Wollen dekbed in de wasmachine?

20-10-2016 19:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zoek even advies.

We komen er net achter dat een wollen dekbed kletsnat is, we vrezen dat een kat erop geplast heeft ook al ruikt het nergens naar.

Ik deed een wollen dekbed altijd naar de stomerij maar zou het het liefst zelf wassen.

Durven jullie dat aan, op het wolprogramma?
Wij hebben een lits jumeaux en ik heb hem al snel uit de machine gehaald want ik had het idee dat het nat te zwaar werd.

Gelukkig was het zomer en kon ik hem buiten uithangen.
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:49:

[...]

Het zijn twee grote plekken. (dekbed lag opgevouwen dus het is er doorheen gezakt). Grote gele plek.

Heb jouw plan ook zitten overwegen, maar nu je het zo beeldend omschrijft zie ik ineens de hoop werk die het voor me oplevert (lichamelijk gehandicapt, slechte handfunctie) en dat doet me ter plekke besluiten dat ik liever 30 euro uitgeef aan de stomerij dan dat gepruts met dat ding en dan nog niet weten of het lukt.

Dank je wel, ik ben eruit!

Nu die kat nog even streng toespreken..

Ik gok erop dat je dan een grote maat dekbed hebt. De lits-jumeaux is straks bij de aldi negen tientjes (de kleinere zeventig, éénpersoons vijftig). Ik zou in jouw geval, ook gezien je handicap, eerst een nieuw kopen. Dit oude wassen. Gaat dat goed, heb je mazzel, dan heb er eentje extra, of je brengt het aldi-dekbed terug naar de winkel. Gaat het niet goed, dan kun je het nieuwe in gebruik nemen.

En poeslief uit de slaapkamer houden.

Wel voor het wassen toch sprayen met dat enzymenspul, en dat ook doen als je hem toch laat stomen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Maar week 47, voor de aanbieding van de Aldi, duurt nog wel even. ...

Een lits jumeaux dekbed zou ik zelfs nu met een 8 kg trommel niet aandurven.

Ik heb 2 eenpersoons dekbedden.

1 Persoons gaat prima. Ik was ze niet tegelijk maar 1 voor 1.
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:33:

Waslabel zegt niet wassen, maar ja..waarom heb ik dan een wolprogramma op mijn machine.. Dan vooral wassen... En voor andere soorten wol misschien?
quote:Ceylon schreef op 20 oktober 2016 @ 20:37:

[...]

Ik gok erop dat je dan een grote maat dekbed hebt. De lits-jumeaux is straks bij de aldi negen tientjes (de kleinere zeventig, éénpersoons vijftig). Ik zou in jouw geval, ook gezien je handicap, eerst een nieuw kopen. Dit oude wassen. Gaat dat goed, heb je mazzel, dan heb er eentje extra, of je brengt het aldi-dekbed terug naar de winkel. Gaat het niet goed, dan kun je het nieuwe in gebruik nemen.

En poeslief uit de slaapkamer houden.

Wel voor het wassen toch sprayen met dat enzymenspul, en dat ook doen als je hem toch laat stomen.

Het is een dekbed van zoon, eenpersoons maar wel 2.20 lang.

Het zit - ik hevig biddend - nu toch in de machine..

Ik zal daarna sprayen met dat spul ja.

En hoe die kat daar gekomen is? We hebben geen flauw idee..zijn er erg alert op dus dit is een raadsel..
Altijd spannend Ambra. Succes!
quote:horenzienenzwijgen schreef op 20 oktober 2016 @ 21:31:

Altijd spannend Ambra. Succes!Dank je wel! Ik kom het resultaat nog wel melden..
Nou het hangt te drogen hoor.

Het ruikt nog wel een beetje raar maar dat is vaker bij natte spullen.

Ik heb het op een wolprogramma van 30 graden gewassen, de 800 toeren centrifuge zorgen voor een kletsnat dekbed dus nog 5 min. op 1200 graden gedaan.

Daarna 2 keer een half uur in de droger op wolprogramma.

Nu hangt het over het traphek. Morgen zien we verder. Het is in ieder geval geen baby formaat geworden..

Dank voor het meedenken!
Nou, blijkbaar kan het dus (met mate) toch gewassen worden. Fijn.

En nog een tip; als het straks een keertje vriest, leg het dan nog een uurtje of wat buiten. Bevriezen is ook verschonend.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Eh.. in de droger? Dat doe ik dus niet, wassen op het wolprogramma en wel extra centrifugeren maar in de droger, krimpen ze dus wel. Been there, done that. Ik hoop dat je geen hekel hebt aan koude voeten. Of mijn droger droogt te warm, ik heb wel een lage temperatuur stand maar dan nog, het was zeker 30 cm korter geworden. Ik zal voor je duimen.
Wow, gewaagd dat je het dekbed ook in droger gestopt hebt.

Ben ook benieuwd of die nu gekrompen is.
Ja he? Ik ben ook benieuwd. Ik gebruik het wolprogramma op de droger iig nooit meer, dat ding liegt! Hij kan helemaal geen wol drogen op zo'n manier dat het niet krimpt. Wol droog je maar op 1 manier en dat is aan de lucht, liggend het liefst, anders hangt het helemaal uit.
Niet gekrompen! We hebben het zomerdeel eraan geritst, precies even groot.. Ik kneep hem wel na jullie berichten hoor.

Hij is prachtig droog, ruikt fris. Ik ga er geen gewoonte van maken maar voor nu is het gelukt.

Misschien hangt het toch heel erg van je droger af. Deze is vrij nieuw, mss toch beter instelbaar?

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Die droger zou ik niet gedurfd hebben, is ook vrij nieuw, maar top dat het allemaal goed gegaan is ambra.

quote:horenzienenzwijgen schreef op 22 oktober 2016 @ 11:26:

Die droger zou ik niet gedurfd hebben, is ook vrij nieuw, maar top dat het allemaal goed gegaan is ambra.

Ja ben ook blij.

Gisteravond hadden we de volgende rare vlek alweer, het is me het weekje wel. Zoon was door vogel bescheten die blijkbaar blauwe bessen ophad. De vlek werd steeds paarser naarmate we langer aan het poetsen waren. Gelukkig lijkt die er na een nachtje weken in agressief vlekkenspul wel uit. Nou ben ik er wel ff klaar mee eigenlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven