Egypte 2009, tips enzo?

17-12-2008 10:16 23 berichten
Hoi

mijn vriend en ik willen volgend jaar op vakantie maar niet te ver vliegen dit keer. Onze voorkeur gaat uit naar Egypte omdat: het meestal goed weer is daar (pre), het is niet te ver vliegen (uurtje of 5), je kunt er mooi snorkelen (willen we doen) en er is cultuur te vinden als je daar behoefte aan hebt.

We hebben een beetje rondgekeken, en uiteindelijk hebben we een leuk hotel gevonden in Hurghada. We willen 15 dagen blijven, een beetje een relax vakantie houden maar we willen zeer zeker ook excursies maken.

Iemand die er geweest is, heb je tips? Wat is leuk, wat moet je wel en niet doen? Ik ben zeer benieuwd.

Als iemand andere landen kan aanbevelen ben ik trouwens ook een en al oor, alleen willen we geen Turkije, Griekenland of Gambia want dat hebben we al gehad. En dus niet te lang vliegen dit keer.

Keej, beetje veel zo, maar alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben zelf jaren geleden in Hurghada geweest (hotel Three Corners, dat ging verder wel) en ik vond er niet veel aan. Rommelig, stoffig, lawaaiig, veel chaotisch verkeer, hier en daar zelfs wat armoedig, alleen de kuststrook met hotels was mooi en netjes. Zeker ook super geschikt om te duiken. Maar goed, verder is er weinig tot niks, en dat vinden er meer, ziehier de link plaatsbeoordelingen Hurghada

Vakantiereiswijzer

Niet om je te ontmoedigen, gewoon een eerlijke indruk.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Zuid-Spanje? Daar is het ook altijd prima weer en er is heel veel cultuur. Van ontzettend veel mensen hoor ik dat ze met darmproblemen uit Egypte terug komen. Dat schijnt bijna "normaal" te zijn. Lijkt mij niet prettig.
Twee weken in Hurghada is wat veel (er is niet zo veel te doen, het is een strook hotels tussen Rode Zee en woestijn in), en het ligt ook best ver van de culturele dingen af. Je moet dan eerst best lang in de bus zitten voor je bijv. in Cairo of bij een tempel aan de Nijl bent. Ik ben zelf een paar jaar geleden in Egypte geweest. We hebben toen een Nijlcruise gedaan. Daarmee kom je heel relaxed langs alle interessante dingen, want die liggen vrijwel allemaal aan de Nijl. Vervolgens een paar dagen in Cairo en tot slot een kleine week relaxen in Hurghada, waar we ook een duikcursus hebben gedaan. De Russen in Hurghada waren toen al in opkomst, ik heb gehoord dat er tegenwoordig nog veel meer Russen zijn, en die kunnen lastig, asociaal en opdringerig zijn. Er schijnen hotels te adverteren met het feit dat bij hun geen Russen zitten. Al met al was het wel een heel leuke vakantie. Hopelijk heb je hier iets aan.
Home is where your wifi connects automatically.
Weet niet in welke maand je wilt gaan? Hou er rekening mee dat het in de zomermaanden erg heet is daar (45 graden is niks bijzonders)

Zelf vond ik hurghada walgelijk...een strook van 20 km met alleen maar all-inn hotels, en aan de andere kant van de weg woestijn. het centrum is geen aanrader; vies, arm en opdringerige mensen.

Als je voor een luie strandvakantie gaat kun je het prima doen, dan kom je toch je hotelterrein niet of nauwelijks af. Wil je erop uit zou ik voor een andere plaats gaan. Sharm el sheikh bijvoorbeeld, is veel leuker en daar heb je ook een soort barstreet met terrasjes etc, heel gezellig!

Bedenk je trouwens dat de historische trekpleisters heel ver van de rode zee af liggen; is echt nog zomaar 7 uur rijden, of evt. per vliegtuig te doen (maar prijzig)

Mocht je een cultuurvakantie willen kun je beter voor een rondreis, nijlcruise of een hotel in luxor kiezen.

Oh ja, en duiken in sharm is ook veel mooier dan in hurghada. als je écht voor het duiken gaat, ga dan naar marsa alam; nóg veel mooier dan sharm! (maar wel weer minder te doen naast duiken)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Ik vond Hurghada walgelijk. En ik zat er nog 'n week na 'n rondreis, maar da's eigenlijk veel te lang. Zou als ik jou was ook voor 'n rondreis gaan en daarna nog 'n paar dagen strand er aan plakken ipv je hele vakantie in die kutplaats door te moeten brengen. Bovendien ligt Hurghada ver van 't binnenland: ongeveer 'n 1 uur vliegen van Cairo of 'n hele dag in de bus. En Luxor en Aswan zijn nog verder weg.
Heej wat snel! Bedankt voor de reacties!

Ja ik had dus nog gekeken voor een groepstrondreis via Djoser of Koningaap, omdat je dan dus echt alles krijgt te zien. Zag er goed uit, totdat ik las dat ik als vrouw lange bedekkende kleding aan moest en niet in theehuizen mocht komen. Ik heb begrip en respect voor de islamitsche cultuur maar wil toch eigenlijk ook bijkleuren...en daarbij, ik heb ook niet zo'n zin om met een stelletje 80 plussers in een bus te zitten.

Ik weet dat Hurghada niet echt super-veel te doen is, maar zowel ik en mijn vriend houden toch al niet van heej-hallo-we-gaan-ons-bezatten vakanties. Verder zou ik wel naar Cairo willen of iets doen in de woestijn haha.

Maar blijf vooral doorgaan met advies, ik vind het erg interessant!
ok, ik heb net weer even zitten kijken naar een rondreis via Shoestring. Maar mijn beeld met rondreizen is dus waarschijnlijk best wel vertekend: ik ga ervan uit dat je dus tussen ouwe knarren in een busje zit, daar heb ik weinig trek in. Maar op zich sprak die reis me wel aan. Heeft er iemand ervaringen met een rondreis Egypte via Shoestring, Djoser of Koning Aap? en kun je dan ook nog een week ''strand'' eraan vastplakken? Op de sites kom ik er niet aan uit.
Je hoeft niet als moslimkloon verkleed te gaan hoor, je moet alleen geen minirokjes dragen waarbij je reet onder de rand uitpuilt en hele blote hemdjes waar je tieten half overheen komen. Gewoon 'n beetje normale bermuda's en shirtjes is echt wel okee hoor. Je moet hooguit in 'n tempel even 'n doek over je schouders doen of rare slofjes aan je voeten.
Ik heb ervaring met Djoser, Baobab en Summum en heb 't altijd prima naar mijn zin. De leeftijden varieren van begin 20 tot eind 60. Hangt ook van het type reis af, bij 'n kampeersafari was de oudste maar 45 bijv. Valt over 't algemeen juist vaak op dat de ouderen (50+) in 'n groep vaak veel actiever zijn dan jongeren, waardoor mensen in die leeftijdsgroep juist helemaal geen handicap zijn, maar vaak juist leuke gangmakers.
Elninjoo, ik snap dat ik geen stripperkleding aan kan doen, dit doe ik hier in NL ook niet. Maar het geval is dat ik helemaal onder de tattoos zit, ik vind het uiteraard prachtig en heb er nooit negatieve reacties op gehad in het buitenland, maar hoe dat zit in Egypte, i don't know.

Heb net even lopen googlen, een Nijlcruise met een week strand is misschien ook leuk. Zijn er sites waar ik dan zeker op moet kijken?
Wij hebben 2 jaar geleden via Gobest een rondreis door Egypte gemaakt. Je kunt 8 of 15 dagen gaan, bij die 15 dagen zit er ween weekje Hurghada bij.

De eerste week is een Nijlcruise van 3 dagen, dan de trein naar Cairo en van daaruit met een bus naar Hurghada. Je komt zowel in het zuiden als in het Noorden van Egypte en hebt zo een compleet overzicht.

Ik vind het een aanrader, vandaar dat we in februari die reis weer gaan maken.

De enige keer dat ik bedekkende kleding aan moest was in de Moskee en dat krijg je daar aangereikt. Liepen alle vrouwen opeens in lange groene capes.
"Boring conversation anyway"
thanks voor de tip! Ik vind GoBest een kut bureau maar misschien kan ik via een ander reisbureau dezelfde reis boeken

ik ga het eens uitchecken!
Hurghada lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Misschien is het een alternatief om eerst een paar dagen in Caïro te verblijven (Gizeh, Sakkara, Memphis, Citadel, souks) en daarna naar Sharm (of beter nog: Dahab!) te gaan om te duiken/snorkelen en relaxen.

Mijn ervaring is dat je in badplaatsen wel redelijk in een korte broek over straat kan, maar buiten die toeristische gebieden is het echt beter om een broek tot over de knie aan te trekken. En dat je niet in theehuizen mag als vrouw is onzin, er zijn zelf theehuizen speciaal voor vrouwen! Ik kan me wel voorstellen dat je als vrouw alleen raar wordt aangekeken in een theehuis vol mannen, dus zorg wel voor mannelijk gezelschap.
ben een paar jaar geleden ook 2 weken naar hurghada geweest.die plaats zelf is inderdaad niks.toch hebben wij ons toen prima vermaakt!we hebben 2 daagse excursie zowel naar cairo en luxor gemaakt.zijn wel behoorlijk intensieve lange dagen hoor,maar wel zeker de moeite waard!verder een sunsetsafari en met een onderzeeer mee geweest.tussen door lekker gerelaxd.was super!
Er is pas nog een vrij uitgebreide discussie geweest. Ik zou zeker niet twee weken in Hoer gaan zitten. Er is geen bal te doen en dat strand ben je zeker een keer zat. Je moet in egypte natuurlijk naar Cairo, en naar Luxor en naar Aswan, en daarna uitbuiken aan de rode zee.
Nog eens even goed gezocht op het internet. Waarschijnlijk gaat het toch geen Hurghada worden maar Sharm el Sheikh. Van wat ik heb gelezen is het hier toch wel een stukje gezelliger en kun je daar ook mooi snorkelen?
Sharm en Hoer lijken erg op elkaar, het is gewoon een stadje met hotels midden in de woestijn. Waarom doe je geen rondreis en ga je de laatste drie dagen naar Sharm dat ligt op de route. En na drie dagen heb je het echt wel gezien hoor.
15 dagen Hurghada?? Zou helemaal gek worden in die stad. Er is niks te beleven daar, ik ben zelf ook in Hurghada geweest en ik vond het 10x niks. Sharm is wel iets gezelliger maar meer dan snorkelen en mooi weer is er niet.
quote:meds schreef op 19 december 2008 @ 23:39:

Waarom doe je geen rondreis en ga je de laatste drie dagen naar Sharm dat ligt op de route.

Weet niet wat voor rondreis jij gemaakt hebt??

Over het algemeen eindig je een rondreis met een hotel in hurghada. sharm is inderdaad leuker, maar hou er rekening mee dat je voor veel bezienswaardigheden nog een heel eind moet reizen met de bus; het land is vele malen groter dan nl en bovendien zeker in de sinaï (waar sharm ligt) bergachtig, dus je rijdt bepaald geen 120.

Als je op 1 plek wilt blijven, én dingen wilt zien, kun je denk ik het beste een hotel in luxor nemen. Dan zit je vaak aan de nijl, met zwembad, en kun je op je gemak de tempels/ koningsgraven ed rondom luxor bekijken (en de sound and lightshow bij de karnaktempels, doen!) Je hebt dan dus geen strand, maar ik weet niet of dat een bezwaar is?

Is duiken en strand je hoofddoel, kies dan voor sharm, is net even leuker dan hurghada. In sharm kun je trouwens de excursie "coloured canyon" boeken, die is wel erg leuk! St. Catharinaklooster vond ik tegenvallen.
anoniem_48049 wijzigde dit bericht op 20-12-2008 19:10
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:chica1978 schreef op 20 december 2008 @ 19:09:

[...]

Weet niet wat voor rondreis jij gemaakt hebt??

Over het algemeen eindig je een rondreis met een hotel in hurghada. sharm is inderdaad leuker, maar hou er rekening mee dat je voor veel bezienswaardigheden nog een heel eind moet reizen met de bus; het land is vele malen groter dan nl en bovendien zeker in de sinaï (waar sharm ligt) bergachtig, dus je rijdt bepaald geen 120.

Als je op 1 plek wilt blijven, én dingen wilt zien, kun je denk ik het beste een hotel in luxor nemen. Dan zit je vaak aan de nijl, met zwembad, en kun je op je gemak de tempels/ koningsgraven ed rondom luxor bekijken (en de sound and lightshow bij de karnaktempels, doen!) Je hebt dan dus geen strand, maar ik weet niet of dat een bezwaar is?

Is duiken en strand je hoofddoel, kies dan voor sharm, is net even leuker dan hurghada. In sharm kun je trouwens de excursie "coloured canyon" boeken, die is wel erg leuk! St. Catharinaklooster vond ik tegenvallen.Jaah ik bedoel natuurlijk Hoer, Sharm ligt ellendig ver uit koers
Ik ben net terug uit sharm....

heb het heerlijk gehad...had het ook nodig om bij te tanken moet ik zeggen...

ben 3 dagen naar cairo geweest...iedereen zei in 1 dag heb je al gezien want het is een vieze stinkstad....vond ik dus absoluut niet....toen de 3 dagen om waren had ik nog zoveel willen doen haha....

heb in cairo de primaides gezien...sfinx...coptische gedeelte en islamitische gedeelte....

ben naar citystars geweest....groot shoppingmall...typ later ff verder heb t nu ff druk hihi
Ik vind Cairo ook geweldig, en drie dagen is zeker te kort.

Luxor daar heb je ook 3 tot 4 dagen voor nodig en Aswan idem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven