Het centrale motiverende opruimtopic!

20-11-2008 11:53 102 berichten
Lijntopics, boodschappenlijstjestopic, fitnesstopics, het helpt allemaal om gemotiveerd te blijven. Structuur is niet mijn beste kant en een beetje sociale controle op het vivaforum helpt enorm.

Ik merk dat er best vaak mensen hier zijn die, net als ik, ook wat ordelijke uitdagingen hebben (het soort mensen die op de grond gaan liggen schrijven, omdat het bureau te vol is).

Ik dacht, laten we elkaar helpen.

Beschrijf hier je opruim en schoonmaakpogingen. Geef elkaar tips, steuntjes in de rug en schoppen onder konten. Wie doet er mee aan orderlijk 2009 in?
Alle reacties Link kopieren
En dames...morgen is alvoorbij dus is het gelukt gisteren???

na thuiskomst pakjesavond..puinhoop natuurlijk. dag erna druk met sporten van de kids, boodschappen doen ..logee... dag erna visite dus gelukkig stok achter de deur en moest het toch netjes zijn. Dus gisteren ook gelijk de vloer geveegd en geweild..

Ook 4 of 5 wassen gedraaid die ik vandaag JOEPIE allemaal nog mag vouwen en strijken.

Heb hier dus 3 propvolle manden naast me staan...

vaatwasser moet nog leeggeruimd en opnieuw ingeruimd worden. Eerst dat maar eens allemaal doen en dan zie ik wel verder.
Ik heb nooit echt troep omdat ik graag orde om me heen wil. Maar ik merk vaak dat ik expres iets niet schoonmaak. Het aanrecht bijvoorbeeld is continue wat groezelig, er liggen snippertjes papier, afgeknipte hoekjes van pakken melk, wat gemorste korrels cacao, een sudderplaat die ik een maand geleden uit een kastje heb gepakt en nooit teruggelegd. Ook de inhoud van sommige kastjes is zodanig dat je het zou zien als je met je vinger over een plankje wist. Niet echt vies, maar enigszins achterstallig schoonmaakwerk. En op de momenten dat ik het zou kunnen schoonmaken, doe ik het niet. En ik weet niet waarom. Het is geen enkele moeite, want soms sta je gewoon even op iets te wachten. Raar hoor. Misschien een soort onbewust verzet tegen mijn moeder? Hoewel mijn moeder verre van perfectionistisch was, eigenlijk was ze hetzelfde als ik.
Groll hahaha heel herkenbaar! Bij mij gaat het echt met horten en stoten. De ene week was ik meteen na het eten af. Ruim ik 's avonds nog mijn huis- of slaapkamer op.

De andere week steek ik geen vinger uit. Ik probeer nu bewust stil te staan bij wat mij motiveert om op te ruimen en wat mij juist tegenhoudt. Ben tot de conclusie gekomen dat denken me in de weg staat. Toverformule is en blijft: gewoon doen.
Ben weer thuis. Was een weekje op vakantie en was dit vergeten te melden

Meeste zijn goed bezig geweest hier. Harstikke goed! Leuk om te lezen dat dit topic een stok achter de deur is. Vakantiewas is bij mij alweer weggewerkt

Moet nog wel een paar tassen uitpakken en dit wil ik morgen gaan doen. Verder wil ik morgen even de badkamer weer een zwieber geven om te voorkomen dat die in verval raakt.

WE KUNNEN HET!!!
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Dames het niet bijhouden van het topic betekent hopelijk niet ook het niet bijhouden van jullie huis he!

Vandaag niet toegkomen aan de dingen die ik wilde doen (is sterfdag van mijn moeder en kon me er niet toe zetten) Heb het dus verschoven naar morgen, maar kan wel een schop onder mijn .... gebruiken dus wie trapt af?
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Badkamer gedaan en 1 tas uitgepakt. Valt me niet tegen. Verder gang gestofzuigd en troep geruimd uit slaapkamer. Laat eens wat van jullie horen! Hoe gaat het bij jullie?
Ik ben er gisteren eindelijk toe gekomen om de vrieskasten te ontdooien. Ik heb één middelgrote ingebouwde vriezer in de keuken, van Bosch, met 5 laden, no-frost, en in de berging nog een kleine goedkope Miele (omdat die Bosch toch iets te klein was), tafelmodel, 4 laden.

Je zou dus gedacht hebben dat die no-frost vriezer zichzelf had vrijgehouden van ijsaanslag, maar nee hoor, het bleek een langdurige klus. Er zaten vier vrieselementen in, met een dusdanige vorm dat je het afsteken van ijs wel kon vergeten. Het ijs zat in enorme klompen vast tussen de rasters. Gelukkig zat er wel een tuutje aan waar je een bakje voor het dooiwater onder kon zetten. Dus ik heb er een stoel bijgepakt en heb minstens een halfuur lang de föhn erop gericht.

De andere vriezer, de Miele, is geen no-frost, maar heeft vier prachtige gladde wanden, heeft geen tuutje voor het dooiwater maar dat was helemaal niet nodig want na drie minuten föhnen kwam het ijs in grote brokken naar beneden: klaar!

Dus: no-frost is een waardeloze uitvinding, al je eten droogt uit en het heeft geen enkel voordeel. En de Miele is top!
Groll,

Goed gedaan! En bedankt voor de tip een no-frost voor mij dus.
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 12 december 2008 @ 00:16:

En bedankt voor de tip een no-frost voor mij dus.

Géén no-frost bedoel je toch zeker?

Ik ben de afgelopen week als een razende roeland heel m'n huis van boven naar beneden doorgegaan. Alle ramen gezeemd, alles nat afgenomen, alle achterstallige administratie en andere papierrommel bijgewerkt, vuilniszakken vol troep en oud papier en leeg glas weggebracht en zelfs het rommelkamertje de studeerkamer waar het sinds m'n verhuizing (meer dan een jaar geleden) een grote bende is flink opgeruimd. Nu alleen nog even alle vloeren dweilen, de koelkast ontdooien en de doucheruimte soppen, dan kan ik met een gerust hart op reis volgende week. Lekker gevoel toch wel. Zelfs m'n moeder zei het: "je zou vaker op vakantie moeten gaan, dan is het tenminste netjes bij je"!
Capibara: Jij bent druk geweest!

Ik heb de afgelopen week niet veel bijzonders gedaan. Hoewel, nu ik erover nadenk....

Zaterdag de puinhopen van pakjesavond opgeruimd plus een heleboel wasjes, boodschappen, lege flessen, papier, bibliotheek. Zondag een bezoek aan schoonouders... Dat is op zich al een schouderklopje waard...

Woensdag heb ik alle zooi weggebracht van zolder naar de kringloop. Wat lucht dat op zeg! Alsof er met de fysieke ruimte op zolder tegelijk ook meer 'mentale' lucht komt!

En de rest van de week de 'gewone' dingetjes. Ik heb tegenwoordig lijstjes in mijn agenda geplakt met de dingen die ik dagelijks moet doen. Heel raar, maar met lijstjes werk ik makkelijker mijn huishouden af dan zonder. Staat ook best truttig, elke dag hetzelfde lijstje. Maar ach, voor mij werkt 't!
Ik kom me hier ook melden...

Deze week ben ik heel druk geweest met het opruimen van wat ooit mijn hobbykamer was... Vuilniszakken vol met oud papier en plastic gingen naar buiten. 10 schoenendozen met in elk ongeveer één bolletje wol of één doosje spelden zijn samengevoegd tot 1 overzichtelijke doos.

En ik heb bij Ikea geshopt, dat is toch wel ideaal voor opruimspul. Bij de keukenafdeling vond ik deze stang met deze bakjes en haakjes.

Pennen, potloden, scharen, naaigaren, restjes lint en wol, speldenkussens: alles gaat vanaf nu in bakjes of aan de haken. Perfect!

En nu is het zo giga opgeruimd dat het bijna eng is Ik zie de naaimachine weer staan en het hele bureau is leeg! Alles hangt aan de muur, zodat er veel werkruimte over blijft. Dat werkt voor mij toch wel het beste.

Ik ben er nog niet, want de inbouwkast kan ik nog niet opendoen, dan valt de inhoud eruit die komt deze week aan de beurt. Daar moet ik ook nog een opbergsysteem voor bedenken.......
Welkom Anotis,

Al hard aan de slag zo horen we het graag! Wanneer ben je van plan de inbouwkast te gaan doen? Heb namelijk gemerkt dat het beter werkt om concreet een dag te bedenken voor jezelf dan ergens in de week. Liefst zelfs nog een tijdsindeling. Dus bijvoorbeeld woensdag na het ontbijt. (noem maar wat) Succes in elk geval. En nu kun je weer hobyen dus veel plezier!
welkom anotis!!!

Geen No frost....Echt wel. Groll volgens mij is er dan iets niet goed met je vrieskast hoor want ik heb ook die van Bosch en ik heb echt geen ijs in mijn vriezer en hoef hem echt niet meer te ontdooien. Ook geen uitgedroogde spullen hier.

ik heb hem nu anderhalf jaar en ben er juist superblij mee.

opruimen heb ik hier ondertussen wel tussendoor gedaan maar eigenlijk alleen wat moest..en dus steeds weer opnieuw een puinzooi is ( keuken, eettafel etc) nog geen grote dingen aangepakt als kasten uitruimen enzo.

Moet eigenlijk echt wel gebeuren.

heb nog een dressoir in mijn slaapkamer en die moet leeg...want komt andere kledingkast en die is groter ...maar ja waar moet ik dan met deze zooi naartoe??? zit stampvol met boeken en fotoalbums.

lade gedeelte is ondergoed enzo dus dat kan straks wel in de kledingkast.

Misschien toch ff wachten met uitzoeken anders blijft het in dozen staan vrees ik dat schiet ook niet op.
love2dance, is het een idee om de boel wel uit te zoeken, maar hetgeen wat je wilt bewaren weer terugplaatst op huidige plek? Boeken die je wilt verkopen, ruilen (wellicht via het boekenruil topic) of weg wilt geven zijn dan alvast weg. Anders is de kans misschien aanwezig dat je alles uit gemakzucht overheveld naar nieuwe kast.

Moet eerlijk bekennen dat het hier niet zo goed gaat op huishoudelijk gebied. Heb de badkamer bijgehouden, maar in de keuken lijkt er een bom ontploft en nog steeds staan er tassen onuitgepakt in de woonkamer. Morgen in ieder geval een vaatwasser aanzetten en 1 tas uit ruimen. Heb vandaag wel kattenbak verschoond en een bank opgeruimd (lag vol met folders enzo) Ben de laatste tijd zo moe dat ik het haast niet tot het huishouden kan zetten.
Zomerkind, ik ga ook werken met die lijstjes, maar dan voor een week en die plak ik op mijn prikbord op zolder. Ik maak ze op de computer en kan ze dan afstrepen zonder dat iemand dit verder ziet (ergens vindt ik het zo erg dat dit schijnbaar nodig is, ja schaam me er wel voor) Mijn vriend ziet het wel, maar die mag juist wel zien hoeveel ik eigenlijk wel doe ipv. klagen over wat ik niet doe.
Heb tijdens het forummen door 2 kisten van de vakantie opgeruimd en heb heel grof de keuken gedaan. Ben redelijk tevreden over mijn activiteiten en hoe gaat het bij jullie?
Heb vandaag de kerstboodschappen voor een deel gedaan, de kerstkaarten gepost, mijn ontvangen kerstkaarten opgehangen en mijn glazenkast eens uitgepluist en dingen weggegooid. Toch blijft het een rommeltje in huis, weet niet lijkt me niet te lukken om het netjes te maken hoe hard ik het ook probeer. En bij jullie? Jullie zijn zo stil allemaal zo hard bezig dat jullie geen tijd hebben om te forummen? Soms moet je ook een pauze nemen he!
Zo tevreden over mezelf de laatste dagen. Heb de woonkamer helemaal opgeruimd, steek lekker kaarsjes aan en heb de kerstverlichting aan. Vandaag gestofzuigd en morgen of dinsdag helemaal dweilen. Ben nu bezig met mijn laatste was en zal zo de wc's nog even onder handen nemen. Voor donderdag nog wel de oven en de koelkasten schoon maken, maar heb er vertrouwen in.

Inmiddels wordt het meer een schoonmaak dagboek van mezelf dus zo het fijn vinden als iemand weer wat ging vertellen over haar eigen vorderingen!
Voor vandaag is er zo'n enorme waslijst met dingen die ik MOET doen dat ik me erzelf juist niet toe kan zetten om te beginnen.

Kado's inkpakken, de keuken incl. oven schoonmaken, koelkasten schoonmaken en de magnetron grondig, dweilen van de vloer, de wc beneden grondig schoonmaken, boodschappen doen, de ontbijttafel dekken, containers binnen halen, naar de stad voor nieuwe kleding voor de kerst, we hebben een kerstspel gemaakt en daar moet ik nog een prijs voor hebben, 2 van de 4 kleine tafels naar boven doen enz enz. Alles moet vandaag natuurlijk want morgen zit het hele huis van boven tot onder vol. Ik kijk even gtst af en dan ga ik echt, echt, echt aan de slag.

En bij jullie is er nog wel animo voor dit topic?
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Nog mensen die het huishouden bijhouden als goed voornemen hebben? Zal leuk zijn om het topic nieuw leven in te blazen.
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Nog mensen die het huishouden bijhouden als goed voornemen hebben? Zal leuk zijn om het topic nieuw leven in te blazen.
Jongens, hebben jullie nou al niet meer opgeruimd sinds VORIG JAAR!!!

foei foei foei

Ik heb eergisteren de grote schoonmaak gedaan, en toch, toch is het weer een zooitje. Ik heb net de afwas braaf gedaan, maar ik wil niet stofzuigen(klein kind modus) ik wil niet ik wil niet!
haha yellowlove het was zelfs al zo erg dat ik het hele topic niet meer kon vinden!!

wil niet zeggen dat ik niet opgeruimd heb hoor.

Heb deze week alvast een start gemaakt met het uitruimen en slopen ) van een kast.

Hier moet nog een nieuwe voor in de plaats komen dus ipv dat het operuimd lijkt is het nu nog erger haha

verder braaf alles in huis bijgehouden.

woensdag de keuken helemaal uitgesopt. Incl de lampen schoongemaakt ( wat kunnen die er vies uitzien in de keuken blehhh) en de roosters blinken ook weer.

Hoop dat ik deze week ook weer een ruimte aan kan pakken.

tijd voor maken dus
Ik kom ook maar eens meeschrijven!

Wij zijn pas verhuisd (2 weken geleden) en zijn nu nog bezig om alles op orde te krijgen.

Nu moet ik zeggen dat we het inpakken niet echt gestructureerd hebben aangepakt. Doordat we in het nieuwe huis moesten verbouwen is het inpakken naar de achtergrond geraakt en hebben we uiteindelijk alle zooi willekeurig in dozen gepleurd. Ik stond echt versteld van hoeveel dozen en zooi er uit mijn vorige huisje van 60 vierkante meter kwamen.

Ook moesten we twee huishoudens samenvoegen; we hadden dus veel dubbele spullen. We hebben inmiddels al veel weggegooid, weggegeven en naar de kringloop gebracht, maar voor elke doos die ik uitpak, lijken er twee terug te groeien!

Gisteren een mega kledingkast in elkaar gezet dus alle "klerezooi" is nu opgeruimd. Nu de rest og...
Oh, vergeten bij te vermelden: Ik wil vanaf nu alles gestructureerd aanpakken. Alles op een vaste plek, op vaste tijden opruimen en schoonmaken en alles gewoon netjes houden.

En weggooien, veeeeeel weggooien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven