Minder spullen bezitten geeft rust?

11-09-2016 22:39 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder spullen bezitten geeft rust, zo lees ik het vaak op diverse sites. Maar is dat ook zo?

Ik bezit een zolder vol met spullen waarvan ik denk, leuk voor later en komt vast nog eens van pas. Inmiddels is het een bomvolle zolder. En daarbij ook nog eens bomvolle kasten. Maar later komt eigenlijk nooit en van pas zijn de meeste spullen al ongeveer 10 jaar niet meer. Dus ik ben vol goede moed vandaag begonnen met ruimen. Maar dat valt me toch vies tegen. Op een of ander manier kan ik moeilijk afstand doen van dingen terwijl ik ze nooit gebruik. Hoe doen jullie dat, bewaren jullie ook alles of bijna niets?

Wat ik me sterk afvraag is of bijna lege zolders en kasten daadwerkelijk rust geven?
quote:Baudolino schreef op 13 september 2016 @ 11:44:

[...]

Ik heb de tijdschriften allemaal gelezen hoor. Het is meer het bewaren voor het geval dat...

Moeten kinderen tegenwoordig nog wel eens wat uit tijdschriften knippen op school?

Dingen die gelinkt zijn aan een bepaald thema ofzo?

Waarom scheur je de dingen er dan niet gelijk uit bij het lezen? Scheelt je weer een taakje.

Als kinderen plaatjes nodig hebben, zoeken ze op Google afbeeldingen, printen ze het uit, klaar. Stel dat ze echt tijdschriften nodig hebben, dan gaan ze naar een kringloopwinkel of kijken ze op Marktplaats en halen gratis of tegen bijna niks een hele jaargang van welk tijdschrift dan ook. Waarom zou je je stapel bewaren voor het geval dat?
quote:mariposita schreef op 13 september 2016 @ 12:57:

[...]

Waarom scheur je de dingen er dan niet gelijk uit bij het lezen? Scheelt je weer een taakje.

Als kinderen plaatjes nodig hebben, zoeken ze op Google afbeeldingen, printen ze het uit, klaar. Stel dat ze echt tijdschriften nodig hebben, dan gaan ze naar een kringloopwinkel of kijken ze op Marktplaats en halen gratis of tegen bijna niks een hele jaargang van welk tijdschrift dan ook. Waarom zou je je stapel bewaren voor het geval dat?jahaaaaa, ik weet het....
Oww heel herkenbaar. Heb er ook zo'n moeite mee. En ik weet dat het zo'n rust kan geven.

Moet écht m'n verstand op 0 zetten tijdens het opruimen.
Ik ben heel makkelijk in dingen weggooien. Ook dingen van vroeger zoals schoolspullen of agendas. Ze lagen eerst in ouderlijk huis, heb ze ingekeken toen mijn ouders gingen verhuizen en mee naar mijn huis gesjouwd daar in bakken gedaan en 5 jaar later kwam ik ze weer tegen. Sja... Ik denk er niet aan, hoef ze niet elk jaar in te kijken. Die tijd is geweest en de belangrijkste dingen herrinner ik me wel.

Ik word juist onrustig als ik denk aan al die spullen die dan op zolder staan te staan. Zonder doel of functie maar die je 'moet' bewaren. Zelfs heb ik ruimte en staan ze achter een schuif heb ik er nog last van. Ook stom eigenlijk.

Net nog even naar de kringloop geweest. 2 wasmanden, hele berg kleerhangers en studieboeken weggedaan.
quote:Baudolino schreef op 13 september 2016 @ 15:39:

[...]

jahaaaaa, ik weet het.... Moet ik even een dagje komen helpen?
quote:mariposita schreef op 13 september 2016 @ 15:49:

[...]

Moet ik even een dagje komen helpen?
Ik ben gek op tijdschriften, en heb van een vriendin laatst tassen vol met jaargangen gekregen. Ik was er helemaal blij mee. Totdat ze thuis lagen.. het was zo veel! Nu heb ik alleen de laatste jaargangen bewaard, de rest is naar de kringloop gegaan.

Bij de kringloop had ik laatst tijdschriften gehaald, na lezen heb ik ze weer gebracht. Voelde toch wel fijn.
Wat leuk om alle reacties te lezen! Ik vind het nog steeds moeilijk, ik ben nog druk met mijn zolder en iedere keer stuit ik weer op een ding waarvan ik denk bewaren of niet, zoals een oud poëzieboek. Dat vind ik toch moeilijk om we te doen. Die ligt apart, in de twijfelgevallen hoek

Ik raad het trouwens iedereen aan om eens te doen, neem die zolder eens onder handen! Ik kom dingen tegen waarvan ik niet wist dat ik ze had. Maar het meeste ligt nu buiten, die gaan weg. Ik kan geen plaatjes plakken maar je zou ervan schrikken haha..
quote:mariposita schreef op 13 september 2016 @ 10:31:

[...]

Misschien helpt het als je het zo aanpakt: leg een stuk of vijf rokken/jurken/tops/broeken naast elkaar (dus hetzelfde type kleding) en kies de drie leukste. Doe dat steeds per vijf stuks. Ben je daarmee klaar, dan kun je de stapel kleding die je niet hebt gekozen nog een keer op deze manier doorlopen. Maar na de eerste of tweede ronde kan die kleding zeer waarschijnlijk weg.Een hele goede tip, het word mijn nieuwe project, alle kleding uitzoeken (kijk er nu al naar uit, not) maar deze ga ik onthouden!
-
quote:Dormouse schreef op 12 september 2016 @ 08:45:

Het is een moeilijke en grote klus, maar je bespaart zoveel tijd met schoonmaken uiteindelijk.

Het enige "nadeel" is dat als je alles dan lekker leeg hebt, en er ligt een ding van z'n plaats, het je meteen opvalt haha. Maar dan is het snel te verhelpen.

Wat ik ook heel handig vond was om de spullen die je wil bewaren, meteen een vaste plek te geven. Kan je helemaal los met bakjes en labeltjes als je wil. Want alles in een kast gooien is leuk, maar als je de deuren niet meer durft te openen heeft het nog weinig zin.

Heb trouwens zelf veel gehad aan het blog valhallavertelt (staan ook lekkere recepten op trouwens).Dat is echt een leuke blog! En die foto's, geweldig
quote:BWitched schreef op 12 september 2016 @ 07:38:

Mijn man bewaart ook best veel. Maar na een bezoek aan familie, rasechte verzamelaars, vond hij dat enorm benauwend. Ik vind het vreselijk, kasten vol troep die je nooit gebruikt.

Zo staat er bij ons op zolder een doos met schoenen van mijn man, al vier en een half jaar ongeopend!Over 15 jaar neemt hij er wel afstand van, de zool gaat op een gegeven moment verpulveren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Een paar maanden geleden 12 vuilniszakken naar de kringloop.

Kinderboeken gingen naar de kinderboekenzwerfkast.

http://www.boekenpost.nl/ ... 44-zwervende-kinderboeken
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Heb laatst 30 vuilniszak ken vol afgevoerd . Het was soort emotioneel proces..kwam ook vanalles los..maar nu is het zo lekker leggen snel schoon
quote:Sweety2015 schreef op 13 september 2016 @ 23:27:

Heb laatst 30 vuilniszak ken vol afgevoerd . Het was soort emotioneel proces..kwam ook vanalles los..maar nu is het zo lekker leggen snel schoonIk ben bang dat een vrachtwagen moet regelen om deze troep weg te krijgen haha..
maar ik heb ook alles bewaard, agenda's uit 1999, schoenen met blokhak uit hetzelfde jaar denk ik. Vanalles, onzin natuurlijk. a trip down the memory lane
Ga gerust los met je camera terwijl je bezig bent. Al heb je er jaren niet naar gekeken, je wordt er soms toch blij van als je iets ziet. Het vereeuwigen met een foto stopt de verleiding het om dat gevoel te bewaren en behalve op een harde schijf nemen foto's niet veel ruimte in en als die schijf vol is en ook jaren in de kast ligt... Kan ook dat weer weg haha.
quote:Dormouse schreef op 14 september 2016 @ 00:04:

Ga gerust los met je camera terwijl je bezig bent. Al heb je er jaren niet naar gekeken, je wordt er soms toch blij van als je iets ziet. Het vereeuwigen met een foto stopt de verleiding het om dat gevoel te bewaren en behalve op een harde schijf nemen foto's niet veel ruimte in en als die schijf vol is en ook jaren in de kast ligt... Kan ook dat weer weg haha.Dat is ook een dingetje, foto's! Ik denk dat ik mijn kinderen een usb stick meegeef als ze uit huis gaan.
quote:Theuny schreef op 13 september 2016 @ 23:07:

Wat leuk om alle reacties te lezen! Ik vind het nog steeds moeilijk, ik ben nog druk met mijn zolder en iedere keer stuit ik weer op een ding waarvan ik denk bewaren of niet, zoals een oud poëzieboek. Dat vind ik toch moeilijk om we te doen. Die ligt apart, in de twijfelgevallen hoek

Ik raad het trouwens iedereen aan om eens te doen, neem die zolder eens onder handen! Ik kom dingen tegen waarvan ik niet wist dat ik ze had. Maar het meeste ligt nu buiten, die gaan weg. Ik kan geen plaatjes plakken maar je zou ervan schrikken haha..Ik heb geen zolder! Dat kan ik ook iedereen aanraden, het scheelt heel veel troep!
Geloof me, zonder zolder maar met schuur en extra slaapkamer en kelderkast kun je nog steeds heeel veel rotzooi verzamelen.
Schuur heb ik niet, extra slaapkamer ook niet en kelder ook niet. Wel een berging, maar met twee fietsen is die vol. Nu jij weer.
Hier is inmiddels de berging opgeruimd. Nu in de keuken bezig. Inspirerend hier jullie tips te lezen en ben dus idd maar verdergegaan met de plekken die ik dagelijks zie & waarvan ik weet dat het achter de deurtjes & in de lades een rommeltje is

Heb al onderverdeling gemaakt in

-naar stort

- naar kringloop

- houden --> direct nieuw vast plekje geven

Gaat goed hier!!!
quote:mariposita schreef op 14 september 2016 @ 12:27:

Schuur heb ik niet, extra slaapkamer ook niet en kelder ook niet. Wel een berging, maar met twee fietsen is die vol. Nu jij weer. Nouja, jij zei dat het veel scheelt als je geen zolder hebt. In mijn geval scheelt dat wel iets, maar niet veel
quote:Stormkraft schreef op 14 september 2016 @ 13:17:

- houden --> direct nieuw vast plekje geven

Dit vind ik vaak een lastige. Het klinkt zo makkelijk, maar ik heb veel dingen waar ik wel een mooi vast plekje voor weet, maar op dat plekje ligt of staat dan nog wat anders. Zo heb ik bijv een doos met fotoalbums die ik in een kast wil zetten die nu nog helemaal vol zit met mappen met adminstratie. Daar kan heel veel van weg, zodat die albums makkelijk zullen passen, maar die administratie moet dan eerst helemaal uitgezocht worden. En daar heb ik dan weer niet zo gauw tijd voor, zodat die doos met albums nog steeds in de weg staat te staan. Soms is het nog ingewikkelder, dan moet A naar B, B naar C en C uitgezocht om naar de kringloop/weggegooid te worden, maar eigenlijk is C niet zo urgent want dat staat op zichzelf in feite helemaal niet in de weg. Dus ik kan dan wel met C gaan beginnen, maar eigenlijk wilde ik juist A zsm opgeruimd hebben. Iemand tips voor dit soort afhankelijkheden? Ik verzand er soms in en dan begin ik er maar helemaal niet meer aan.
Doe eerst dingen weg. Maak een plank leeg. Gebruik een tafel als wisselplaats en beloof jezelf dat je die binnen x aantal dagen weer leeg hebt gemaakt. En dan pas spullen verplaatsen.

Ik ben een lijstjesfreak, dus ik maak ook wel eens lijstjes met wat ik in welke kast wil hebben voordat ik begin met een grote opruimklus. Dit helpt me trouwens ook met niet te veel spullen hebben. Ik ben dol op boeken, maar als ze niet meer in mijn boekenkasten passen, dan heb ik er teveel en moet er iets weg. Momenteel heb ik een plank leeg, alvast ter voorbereiding op de boekenmarkt later dit jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven