Help, teveel kinderen!

05-08-2016 03:42 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben ongeveer 3 jaar geprobeerd om zwanger te worden. Na 4 miskramen waren we dan ook dolblij toen ik eenmaal een positieve zwangerschapstest in mijn handen had.

Ondanks dat we het niet breed hebben, hebben we toch besloten ervoor te gaan en een kindje te nemen.

vandaag heb ik de eerste echo gehad... en tot onze grote schrik, blijkt het niet om 1 kindje te gaan... ook niet om 2, maar om 3!!!

We weten niet zo goed of we nu blij moeten zijn of wat. Ik lig nu in bed te piekeren. Voel me enorm schuldig dat ik deze gedachten heb. Iemand ervaring met deze situatie?

Liefs, een bezorgde mama to be.
Gefeliciteerd TO, heel bijzonder zwanger van een 3ling
Jeetje wat een schrik! Wat fijn dat jullie wens voor een kindje in vervulling mag gaan, maar wat heftig dat het er meteen drie zijn. Hoe ver ben je nu?

ik kan me je schrik (en die van je man) goed voorstellen. Hoe ver ben je? En heb je snel een afspraak bij de gynaecoloog om alles door te spreken? Het is nogal wat.

Ik heb zelf een tweeling van 3,5 jaar (en nog een derde van zeven weken). Het is heel normaal om niet overspoeld met blijdschap te worden als je ontdekt dat je zwanger bent van een meerling. Laat het even bezinken en schrijf al je vragen op. Ja, het wordt kostbaar. Maar zoals gezegd kun je daarin ook je eigen keuzes maken. Helaas is een drielingwagen wel prijzig. En een grote auto is noodzakelijk om drie maxi cosis te kunnen vervoeren. Je zwangerschap zal spannend worden en je zult al vroeg moeten stoppen met werken waarschijnlijk. Hopelijk haal je 34/35 weken. Maar de kans dat de kleintjes een tijdje in het ziekenhuis moeten blijven is groot. En daarna start de heftige tijd thuis. Bij dit alles zul je hulp nodig hebben. Durf je daarom te vragen? Is er hulp mogelijk in je omgeving?

Kortom, het is nogal wat. Logisch dat je geschrokken bent. Weet dat er voor praktische zaken oplossingen zijn. En dat je vanzelf je weg gaat vinden in dit verhaal. Je moet wel. En tegelijkertijd: je krijgt in één klap een prachtig en bijzonder gezin. Gefeliciteerd!
Misschien kan je je verdiepen in dragen. Dan kan je aan een tweelingwagen genoeg hebben en de 3e op je buik. (Zomaar een ideetje)

Gefeliciteerd heel veel geluk en wijsheid voor de komende tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Je kunt natuurlijk ook 2 maxicosi op de achterbank zetten en kijken of je zelf nog in het midden past. En dan de derde op de passagiersstoel. Er zijn namelijk maar heel weinig auto's die 3 maxicosi's/kinderstoeltjes naast elkaar kunnen hebben. Dan lijkt dit me een betere oplossing voor als jullie met z'n alle weggaan. Zo ontzettend vaak zal dat misschien ook niet zijn.

Hoe breed is niet breed? Heb je gekeken waar je met jullie inkomen recht op hebt qua toeslagen. Bedenk dat je wel meer kan (willen) werken maar dat meer betaalde opvang voor 3 kinderen ook heel erg aantikt. Ik ben van 5 naar 3 dagen werken gegaan en heb netto ongeveer 350 ingeleverd. Maar de opvang koste ons anders €600 eigen bijdrage voor 3 dagen kdv en nu maar €100 voor 1 dag. En dat is dan maar voor 1 kind. Dus meer werken betekent niet automatisch dat je dan ook meer geld te besteden hebt. Ik denk dat het als kersverse ouder(s), maar zeker ook in jullie situatie, juist heel fijn is om niet zo veel te moeten werken.

Je maakt je voornamelijk zorgen om het financiële aspect begrijp ik. Probeer een lijstje te maken en uit te zoeken of je zorgen terecht zijn, als je dat wil kunnen wij er hier ook naar kijken en kijken wat er allemaal mogelijk is qua toeslagen of bezuinigingen. Misschien zijn je zorgen wel helemaal niet terecht!

Zie je ook op tegen 3 kindjes zelf of is het nu echt alleen het financiële plaatje waar je het een beetje benauwd van krijgt? Willen opa en oma, broers/zussen, vrienden vriendinnen af en toe bijspringen? Dat scheelt al heel veel. Al is het maar om af en toe eens te koken of een wasje te doen. Maar vaste oppasdagen zou natuurlijk helemaal mooi zijn, dat scheelt jullie ook gewoon in de portemonnee. En de kinderbijslag is ook al €190 euro extra per maand.

Een drieling wordt volgens mij altijd te vroeg geboren. Zeker premature kindjes hebben heel veel baat bij borstvoeding, maar hoe langer je het vol kan houden hoe goedkoper ook natuurlijk. Er was toen eens een vrouw op SBS6 in zon "groot gezinnen programma" volgens mij was dat "Een huis vol". Die hadden een 4-ling en nog oudere kinderen erbij. Zij gaf ook borstvoeding. Ze zijn heel erg gesponsord door Kruidvat met luiers en plaatselijke winkels en verenigingen enzo. Ik zou gillend gek worden bij het idee van zoveel kinderen maar bij hun thuis zag het er echt super relaxed uit . Misschien kun je de afleveringen eens terugkijken voor wat goede moed.

Hier ook een tweeling van 7. Die schelen inmiddels 10 cm dus de kleinste kan het jaar erop prima vooruit met de jassen van de grootste. Net zoals met een fiets. Dus doorschuiven bij een twee/drieling kan vast ook wel eens.

Ik hoop dat jullie snel kunnen genieten van de zwangerschap en in gaan zien hoe bijzonder dit is. Piekeren kun je altijd doen op het moment dat de zorgen zich aandienen, wellicht loopt het allemaal

wel los. Hopelijk heb je een voorspoedige zwangerschap
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:haedor schreef op 05 augustus 2016 @ 20:39:

Hallo TO,

Ik wil mijn excuses aanbieden voor mijn post van vanochtend. Nu ik het terugzie komt het inderdaad heel kil over.

Zo was het niet bedoeld, maar ik wilde alleen aangeven dat er situaties zijn dat er wel gekozen wordt om in te grijpen in een drieling-zwangerschap.

Een goede vriendin van mij heeft dit meegemaakt en is toen sterk geadviseerd hiervoor te kiezen. Maar het kan zijn dat het bij haar een andere situatie was, dus het spijt me als ik je pijn heb gedaan met mijn post.

Ook bedankt aan de anderen om me erop te wijzen dat ik dit niet goed heb overgebracht.

Heel veel sterkte de komende tijd, en ik hoop dat je hier veel tips zult krijgen.Oh wat lief van je! Oh en sorry tegen jou dat ik ook een beetje hard was. Na uitleg van de andere forumsters had ik al spijt. Excuses!
Carrie Bradshaw bedoelt het programma "een huis vol". Was op de publieke omroep, dus terug te vinden op uitzending gemist.

En op FB is de familie te volgen via "vier keer zoveel geluk"
Bedankt voor de nieuwe reacties. Het zijn allemaal bruikbare tips... ik weet alleen niet of ik ze ga nodig hebben.

Na dat ik gisteren bijna geen reactie kreeg van mijn man, kwam het hoge woord eruit. Hij gaat het niet trekken zegt hij... 3 kinderen. En dan heeft hij het niet eens of de financiële kant ervan.

Ik was behoorlijk van slag gisteren, want het voelt alsof het mijn schuld is? Zo'n gevoel geeft hij mij!
Ik heb geen ervaring met meerlingen dus heb geen concrete tips, maar omdat er wellicht niet zoveel mensen online zijn nu, wel een hele grote knuffel kan het niet zijn dat je man het even moet laten bezinken en nu in de schrik modus zit? Het komt vast goed! Wat jullie ook samen beslissen.
Gefeliciteerd, en omdat je vriend zo naar op het drieling nieuws reageert, niet echt waar je nu op zit te wachten, maar het zal een eerste angst zijn, feit is dat jullie aanstaande ouders van een drieling zijn, en hij kan niet anders dan zich er op aan gaan passen en zich er op voorbereiden. Dus zijn reactie is een primaire angst maar zal in de komende tijd denk ik wel omslaan in vertrouwen in dat hij het wel kan, en jij ook, en jullie hier samen wel vertrouwen en ook blijdschap in vinden. Ik denk dat jij misschien ook wel deze gedachte kan hebben soms, maar dat je ze niet zo uitspreekt naar je partner toe, maar wel op dit forum.

Er is ook een site met wat meer informatie, voor als je straks er aan toe bent http://www.drieling.nu/
quote:Repelsteeltje1997 schreef op 08 augustus 2016 @ 00:15:

Bedankt voor de nieuwe reacties. Het zijn allemaal bruikbare tips... ik weet alleen niet of ik ze ga nodig hebben.

Na dat ik gisteren bijna geen reactie kreeg van mijn man, kwam het hoge woord eruit. Hij gaat het niet trekken zegt hij... 3 kinderen. En dan heeft hij het niet eens of de financiële kant ervan.

Ik was behoorlijk van slag gisteren, want het voelt alsof het mijn schuld is? Zo'n gevoel geeft hij mij!Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat jullie samen in gesprek gaan met de verloskundige maar ook met een goede gynaecoloog. Bespreek met hen hoe het ervoor staat (medisch en mentaal), wat de opties zijn en wat daar de consequenties van zijn.
jeetje wat heftig van je vriend

Het zijn toch ook zijn kinderen! Ik hoop dat hij bijdraait want jullie hebben elkaar nodig.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Repelsteeltje1997 schreef op 08 augustus 2016 @ 00:15:

Ik was behoorlijk van slag gisteren, want het voelt alsof het mijn schuld is? Zo'n gevoel geeft hij mij!

Natuuurlijk is het niet jouw schuld!

Het is gewoon heel hard wennen aan het idee, voor jullie beide.

Ik zou zeker in gesprek gaan met een verloskundige, zodat jullie er niet alleen voor staan.

Is het niet gewoon nu een angst die hem bekruipt?
TO heb je je zwangerschap al met iemand gedeeld? Je moeder of een goede vriendin. Lijkt me prettig om

iemand in vertrouwen te nemen hierover. Jullie zijn al zo lang bezig en dat je vriend dan zo reageert lijkt me enorm pijnlijk. Sowieso is een zwangerschap meestal voor mannen vrij abstract. Mijn vriend vond het leuk dat ik zwanger was, maar dat was het dan ook wel. Hij kon zich nog niet echt een voorstelling maken van de baby tot die er eenmaal was.

Jouw vriend is nu in paniek en dat is ergens begrijpelijk maar dat moet de komende dagen echt wel bijtrekken, hij kan jou en de kinderen toch niet laten zitten?
Een dikke

Wat balen zeg zijn reactie. Hier waren we destijds ook in schock toen we te horen kregen dat we een meerling zouden krijgen. Het heeft zeker 2 weken geduurd voordat we dat een beetje een plaatsje konden geven. Mijn man heeft het er toen met collega's over gehad en kwam na 2 weken met diverse praktische oplossingen waardoor ik hetzelf ook zag zitten. Maar man man wat waren de eerste weken echt nadenken en wat een wervelstorm.

Hopelijk als het bij jullie een beetje bezonken is en je het een en ander op papier uitbedacht hebt dat het beter gaat!
TO, ik lees nu je update. Wat een heftige reactie van je vriend, knuffel voor jou

Ik denk dat andere forummers al goede tips hebben gegeven. Ga in gesprek met een professional. Misschien dat de verloskundige of een gynacoloog jullie meer kunnen vertellen. Sterkte en succes!
Hoe is het nu met je?? En met je vriend?

En ik had het geloof ik al gevraagd, maar hoeveel weken zwanger ben je momenteel?
TO, hoe is het met je/jullie?

Hebben jullie er nog over kunnen praten?
Repelsteeltje, hoe gaat het nu met jou/jullie?
Repelsteeltje, hoe gaat het? Hebben jullie samen een beslissing kunnen nemen? Ben echt benieuwd hoe het nu met je gaat!!!
Repel hoe is het nu?
Oh ik dacht een update van to te lezen.. nu ik dit weer lees ben ik ook nieuwsgierig hoe het gaat! Is ze nog wel actief?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven