Oppas vraag
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:26
Hallo allemaal. Ik ben hier nieuw en er zullen vast al vaker topics over dit onderwerp opgestart zijn. Maar elke situatie is anders en dat is de reden dat ik een nieuw topic open.
Ik ben een oppas aan huis bij een leuk gezin. Het zijn 4 kinderen waarvan de oudste wel veel zelf doet. De andere 3 niet en er zijn er 2 bij die erg moeilijk in de omgang zijn. Ik haal ze van school, breng ze naar sport, haal ze op bij vriendjes/vriendinnetjes, ik stofzuig, doe de afwas, kook en de was die er op de dagen is als ik er ben.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik kapot ben na zo'n dag. Dit gaat om 3 dagen in de week en in de vakantie's om hele dagen. Ik ben rond de 40 jaar en krijg 9 euro per uur.
Nu ben ik eens aan het rond kijken op internet en ik lees echt overal dat het erg weinig is voor zoveel kinderen, moeilijke kinderen en dan alle andere dingen die ik erbij doe. En eerlijk gezegd vind ik dat ook.
Zit ik helemaal mis, of is het inderdaad aan de lage kant? Ik ben geen gastouder trouwens, dit is via via gegaan.
Wat vinden jullie?
Groetjes Thes
Ik ben een oppas aan huis bij een leuk gezin. Het zijn 4 kinderen waarvan de oudste wel veel zelf doet. De andere 3 niet en er zijn er 2 bij die erg moeilijk in de omgang zijn. Ik haal ze van school, breng ze naar sport, haal ze op bij vriendjes/vriendinnetjes, ik stofzuig, doe de afwas, kook en de was die er op de dagen is als ik er ben.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik kapot ben na zo'n dag. Dit gaat om 3 dagen in de week en in de vakantie's om hele dagen. Ik ben rond de 40 jaar en krijg 9 euro per uur.
Nu ben ik eens aan het rond kijken op internet en ik lees echt overal dat het erg weinig is voor zoveel kinderen, moeilijke kinderen en dan alle andere dingen die ik erbij doe. En eerlijk gezegd vind ik dat ook.
Zit ik helemaal mis, of is het inderdaad aan de lage kant? Ik ben geen gastouder trouwens, dit is via via gegaan.
Wat vinden jullie?
Groetjes Thes
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:30
Ik vind dat je best rond het tarief van een poetshulp zou mogen zitten hoor. Ligt eraan wat gangbaar is in jouw regio, hier is dat 12.50 per uur.
Of je stopt natuurlijk met het huishouden. Je bent oppas (dan zijn die 9 euro wel oke) of je bent hulp. Maar jij bent nu beide. Dat is heel fijn voor de ouders, maar niet echt nodig natuurlijk.
Of je stopt natuurlijk met het huishouden. Je bent oppas (dan zijn die 9 euro wel oke) of je bent hulp. Maar jij bent nu beide. Dat is heel fijn voor de ouders, maar niet echt nodig natuurlijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:30
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:32
Als je go aan huis zou zijn dan zou je ook rond die 9 per uur krijgen ongeacht aantal kinderen. Zelfs voor 1 kind moet je min. Loon krijgen .
Dan hoef je alleen niet ook nog te stofzuigen, koken en de was te doen. Het huis moet je achterlaten zoals je het aantrof, dus wel bijvoorbeeld de broodkruimels van de lunch opzuigen maar niet het hele huis.
Dan hoef je alleen niet ook nog te stofzuigen, koken en de was te doen. Het huis moet je achterlaten zoals je het aantrof, dus wel bijvoorbeeld de broodkruimels van de lunch opzuigen maar niet het hele huis.
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:46
dinsdag 4 oktober 2016 om 22:58
Mijn schoonmaakster krijgt 50 euro voor ongeveer 4 uur werk (soms iets minder, soms iets meer, hangt een beetje van de klussen af).
Mijn vorige schoonmaakster kreeg zelfs 15 euro per uur (was haar eigen uurtarief en wij gingen akkoord).
Jij krijgt 9 euro per uur voor vier kids én huishoudelijke klusjes en daar zou ik me als 'werkgever' echt voor schamen.
Mijns inziens heb je recht op minstens 15 euro per uur. Dat is tenminste wat ik mijn oppas annex huishoudster zou geven (en ik heb niet eens vier kids!!)
Mijn vorige schoonmaakster kreeg zelfs 15 euro per uur (was haar eigen uurtarief en wij gingen akkoord).
Jij krijgt 9 euro per uur voor vier kids én huishoudelijke klusjes en daar zou ik me als 'werkgever' echt voor schamen.
Mijns inziens heb je recht op minstens 15 euro per uur. Dat is tenminste wat ik mijn oppas annex huishoudster zou geven (en ik heb niet eens vier kids!!)
dinsdag 4 oktober 2016 om 23:15
dinsdag 4 oktober 2016 om 23:15
dinsdag 4 oktober 2016 om 23:22
Bedenk wel heel goed wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. De ouders kunnen een deel van de opvang vergoed krijgen maar dan moeten ze het opgeven bij de belastingdienst.
En dan jij dus ook.
En dan moet je ook aan allerlei regels voldoen, zoals een ehbo-cursus. Aan de andere kant krijg je dan ook vakantiegeld.
Je hebt dus wel kans dat ze, als jij meer geld per uur wilt, dat alleen kunnen/willen betalen als het wit kan. Dus bereken dan wel vooraf hoeveel je wit moet verdienen om op meer geld uit te komen dan nu. Vraag dat na bij een accountant, want je krijgt dan te maken met het werkgeversdeel ziektekosten, loonheffingskorting, belastingbetalen en als je nu toeslagen krijgt (huur- of zorgtoeslag bijvoorbeeld) verandert daar ook weer vanalles. Als je niet oplet heb je straks 15 euro bruto per uur en houd je netto 8 euro per uur over.
En dan jij dus ook.
En dan moet je ook aan allerlei regels voldoen, zoals een ehbo-cursus. Aan de andere kant krijg je dan ook vakantiegeld.
Je hebt dus wel kans dat ze, als jij meer geld per uur wilt, dat alleen kunnen/willen betalen als het wit kan. Dus bereken dan wel vooraf hoeveel je wit moet verdienen om op meer geld uit te komen dan nu. Vraag dat na bij een accountant, want je krijgt dan te maken met het werkgeversdeel ziektekosten, loonheffingskorting, belastingbetalen en als je nu toeslagen krijgt (huur- of zorgtoeslag bijvoorbeeld) verandert daar ook weer vanalles. Als je niet oplet heb je straks 15 euro bruto per uur en houd je netto 8 euro per uur over.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 5 oktober 2016 om 00:26
Ik krijg overigens 12,50 voor schoonmaken en dat vind ik persoonlijk geen zwaar werk. Een paar kinderen entertainen zou me echt al mijn energie kosten. Dus wat 'zwaar' of niet 'zwaar' is, is persoonlijk. Maar omdat je een combinatie doet, vind ik het echt zwaarder dan alleen de focus leggen op poetsen of alleen de focus leggen op oppassen. Laat je niet uitbuiten hoor! Ik denk dat je toch vrij makkelijk andere gezinnen zou moeten kunnen vinden die minder bewerkelijk zijn als je overweegt om toch maar een tientje te vragen.
woensdag 5 oktober 2016 om 01:14
Ik vind dat je veels te weinig krijgt. Ik woon dan niet in Nederland. Maar waar ik woon krijgt een nanny ongeveer 15 netto per uur. Er zijn dan geen grote schoonmaakwerkzaam heden bij in begrepen. Maar bv: kleding kinderen wassen en opvouwen, snack, stofzuigen. 15 euro netto per uur zou een mooi bedrag zijn.
woensdag 5 oktober 2016 om 10:39
Onze oppas krijgt 9 euro per uur, en dan past ze op 1 kind (welliswaar verstandelijk gehandicapt, maar lichamelijk kern gezond). Ze hoeft daarvoor geen huishoudelijke klusjes te doen (behalve even de fles en het bordje afspoelen). Ik vind dat we haar goed betalen, maar ik ken ook mensen die meer vragen.
Voor 4 kinderen en huishoudelijk werk, vind ik 9 euro echt bizar weinig.
Voor 4 kinderen en huishoudelijk werk, vind ik 9 euro echt bizar weinig.