Werk & Studie alle pijlers

rekenformule

19-10-2016 20:34 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben voor mijn studie bezig met verpleegkundig rekenen en na veel oefenen gaat het best goed, ik ben erg slecht in rekenen en heb er ook veel tijd ingestoken om het onder de knie te krijgen.

Misschien kunnen jullie mij helpen met het uitrekenen van de volgende som

iemand krijgt 3 maal daags 600 mg brufen tablet in het doosje zitten 20 tabletten a 600 mg na hoeveel dagen is het doosje leeg?

Ik zou er erg mee geholpen zijn, alvast bedankt!
een 10 met een griffel, en als je wilt nog meer
quote:ted63 schreef op 19 oktober 2016 @ 21:57:

een 10 met een griffel, en als je wilt nog meerIk wil een sticker
quote:Philae schreef op 19 oktober 2016 @ 21:51:

[...]

Ik zal je helpen. 64*0,25=16ml

16/5=3,... Dus je hebt er 4 nodig Om 64*0'25 te kunnen, moet je weten dat dat 64/4 is. Anders ben je wel even bezig. Ik vraag me dan af hoe je 1 ml in je spuit krijgt, en waarom de ampullen niet groter zijn
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 21:58:

[...]

Om 64*0'25 te kunnen, moet je weten dat dat 64/4 is. Anders ben je wel even bezig. Ik vraag me dan af hoe je 1 ml in je spuit krijgt, en waarom de ampullen niet groter zijn Of kleiner.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 21:58:

[...]

Om 64*0'25 te kunnen, moet je weten dat dat 64/4 is. Anders ben je wel even bezig. Ik vraag me dan af hoe je 1 ml in je spuit krijgt, en waarom de ampullen niet groter zijn Je hebt spuiten van 1ml. Super handig omdat ze streepjes hebben per 0.01ml
Ik gebruikte inderdaad 64/4
precies en als je een 5 procent oplossing wilt maken van bijv. lyothol in een emmer van 5 liter is het : 5 liter staat gelijk aan 5000 ml / 100 ( kom je uit op 1 procent van het geheel ) x gevraagde hoeveelheid procent ( 5% ) = 250 ml Lyothol en 4750 ml water.
de grotere ampullen waren op. Net als de plakplaatjes
Ik neem aan dat deze patiënt geen vier spuiten krijgt Maar komt dat echt voor, dat je moet pielen om vier ampullen te uploaden?
En c1*v1=c2*v2

Als je de concentratie of volume van een verdunning wil weten. Die formule gebruik ik nog regelmatig
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 22:02:

Ik neem aan dat deze patiënt geen vier spuiten krijgt Maar komt dat echt voor, dat je moet pielen om vier ampullen te uploaden?Je hebt ook 20ml spuiten he. Dan heb je er aan eentje genoeg. Al is die wel minder nauwkeurig.
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 22:02:

Ik neem aan dat deze patiënt geen vier spuiten krijgt Maar komt dat echt voor, dat je moet pielen om vier ampullen te uploaden?Je kan ook in een grotere spuit de juiste hoeveelheid opzuigen hoor, ga je natuurlijk niet in aparte spuitjes doen.
quote:man34 schreef op 19 oktober 2016 @ 21:27:

Ik volg geen hoger onderwijs, ik doe deze opleiding eerst zodat ik over een paar jaar de HBO versie kan volgen

Verspil je tijd en energie niet, dan moet je namelijk daadwerkelijk inzicht hebben. Dat ontbreekt totaal als je een som die mijn zoon in groep 4 wel kan beantwoorden en jij niet.

Gelukkig ben ik er van overtuigd dat je hbo verpleegkunde met deze rekenkennis nooit gaat halen, dat gaat mensenlevens schelen.
Ik neem aan dat er in een verpleeghuis ook nog wel iemand kijkt naar hoe een collega een spuit heeft samengesteld? Net als bij de apotheek, waar ook altijd meegeparafeerd wordt, zelfs bij een kant en klaar doosje.
@ MinkeDeWit

Dit was gewoon om te zien of de berekening klopte, ik ga er vanuit dat er grotere ampullen zijn, maar je kunt natuurlijk een 20ml spuit pakken en daar de 16ml in trekken en in één keer spuiten

je kunt ook een kleiner spuitje van 5 ml pakken en daarna een spuitje van 1 ml, maar denk dat dat je dan ruzie met de patiënt krijgt die je weer rustig moet krijgen met een tranquillizer, en dan wordt het lastig want daarvan is de dosering 5 ml per 20 kg lichaamsgewicht, en dat gewicht is na het vorige spuiten met 16 gram toegenomen, dus geen 64 kg meer maar 64016 gram
De rest van het topic niet gelezen, maar ik was de eerste lessen verpleegtechnisch rekenen zo verbaasd dat we optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen kregen.

Nu snap ik dus waarom
If you can dream it, you can do it.
quote:strikjemetstippels schreef op 19 oktober 2016 @ 20:46:

Maar, dit is je formule: [img]http://quantummechanics.ucsd.edu/ph130a ... mg1077.png[/img]

Er komt dan na ~7 dagen uit. Basis school stuff.Moet je wel het goede antwoord geven...
quote:ted63 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:11:

@ MinkeDeWit

Dit was gewoon om te zien of de berekening klopte, ik ga er vanuit dat er grotere ampullen zijn, maar je kunt natuurlijk een 20ml spuit pakken en daar de 16ml in trekken en in één keer spuiten

je kunt ook een kleiner spuitje van 5 ml pakken en daarna een spuitje van 1 ml, maar denk dat dat je dan ruzie met de patiënt krijgt die je weer rustig moet krijgen met een tranquillizer, en dan wordt het lastig want daarvan is de dosering 5 ml per 20 kg lichaamsgewicht, en dat gewicht is na het vorige spuiten met 20 gram toegenomen, dus geen 64 kg meer maar 64020 gram

Weeg jij de patiënten nog eens extra na de grote boodschap? Want ja, dan zijn ze ineens weer lichter.
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 22:08:

Ik neem aan dat er in een verpleeghuis ook nog wel iemand kijkt naar hoe een collega een spuit heeft samengesteld? Net als bij de apotheek, waar ook altijd meegeparafeerd wordt, zelfs bij een kant en klaar doosje.Maar zo jammer als je 2 van deze verzorgenden treft.
@Anoucha

ik zit niet in de verzorging, maar dit rekenwerk is kinderspel.

Ik zit wel met regelmaat tussen dieren, en dan komt medicatie soms ook wel voorbij, vaker met vloeistoffen die je in een bepaalde dosering moet geven.

denk dan bv aan:

een afdeling bevat 220 biggen van gemiddeld 7,6 kg, en deze dieren moeten een dosering van 3 gram per kg lichaamsgewicht per dag hebben. per dag drinken de dieren 2,5 liter water. hoeveel liter water moet ik klaarmaken, en hoeveel gram medicijnen moet daar aan toegevoegd worden
quote:ted63 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:18:

@Anoucha

ik zit niet in de verzorging, maar dit rekenwerk is kinderspel.

Ik zit wel met regelmaat tussen dieren, en dan komt medicatie soms ook wel voorbij, vaker met vloeistoffen die je in een bepaalde dosering moet geven.

denk dan bv aan:

een afdeling bevat 220 biggen van gemiddeld 7,6 kg, en deze dieren moeten een dosering van 3 gram per kg lichaamsgewicht per dag hebben. per dag drinken de dieren 2,5 liter water. hoeveel liter water moet ik klaarmaken, en hoeveel gram medicijnen moet daar aan toegevoegd wordenDat is wel de pest van het huidige rekenonderwijs: het gaat er niet meer alleen om of je kunt rekenen, maar ook of je goed bent in begrijpend lezen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 19 oktober 2016 @ 22:20:

[...]

Dat is wel de pest van het huidige rekenonderwijs: het gaat er niet meer alleen om of je kunt rekenen, maar ook of je goed bent in begrijpend lezen.Precies.
quote:Inkie12345 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:12:

[...]

Maar zo jammer als je 2 van deze verzorgenden treft.Het is me bij de apotheek wel overkomen. Had ik een zalfje nodig dat er in twee versies was. Mijn versie, voor de gevoelige delen, zat in een tube van 5 ml. Krijg ik dus een enorme doos mee, formaat tandpastatube, dus ik zei dat ik die doos wel groot vond voor een klein tubetje. De dames snapten er niets van, maar gelukkig kwam collega nr 3 hen uit de brand helpen.
quote:MinkeDeWit schreef op 19 oktober 2016 @ 22:08:

Ik neem aan dat er in een verpleeghuis ook nog wel iemand kijkt naar hoe een collega een spuit heeft samengesteld? Net als bij de apotheek, waar ook altijd meegeparafeerd wordt, zelfs bij een kant en klaar doosje.Spuiten klaarmaken komt nagenoeg niet voor in een verpleeghuis. Hooguit een 3-maandelijks vit D depot. Dan heb ik t trouwens over een gemiddelde PGafdeling.
Grut je zal als patiënt op dag 7 en 8 ook nog brufen nodig hebben.

Ach wellicht zijn er door een logisch meedenker wel meerdere doosjes besteld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven