieronderzoek laten doen?
Zoiets?
Ik wil graag afvallen, maar daar heb ik hulp voor nodig van een dietist,
ik heb een eetstoornis, dus ik heb ook hulp nodig van een psycholoog om de emotionele kant aan te pakken en in mijn familie komen veel schildklierproblemen voor, dus ik zou graag de werking van mijn schildklier willen laten controleren.
Kunt u mij doorverwijzen naar een dietist, een psycholoog en kunt u mij doorverwijzen om een schildklieronderzoek laten doen?
Zoiets?
woensdag 17 augustus 2016 om 22:50
Hoi Roelofje,
Kijk eens op de website van proud2bme en kijk eens bij NAO-eetstoornis, niet anderszins omschreven eetstoornis. Dat 'labeltje' krijg je als je niet helemaal in het plaatje van andere eetstoornissen zoals anorexia, boulimia (nervosa) of morbide obesitas past. Als ik lees dat je crasht, braakt, veel met eten bezig bent, dan herken je misschien iets hierin. Let wel, ik wil absoluut geen diagnose stellen, maar je alleen wijzen op het bestaan hiervan en de noodzaak om psychische hulp hierbij te zoeken mocht je jezelf hierin herkennen.
Veel vrouwen en soms mannen (h)erkennen hun eetgedrag niet als een stoornis omdat er geen extreem onder- of overgewicht is of omdat ze denken dat het niet zo ernstig is omdat je niet geheel in het plaatje van bijv. anorexia past, de onzichtbare eetstoornis.
Ik hoop dat je de confrontatie met jezelf durft aan te gaan en hulp zoekt, want het is een strijd inderdaad
Kijk eens op de website van proud2bme en kijk eens bij NAO-eetstoornis, niet anderszins omschreven eetstoornis. Dat 'labeltje' krijg je als je niet helemaal in het plaatje van andere eetstoornissen zoals anorexia, boulimia (nervosa) of morbide obesitas past. Als ik lees dat je crasht, braakt, veel met eten bezig bent, dan herken je misschien iets hierin. Let wel, ik wil absoluut geen diagnose stellen, maar je alleen wijzen op het bestaan hiervan en de noodzaak om psychische hulp hierbij te zoeken mocht je jezelf hierin herkennen.
Veel vrouwen en soms mannen (h)erkennen hun eetgedrag niet als een stoornis omdat er geen extreem onder- of overgewicht is of omdat ze denken dat het niet zo ernstig is omdat je niet geheel in het plaatje van bijv. anorexia past, de onzichtbare eetstoornis.
Ik hoop dat je de confrontatie met jezelf durft aan te gaan en hulp zoekt, want het is een strijd inderdaad
woensdag 17 augustus 2016 om 22:56
quote:Roelofje schreef op 17 augustus 2016 @ 22:50:
Super, ik heb even een zetje nodig.
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. Hoe fijn zou het zijn als je daar straks helemaal niet meer over na hoeft te denken? Dat je gewoon lekker in je vel zit, letterlijk en figuurlijk, en niets hoeft weg te stoppen?
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. Hoe fijn zou het zijn als je daar straks helemaal niet meer over na hoeft te denken? Dat je gewoon lekker in je vel zit, letterlijk en figuurlijk, en niets hoeft weg te stoppen?
woensdag 17 augustus 2016 om 23:01
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. psychologie is volgens mij niet zaligmakend en misschien is in eerste instantie alleen een dietist voldoende voor jou
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. psychologie is volgens mij niet zaligmakend en misschien is in eerste instantie alleen een dietist voldoende voor jou
woensdag 17 augustus 2016 om 23:01
Het is zeker wel een goed idee om je schildklier na te laten kijken. Het is niet de oorzaak van een eetprobleem, maar als hij te langzaam werkt, kom je wel nog makkelijker aan. En het enige dat nodig is, is bloed prikken (dat weet ik omdat ik zelf ook een te trage schildklier heb). En er komen schildklierproblemen in de familie voor, nog een extra reden. Afgezien van het gesprek met je huisarts over de eetstoornis en de hulp die je daarbij nodig hebt, kan je ook eens met hem bespreken dat je bang bent dat je met je eetprobleem je lichaam beschadigd hebt. Misschien kan hij nog wat onderzoeken doen om daar naar ten kijken. Heel veel sterkte!
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
woensdag 17 augustus 2016 om 23:06
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. Nope, it kicks back at ya zelfs als je dacht dat je er wel klaar mee was, het onder controle had, in balans was. En, dan kan je er maar beter mee dealen en hulp zoeken. Ik zit nu middenin dat proces en het is moeilijk, lastig, confronterend, maar ik wil dit niet meer en daar heb ik hulp bij nodig. Gun jezelf dat, omdat je het waard bent enzo
Ik heb altijd moeite met de psychologische kant, maar ik heb wel degelijk een trauma meegemaakt in mijn jeugd en dacht er mee weg te komen. Nope, it kicks back at ya zelfs als je dacht dat je er wel klaar mee was, het onder controle had, in balans was. En, dan kan je er maar beter mee dealen en hulp zoeken. Ik zit nu middenin dat proces en het is moeilijk, lastig, confronterend, maar ik wil dit niet meer en daar heb ik hulp bij nodig. Gun jezelf dat, omdat je het waard bent enzo
donderdag 18 augustus 2016 om 00:14
Het is zeker nuttig om ook je schildklierwaarden te laten testen.
De werking van je schildklier kan goed overhoop gehaald worden door extremen in je eetgedrag.
Het is evenal een goed idee om wat waardes in je bloed te laten testen.
Laat je huisarts je er in adviseren wat nuttig is om uit te zoeken.
Let wel, hiermee tackel je niet je totale probleem mocht er iets uit komen.
Om je vicieuze cirkel te doorbreken denk ik dat de combi, huisarts, diëtiste, psycholoog je daarbij kan ondersteunen.
Maak een afspraak met je huisarts en bespreek eerlijk je problemen en je zorgen.
De werking van je schildklier kan goed overhoop gehaald worden door extremen in je eetgedrag.
Het is evenal een goed idee om wat waardes in je bloed te laten testen.
Laat je huisarts je er in adviseren wat nuttig is om uit te zoeken.
Let wel, hiermee tackel je niet je totale probleem mocht er iets uit komen.
Om je vicieuze cirkel te doorbreken denk ik dat de combi, huisarts, diëtiste, psycholoog je daarbij kan ondersteunen.
Maak een afspraak met je huisarts en bespreek eerlijk je problemen en je zorgen.