Antidepressiva bij burnout
zondag 4 september 2016 om 09:07
Ik zit al lang in een burnout (ai, bijna 2 jaar...) en het is, vooral in het 1e jaar, na opstarten AD weer een heel stuk beter gegaan qua opbouw activiteiten, (vrijwilligers)werk, sport etc, maar daarna teruggevallen tot ik nóg minder kon dan in het begin, bijna niks eigenlijk. Op advies van PsyQ antidepressiva afgebouwd, omdat dit de vermoeidheid ook in stand kan houden. Afbouw over 3 maanden ging aardig, maar nu na 2 maanden voel ik me echt superrot, mentaal en fysiek. Iedere ochtend wakker met een doemgevoel en misselijk van de stress: wéér een dag. En dan: soms huilen huilen huilen, soms angstig dat ik tril als een rietje uren lang, dan weer depressief, soms zo enorm geagiteerd, echt zo razend dat ik me enorm uitput. Maar dan opeens ook wel weer okee. Dat ik denk: nou ja je stelt je echt een beetje aan, het was ook niet, dat het mét AD nou altijd superduper ging. Toen had ik deze emoties ook wel, maar niet zo extreem. Het is wel echt een reactieve 'depressie', ik weet zeker dat als ik gewoon lekker door de bossen kon struinen en andere fijne actieve dingen doen, ik me lang niet zo rot zou voelen. Maar ik lig hier maar, grotendeels. En daar kan ik gewoon helemaal niet mee omgaan.
Nou anyways, woensdag evaluatie bij de psychiater. En de vraag: wel of niet terug aan de AD (eventueel een andere).
Ik vraag me af: wie van jullie heeft AD voor zijn burnout geslikt? Heeft het je geholpen?
Nou anyways, woensdag evaluatie bij de psychiater. En de vraag: wel of niet terug aan de AD (eventueel een andere).
Ik vraag me af: wie van jullie heeft AD voor zijn burnout geslikt? Heeft het je geholpen?
zondag 4 september 2016 om 09:28
zondag 4 september 2016 om 09:49
Ik ben nu naar 8 jaar AD helemaal vrij van medicatie. Ik stuiter nu alle kanten weer op, ADHD.
Nu ben ik aan het twijfelen,wel of geen lichte AD in te gaan nemen.
Het bracht mij meer rust in mijn hoofd, wat ik nu niet heb.
IK heb AD moeten gebruiken i.v.m depressie en een burnout.
Daarnaast was ik in therapie,waarvan drie jaar dagtherapie, ik ben de spych nog dankbaar dat hij mij daar heen heeft gestuurd/geholpen.
.
Nu ben ik aan het twijfelen,wel of geen lichte AD in te gaan nemen.
Het bracht mij meer rust in mijn hoofd, wat ik nu niet heb.
IK heb AD moeten gebruiken i.v.m depressie en een burnout.
Daarnaast was ik in therapie,waarvan drie jaar dagtherapie, ik ben de spych nog dankbaar dat hij mij daar heen heeft gestuurd/geholpen.
.
zondag 4 september 2016 om 10:15
zondag 4 september 2016 om 14:47
Hee Bloem, wat naar. Ik heb heel veel gehad aan de adviezen die je hier op Viva , ook aan mij , gaf. En ik bedacht me , kun je daar iets mee , met je eigen adviezen ? Ik lees ze serieus nog vaak terug . Even los van of je weer AD zou moeten gaan slikken want dat kan alleen jij beslissen natuurlijk. Je hebt zoveel goeds geschreven , wie weet help je daar nu jezelf weer wat mee op weg.
Sterkte !!!!!!
Sterkte !!!!!!
zondag 4 september 2016 om 16:14
quote:SpringDing schreef op 04 september 2016 @ 11:19:
[...]
Waarom zeg je dan dat 3 mnd snel is?
Even opgezocht. Na 30 uur heb je nog de helft van de lexapro in je bloed zitten.
Dat is niet super lang, paroxetine is de halfwaardetijd lager, is nog sneller uit je bloed.
Het afbouwen van antidepressiva valt in veel gevallen tegen. Voor ongeveer de helft van de mensen. Het lichaam moet een nieuw evenwicht instellen. Het merendeel van de artsen laat je te snel afbouwen. Je kunt dan afkickverschijnselen krijgen, wat zo mooi onttrekkingsverschijnsel wordt genoemd.
Dat moet je gewoon tijd geven. Pas als je je echt goed voelt, de volgende stap.
Huisartsen geven vaak een schema met grote stappen of het advies om bijvoorbeeld om de dag een pil te slikken. Dat laatste is helemaal niet handig. En de laatste stappen vallen het zwaarst.
Ik kan dat niet allemaal makkelijk uitleggen en van lexapro weet ik te weinig details.
Mijn advies is te zoeken op lexapro en tapering. Tapering is het langzaam afbouwen van ad. Er zijn genoeg artikelen te vinden en er zijn ook vast groepen op fb.
Overleg met je behandelend arts of het voor nu verstandig is een stapje terug te doen en een lage dosering te nemen om te zien of je opknapt.
Linksom of rechtsom, je hebt nu klachten.
En dan je er verder in verdiepen en kijken wat voor jouw goed is en wat het goede moment is om af te bouwen en in welk tempo.
Succes bloem, je loopt al zo lang te kutten met die burn out.
(Die terugvallen naar bijna af ken ik ook. Dat noemen ze ook double loop learning. Blijkbaar had ik niet genoeg geleerd).
[...]
Waarom zeg je dan dat 3 mnd snel is?
Even opgezocht. Na 30 uur heb je nog de helft van de lexapro in je bloed zitten.
Dat is niet super lang, paroxetine is de halfwaardetijd lager, is nog sneller uit je bloed.
Het afbouwen van antidepressiva valt in veel gevallen tegen. Voor ongeveer de helft van de mensen. Het lichaam moet een nieuw evenwicht instellen. Het merendeel van de artsen laat je te snel afbouwen. Je kunt dan afkickverschijnselen krijgen, wat zo mooi onttrekkingsverschijnsel wordt genoemd.
Huisartsen geven vaak een schema met grote stappen of het advies om bijvoorbeeld om de dag een pil te slikken. Dat laatste is helemaal niet handig. En de laatste stappen vallen het zwaarst.
Ik kan dat niet allemaal makkelijk uitleggen en van lexapro weet ik te weinig details.
Mijn advies is te zoeken op lexapro en tapering. Tapering is het langzaam afbouwen van ad. Er zijn genoeg artikelen te vinden en er zijn ook vast groepen op fb.
Overleg met je behandelend arts of het voor nu verstandig is een stapje terug te doen en een lage dosering te nemen om te zien of je opknapt.
En dan je er verder in verdiepen en kijken wat voor jouw goed is en wat het goede moment is om af te bouwen en in welk tempo.
(Die terugvallen naar bijna af ken ik ook. Dat noemen ze ook double loop learning. Blijkbaar had ik niet genoeg geleerd).
zondag 4 september 2016 om 16:43
Ja, ad geslikt, maar vreselijke bijwerkingen (angstaanvallen, slaapproblemen, overgeven ed). Mee gestopt op advies van huisarts. Erna bij psychiater overgestapt naar combinatie van St Janskruid, Tryptofaan en Tranxène 5 mg. Hielp heel goed en vrij snel ook. Ik deed er ook wel therapie bij (schematherapie en EMDR) en na een tijd ook yoga en ademhalingsoefeningen. Ik doe alles nog, behalve de Tranxène, die moest ik van de psychiater afbouwen wegens verslavend (je lichaam went eraan en dan heb je telkens hogere dosis nodig).
Maar het is zo individueel allemaal. Medicatie moet ook maatwerk zijn. En symptomen van een depressie en burn-out lijken vaak op elkaar. Mijn psychiater zei bvb dat ik een depressie met agitatie symptomen had. Maar een andere psychiater noemde het dan weer een emotionele burn-out met depressieve symptomen. Die laatste vond overigens mijn medicatie-regime ook heel goed uitgebalanceerd. En dat was het ook voor mij. Ik zou nooit meer ad nemen, vond die bijwerkingen niet te doen. Maar sommige mensen merken er dan weer nauwelijks wat van. Ligt kennelijk aan je zenuwstelsel, hoe gevoelig dat is. En als dat heel gevoelig is, kunnen zachtere oplossingen (zoals St Janskruid) ook een oplossing voor je zijn, aldus mijn psychiater.
Maar het is zo individueel allemaal. Medicatie moet ook maatwerk zijn. En symptomen van een depressie en burn-out lijken vaak op elkaar. Mijn psychiater zei bvb dat ik een depressie met agitatie symptomen had. Maar een andere psychiater noemde het dan weer een emotionele burn-out met depressieve symptomen. Die laatste vond overigens mijn medicatie-regime ook heel goed uitgebalanceerd. En dat was het ook voor mij. Ik zou nooit meer ad nemen, vond die bijwerkingen niet te doen. Maar sommige mensen merken er dan weer nauwelijks wat van. Ligt kennelijk aan je zenuwstelsel, hoe gevoelig dat is. En als dat heel gevoelig is, kunnen zachtere oplossingen (zoals St Janskruid) ook een oplossing voor je zijn, aldus mijn psychiater.
zondag 4 september 2016 om 17:28
quote:OmeHenk schreef op 04 september 2016 @ 16:14:
[...]
(Die terugvallen naar bijna af ken ik ook. Dat noemen ze ook double loop learning. Blijkbaar had ik niet genoeg geleerd).Ik heb niet je hele epistel gelezen, maar het is iig geen antwoord op mijn vraag.
[...]
(Die terugvallen naar bijna af ken ik ook. Dat noemen ze ook double loop learning. Blijkbaar had ik niet genoeg geleerd).Ik heb niet je hele epistel gelezen, maar het is iig geen antwoord op mijn vraag.
zondag 4 september 2016 om 18:11
quote:SpringDing schreef op 04 september 2016 @ 17:28:
[...]
Ik heb niet je hele epistel gelezen, maar het is iig geen antwoord op mijn vraag.
Het is me al vaker opgevallen , wat kan jij toch ontzettend zuigen , bah.
Lieve Bloem, geen tips wat ad betreft want ik slik niet maar ik hoop dat je hier snel weer te boven bent.
[...]
Ik heb niet je hele epistel gelezen, maar het is iig geen antwoord op mijn vraag.
Het is me al vaker opgevallen , wat kan jij toch ontzettend zuigen , bah.
Lieve Bloem, geen tips wat ad betreft want ik slik niet maar ik hoop dat je hier snel weer te boven bent.
zondag 4 september 2016 om 21:26
quote:OmeHenk schreef op 04 september 2016 @ 21:19:
[...]
Het is ook voor Bloem. Niet voor jou.
En super belangrijke informatie, als ik ooit weer probeer te stoppen met ad (slik het al meer dan mijn halve leven) ga ik dat ook met die tapering strips doen, die zijn er niet voor niks.
Moet je echt eens googelen Bloem, al is het maar om een algemeen idee te krijgen. Het is een stichting die die ontwikkeld.
En sterkte natuurlijk!
[...]
Het is ook voor Bloem. Niet voor jou.
En super belangrijke informatie, als ik ooit weer probeer te stoppen met ad (slik het al meer dan mijn halve leven) ga ik dat ook met die tapering strips doen, die zijn er niet voor niks.
Moet je echt eens googelen Bloem, al is het maar om een algemeen idee te krijgen. Het is een stichting die die ontwikkeld.
En sterkte natuurlijk!
maandag 5 september 2016 om 01:52
Wat rot dat je al zo lang in een burn out zit. Heb je ook therapie? Zo niet, is dat denk ik wel een heel goed idee, zowel om je beter te voelen, de klachten op een andere manier te benaderen / aan te pakken en om in de toekomst terugval te voorkomen. Wat me verder opvalt in je verhaal is dat je zegt dat het een reactieve depressie is. Juist daarbij helpt therapie, en soms wel beter dan antidepressiva. Of je daarmee weer zou moeten beginnen, moet je natuurlijk met je psychiater bespreken, en als je weer wilt beginnen is het misschien een idee om een ander ad te proberen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Krishnamurti
maandag 5 september 2016 om 09:18
Heej Fayanna, ja ik volg ook therapie, eerst een psychotherapeut, toen haptonoom en nu cognitieve gedragstherapie voor chronische vermoeidheid. Door de vakantie even een stop dus mss dat het helpt dat dat van de week weer gaat beginnen.
@tove, ik had jou verhaal ook gevolgd een tijdje terug inderdaad, ik las daar ook veel overeenkomsten in. Ook verschillende diagnoses gehad hier en daar: burnout met reactieve depressie, gegeneraliseerde angststoornis, CVS, somatisatie stoornis, overbelast, en 'mezelf een beetje kwijt'. Tja... Ik ben ook echt wel bang voor de bijwerkingen, ik heb het idee dat ik lichamelijk momenteel ook zo zwak ben, dat ik niet weet of ik het ga trekken. Ik merkte eerder namelijk al wel dat ik met opstarten AD wel de helft van mijn energie moest inleveren (naast verhoogde angst enzo). En dat pikt dan wel weer op, als je ook de helft zo ontspannen wordt ervan zeg maar. Maar de helft van bijna 0, dan weet ik echt niet of ik mijn bed nog uitkom, en of ik dat ga trekken. Nu gaat het goed met je?
@omehenk, jij hebt ook een burnout gehad? Waardeloos, maar goed dat je er uit bent gekomen! Ik snap dat niet echt, dat iedereen zo (relatief) makkelijk terug bounced, ik vind het echt traumatisch en blijf echt in dat trauma hangen ofzo. En hoe slechter ik me voel, hoe meer ik me er tegen verzet, dat gaat vanzelf als een reflex, maar daar help ik mezelf niet mee... Ik had dus druppels lexapro ipv taperingstrips, maarja had mss nog langzamer gekund.
@lisbeth, haha ja ik vond mijn tips ook erg goed en hebben bij mij ook goed gewerkt voor angststoornis, maar een centraal thema is eigenlijk afleiding, je aandacht verplaatsen van je lijf en hoofd af... En ik merk dat het nu niet echt werkt als ik niet veel meer kan dan naar de muren turen...
de rest, allemaal superveel dank voor de reacties!
@tove, ik had jou verhaal ook gevolgd een tijdje terug inderdaad, ik las daar ook veel overeenkomsten in. Ook verschillende diagnoses gehad hier en daar: burnout met reactieve depressie, gegeneraliseerde angststoornis, CVS, somatisatie stoornis, overbelast, en 'mezelf een beetje kwijt'. Tja... Ik ben ook echt wel bang voor de bijwerkingen, ik heb het idee dat ik lichamelijk momenteel ook zo zwak ben, dat ik niet weet of ik het ga trekken. Ik merkte eerder namelijk al wel dat ik met opstarten AD wel de helft van mijn energie moest inleveren (naast verhoogde angst enzo). En dat pikt dan wel weer op, als je ook de helft zo ontspannen wordt ervan zeg maar. Maar de helft van bijna 0, dan weet ik echt niet of ik mijn bed nog uitkom, en of ik dat ga trekken. Nu gaat het goed met je?
@omehenk, jij hebt ook een burnout gehad? Waardeloos, maar goed dat je er uit bent gekomen! Ik snap dat niet echt, dat iedereen zo (relatief) makkelijk terug bounced, ik vind het echt traumatisch en blijf echt in dat trauma hangen ofzo. En hoe slechter ik me voel, hoe meer ik me er tegen verzet, dat gaat vanzelf als een reflex, maar daar help ik mezelf niet mee... Ik had dus druppels lexapro ipv taperingstrips, maarja had mss nog langzamer gekund.
@lisbeth, haha ja ik vond mijn tips ook erg goed en hebben bij mij ook goed gewerkt voor angststoornis, maar een centraal thema is eigenlijk afleiding, je aandacht verplaatsen van je lijf en hoofd af... En ik merk dat het nu niet echt werkt als ik niet veel meer kan dan naar de muren turen...
de rest, allemaal superveel dank voor de reacties!