Speelafspraken

05-09-2016 16:18 24 berichten
Nu alle scholen weer begonnen zijn is het afspreek seizoen weer begonnen.

Vind het over het algemeen vaak erg gezellig maar loop nu tegen het volgende aan.

Eerder mocht zoon vaak mee spelen met oudere zus en haar vriendinnen en andersom maar vanaf dit schooljaar van beide partijen niet meer. En snap best dat je niet iedere keer met je broer of zis erbij wilt spelen maar hoe management ik dot? Zodra de een tegen de ander zegt dat er niet mee gespeeld mag worden is de ander boos, chago en loopt vervolgens de boel te saboteren en is het voor niemand leuk.

Hoe doen jullie dat met speel afspraakjes en broertjes/zusjes erbij?
Speelafspraak even aan elkaar zetten, anders staat er iets anders ;) On-topic: heel logisch dat de kinderen op een gegeven moment met hun eigen vriendjes willen spelen en niet altijd met broertje of zusje erbij, toch? Als de één wel een afspraak heeft en de ander niet, ga je daar iets mee doen. Dus terwijl zus boven met haar vriendinnetje met barbies speekt, ga jij met zoon puzzelen. Ik noem maar wat. Maar maak duidelijk dat een kind ook de kans moet hebben om zelf met vriendjes te spelen. En kijk of hij zelf ook kan afspreken. Ik heb daar eigenlijk nooit gedoe over gehad, dat ging min of meer vanzelf...
Gewoon niet laten meespelen. Klaar. Lopen mokken doe je maar op je kamer.
Niet ...... tenzij het goed gaat.

Maar in principe speelt zus(je) niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Maar ze doen het allebei toch? Duidelijk maken dat dat nu over is en dat je er geen gezeur over wilt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dan gaat het kind zonder vriendje over de vloer zelf iets doen. Blijft het geklier dan speelt het kind zonder vriendje beneden en kind met vriendje op zijn/haar kamer. Meestal ga ik dan een spelletje spelen met kind zonder vriendje.
Het is niet de taak van de één om de ander te vermaken. Ze moeten toch hun eigen ontwikkeling doormaken, met eigen vriendjes enzo? Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat dat ergens misging omdat één kind dat niet snapte?
Heb tot nu toe daar nooit gedoe over gehad maar ineens lopen ze te mokken als de ander wel kan spelen. Vind ook dat degene die geen afspraak heeft zelf moet spelen maar wilde even weten of dat beetje een algemene gedachte is.
quote:jac-79 schreef op 05 september 2016 @ 16:29:

Heb tot nu toe daar nooit gedoe over gehad maar ineens lopen ze te mokken als de ander wel kan spelen. Vind ook dat degene die geen afspraak heeft zelf moet spelen maar wilde even weten of dat beetje een algemene gedachte is.Tsja, daar moeten ze maar mee leren omgaan...
Jongste van 3 moet ook flink geëntertaind worden als er speelvriendjes zijn voor zus (5). Logisch dat ze niet mee mag doen maar wel lastig.Heel soms zelf ook een afspraakje, maar er zijn in de buurt maar weinig drie jarigen die speelafspraakjes al leuk vinden. Met het ene vriendje/vriendinnetje mag ze welmeedoen, met de ander niet, en daar heeft jongste zich maar aan aan te passen. Als ik het te sneu vind worden dan ga ik meestal met jongste kleien, binnen no time vragen middelste en speelvriendje dan of ze mee mogen doen
quote:reisa1978 schreef op 05 september 2016 @ 16:25:

Dan gaat het kind zonder vriendje over de vloer zelf iets doen. Blijft het geklier dan speelt het kind zonder vriendje beneden en kind met vriendje op zijn/haar kamer. Meestal ga ik dan een spelletje spelen met kind zonder vriendje.

Hier hetzelfde. Ons huis is ook te klein om in de woonkamer 'apart' te spelen.

Dus als je apart wil spelen naar eigen kamer.
Degene die geen afspraak heeft (of had, inmiddels pubers) speelt alleen. En dat is prima te begrijpen omdat ze het beiden niet leuk vinden als het hen overkomt. Rollenspel spelen wil nog wel eens helpen om het concreet te maken. Ga zelf eens meespelen als ze samenspelen en leg het dan uit.
Hoe je dat doet als er gewend moet worden aan de nieuwe situatie? Tja daar moet je als moeder maar mee leren omgaan..dat je zoon het daar niet mee eens is.
Is "Ophouden met dat gemok, anders mogen zelf de komende 3 dagen geen speelafspraken gemaakt worden" een optie? En dit geldt dan voor beide kinderen.
Hier mag er alleen meegespeeld worden als de spelende partij dat goed vindt. Hier soms ook wat gemopper, maar ja dan hadden ze zelf ook maar af moeten spreken.
simpel.. uitleggen dat hij / zij zijn eigen afspraakjes moet maken.. Het zal wat zijn als broer / zus verplicht met broer/zus erbij moet spelen..

Hier 3 kinderen en ik had dus 3 x afspraakjes.. ik probeerde af te wisselen bij ons en bij ander kind..
Voor mijn eigen gemak houd ik de partijen gescheiden, anders blijf ik brandjes blussen.
Duidelijk vertellen hoe en wat. Klaar
Hier een tweeling en meestal spelen ze gezamenlijk met vriendjes. Soms hebben ze inderdaad geen zin dat de ander meespeelt. Dat is prima. het hoeft niet. Meestal gaan ze dan op hun kamer spelen zonder broer/zus. Die moet dan maar alleen spelen of zelf een vriendje in de buurt op doen. Omdat ze in dezelfde klas zitten en dezelfde leeftijd hebben is het wel makkelijker om samen te spelen en vaak gebeurd dat ook wel maar het is geen verplichting.
Hier geldt: op je kamer kun je alleen met je speelafspraakje spelen, in de woonkamer of tuin speel je met de kinderen die er zijn. Dat werkt over het algemeen erg goed. Als mijn tweede een vriendinnetje heeft en mijn oudste niet, kan ze zich naar haar zusjes (en ook wel mijn) smaak wel eens teveel bemoeien met het haar zusje en vriendinnetje. Dat vindt dat vriendinnetje vaak niet erg, want die vinden zon oudere zus reuze interessant. Dan stuur ik haar wel eens naar boven om iets voor zichzelf te gaan doen. Maar over het algemeen mengt het allemaal prima samen. Of niet als ze er dus voor kiezen om op hun kamers te gaan spelen.

Dat de een een x een afspraakje heeft en de ander niet kan voorkomen en daar wordt inmiddels niet meer moeilijk over gedaan.
quote:Star schreef op 05 september 2016 @ 16:24:

Gewoon niet laten meespelen. Klaar. Lopen mokken doe je maar op je kamer.Inderdaad.
Hier speelde ook het jongere zusje niet mee als de oudste iemand te spelen had (zit nu op de middelbare school, dus niet meer aan de orde). Alleen als ze mee mocht doen van haar zus. Zeker toen ze nog niet op school zat was dat wel sneu, maar dan deed ik wat meer met haar of ik gaf haar de iPad of computer. Inmiddels heeft ze zelf bijna elke dag wel een speelafspraak.
Bij ons moeten ze beneden samen spelen. Willen ze alleen spelen dan moet dat op hun eigen kamer en dan mag de ander hun ook niet lastig vallen. Als ze buiten spelen dan gaat het eigenlijk vanzelf.
Zelfde dag een speelafspraakje doen.

Dan spelen ze met eigen vriendjes bij jullie thuis en heb je als moeder ook niet elke dag vriendjes mee.

Of eentje bij je thuis laten spelen en de ander met vriendje mee. Effe goed afspreken qua ophalen.

Buitenspelen met buurkinderen is wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven