Minder spullen bezitten geeft rust?

11-09-2016 22:39 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder spullen bezitten geeft rust, zo lees ik het vaak op diverse sites. Maar is dat ook zo?

Ik bezit een zolder vol met spullen waarvan ik denk, leuk voor later en komt vast nog eens van pas. Inmiddels is het een bomvolle zolder. En daarbij ook nog eens bomvolle kasten. Maar later komt eigenlijk nooit en van pas zijn de meeste spullen al ongeveer 10 jaar niet meer. Dus ik ben vol goede moed vandaag begonnen met ruimen. Maar dat valt me toch vies tegen. Op een of ander manier kan ik moeilijk afstand doen van dingen terwijl ik ze nooit gebruik. Hoe doen jullie dat, bewaren jullie ook alles of bijna niets?

Wat ik me sterk afvraag is of bijna lege zolders en kasten daadwerkelijk rust geven?
Het is een moeilijke en grote klus, maar je bespaart zoveel tijd met schoonmaken uiteindelijk.

Het enige "nadeel" is dat als je alles dan lekker leeg hebt, en er ligt een ding van z'n plaats, het je meteen opvalt haha. Maar dan is het snel te verhelpen.

Wat ik ook heel handig vond was om de spullen die je wil bewaren, meteen een vaste plek te geven. Kan je helemaal los met bakjes en labeltjes als je wil. Want alles in een kast gooien is leuk, maar als je de deuren niet meer durft te openen heeft het nog weinig zin.

Heb trouwens zelf veel gehad aan het blog valhallavertelt (staan ook lekkere recepten op trouwens).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het nog wel lastig vind het bij te houden. De keukenlade bijvoorbeeld. Die ruim ik regelmatig op want dat is echt een verzamelplek voor zooi. Dingen die ik ff geen plek kan geven of die snel uit het zicht moeten gooien we daarin.

Maar op een of andere manier vind ik het lekker om te doen, stressverlagend.
quote:Fresiaatje schreef op 12 september 2016 @ 09:36:

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het nog wel lastig vind het bij te houden. De keukenlade bijvoorbeeld. Die ruim ik regelmatig op want dat is echt een verzamelplek voor zooi. Dingen die ik ff geen plek kan geven of die snel uit het zicht moeten gooien we daarin.

Maar op een of andere manier vind ik het lekker om te doen, stressverlagend.Haha, herkenbaar! Hoewel een klemmende la wel motiveert om uit te zoeken, heb ik er nu een plastic mandje voor in het dressoir staan. Uitmesten komt dan als die vol zit en ik er even tijd voor/zin in heb
Dat is een goeie ja!

Ik heb nog verlof en tijd zat nu.

Ben nu speelgoed wat ik heb gekregen/gekocht aan het uitzoeken em sorteren in bakken op leeftijd . Je moet iets he
Dubbel geplaatst..
Ik sta op het punt om te verhuizen.

Een perfecte tijd om te ruimen!

Ik dacht echt goed bezig te zijn. Beetje de konmarie methode (does it make you happy?)

Nou word ik niet overal nog gelukkig van, maar sommige dingen heb je gewoon nodig.

Ik heb al flinke ladingen naar de kringloop/vluchtelingen/familie/vrienden/marktplaats gedaan....en nog heb ik het gevoel teveel 'shit' te hebben.

Er staan al 40 verhuisdozen vol

Bij het 'uitruimen' ga ik nog een ronde houden denk ik.

Het lijkt me heerlijk om echt opgeruimd te zijn.

Boeken: dat is ook mijn struikelblok.

Wat wel helpt: ik heb een heleboel 'very useful boxes' gekocht. Dat zijn hele goede afsluit- en stabelbare boxes. Heerlijk voor in de garage en op de zolder.

Ik ga groter wonen, met vooral meer opbergruimte. En het lijkt me nou het allerlekkerst als die opbergruimte zo leeg mogelijk is! Hahaha...idioot eigenlijk.
quote:Fresiaatje schreef op 12 september 2016 @ 09:56:

Dat is een goeie ja!

Ik heb nog verlof en tijd zat nu.

Ben nu speelgoed wat ik heb gekregen/gekocht aan het uitzoeken em sorteren in bakken op leeftijd . Je moet iets he

Handig! Ik bakken en mandjes, helemaal met een kind haha. Met name voor alle losse dingen die altijd rondslingeren (sleutels, laadkabels etc.). Het is echt kneuterig maar ik ben zielsgelukkig met mijn bakjes. Ben behoorlijk chaotisch aangelegd dus dit is ideaal; makkelijk en je hoeft je huis niet overhoop te halen (en kind kan het niet pakken en opeten/verstoppen/slopen.

Bij voorkeur achter dichte kastdeuren er voila.

Speelgoed heb ik ook op leeftijd in bakken gedaan vind die Ikea kast met die vierkante vakken er fantastisch voor! Kind kan er zelf bij en in 5 minuten na bedtijd heb je weer een volwassen-mensen-huis En als hij de groot wordt voor de laatste bak, kan de inhoud van de eerste in een keer weg en tot die tijd hoef je er niet tegenaan te kijken

Opgeruimd huis voor luie mensen
Ik heb van jongs af aan al van mijn moeder geleerd om 1 keer per jaar te gaan ruimen. Op een gegeven moment werd het een leuk dingetje voor ons, vaak ergens in het begin van de lente. Wij werkten met de stapels 1. Heb ik dit jaar het gebruikt? 2. Heb ik het dit jaar gemist? 3. Kan ik iemand anders ermee blij maken? 4. Of kan het gewoon weg? Werkte altijd heel erg goed. Als ik nu aan het ruimen ben moet ik ook altijd even aan haar denken.

Verder ben ik ook fan van grote plastic dozen (die van de Action, met wieltjes en een klem deksel). 1 doos staan nu kerst spullen in, 1 doos met spullen van mama, 1 doos met jeugd sentiment. En we hebben ze nu ook gebruikt voor het verhuizen. Boeken kwam ik ook nooit doorheen, totdat ik vorig jaar er eens goed voor ging zitten. 1 hele kast weg gedaan, al merkte ik wel dat ik het met uitpakken laatst soms dacht 'He waar is dit boek? Ohja, die had ik weggedaan.' Dat was een beetje gek, maar niet heel erg.

Minder zooi betekent voor mij minder chaos in huis en ook in mijn hoofd. Grappig hoe dat werkt. Kleding doe ik ook altijd 1 erin, 1 eruit.
Mijn kledingkast staat ook echt nog op de lijst om uit te zoeken.

Ik heb heel veel liggen...en toch het gevoel nooit wat leuks aan te kunnen doen.

Heel veel "mhaw' kleding. 'Niet slecht, maar ook niet super leuk', 'voel ik me toch niet helemaal prettig in' en 'voor een keertje kan wel'.

Precies de categorieen waar ik dus echt vanaf moet.
Suske en Wiskes heb ik laatst juist allemaal weggegeven, net zoals Asterix & Obelix. Mijn man wil bepaalde stripboeken juist weer houden, terwijl hij ze nooit inkijkt..

Maar gisteren een overwinning: de spelletjes mogen weg! Die zijn van meer dan 20 jaar geleden, want samen hebben we nooit spelletjes gedaan. Zo lang staan die al in de kast

Studieboeken etc heb ik lang bewaard want zonde om weg te doen. En wie weet.. zou ik ze nog nodig hebben. Na een tijdje toch alles weggedaan.

Ik heb eigenlijk niet veel moeite met dingen weg doen. Als kind ben ik alles verloren verloren incl een familid. Spullen heb ik weer gekregen..

Ik denk soms dat het daardoor komt: spullen zijn echt totaal niet belangrijk. Ik bedenk meestal: word ik er blij van? Zo niet: kan het weg.

Nu we echt een tijd in het buitenland gaan wonen, gaan we nog meer sorteren. Voelt ook wel lekker eigenlijk - weinig bezittingen te hebben.
quote:s-a-r-kast schreef op 12 september 2016 @ 11:10:

Mijn kledingkast staat ook echt nog op de lijst om uit te zoeken.

Ik heb heel veel liggen...en toch het gevoel nooit wat leuks aan te kunnen doen.

Heel veel "mhaw' kleding. 'Niet slecht, maar ook niet super leuk', 'voel ik me toch niet helemaal prettig in' en 'voor een keertje kan wel'.

Precies de categorieen waar ik dus echt vanaf moet.Dat had ik dus ook! Ik heb al die mwah-kleding rigoureus weggedaan. Was even slikken, maar mèn, mijn kast zag er een stuk leuker uit! Allemaal kleding waar ik blij van word. Heerlijk.
quote:canvas schreef op 12 september 2016 @ 13:05:

[...]

Dat had ik dus ook! Ik heb al die mwah-kleding rigoureus weggedaan. Was even slikken, maar mèn, mijn kast zag er een stuk leuker uit! Allemaal kleding waar ik blij van word. Heerlijk.

Zeker heerlijk! Gewoon nog alleen kleding die je écht draagt. En geen stapel van 20 topjes door moeten spitten op zoek naar een van de fijne die dan nog in de was blijkt te zitten en niet gewassen was omdat er nog zo'n grote stapel van lag dat je dacht dat je eerst wel een lading handdoeken kon doen...

Echt, de tijdsbesparing van "ontspullen" is niet veel per prul, maar alles bij elkaar tikt het vlot aan.
Ik bewaarde altijd zoveel mogelijk en kon heel moeilijk afscheid doen van dingen. Dingen waren niet gewoon dingen, maar plannen (bijvoorbeeld reisboeken voor die vakantie die ik ooit nog zou ondernemen) of herinneringen (knuffels van oma). En toen moest ik door omstandigheden 4x verhuizen in evenzoveel jaar. En weer alles in de doos en weer alles eruit en weer alles erin en ik had er ineens zo genoeg van! Toen durfde ik eindelijk rigoureus op te ruimen. Afscheid te nemen van dingen die voor plannen stonden die ik toch niet meer ging uitvoeren of die gemakkelijk opnieuw aan te schaffen zijn. In plaats van 20 gehaakte knuffels van oma heb ik nu groepsfoto's van ze en één knuffel gehouden. Nooit spijt van. Heerlijk al die ruimte en inderdaad ook ruimte in m'n hoofd.
quote:canvas schreef op 12 september 2016 @ 13:05:

[...]

Dat had ik dus ook! Ik heb al die mwah-kleding rigoureus weggedaan. Was even slikken, maar mèn, mijn kast zag er een stuk leuker uit! Allemaal kleding waar ik blij van word. Heerlijk.Ik heb laatst de kast van mijn dochter (samen met haar) grondig doorgespit.

Het lag van plank tot plank vol (wij krijgen veel doorgeschoven kleding) en ze kon nooit zelf wat vinden. Niet gek.

We hebben denk ik echt meer dan de helft weggedaan (kledingcontainer). Ze had 20 rokjes, maar draagt ze zelden! 5 favorieten overgehouden. Nu is alles overzichtelijk. Alles wat er ligt vindt ze fijn om aan te trekken. Alles kan ze zelf weer vinden en pakken.

Straks met inpakken is haar kast een makkie!! Nou de mijne nog :D
quote:Dormouse schreef op 12 september 2016 @ 13:10:

[...]

Zeker heerlijk! Gewoon nog alleen kleding die je écht draagt. En geen stapel van 20 topjes door moeten spitten op zoek naar een van de fijne die dan nog in de was blijkt te zitten en niet gewassen was omdat er nog zo'n grote stapel van lag dat je dacht dat je eerst wel een lading handdoeken kon doen...

Echt, de tijdsbesparing van "ontspullen" is niet veel per prul, maar alles bij elkaar tikt het vlot aan.Mijn stapel van "als ik weer ietsjes ben afgevallen staat het leuk/past het goed" is denk ik het grootst....eigenlijk alleen maar deprimerend
quote:s-a-r-kast schreef op 12 september 2016 @ 13:51:

[...]

Mijn stapel van "als ik weer ietsjes ben afgevallen staat het leuk/past het goed" is denk ik het grootst....eigenlijk alleen maar deprimerend Die heb ik onlangs weggedaan door een opmerking in het Opruimtopic. Nu pas ik alles wat er in mijn kast ligt!

[...]

Mijn stapel van "als ik weer ietsjes ben afgevallen staat het leuk/past het goed" is denk ik het grootst....eigenlijk alleen maar deprimerend

En dikke kans dat als je afgevallen bent je iets nieuws wil om het te vieren? Wegdoen geeft daar een mooi excuus voor

Al heb ik ergens gelezen dat een mooi stuk uitkiezen ook kan motiveren... Maar dat zal wel persoonlijk zijn.
Ok, 1 mooi stuk mag ik bewaren dan.

De rest gaat gewoon weg.

Goh, ik krijg helemaal zin om op te ruimen!! Lekker :D

[...]

Mijn stapel van "als ik weer ietsjes ben afgevallen staat het leuk/past het goed" is denk ik het grootst....eigenlijk alleen maar deprimerend Ow helemáál niet herkenbaar....
Hier een heerlijk excuus om op te ruimen: mijn huis wordt gerenoveerd! Als dat geen goede reden is om ouwe troep uit te zoeken...

Helaas is mijn man erg sentimenteel met oude dingen... zelfs een roestige oude fiets, op knetterporeuze lege banden, met loshangende kapotte spatborden, kan hij niet missen.

Toch heeft hij, omdat het vanwege de renovatie niet anders kon, dapper aardig wat dingen weggedaan, wat ben ik blij met de kringloop in de buurt. Want weggooien houdt hij al helemaal niet van.
Ouwe postduif
Er bestaan ook weggeefwinkels, waarbij spullen gratis worden doorgegeven. Kringloop is leuk hoor, maar als ik het gratis weggeef, vind ik het wat minder dat een ander eraan verdient.
Ok, het is hier echt te warm voor (om ieder kledingstuk te passen).

Het ergste is nog dat ik een hele grote stapel "oh dat is eigenlijk best leuk!" heb nu
quote:canvas schreef op 12 september 2016 @ 16:05:

Er bestaan ook weggeefwinkels, waarbij spullen gratis worden doorgegeven. Kringloop is leuk hoor, maar als ik het gratis weggeef, vind ik het wat minder dat een ander eraan verdient.

Dat kan ik me voorstellen. Het fijne van kringloop winkel waar ik altijd heenga vind ik dat het ook fungeert als sociale werkplaats en mensen met een arbeidshandicap een kans geeft

Dat geeft mij een veel fijner gevoel dan de andere die in mijn woonplaats te vinden is, die er afgeleefd uitziet en door een chagrijnige oude man met glimmende Mercedes op de parkeerplaats wordt bemand...

Misschien twee uitersten maar toch
Ik zweer erbij..heerlijk leeg, ruim en schoon
Ik zit nog midden in het (jarenlange) proces van opruimen en merk inderdaad dat de plekken die ik opgeruimd heb rust en overzicht geven en dat ik op de plekken die nog moeten liever niet kom omdat ik er onrustig van word. Ik ben juist begonnen bij de woonkamer, keuken, kledingkast, hal en slaapkamers van de kinderen. De zolder is een project waar ik af en toe weer eens wat doe, maar vond ik niet het meest urgent. Die andere plekken daar loop je dagelijks tegenaan, de zolder kom ik niet zo vaak. En de zolder is ook het meeste werk, dus ook daarom niet handig als startpunt. Ik vond het heel fijn om met mini-projectjes te beginnen, als dat dan af is in een uurtje geeft het direct een fijn gevoel en dat is een grote stimulans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven