Minder spullen bezitten geeft rust?
zondag 11 september 2016 om 22:39
Minder spullen bezitten geeft rust, zo lees ik het vaak op diverse sites. Maar is dat ook zo?
Ik bezit een zolder vol met spullen waarvan ik denk, leuk voor later en komt vast nog eens van pas. Inmiddels is het een bomvolle zolder. En daarbij ook nog eens bomvolle kasten. Maar later komt eigenlijk nooit en van pas zijn de meeste spullen al ongeveer 10 jaar niet meer. Dus ik ben vol goede moed vandaag begonnen met ruimen. Maar dat valt me toch vies tegen. Op een of ander manier kan ik moeilijk afstand doen van dingen terwijl ik ze nooit gebruik. Hoe doen jullie dat, bewaren jullie ook alles of bijna niets?
Wat ik me sterk afvraag is of bijna lege zolders en kasten daadwerkelijk rust geven?
Ik bezit een zolder vol met spullen waarvan ik denk, leuk voor later en komt vast nog eens van pas. Inmiddels is het een bomvolle zolder. En daarbij ook nog eens bomvolle kasten. Maar later komt eigenlijk nooit en van pas zijn de meeste spullen al ongeveer 10 jaar niet meer. Dus ik ben vol goede moed vandaag begonnen met ruimen. Maar dat valt me toch vies tegen. Op een of ander manier kan ik moeilijk afstand doen van dingen terwijl ik ze nooit gebruik. Hoe doen jullie dat, bewaren jullie ook alles of bijna niets?
Wat ik me sterk afvraag is of bijna lege zolders en kasten daadwerkelijk rust geven?
zondag 11 september 2016 om 22:46
Mij wel, ik leef nogal studentikoos en dat is heerlijk. Ten eerste is alles heel snel opgeruind ten tweede scheelt het in energie,
Er zijn geen spullen die we miss ooit nog gaan gebruiken, waarvoor je bijna een bestemmi g gaat zoeken omdat het anders zonde is verder weet ik precies wat ik heb.. makkelijk overzicht.
Mijn leven is een stuk ongecompliceerder geworden. Het voelt vrij om weonig nodig te hebben.en wat we hebben wordt ook echt gebruikt.
Ik kom weleens bij mensen met garages vol allerlei zooi. Dat kan me gewoon aanvliegen...
Inmiddels zijn mijn kinderen precies hetzelfde
Er zijn geen spullen die we miss ooit nog gaan gebruiken, waarvoor je bijna een bestemmi g gaat zoeken omdat het anders zonde is verder weet ik precies wat ik heb.. makkelijk overzicht.
Mijn leven is een stuk ongecompliceerder geworden. Het voelt vrij om weonig nodig te hebben.en wat we hebben wordt ook echt gebruikt.
Ik kom weleens bij mensen met garages vol allerlei zooi. Dat kan me gewoon aanvliegen...
Inmiddels zijn mijn kinderen precies hetzelfde
--
zondag 11 september 2016 om 22:55
Sommige dingen bewaren beter dan andere.
Ik hecht aan spullen.
Mijn man een stuk minder.
Sommige spullen worden minder over de jaren, die kan ik wegdoen.
Dingen van de kinderen zijn anders, maar ook daarin kan ik nu selecteren. We hoeven niet elke krabbel te bewaren. En soms maken we er een foto van.
Het hielp mij erg om bewust stil te staan hoe vaak ik terecht iets had bewaard, en hoe vaak niet.
Ik hecht aan spullen.
Mijn man een stuk minder.
Sommige spullen worden minder over de jaren, die kan ik wegdoen.
Dingen van de kinderen zijn anders, maar ook daarin kan ik nu selecteren. We hoeven niet elke krabbel te bewaren. En soms maken we er een foto van.
Het hielp mij erg om bewust stil te staan hoe vaak ik terecht iets had bewaard, en hoe vaak niet.
zondag 11 september 2016 om 22:56
Ik heb veel spullen, maar hou niet van dingetjes om het hebben alleen. Ik heb een paar keer flink opgeruimd bij verhuizingen, maar inmiddels heb ik weer veel te veel wat overbodig is. Dus ik ga weer opruimen.
Ik vind het fijner als de kasten niet vol liggen omdat je toch niet meer weet wat je precies hebt op het moment dat het nodig hebt en je moet het toch weer verplaatsen ooit.
Ik vind het fijner als de kasten niet vol liggen omdat je toch niet meer weet wat je precies hebt op het moment dat het nodig hebt en je moet het toch weer verplaatsen ooit.
zondag 11 september 2016 om 23:03
Ik ben inmiddels ruim een jaar bezig met ruimen en ontspullen. Het werkt voor mij echt therapeutisch en geeft me heel veel rust. Dingen die je de eerste ronde niet weg doet, doe je dan de tweede ronde wel weg. Wat heb je eraan? Een zolder vol nutteloze zaken? Geef het weg. Een ander heeft er misschien nog iets aan.
Lees het boek Opgeruimd! van Marie Kondo eens. Daar heb ik veel aan gehad, al draaft zij in sommige opzichten wat door. De gedachte erachter is goed.
Lees het boek Opgeruimd! van Marie Kondo eens. Daar heb ik veel aan gehad, al draaft zij in sommige opzichten wat door. De gedachte erachter is goed.
zondag 11 september 2016 om 23:05
Ja heerlijk. Ik ruim minstens 1 keer per jaar rigoreus op, dan worden alle kasten en de kelder eens goed uitgemest. Ik heb weinig moeite met weggooien/weggeven van spullen. Eigenlijk alleen bij mijn boeken kan ik het niet.
Clutter in your house is clutter in your head (en volgen Oprah ook: clutter on your hips)
Clutter in your house is clutter in your head (en volgen Oprah ook: clutter on your hips)
zondag 11 september 2016 om 23:23
zondag 11 september 2016 om 23:26
Wat voor mij werkt als regels voor dingen die mogen blijven:
- Je hebt het in het afgelopen jaar gebruikt
- Of je hebt er in de afgelopen jaren wel eens aan gedacht
- Maximaal een doos per persoon met spullen met sentimentele waarde
Dit om zooi die je niet gebruikt en vergeten bent makkelijk weg te kunnen doen. Dus geen "ooooh ja, dit kan nog wel eens van pas komen".
- Je hebt het in het afgelopen jaar gebruikt
- Of je hebt er in de afgelopen jaren wel eens aan gedacht
- Maximaal een doos per persoon met spullen met sentimentele waarde
Dit om zooi die je niet gebruikt en vergeten bent makkelijk weg te kunnen doen. Dus geen "ooooh ja, dit kan nog wel eens van pas komen".
zondag 11 september 2016 om 23:28
Ja ik vind zeker dat het rust geeft. Ik was ook nogal een bewaarder, maar vanwege meerdere verhuizingen en klein wonen ben ik er steeds beter in geworden. Ook met kleding, er is heel veel in de weggeefbak belandt en dat is zo fijn. Ik hou bijv. wel fotoboeken van mijn kindertijd en twee doosjes met "herinneringen", maar vroeger bewaarde ik bijvoorbeeld ook allemaal schoolmeuk en agenda's. Wat ik nu wel graag koop zijn reis/backpackspullen. Wat ook goed werkt is nagaan hoe vaak je iets nou echt gebruikt. Klein voorbeeld: ik had allerlei cakevormen, gebruikte er standaard 1. Rest kan dus gewoon weg.
Opgeruimd huis is opgeruimd hoofd geldt voor mij zeker wel.
Opgeruimd huis is opgeruimd hoofd geldt voor mij zeker wel.
zondag 11 september 2016 om 23:44
Als het niet persé hoeft, houd ik het liever. Maar je moet het wel zodanig kunnen opbergen dat je er geen last van hebt. Om een volle kelder of zolder geef ik niet, zolang ik overal nog bij kan.
Verscheidene malen opnieuw geordend, maar daar krijg ik dan spijt van. Maar ik ken wel het gevoel dat je wat lege kastruimte overhebt. Op het moment heb ik de bovenste twee kastplanken van een kast bestemd voor lakens, dekens en lappen en telkens als ik mijn breiwerk erbij wil proppen dan komt hij eerst drie keer naar beneden. Maar om nu meteen een deel van mijn lappen weg te gooien dat wil ik ook niet.
Verscheidene malen opnieuw geordend, maar daar krijg ik dan spijt van. Maar ik ken wel het gevoel dat je wat lege kastruimte overhebt. Op het moment heb ik de bovenste twee kastplanken van een kast bestemd voor lakens, dekens en lappen en telkens als ik mijn breiwerk erbij wil proppen dan komt hij eerst drie keer naar beneden. Maar om nu meteen een deel van mijn lappen weg te gooien dat wil ik ook niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 11 september 2016 om 23:46
Ja, ik vind minder spullen ook meer rust geven.
Toen ik ging verhuizen van een huis naar een appartement heb ik aardig wat spullen achtergelaten, weggegeven of verkocht. Heerijk! En nu komt er niets in huis wat ik niet echt nodig heb. (En maar hopen dat mensen niet iets wat ik eigenlijk niet wil of nodig heb, meebrengen als welkomstcadeautje).
Toen ik ging verhuizen van een huis naar een appartement heb ik aardig wat spullen achtergelaten, weggegeven of verkocht. Heerijk! En nu komt er niets in huis wat ik niet echt nodig heb. (En maar hopen dat mensen niet iets wat ik eigenlijk niet wil of nodig heb, meebrengen als welkomstcadeautje).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
zondag 11 september 2016 om 23:51
quote:Theuny schreef op 11 september 2016 @ 23:44:
Heb je nooit spijt dat je iets weg gedaan hebt? Ik sta bij veel dingen in twijfel, bij te veel dingen trouwens, een klein voorbeeldje van wat ik vandaag op mijn zolder aantrof; Dufty's , super leuk en die geur was nog aanwezig Geen idee wat dufty's zijn. maar ja je hebt ze nu gezien en geroken, en over 10 jaar zie je ze nog een keer bij toeval omdat je iets anders zocht, en in de tussentijd denk je er niet meer aan.
Heb je nooit spijt dat je iets weg gedaan hebt? Ik sta bij veel dingen in twijfel, bij te veel dingen trouwens, een klein voorbeeldje van wat ik vandaag op mijn zolder aantrof; Dufty's , super leuk en die geur was nog aanwezig Geen idee wat dufty's zijn. maar ja je hebt ze nu gezien en geroken, en over 10 jaar zie je ze nog een keer bij toeval omdat je iets anders zocht, en in de tussentijd denk je er niet meer aan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 11 september 2016 om 23:56
quote:canvas schreef op 11 september 2016 @ 22:48:
Ik ben verhuisd van een huis met zes slaapkamers maar een klein flatje. Ik heb dus drastisch moeten minderen.
Ik ruim nog steeds regelmatig op. Alles wat ik niet gebruik gaat naar de weggeefwimkel. Ik vind het veel rustiger zo, ja.
Verhuizen is een goede... hier ook van 5-kamer eengezinswoning naar een flatje gegaan. Drie stapels gemaakt, een stapel meenemen, een stapel grofvuil en een stapel kringloopwinkel. Die stapels waren ongeveer even groot.
Tot nu toe mis ik nog niets.
Ik ben verhuisd van een huis met zes slaapkamers maar een klein flatje. Ik heb dus drastisch moeten minderen.
Ik ruim nog steeds regelmatig op. Alles wat ik niet gebruik gaat naar de weggeefwimkel. Ik vind het veel rustiger zo, ja.
Verhuizen is een goede... hier ook van 5-kamer eengezinswoning naar een flatje gegaan. Drie stapels gemaakt, een stapel meenemen, een stapel grofvuil en een stapel kringloopwinkel. Die stapels waren ongeveer even groot.
Tot nu toe mis ik nog niets.
zondag 11 september 2016 om 23:58
Ja, had vroeger ook zoveel en bewaarde ook bijna alles. Sinds ik verhuist ben, heb ik al heel veel weggedaan. Zo nu dan ook met mijn kleren heb van de week 3vuilniszakken weggegeven. Heb nu helemaal niet meer zoveel, oude weg plaats maken voor nieuwe.
Dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen en te denken dat ik al zoveel heb voor als ik wat leuks of nieuws wil kopen.
Ik kan nu makkelijker dingen wegdoen of weggeven als ik weet dat ik er nix mee doe of niet gebruik. Geeft toch wel meer rust en ruimte.
Dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen en te denken dat ik al zoveel heb voor als ik wat leuks of nieuws wil kopen.
Ik kan nu makkelijker dingen wegdoen of weggeven als ik weet dat ik er nix mee doe of niet gebruik. Geeft toch wel meer rust en ruimte.
•°: Don't be the same, be better!
zondag 11 september 2016 om 23:58
Ik "val" telkens weer voor decoratiespullen van Action tot Lidl tot Riverdale. En is er iets nieuws, dan moet iets anders weer weggeborgen worden. Dus wel zonde. Hetzelfde met kerstartikelen die bijna twee kasten in beslag nemen. Winkels worden ook steeds inventiever om jou toch weer te verleiden om iets te kopen. Zo heeft Action enorm veel Halloweenspullen. Veel meer dan vorig jaar. En je ziet mensen hele manden volladen.
Ik wou dit jaar voor het eerst wel wat oranje pompoenen maar niet eerder dan half oktober.
Ik wou dit jaar voor het eerst wel wat oranje pompoenen maar niet eerder dan half oktober.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 12 september 2016 om 00:22
quote:nlies schreef op 11 september 2016 @ 23:51:
[...]
Geen idee wat dufty's zijn. maar ja je hebt ze nu gezien en geroken, en over 10 jaar zie je ze nog een keer bij toeval omdat je iets anders zocht, en in de tussentijd denk je er niet meer aan.Als het past mogen de dufty's in die sentimentele doos.
[...]
Geen idee wat dufty's zijn. maar ja je hebt ze nu gezien en geroken, en over 10 jaar zie je ze nog een keer bij toeval omdat je iets anders zocht, en in de tussentijd denk je er niet meer aan.Als het past mogen de dufty's in die sentimentele doos.