Grenzen stellen

10-09-2016 23:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje valt het me op dat moeders in mijn omgeving het niet zo nauw nemen met een koek meer of minder voor hun peuter/kleuter. Zelfde geldt voor snoep. Bijvoorbeeld, als ik zeg dat ze van de schaal 1 ding mogen uitzoeken (iets van chocola, een stroopwafel of een plak cake) dan vind ik dat voor mijn bijna 4 jarige echt meer dan genoeg (ik bedoel, ik heb het niet over een droog biscuitje). Maar toen het dochtertje van mijn vriendin (ook 3) chocola pakte en vervolgens een stroopwafel (met de chocola notabene nog in haar hand) waar ik wat van zei: "je mag er eentje uitzoeken en die ander moet je terug leggen" (ze waren bij mij op visite) kreeg ik toch echt de indruk dat ik dat ik dat vooral niet had hoeven zeggen en dat het mijn vriendin echt niets uit zou maken als ze die stroopwafel ook nog zou opeten. Wat zij thuis aan haar kind aanbiedt dat is aan haar. Maar ik kan niet tegen mijn eigen kind zeggen "je mag er eentje" en dan vervolgens toestaan dat het kind van mijn vriendin wel 2 stuks naar binnen werkt. En het is nou ook niet zo dat ze de hele dag niets krijgen. Maar goed, het klinkt allemaal erg pietluttig misschien en dit is maar een voorbeeld, maar ik kan zeker nog veel meer voorbeelden noemen in dezelfde strekking en ben daarom echt benieuwd of ik er te krampachtig in ben of dat ik het maar normaal moet vinden dat er zó ontzettend veel wordt gesnoept door kinderen.
Lijkt me een heel mooi moment om je kind te leren dat zij niks te schaften heeft met regels van anderen, maar dat jouw regels voor haar gelden.
Het zou mij aan mijn derrière oxideren wat andere kinderen mogen. Mijn dochter mag een ding uitzoeken en dan is het klaar. Ik zou het wel sneu vinden als een kind niets krijgt en het andere wel, maar de hoeveelheid? Daar gaan de moeders zelf over.
Jouw kind, jouw regels

Hun kind, hun regels
Begrijp ik goed dat jullie zeggen dat ik het had moeten toestaan aan het kind van mijn vriendin? Dat is toch meten met twee maten.
Misschien had je de kaders duidelijker moeten geven als je het zo belangrijk vinst: je mag 1 ding kiezen van de schaal.
quote:GateKeeper schreef op 10 september 2016 @ 23:16:

Jouw kind, jouw regels

Hun kind, hun regels

Jouw huis en jouw koekjes ... dus ook jouw regels ook al is het bij andermans kind.

Onder dak van de ander kan je wel wat over max hoeveelheid tegen eigen kind zeggen maar niet tegen hun kind en de hoeveelheid koekjes.
Ja, want je meet altijd met twee maten aangezien het jouw kind betreft en dat van je vriendin.

Maar ik denk dat met twee maten meten niet de goede term is. Jij bent opvoeder van jouw kind, niet van het kind van je vriendin. Dat is aan je vriendin om dan te zeggen dat dat niet de bedoeling is. En ik maak niet uit je verhaal op dat je aan het oppassen oid was
quote:fifaforum schreef op 10 september 2016 @ 23:23:

Begrijp ik goed dat jullie zeggen dat ik het had moeten toestaan aan het kind van mijn vriendin? Dat is toch meten met twee maten.

Als alletwee jullie kinderen daar zijn en ze heeft haar handjes nog vol dan kun je rustig zeggen dat ze er maar eentje mag pakken.

Aan de andere kant als dan vervolgens de lekkernijen op tafel blijven staan, en ze zou het netjes vragen en de moeder vind het goed dat ze meer snoept, zou ik mij daar niet druk over maken.
Is dit je eerste kind? Mijn oudste heeft tot een jaar of 5 alleen maar kinderkoekjes gekregen of hooguit een halve stroopwafel. Voor een 3-jarige vind ik zulke grote koeken helemaal nog niet nodig, maar als je vriendin onbeperkt mag pakken en zij het goed vindt dat haar kind twee dingen neemt kun je er weinig van zeggen.
Ik zou niet zoveel op tafel zetten. Dan kunnen ze het ook niet opeten.
quote:sleeping_sun schreef op 10 september 2016 @ 23:32:

Ik zou niet zoveel op tafel zetten. Dan kunnen ze het ook niet opeten.Dat ook.
Ik zou in 't vervolg op zo'n moment dus exact 2 koekjes uit de kast halen. 1 voor elk.

Niks schalen waar je onbeperkt van kan nemen. Hou dat dan maar voor bij verjaardagen.

Wat je vriendin thuis doet is haar probleem.
Misschien is het op tafel laten staan dan niet handig geweest. Ik leer mijn kind(eren) om te vragen of ze iets mogen pakken. Bij een tweede keer zeg ik nee en dan blijft het daarbij en kan ik het rustig laten staan. Bij een ander(mans kind) werkt het misschien wel helemaal niet zo en dan is wegzetten waarschijnlijk de oplossing.
Schaal laten staan vind ik dom. Ze mogen niks meer pakken maar alles staat wel recht voor hun neus. Iets met kat en spek....
Voor mij moet je ook die schaal niet op tafel laten staan want na die stroopwafel begint de chocolade mij ook te roepen.

Laat staan bij een kleintje.
Maar als die schaal er staat om vrij van te pakken, vind ik het aan de vriendin om te bepalen wat haar kind mag. Op verjaardagen mogen ook niet altijd alle kinderen hetzelfde van hun ouders, ook qua fris of nootjes e.d.
Nou, die schaal stond er omdat wij zelf nog niets hadden gepakt. Nog niet de kans voor gehad ;)
Als een gastvrouw mij een schaal met lekkere dingen voorzet, ga ik ervanuit dat ik en mijn kind gewoon onbeperkt mogen pakken wat we willen (zonder natuurlijk in 1x die hele schaal naar binnen te schuiven). Ik bepaal dan hoeveel mijn kind mag pakken.

Zou je dan nog andere voorbeelden kunnen geven?
Toch goed om hierover andere meningen te lezen. Ik zag het eerlijk gezegd als vanzelfsprekendheid: mijn huis, mijn, koekjes, mijn regels. Maar zo denkt de meerderheid er dus niet over. Dankjewel voor de inzichten! De schaal gaat in het vervolg meteen terug op het aanrecht ;)
quote:khemam schreef op 11 september 2016 @ 00:07:

Voor mij moet je ook die schaal niet op tafel laten staan want na die stroopwafel begint de chocolade mij ook te roepen.

Laat staan bij een kleintje.

Dit dus ook bij mij.

Als ik chocola zie of ruik ... dan moet die op.

Zet dat dus niet voor mijn neus, want dan blijft het echt niet bij 1. Iets met kat en melk.

Ik zou volgende keer dus echt exact 2 of 4 (ook voor jou en vriendin) dingen bovenhalen als je niet wil dat er eindeloos gesnoept wordt. En dus geen hele schaal en die al helemaal niet laten staan.

In jouw huis jouw regels, dus als jij wil dat je kind maar 1 ding snoept, dan de rest dus ook.

Maar dan laat je dus niet de kat bij de melk staan.
Je kan ook het koekje aanbieden op een schoteltje, voor iedereen eentje, dan begrijpt je vriendin dat dat op mag en de rest van je koeken of choco in kast laten.
Ben eigenlijk ook van huis uit gewend dat wat op tafel staat mag je pakken. Zou dus als het mijn kind was geweest alleen gezegd hebben dat ze eerst die koek op moesten eten en dan later misschien nog een stukje chocolade.

Jij zou je dus kapot ergeren aan mij.
Grappig. Want 1 koekje pakken en dan klaar is ook iets wat ik van huis uit heb meegekregen. En ook toen bleef de trommel gewoon op tafel staan. Vandaar die vanzelfsprekendheid voor mij. Maar blijkbaar niet dus ;) Ik ga erop letten!
quote:fifaforum schreef op 11 september 2016 @ 00:41:

Grappig. Want 1 koekje pakken en dan klaar is ook iets wat ik van huis uit heb meegekregen. En ook toen bleef de trommel gewoon op tafel staan. Vandaar die vanzelfsprekendheid voor mij. Maar blijkbaar niet dus ;) Ik ga erop letten!Als de trommel open staat mag je pakken. Bij een dichte zou ik dat niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven