Werk & Studie alle pijlers

Koreastudies

18-09-2016 15:09 17 berichten
Zijn er forummers die ervaring hebben met de opleiding Koreastudies in Leiden? Hoe is het jullie vergaan op de arbeidsmarkt? Ik schat het zelf vrij positief in, en de website van de universiteit is (natuurlijk) ook positief maar ik ben benieuwd naar ervaringen. De opleiding staat hoog op de shortlist van mijn dochter.
Niet Koreaans hier, maar Japans gedaan (HBO Maastricht).

Let er op dat de baangaranties bij dit soort studies niet geweldig hoog zijn (niet geloven wat er op de website staat), maar mij is het gelukt een baan te vinden in vakgebied dus het is zeker niet onmogelijk.

Daarnaast is een talenknobbel zeer wenselijk, want je moet natuurlijk een heel ander schrift leren en de grammatica lijkt ook totaal niet op de onze. Het is echt heel anders om een taal als Koreaans of Japans te leren, dan Frans of Duits.

Verder, als je dochter het echt super graag wil doen, zou ik haar zeker aanraden haar hart te volgen! Het zal geen gemakkelijke studie worden, maar ik had geen spijt van mijn keuze!
Zelf geen ervaring maar ken wel een aantal mensen die het nu doen. Van wat ik hoor is het op zich vrij wisselend maar hebben vooral de mensen die er gewoon zelf ook heel actief mee bezig zijn geen echte problemen met het vinden van werk. Ze komen wel heel breed terecht om het zo maar even te noemen, zowel mensen die echt specifiek een baan vinden wat direct te maken heeft met Korea / Koreaans als mensen die eigenlijk heel iets anders zijn gaan doen wat maar zijdelings met Korea te maken heeft. Het komt op mij dus niet echt over als iets waar helemaal niets mee te doen is later , juist als iets wat best wel goed perspectief heeft.

Vaak heeft de studievereniging ook wel een vrij goed beeld omdat die ook contact houden met oud-studenten, dus als ze het zelf graag wil weten dan zou ze daar naartoe kunnen mailen. Uit mijn hoofd heeft Koreastudies een gedeelde studievereniging met Japans, maar dat zal niet moeilijk te googlen zijn .

Oh, en de universiteit Leiden heeft gewoon proefstudeerdagen die over het algemeen een goed beeld geven, dus ik zou zeker aanraden om daar naartoe te gaan. Open dagen zijn op zich wel informatief maar ook wel heel erg als soort verkooppraatje. Wel staan er vaak dan studenten die je zelf vragen kan stellen, dat is wel weer heel prettig.
Wat wil je dochter er mee worden/er mee gaan doen? Ik heb een vergelijkbare studie gedaan, andere taal. Het grootste gedeelte van de afgestudeerden belandt ergens achter de kassa of gaan uiteindelijk iets heel anders doen. Vindt je dochter kpop/kdrama leuk en wil ze het daarom doen? Dan raad ik gewoon een taalcursus aan. Of kies een opleiding bij een universiteit waar een jaar studeren in Korea een optie is.
Overigens is de banenmarkt op dit moment sowieso niet fantastisch. Ze kan natuurlijk ook wel rechten of economie gaan studeren ofzo, maar daar zijn ook al zoveel studenten van...
Ik heb trouwens ook een geweldige tijd gehad, veel geleerd en ik heb er totaal geen spijt van. Ik ben niks met mijn taal gaan doen omdat er geen werk was te vinden maar nu na 5 jaar ziet het er al beter uit en ben ik er wel parttime mee bezig. Voor het plezier en je eigen ontwikkeling zeg ik ja, voor het werk er na zeg ik nee.
Andere taal gedaan, maar wel vergelijkbare studie. Houd er rekening mee dat het moeilijk kan zijn om een job te vinden die te maken heeft met de studie, zeker omdat de pot natives die Engels of andere Europese talen kunnen ook heel groot kan zijn, en die hebben altijd een streepje voor in sollicitatierondes. Is toch in mijn richting zo, ik werk nu voor de overheid en heb tot nu toe nauwelijks iets met mijn studie kunnen doen.
Wat ze wil gaan doen qua werk is nog een beetje vaag, maar haar hele shortlist is taalgerelateerd en dat vind ik een goede keuze. Ze moet vooral iets gaan studeren wat ze leuk vindt en kan afronden. Dat Koreastudies een vrij kleine groep is vind ik dan een groot voordeel, omdat ze op de arbeidsmarkt niet met duizenden hoeft te concurreren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een taal gestudeerd in Leiden en kende toen veel mensen die Chinees, Japans en Koreaans studeerden. De meesten hebben nog steeds (5 jaar na afronden master) dezelfde baantjes als toen ze nog studeerden.. Horeca, verkoopster, enzovoorts. Er zijn wel enkelingen die het gelukt is om op niveau werk te vinden maar bijna altijd in een niet-gerelateerde vakgebied. Hoe dan ook leer je de taal nooit op hetzelfde niveau als natives en is er nou eenmaal niet zoveel werk te vinden in die vakgebieden.

Ik zou er wel goed over nadenken vooral omdat het nu bijna onmogelijk is om

een tweede studie te doen, wat trouwens veel van die vrienden in Leiden ook deden, bijvoorbeeld Chinees studeren en daarna toch even voor de zekerheid ook rechten gedaan. Het is misschien bijvoorbeeld een idee om een studie/taal te kiezen met meer mogelijkheden en dan Koreastudies als minor te doen. Dat is trouwens wel fijn van Leiden, je kunt welke minor dan ook kiezen (in je 2de of 3de jaar, verschilt een beetje per opleiding)
quote:Ceridwen91 schreef op 18 september 2016 @ 15:18:

Overigens is de banenmarkt op dit moment sowieso niet fantastisch. Ze kan natuurlijk ook wel rechten of economie gaan studeren ofzo, maar daar zijn ook al zoveel studenten van...Dit. Ik heb rechten gestudeerd maar "werk" nu voor een stagevergoeding een aantal uur per week als jurist bij een bedrijf om mijn cv aan te vullen en mijn kennis op peil te houden. De rest van de tijd geef ik maatschappijleer en economie aan een middelbare school omdat het gewoon bar lastig is/was aan werk te komen (al vind ik het nu wel heel erg leuk werk wat ik wil blijven doen). Ga binnenkort aan de Open Universiteit nog een opleiding volgen aangezien ik rechten indertijd dus vooral gekozen heb op (toen nog) goede banenkansen. Achteraf had ik beter iets kunnen doen wat me echt interesseerde dus ik zou persoonlijk banenkans niet zo sterk meer mee laten spelen bij mijn studiekeuze.
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 15:34:

Wat ze wil gaan doen qua werk is nog een beetje vaag, maar haar hele shortlist is taalgerelateerd en dat vind ik een goede keuze. Ze moet vooral iets gaan studeren wat ze leuk vindt en kan afronden. Dat Koreastudies een vrij kleine groep is vind ik dan een groot voordeel, omdat ze op de arbeidsmarkt niet met duizenden hoeft te concurreren.Daar staat wel tegenover dat de banen ook dun gezaaid zijn.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Monatala schreef op 18 september 2016 @ 15:58:

[...]

Daar staat wel tegenover dat de banen ook dun gezaaid zijn.Absoluut. In mijn richting studeerden er elk jaar max. 5 studenten af, maar het aantal echt passende banen die ik in de negen maanden dat ik zocht heb gevonden, waren er (van de ca. 50 sollicitatiebrieven) welgeteld 2. En die twee banen gingen naar natives die hier al heel lang woonden, en dus in beide talen en culturen zich 100% thuis voelden. En dan baal je wel een beetje...
quote:SRCNN14 schreef op 18 september 2016 @ 16:15:

[...]

Absoluut. In mijn richting studeerden er elk jaar max. 5 studenten af, maar het aantal echt passende banen die ik in de negen maanden dat ik zocht heb gevonden, waren er (van de ca. 50 sollicitatiebrieven) welgeteld 2. En die twee banen gingen naar natives die hier al heel lang woonden, en dus in beide talen en culturen zich 100% thuis voelden. En dan baal je wel een beetje...Dat is een risico. Aan de andere kant is het niet gezegd dat dat de meest geschikte mensen zijn voor de baan. Solliciteren blijft altijd een gok.
Als mijn kind dit wilde zou ik het afraden/ uit zijn hoofd praten. Waarom?

- kleine studie en van de studenten is een groot deel van Koreaanse afkomst. Zij doen de studie soms erbij als hobby, maar hebben dus automatish meer feeling met de taal/ het land en komen daardoor makkelijker aan een baan in de richting

- wat is de motivatie van een 17/18 jarige om Koreaans te willen leren? Kàn een jong volwassenen overzien hoe het is om 4 jaar je in één onbekende taal/ land te verdiepen? 'Lijkt mij wel leuk' is mijns inziens OK voor een brede studie als rechten of bedrijfskunde, maar niet voor Koreaans. Ik zou vragen stellen die haar dwingen goed na te denken over waarom deze studie en wat ze er mee wil.

- is ze wel eens in Korea geweest of kent ze mensen die er komen/ vandaan komen? Waarom niet een bijbaantje, sparen voor een ticket en er een keer 2 weken rondtrekken? Ik ben er op vakantie geweest. Rondreizen prima te doen en veilig land. Als je in 2 weken niet tegen de enorme taal- of cultuurbarriere kan, vooral niet de studie doen.
quote:Ceridwen91 schreef op 18 september 2016 @ 15:15:

Daarnaast is een talenknobbel zeer wenselijk, want je moet natuurlijk een heel ander schrift leren en de grammatica lijkt ook totaal niet op de onze. Het is echt heel anders om een taal als Koreaans of Japans te leren, dan Frans of Duits.

Daarom ben ik zo'n 8 maand geleden begonnen met Japans, maar dan als hobby.

Het compleet andere schrift was voor mij een uitdaging. Ik kan eenvoudige zinnetjes (ook met Chinese karakters, kanji geheten) redelijk lezen. Ik overweeg om er Chinees (Mandarijn) er naast te doen, maar met een veel langzamer leertempo.

Ik heb daarover een apart topic opgestart.
World of Warcraft: Legion
quote:Selectia schreef op 18 september 2016 @ 16:58:

Als mijn kind dit wilde zou ik het afraden/ uit zijn hoofd praten. Waarom?

- kleine studie en van de studenten is een groot deel van Koreaanse afkomst. Zij doen de studie soms erbij als hobby, maar hebben dus automatish meer feeling met de taal/ het land en komen daardoor makkelijker aan een baan in de richting

- wat is de motivatie van een 17/18 jarige om Koreaans te willen leren? Kàn een jong volwassenen overzien hoe het is om 4 jaar je in één onbekende taal/ land te verdiepen? 'Lijkt mij wel leuk' is mijns inziens OK voor een brede studie als rechten of bedrijfskunde, maar niet voor Koreaans. Ik zou vragen stellen die haar dwingen goed na te denken over waarom deze studie en wat ze er mee wil.

- is ze wel eens in Korea geweest of kent ze mensen die er komen/ vandaan komen? Waarom niet een bijbaantje, sparen voor een ticket en er een keer 2 weken rondtrekken? Ik ben er op vakantie geweest. Rondreizen prima te doen en veilig land. Als je in 2 weken niet tegen de enorme taal- of cultuurbarriere kan, vooral niet de studie doen.

Het is beter om je kind gewoon zelfstandig een keuze te laten maken en iets te laten kiezen wat bij hem of haar past.

Ik heb ook een "nutteloze" studie gedaan, ben na een tijdje door druk van familie geswitched naar een bredere studie (bedrijfseconomie)... En daar kwijnde ik helemaal weg. Werd depressief. Na een jaar door een hel gegaan te zijn, uiteindelijk weer teruggegaan naar eerste studie en ik leefde weer helemaal op. Daar hoor ik gewoon thuis! En ik ben toch goed terecht gekomen. Beter dan veel van de ex-studiegenoten van bedrijfseconomie.

We hebben allemaal verschillende persoonlijkheden en verschillende talenten. Dat is iets moois, en daar moet je iets mee doen, en dat moet je niet (laten) onderdrukken vanwege zoiets als de arbeidsmarkt, druk van ouders of wat dan ook.
Maar Eigenlijk Heel Lief
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 16:17:

[...]

Dat is een risico. Aan de andere kant is het niet gezegd dat dat de meest geschikte mensen zijn voor de baan. Solliciteren blijft altijd een gok.

Bij eentje zat ik bij de laatste twee, en toen werd me dus gezegd dat ze met de ander in zee wilden gaan omdat kandidaat 2 een native was. In veel sectoren is zoiets een zeer groot voordeel.

Hoe zit het met keuzevakken tijdens de opleiding? Mede dankzij mijn minorstudie (30 studiepunten) en nevenactiviteiten (studentenvereniging, maar dan 100% gericht op politiek en debat) ben ik in mijn huidige baan gerold. En met die minor kan je soms ook sneller een master-na-master doen in diezelfde richting , want je hebt al een aantal credits gehaald en dus heb je vrijstellingen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven