Stres

20-10-2016 21:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik een beetje veel hooi op mijn vork en ik merk dat ik gestrest begin te raken. Ik reageer heel fel op onbelangrijke dingen, slaap slecht en moet vaak huilen als ik alleen ben.

Omdat ik zo gestrest ben, lukt het me even niet om objectief naar mezelf te kijken en ga ik alleen nog maar meer piekeren en van kleine dingen enorme problemen maken in mijn hoofd.

Heeft iemand wat tips om dingen een beetje los te laten? Als een ander me zoiets vraagt heb ik altijd wel een antwoord, maar ik zie het nu zelf even niet zo goed meer.
Mediteren misschien? Kleine momenten inbouwen dat je even de tijd neemt om tot rust te komen. Als je mediteren niets vindt kan sporten, wandelen of iets dergelijks ook helpen.

Wat ik allemaal wel niet geprobeerd / gedaan heb : hardlopen, gewoon wandelen, mediteren, yoga, borduren, breien, legpuzzels maken, kleuren (met zo'n volwassenenkleurboek), boek lezen, rustige muziek luisteren die ik écht mooi vind, thee drinken met buurvrouw die weet wat er aan de hand is om gewoon even stoom af te blazen. Soms zelfs gewoon opruimen (bij mij is het huishouden geen punt van stress ) omdat ik dan gewoon even bezig kon zijn zonder na te denken.
Hahah dat is een mooi lijstje!

Voorheen was lezen altijd echt mijn manier van ontspannen, maar de laatste weken kan ik mijn aandacht er niet meer bij houden. Kleuren is misschien wel een idee ja. Ook moet ik idd zorgen dat ik mezelf weer een schop onder m'n kont geef en ga sporten.
Yoga en of meditatie oefeningen. Kort beginnen, eis niet teveel van jezelf. Als dat te lastig is; meditatiemuziek opzetten en in bed naar luisteren.
Tip 1: Zeg nee tegen nieuwe dingen.

Tip 2: Stoot overbodige ballast af, zeg dingen op/af en maak ruimte in je agenda.

Tip 3: Plan afspraken met jezelf in, waarvoor je dus voor jezelf tijd vrij neemt om bijvoorbeeld naar de kapper te gaan oid en je op dat moment dus niet beschikbaar bent voor iets anders.

Tip 4: Kijk hoe het kan dat er zoveel hooi op je vork is gekomen. Zeg je overal ja tegen? Waarom doe je dat? Voor wie doe je dat?

Ken je verder dit trucje? Als je iets wordt gevraagd door een ander stel je jezelf onderstaande vragen.

Overal leg je de klemtoon net even anders:

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Je zal zien dat je echt heel erg vaak 'nee' kan antwoorden op deze vragen. En zo kan je heel goed leren je eigen agenda te behouden.
Je bron van stress ontmantelen?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Van meditatie weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik daar mee zou moeten beginnen. Is dat min of meer het zelfde als die eindontspanning bij yoga?
quote:Tiswa schreef op 20 oktober 2016 @ 21:26:

Van meditatie weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik daar mee zou moeten beginnen. Is dat min of meer het zelfde als die eindontspanning bij yoga?

Ja , eigenlijk wel.

Of je kunt zoiets proberen, dit neemt je aan de hand: https://www.youtube.com/watch?v=EkeNz2sXUK0

Kijk zelf eventjes welke stem je aanspreekt .
@Doreia, dank je! Dat lijstje is wel nuttig. Ik zeg inderdaad veel te vaak ja. Dat gaat lange tijd goed, maar op een bepaald moment (nu dus weer) breekt het me steeds weer op.

@SaveAngie, klinkt inderdaad heel logisch, maar dat is toch wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben bepaalde verplichtingen aangegaan die ik niet zomaar ineens kan laten vallen.
quote:Elynne schreef op 20 oktober 2016 @ 21:30:

[...]

Ja , eigenlijk wel.

Of je kunt zoiets proberen, dit neemt je aan de hand: https://www.youtube.com/watch?v=O2gjTyZKBjUBedankt! Ik ga het vanavond eens proberen.
In elk geval kan je nu stoppen met nieuwe dingen aannemen. Daar zet je nu een stop op.

En dan ga je de taken die je nu hebt eens opschrijven en kijken wat je daarvan kan schrappen. En heus dat je bepaalde verplichtingen wel op kan zeggen hoor. Het voelt soms alleen alsof je mensen dan laat zitten, maar als je bijvoorbeeld zegt dat je vanaf over 14 dagen geen tijd meer hebt, dan hebben zij tijd om iets anders te regelen.

Niemand is onmisbaar. Jij ook niet. Dat te weten geeft rust.
Succes! Toen ik de ontspanning niet meer kon vinden heb ik veel baat gehad bij een tijdje yoga volgen. Kundalini yoga of Hatha yoga. Als ik daar eenmaal was mocht ik ontspannen want ik had ervoor betaald, kon op dat moment toch niet weg en kon dus ook niks "nuttigs" doen.
quote:Doreia schreef op 20 oktober 2016 @ 21:33:

In elk geval kan je nu stoppen met nieuwe dingen aannemen. Daar zet je nu een stop op.

En dan ga je de taken die je nu hebt eens opschrijven en kijken wat je daarvan kan schrappen. En heus dat je bepaalde verplichtingen wel op kan zeggen hoor. Het voelt soms alleen alsof je mensen dan laat zitten, maar als je bijvoorbeeld zegt dat je vanaf over 14 dagen geen tijd meer hebt, dan hebben zij tijd om iets anders te regelen.

Niemand is onmisbaar. Jij ook niet. Dat te weten geeft rust.

Op dit moment is mijn eerste instinct om te roepen "nee het kan echt echt echt niet!" Dat is ook voor mij wel echt de aanwijzing dat ik te gestrest ben. Ik weet rationeel dat je gelijk hebt, maar mijn irrationele gevoel overheerst nu.

Ik zal inderdaad voorlopig eens nee gaan zeggen, en ook eens een overzicht maken van wat ik nu denk dat ik MOET doen. Als ik daar dan eens rustig naar kijk zal ik inderdaad vast wel wat kunnen schrappen.

Bedankt! Ik heb even die objectieve blik nodig.
quote:Elynne schreef op 20 oktober 2016 @ 21:35:

Succes! Toen ik de ontspanning niet meer kon vinden heb ik veel baat gehad bij een tijdje yoga volgen. Kundalini yoga of Hatha yoga. Als ik daar eenmaal was mocht ik ontspannen want ik had ervoor betaald, kon op dat moment toch niet weg en kon dus ook niks "nuttigs" doen.

Bedankt!

Yogalessen zitten in mijn sportschoolabonnement, dus dat ga ik vanaf volgende week ook maar weer eens doen.
Hoe gaat het nu, 2 dagen later?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven