Tjoerie Topic

20-08-2016 12:56 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tjoeries, wat zijn dat?

Waarom maak je er eentje?

En waarom weet bijna iedereen meteen wat ermee bedoeld wordt?

Het schijnt vooral de niet donkere vrouw zo nu en dan te fascineren hoe de donkere dames met een opgetrokken wenkbrauw en een zuigend geluidje met hun lippen kinderen in het gareel krijgen, ruzies beslechten en versierpogingen de lucht uitschieten. De kracht van een tjoerie is soms verbazingwekkend.

Op verzoek open ik dan dus het officiele tjoerie topic als plek van vermaak en kennis.

Laten we het lekker luchtig houden.
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2016 @ 13:24:

Ik vind het ook helemaal niets. Ieder z'n ding verder, maar ik vind het beetje smerig en onvolwassen.

Mag jij vinden, heerlijk juist.

Leuke van een tjoerie is dat wat je verder ook zegt eigenlijk er niet meer toe doet. Het gesprek stopt namelijk daar. Tsssssk en nu opzouten, zonder dat er een lelijk woord gevallen is. Ik zou niet zonder kunnen.
Ik vind dit wel een soort van maatschappijleer-achtige les.

Ik vind het leuk.

Heb je wel eens een nederlander die veel met surinamers omgaat, een tjoeri zien maken?

Ik kan mij voorstellen, dat je snel dingen overneemt, (ik zou het onbewust overnemen).

En al hij dat goed is uitgevoerd, wordt diegene dan serieus genomen?
quote:ZombieQueen schreef op 20 augustus 2016 @ 13:21:

[...]

Dit kan je niet menen. Denk je nou écht dat elke homo soepeltjes is? Homoseksuelen vallen op hetzelfde geslacht, niet meer en niet minder.

Niet zo politiek correct doen hoor .

Denk je nu echt dat ik dat bedoel? Maar voor het geval dat: lees daar "nichten" en alles word je duidelijk

of ga je nu vallen over die term? .
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:28:

[...]

Wij gebruiken veel lichaamstaal he als we ergens niet mee eens zijn.

Sorry maar ik zie jou nu voor me (naar youtube filmpje van een tjoerie te hebben gekeken) bij jouw schoonfamilie, en dan zie ik jouw schoonouders helemaal in shock

(is niet rot bedoeld)
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:30:

[...]

Mag jij vinden, heerlijk juist.

Leuke van een tjoerie is dat wat je verder ook zegt eigenlijk er niet meer toe doet. Het gesprek stopt namelijk daar. Tsssssk en nu opzouten, zonder dat er een lelijk woord gevallen is. Ik zou niet zonder kunnen.Maar zou jij dat op de werkvloer doen, of in andere settings met volwassenen? Ik kan me daar niets bij voor stellen. Ik hou gewoon mijn 'cool' en foeter elders uit. Of ik bedien mij van bijtend (pH <2) sarcasme.
quote:zjeentje schreef op 20 augustus 2016 @ 13:31:

Ik vind dit wel een soort van maatschappijleer-achtige les.

Ik vind het leuk.

Heb je wel eens een nederlander die veel met surinamers omgaat, een tjoeri zien maken?

Ik kan mij voorstellen, dat je snel dingen overneemt, (ik zou het onbewust overnemen).

En al hij dat goed is uitgevoerd, wordt diegene dan serieus genomen?Ja hoor mijn moeder is er na 40+ jaar tussen de surinamers best bedreven in geworden. Ze doet het minder dan mijn tantes bijv dus als blondie er een tjoerie uitgooit dan is de hele kamer stil.
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:28:

[...]

Wij gebruiken veel lichaamstaal he als we ergens niet mee eens zijn.

En dan krijg je meteen een tjoerie.

Fijn.

Ik heb Surinaamse vriendinnen gehad en die deden dat biet, maar misschien streekgebinden. Ja weet ik veel. Ben ook maar een blanke uit Zuid Afrika
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:35:

[...]

Ja hoor mijn moeder is er na 40+ jaar tussen de surinamers best bedreven in geworden. Ze doet het minder dan mijn tantes bijv dus als blondie er een tjoerie uitgooit dan is de hele kamer stil. Hihi, bravo voor blondie
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:35:

[...]

En dan krijg je meteen een tjoerie.

Fijn.

Ik heb Surinaamse vriendinnen gehad en die deden dat biet, maar misschien streekgebinden. Ja weet ik veel. Ben ook maar een blanke uit Zuid Afrika

Ik denk dat er ook 'micro' tjoeries bestaan, die heel klein zijn en kort duren, en die jij niet meekrijgt, maar een suri wel.

Maar weet niet zeker he, daarvoor hebben we TO.
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:40:

[afbeelding]Ah een duckface maken,

Dit is ook al genoeg als iemand onzin uitkraamt.
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:35:

[...]

Ja hoor mijn moeder is er na 40+ jaar tussen de surinamers best bedreven in geworden. Ze doet het minder dan mijn tantes bijv dus als blondie er een tjoerie uitgooit dan is de hele kamer stil.

Maarrr in het bruiloft topic zei je weer dat als een blanke een tjoerie doet het minder indrukwekkend is? Of ligt dat specifiek aan deze situatie dat het wel indruk maakt?

Echt puur nieuwsgierigheid hoor dat ik door vraag haha. Zo leuk al die verschillende culturen.
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:40:

[afbeelding]Luister naar wat je broer zegt! (?)
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2016 @ 13:33:

[...]

Maar zou jij dat op de werkvloer doen, of in andere settings met volwassenen? Ik kan me daar niets bij voor stellen. Ik hou gewoon mijn 'cool' en foeter elders uit. Of ik bedien mij van bijtend (pH <2) sarcasme.

Settings met volwassenen:

Cafe of waar dan ook waar een kerel met versierpraatjes komt waar ik niet van gedient ben. Tsssssk!!!

Tijdens vergaderingen waarbij iemand een belachelijk idee oppert en jou voor hun karretje willen spannen. Een serieuze blik en een zachte tsssssk. Hoef ik meestal niet eens meer uit te leggen dat die vlieger niet opgaat of waarom niet. (Ik ben de baas dus kom er mee weg)

Je zit met vriendinnen te geinen, tsssk van alle kanten.

Op straat zie je iemand ongepast gedrag vertonen. Harde tsssssk in de hoop dat ze erop reageren want dan heb je het recht te bemoeien.

Er zijn legio voorbeelden waarbij een tjoerie hard of zacht van pas kan komen. Is een beetje kwestie van timing.
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:43:

[...]

Cafe of waar dan ook waar een kerel met versierpraatjes komt waar ik niet van gedient ben. Tsssssk!!!

Tijdens vergaderingen waarbij iemand een belachelijk idee oppert en jou voor hun karretje willen spannen. Een serieuze blik en een zachte tsssssk. Hoef ik meestal niet eens meer uit te leggen dat die vlieger niet opgaat of waarom niet. (Ik ben de baas dus kom er mee weg)

Op straat zie je iemand ongepast gedrag vertonen. Harde tsssssk in de hoop dat ze erop reageren want dan heb je het recht te bemoeien.

Er zijn legio voorbeelden waarbij een tjoerie hard of zacht van pas kan komen. Is een beetje kwestie van timing.Tssssssk
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:43:

[...]

Er zijn legio voorbeelden waarbij een tjoerie hard of zacht van pas kan komen. Is een beetje kwestie van timing.

Waarom heb jij recht om je er mee te bemoeien als je ongepast gedrag ziet?

Ik zal het wel nooit snappen
Hquote:zjeentje schreef op 20 augustus 2016 @ 13:38:

[...]

Ik denk dat er ook 'micro' tjoeries bestaan, die heel klein zijn en kort duren, en die jij niet meekrijgt, maar een suri wel.

Maar weet niet zeker he, daarvoor hebben we TO.

Klopt.

Die gebruik ik voor mijn kinderen.
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:42:

[afbeelding]

Dit is ook al genoeg als iemand onzin uitkraamt.

Tas, is deze denk je zonder Tsssk?

Of kan dat niet?

Maar deze blik doen 'wij witjes' ook. Toch?
quote:Bosbessen schreef op 20 augustus 2016 @ 13:42:

[...]

Maarrr in het bruiloft topic zei je weer dat als een blanke een tjoerie doet het minder indrukwekkend is? Of ligt dat specifiek aan deze situatie dat het wel indruk maakt?

Echt puur nieuwsgierigheid hoor dat ik door vraag haha. Zo leuk al die verschillende culturen.In dit geval is het ook meer ondat niemand het van haar verwacht. Als mams een tjoerie maakt heeft ze zich zeker al een uur zitten verbijten of heb je wel zoiets stoms gezegd dat er geen normaal antwoord op mogelijk is. Heeft dan dus ook veel meer impact als van iemand die de hele dag om alles haar tanden zuigt.
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:45:

[...]

Ik zal het wel nooit snappenDit. Leuk dat dat jouw regels zijn, maar niet de mijne. Je hebt nergens recht op alleen maar omdat je een raar geluidje maakt hoor. Vreemde gedachtengang dit.
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:45:

[...]

Ik zal het wel nooit snappenHier gaan we een andere zijstraat in. Als ik zie dat iemand word gepest, uitgescholden oid op straat ben ik niet het type om stilletjes voorbij te lopen. Als iemand onbeschoft zit te schelden in de buurt van kinderen zal ik ook duidelijk mijn ongenoegen daarmee tonen en schroom mij totaal niet om zo'n iemand op zijn plek te zetten. Schijnt enorm zeldzaam te zijn tegenwoordig maar ja ik neem dat recht. Zouden meer mensen moeten doen eigenlijk, zou het straatbeeld ten goede komen.
quote:zjeentje schreef op 20 augustus 2016 @ 13:47:

[...]

Tas, is deze denk je zonder Tsssk?

Of kan dat niet?

Maar deze blik doen 'wij witjes' ook. Toch?

Witjes?

Grappig altijd dat reverse racism. Ik zal er wel nooit iets van snappen, enerzijds moet iedereen kleuren blind zijn, anderzijds wordt geen moment onbenut om huidskleur te benadrukken.

Nou ja, iedereen moet lekker tjoerieën (?) wat ie wil, maar ik ben toch blij dat ik er niet mee in aanraking kom. Mijn interne hard drive weet daar geen normaal antwoord op de produceren.
Vraag voor Khemam, Tas en Sherry,

Wanneer met andere cultuur bent, en je bent alleen.

Maak je dan ook tjoerie (gaat natuurlijk vanzelf?)

En wij pakken dat dan niet op uiteraard, is er dan communicatie stoornis, die kan uitmonden in echte ruzie of gevecht.

Of bedenk je op tijd, dat we het niet snappen?

(ben ik zelf eigenlijk wel duidelijk?)
anoniem_157280 wijzigde dit bericht op 20-08-2016 13:56
Reden: o vergeten
% gewijzigd
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2016 @ 13:51:

[...]

Witjes?

Grappig altijd dat reverse racism. Ik zal er wel nooit iets van snappen, enerzijds moet iedereen kleuren blind zijn, anderzijds wordt geen moment onbenut om huidskleur te benadrukken.

Nou ja, iedereen moet lekker tjoerieën (?) wat ie wil, maar ik ben toch blij dat ik er niet mee in aanraking kom. Mijn interne hard drive weet daar geen normaal antwoord op de produceren.

In de OP staat 'donkere dames' klopt toch ook?

En ik vind ons gewoon witjes, jeetje zeg, daar hoef je echt niet over te vallen joh.

Het is verre van racisme bedoeld, en dat zou je weten, als je ziet hoeveel interesse ik hier toon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven