Mijn kind schreeuwt

13-09-2016 07:28 51 berichten
Ik word er inmiddels helemaal gek van. Het volume staat zo ongeveer non stop op 10 en ok heb geen idee waarom.

Zacht praten lukt ook prima, als we erop wijzen dat ze aan het schreeuwen is, maar zodra ze er niet meer overna denkt schreeuwt ze weer.

Bij de jgz controle laatst was het gehoor prima.

Ik ben op dit moment extreem gevoelig voor geluiden en krijg er gewoon echt hoofdpijn van.

Wie heeft een goede tip om dit af te leren of waar ik aan kan denken?
Zeg je "schreeuw eens niet zo" of "maak eens een kleine/zachte stem"?

Ik herhaal dat laatste nog regelmatig tegen mijn pubers, het is niet dat ze schreeuwen maar boven elkaar uit willen komen, horendol word ik daarvan.

Als ik vraag of het volume wat minder kan geven ze daar meteen gehoor aan.
Zelf zachtjes praten. Gaan kinderen vaak automatisch ook zacht praten.
Misschien als je het blijft aangeven aankomende tijd en het veranderd niet toch eens naar de logopediste?

Bij ons hielp het niet echt maar ik hoor ook vaak dat het wel helpt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het hier over een binnen of buiten stem.

Zolang je dat consequent blijft aan geven werkt het.
quote:Rooss4.0 schreef op 13 september 2016 @ 09:02:

Zeg je "schreeuw eens niet zo" of "maak eens een kleine/zachte stem"?

Ik herhaal dat laatste nog regelmatig tegen mijn pubers, het is niet dat ze schreeuwen maar boven elkaar uit willen komen, horendol word ik daarvan.

Als ik vraag of het volume wat minder kan geven ze daar meteen gehoor aan.

Bij mijn andere kinderen werkt dit ook, maar bij dochter niet. Ze heeft denk ik niets eens in de gaten dat ze hard praat en/of het is een gewoonte geworden. We hebben wel een tijd logopedie gedaan, maar dat heeft weinig geholpen. Ik blijf het maar gewoon eindeloos herhalen, wellicht dat het kwartje ooit nog eens valt.

Dochter doet het overigens niet alleen thuis, maar ook bij vriendjes, op school, op sportclub enzovoort.
quote:Phaedra_ schreef op 13 september 2016 @ 09:04:

Zelf zachtjes praten. Gaan kinderen vaak automatisch ook zacht praten.

En soms/vaak helpt dat ook geen bal, tenminste als het niet schreeuwen is, dat is wat anders dan een harde/ scherpe stem hebben of hard praten.

Ligt dus helemaal aan de oorzaak.
quote:Goede-Fee schreef op 13 september 2016 @ 09:06:

[...]

En soms/vaak helpt dat ook geen bal.Het is te proberen. Fijner dan steeds corrigeren.
Ik gilde vroeger ook best vaak, en dat was puur uit onmacht en ook wel een beetje verwendheid. Bijvoorbeeld als er niet naar me geluisterd werd onder het mom van "je bent nog maar een klein kind". Ik voelde me dan machteloos en wist dat ik met heel hard gillen wel mijn zin kreeg, of iniedergeval de aandacht trok van mijn ouders. Kan dat bij jullie ook zo zijn?
quote:Phaedra_ schreef op 13 september 2016 @ 09:07:

[...]

Het is te proberen. Fijner dan steeds corrigeren.Ja dat is zo. Ik ga er een beetje vanuit dat TO dat al heeft geprobeert maar dat is misschien wel onterecht.
Mijn jongste schreeuwt ook graag.

We gaan naar logopedie want hij spreekt ook wat apart (de logopediste kan er geen logica in ontdekken. Hij gooit gewoon willekeurig letters door elkaar die hij wel kan uitspreken en oren zijn in orde).

Bij hem is het gewoon op de gok wat bleren (iek sja naarrrrrr sjo! As iek fie is! Fie! Sjoor! Sjol! Gool! Ggggggg! Etc) .

en dan hopen dat mensen hem verstaan.

Is het misschien ooit zo begonnen?
Als je dat niet wil aanhoren dan ga je toch ergens anders zitten of staan? Kinderen zijn niet graag alleen omdat ze afhankelijk zijn.

Zo zal ze snel leren dat er weinig leuks gebeurt als ze gaat schreeuwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Phaedra_ schreef op 13 september 2016 @ 09:04:

Zelf zachtjes praten. Gaan kinderen vaak automatisch ook zacht praten.Dat lijkt mij ook. Trouwens, als jij zacht praat dan moeten ze zelf stiller zijn om te horen wat je zegt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Travelgirl33 schreef op 13 september 2016 @ 09:05:

Wij hebben het hier over een binnen of buiten stem.

Zolang je dat consequent blijft aan geven werkt het.En de binnen stem is dan hard, en de buitenstem zacht? Rare maar anders, alsof buiten gillen wel leuk is?
Het hebben van een luide stem is best lastig voor een kind. Hier ook eentje die daar de hele dag op moet letten. Behalve op zaterdag morgen, dan is hij voetbalcoach bij de F-jes. Reuze handig dan die stem!
ssst dat is ook lastig als een kind een luide stem heeft.Hier exact het zelfde. Zelfs wel eens schor door verkeerd stem gebruik.

De binnenstem is zacht en de buitenstem is luider.

Voor mij werkte het omdat ik het gevoel had dat ik een politieagent was door heel vaak te moeten zeggen niet schreeuwen. Nu zeg ik binnenstem klinkt vriendelijker ;)

Soms begin ik ook te fluisteren/ zachtjes te praten dat werkt ook wel.
Hoe gaat het in de klas?
quote:Travelgirl33 schreef op 13 september 2016 @ 09:58:

ssst dat is ook lastig als een kind een luide stem heeft.Hier exact het zelfde. Zelfs wel eens schor door verkeerd stem gebruik.

Voor mij werkte het omdat ik het gevoel had dat ik een politieagent was door heel vaak te moeten zeggen niet schreeuwen. Nu zeg ik binnenstem klinkt vriendelijker ;)

Soms begin ik ook te fluisteren/ zachtjes te praten dat werkt ook wel.Vind je het dan wel oké als de buren last hebben van de luide buitenstem van jouw kind? Ik vind dat je buiten ook best op normale toon kunt praten. Hier in de buurt spelen een hoop kinderen, gaat over het algemeen best goed. Maar er is een jongetje, dat gaat je echt door merg en been. Moeder krijst vaak genoeg dat hij niet mag schreeuwen .
quote:Travelgirl33 schreef op 13 september 2016 @ 09:58:

nu zullen mijn kinderen vast minder luide stemmen hebben, maar ik leer ze juist buiten zacht te praten.

Binnen kun je een keer van beneden naar boven roepen, buiten praten we op een toon die aan de andere kant van de heg niet te horen is
Heel stomme vraag, maar hoe is je huis ingericht? Sommige moderne huizen hebben alleen maar gladde harde oppervlakken, waardoor je sowieso gek wordt van elk geluid. Een warme, zachte, dempende omgeving is voor schelle kinderstemmen echt veel fijner, of ze nu schreeuwen of niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wat vinden andere mensen ervan?

Ik kreeg als kind van mijn moeder ook altijd te horen dat ik niet zo moest schreeuwen enz. Met als gevolg dat ik heel zachtjes ben gaan praten. Dat heb ik als volwassene weer moeten afleren, en dat was niet makkelijk omdat je je stem dan op een andere manier moet gebruiken.

Mijn moeder is nogal gevoelig voor dat soort dingen en ik denk nu dat er niets mis was met mijn stem, en dat het alleen haar stoorde. Verder ook nooit opmerkingen over gekregen, behalve dus later pas toen men zei dat ik zo zachtjes praatte.
Schreeuwen jullie thuis ook of komt zij op een andere plek waar veel wordt geschreeuwd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik hebben alleen de benaming gekozen voor een binnen en buiten stem. Het is niet zo dat als ze buiten zijn het stem volume gelijk naar 10 gaat of mogen schreeuwen.

Als ik tegen mijn kind zeg; binnen stem gebruiken, klinkt dat positiever dan niet schreeuwen. Hij reageert hier goed op.
quote:pommiaan schreef op 13 september 2016 @ 09:15:

Ik gilde vroeger ook best vaak, en dat was puur uit onmacht en ook wel een beetje verwendheid. Bijvoorbeeld als er niet naar me geluisterd werd onder het mom van "je bent nog maar een klein kind". Ik voelde me dan machteloos en wist dat ik met heel hard gillen wel mijn zin kreeg, of iniedergeval de aandacht trok van mijn ouders. Kan dat bij jullie ook zo zijn?

Nee, dat verwacht ik niet. Het is geen gillen.

Ik denk dat ik met schreeuwen het misschien niet juist benader maar is het haar harde en enthousiaste stem. Die graag de boventoon voert

Binnen en buitenstem is een goede!

Ons huis is vrij warm ingericht volgens mij. Huiselijk zou ik het willen noemen.
Ons buurjongetje schreeuwt ook vaak uit enthousiasme en krijgt daar regelmatig voor op zijn kop. Maar wat mij opvalt is dat zijn ouders ook altijd vrij snel hun stem verheffen/schreeuwen dus hij heeft denk ik ook niet altijd het juiste voorbeeld. Zou dat bij jullie ook mee kunnen spelen?

Toen hij hier laatst speelde en ik vroeg of hij iets ook zachtjes kon zeggen zei hij meteen: "kan ik niet, veel te moeilijk!" Toen hij daarna lief aan het spelen was met een normale stem heb ik hem daar meteen een compliment voor gegeven, en hij was zelf verbaasd dat hij het wel kon. Dus misschien helpt het om ook af en toe positief te benaderen als het wel goed gaat?
quote:nelster schreef op 14 september 2016 @ 07:04:

Ons buurjongetje schreeuwt ook vaak uit enthousiasme en krijgt daar regelmatig voor op zijn kop. Maar wat mij opvalt is dat zijn ouders ook altijd vrij snel hun stem verheffen/schreeuwen dus hij heeft denk ik ook niet altijd het juiste voorbeeld. Zou dat bij jullie ook mee kunnen spelen?

Toen hij hier laatst speelde en ik vroeg of hij iets ook zachtjes kon zeggen zei hij meteen: "kan ik niet, veel te moeilijk!" Toen hij daarna lief aan het spelen was met een normale stem heb ik hem daar meteen een compliment voor gegeven, en hij was zelf verbaasd dat hij het wel kon. Dus misschien helpt het om ook af en toe positief te benaderen als het wel goed gaat?Het is lastig, want dit voorbeeld gaat echt over schreeuwen, wat voor kinderen ook duidelijk wat anders is dan gewoon praten. Sommige kinderen praten van nature erg hard (het is dan geen gillen of schreeuwen) en dat is veel lastiger af te leren, omdat ze het zelf vaak niet eens door hebben. Blijven uitleggen en corrigeren is dan de enige oplossing, maar het kan een hardnekkig probleem zijn (ik had gehoopt dat de logopedie bij onze dochter zou helpen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven