In deze tijd een MacBook kopen

29-10-2016 15:04 54 berichten
Deze week zijn de nieuwe MacBooks pro gepresenteerd. Twee dingen vallen op: de prijzen (budgetmodel is 1700 euro) en de toevoeging "pro" die niet matcht met de poortjes en nog een paar dingen... Niks voor mij.

Alternatieven zijn:

- MacBook 12" met een langzamere processor en een enkel USB-c poortje (1400 euro) - Refurbished 1100 euro

- MacBook Air 8gb met verouderd scherm en touchpad (1100 euro)

- MacBook Pro Retina 8gb vorige versie (1300 euro)

Prijzen zijn ter indicatie, ik zie hier en daar kortingen.

Nu vragen jullie je misschien af waarom ik niet gewoon een Windowslaptop koop van dezelfde prijs. Het antwoord is dat bij bijna elke (ook duurdere) Windowslaptop ergens overduidelijk op een erg hinderlijke manier is bezuinigd. (Spiegelende schermen, weinig SSD geheugen, slechte accu's etc.)

Dit kan je vaak wel oplossen door bij te betalen voor nog meer spullen erbij en zo, maar ik wil gewoon een apparaat dat werkt.

De vraag is echter of een MacBook dan wel daadwerkelijk zijn prijs waard is.

Duidelijk is dat de voordelen in ieder geval zijn dat het OS geoptimaliseerd is voor het apparaat en je minder gedoe hebt met virussen, bestanden opruimen etc.

Zouden jullie in deze tijd nog een MacBook kopen? Ik twijfel zelf sterk en zal toch een nieuwe laptop moeten overwegen. :(
quote:_saudade_ schreef op 29 oktober 2016 @ 17:27:

[...]

Voor de taken die jij beschrijft, is de macbook 12" ruim voldoende. De huis-tuin-keukentaken gaan echt prima op dit toestel zonder haperingen. Ik mis ook niet echt de poorten, aangezien ik de icloud gebruik. Het enige nadeel is misschien wel het kleine beeldscherm.

Ah begrijp ik nou dat jij de 12" Macbook hebt? Klopt het dat hij werkelijk niet gaat haperen als je drie, vijf tabbladen open hebt staan?

Mijn windowslaptop heeft een sterkere processor, maar dat betekent niet dat een Mac ook zo'n sterke processor nodig heeft natuurlijk...
quote:tinypotato schreef op 29 oktober 2016 @ 17:45:

Het ligt er toch helemaal aan waarvoor je hem gaat gebruiken? Voor het meeste huis-, tuin- en keukenwerk is een Air prima. Ook als je erop wil werken, maar je doet niet veel meer dan tekst verwerken enz. Daar hoef je echt geen superdeluxe pro retina voor en al helemaal niet het nieuwste model.

Oh, sorry, mijn tab stond al uren open. Ik loop achter

Het nieuwste model zou ik sowieso al niet aan gaan schaffen. Kom op zeg, 1700 euro voor het basismodel.

Ik twijfelde eerst ook alleen tussen de Air en de Macbook 12" en dacht eigenlijk dat er donderdag nog een andere nieuwe Macbook zou komen. (Dat had ik wel gelezen)

Alleen blijkt dat dus niet te kloppen. :P
Alle reacties Link kopieren
Voor mij nooit meer Windows. Aaarghh, hoe vaak die krengen wel niet zeggen: "dit programma reageert niet" (terwijl je net een half uur ergens aan had gewerkt en was vergeten tussentijds op te slaan)... ik kon ze wel het raam uit gooien.

Mijn Macbook is in computertermen een dinosaurus (uit 2009) maar doet het nog prima. Die paar honderd euro meer heb ik er dubbel en dwars uit doordat hij al minstens 4 jaar langer mee gaat dan mijn laatste Windows computer.

En inderdaad geen gezeur met virussen en dure virusscanners kopen (die toch nooit helemaal goed werken).

Succes met je beslissing.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 17:49:

[...]

Ik ben zelf geen professionele gebruiker, maar ik begrijp dat mensen op internet die de Macbook Pro daadwerkelijk als professioneel gebruiken, balen van dat de SD-kaart reader weg is.

Ik gebruik die zelf nooit dus dat maakt mij niks uit, maar snap dat mensen het vervelend vinden om nu een adapter te moeten aanschaffen.Mijn Mac heeft geen SD-kaartlezer. Een simpele USB card reader werkt prima. (Geen speciale Mac card reader.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 29 oktober 2016 @ 18:02:

Voor mij nooit meer Windows. Aaarghh, hoe vaak die krengen wel niet zeggen: "dit programma reageert niet" (terwijl je net een half uur ergens aan had gewerkt en was vergeten tussentijds op te slaan)... ik kon ze wel het raam uit gooien.

Mijn Macbook is in computertermen een dinosaurus (uit 2009) maar doet het nog prima. Die paar honderd euro meer heb ik er dubbel en dwars uit doordat hij al minstens 4 jaar langer mee gaat dan mijn laatste Windows computer.

En inderdaad geen gezeur met virussen en dure virusscanners kopen (die toch nooit helemaal goed werken).

Succes met je beslissing.

Haha we hebben bijna dezelfde gedachten. Ik dacht dat mijn laptop overleden is, maar van de week bleek dat hij naar de reparateur moest om schoongemaakt te worden. Misschien ben ik wel veeleisend, maar ik wil gewoon een laptop die werkt zonder gedoe en die niet eens in de zoveel tijd schoongemaakt moet worden. (Virussen, tijdelijke bestanden etc.)

En inderdaad wat een drama is het met virusscanners en updates. Bij mij blijft de muiswijzer ook heel lang zo'n blauw rondje als ik iets als Chrome opstart.

Ik hoop dat het waar is dat met een Macbook ik van dit gezanik af ben... Ik zit in ieder geval al lang niet meer op de middelbare school waar je met het vak Informatica alles over Windows moet weten. Dus in principe is er niet echt iets wat me hindert.
quote:patsy--stone schreef op 29 oktober 2016 @ 18:04:

[...]

Mijn Mac heeft geen SD-kaartlezer. Een simpele USB card reader werkt prima. (Geen speciale Mac card reader.)Ik heb voor de iPad ook zo'n "simpele reader" voor usb, sd-kaarten etc. Werkt prima, en kostte maar 11 euro ipv via Apple 50 euro.
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 17:49:

[...]

Ik ben zelf geen professionele gebruiker, maar ik begrijp dat mensen op internet die de Macbook Pro daadwerkelijk als professioneel gebruiken, balen van dat de SD-kaart reader weg is.

Ik gebruik die zelf nooit dus dat maakt mij niks uit, maar snap dat mensen het vervelend vinden om nu een adapter te moeten aanschaffen.dat snap ik wel. Ik snap alleen weer niet wat je met een SD-kaart doet

Is dat niet voor een heel specifieke groep professionals, fotografen ofzo?

Ik vermoed dat Apple eindelijk los komt van het imago dat ze puur voor de grafische professionals zijn, en dat de daar wel blij mee zijn
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 17:51:

[...]

Ah begrijp ik nou dat jij de 12" Macbook hebt? Klopt het dat hij werkelijk niet gaat haperen als je drie, vijf tabbladen open hebt staan?

Mijn windowslaptop heeft een sterkere processor, maar dat betekent niet dat een Mac ook zo'n sterke processor nodig heeft natuurlijk...Bij twintig tabs hapert er nog niks.
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 18:08:

[...]

Haha we hebben bijna dezelfde gedachten. Ik dacht dat mijn laptop overleden is, maar van de week bleek dat hij naar de reparateur moest om schoongemaakt te worden. Misschien ben ik wel veeleisend, maar ik wil gewoon een laptop die werkt zonder gedoe en die niet eens in de zoveel tijd schoongemaakt moet worden. (Virussen, tijdelijke bestanden etc.)

En inderdaad wat een drama is het met virusscanners en updates. Bij mij blijft de muiswijzer ook heel lang zo'n blauw rondje als ik iets als Chrome opstart.

Ik hoop dat het waar is dat met een Macbook ik van dit gezanik af ben... Ik zit in ieder geval al lang niet meer op de middelbare school waar je met het vak Informatica alles over Windows moet weten. Dus in principe is er niet echt iets wat me hindert.

Voor de nuance:

- er bestaan wel virussen voor de mac

- ook os x/macos kent vastlopers en programma's die geforceerd gestopt moeten worden.

- ook Apple verzint dingen die nergens op slaan, in de praktijk niet werken etc

Minder, veel minder dan Windows. Maar het is niet feilloos
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 oktober 2016 @ 20:40:

[...]

dat snap ik wel. Ik snap alleen weer niet wat je met een SD-kaart doet

Is dat niet voor een heel specifieke groep professionals, fotografen ofzo?

Ik vermoed dat Apple eindelijk los komt van het imago dat ze puur voor de grafische professionals zijn, en dat de daar wel blij mee zijn

Nee, ik heb zo'n gleuf voor een SD-kaart ook helemaal niet nodig. Het enige wat ik nodig zou hebben is zo'n convertor van USB naar USB-c.

Ik vind het zelf wel vaag wat Apple nou wil met de Pro. Voor wie is die nou? Ik zie op de universiteit tig studenten met een pro. (Waarom als je ook een Air of Macbook kan kopen? Het lijkt mij niet dat je het verschil in de praktijk merkt. Deze studenten zijn aan het typen of zitten tijdens colleges op Zalando, daar heb je geen Pro voor nodig?)

Ik begreep van het internet dat o.a. fotograven balen van de nieuwe pro. Maar dat is voor mij echt niet van toepassing.
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 oktober 2016 @ 20:44:

[...]

Voor de nuance:

- er bestaan wel virussen voor de mac

- ook os x/macos kent vastlopers en programma's die geforceerd gestopt moeten worden.

- ook Apple verzint dingen die nergens op slaan, in de praktijk niet werken etc

Minder, veel minder dan Windows. Maar het is niet feilloosJa zelfs voor de iPhone bestaan er virussen, gelukkig is het daar (nog) geen drama. :P
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 oktober 2016 @ 20:40:

[...]

Bij twintig tabs hapert er nog niks.Nou dat is goed om te horen. Dan blijft alleen de keus tussen een verouderde Air en een "iets langzamere" Macbook over.
Mijn air is van begin 2015 en die is denk ik helemaal goed voor wat jij wil
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 20:52:

[...]

Nee, ik heb zo'n gleuf voor een SD-kaart ook helemaal niet nodig. Het enige wat ik nodig zou hebben is zo'n convertor van USB naar USB-c.

Ik vind het zelf wel vaag wat Apple nou wil met de Pro. Voor wie is die nou? Ik zie op de universiteit tig studenten met een pro. (Waarom als je ook een Air of Macbook kan kopen? Het lijkt mij niet dat je het verschil in de praktijk merkt. Deze studenten zijn aan het typen of zitten tijdens colleges op Zalando, daar heb je geen Pro voor nodig?)

Ik begreep van het internet dat o.a. fotograven balen van de nieuwe pro. Maar dat is voor mij echt niet van toepassing.

Van fotografie heb ik geen verstand, verder dan amateurwerk met mijn telefoon kom ik niet.

Ik heb al jaren met verbazing gekeken naar studenten en thuisgebruikers die kennelijk geld te veel hebben voor computers die echt enorm te zwaar zijn voor waarvoor ze gebruikt worden.

Maar goed, kennelijk praten mensen elkaar graag aan dat je eeeeeeecht niet vooruit kan met (vul maar in). Voor intensief zakelijk gebruik is de MacBook (12") echt heel veel meer dan goed.
quote:magneetstrip schreef op 29 oktober 2016 @ 20:54:

[...]

Nou dat is goed om te horen. Dan blijft alleen de keus tussen een verouderde Air en een "iets langzamere" Macbook over.Mijn gebruikservaring is dat de air niet sneller is. Wel een minder scherm
Hangt toch volkomen af waarom je hem nodig heb?

Ik gebruik hem alleen voor mijn werk (schrijven) dus heb alleen Word en email nodig. En omdat ik alles van Apple heb wilde ik perse een MacBook (air). Maar heb hem in het begin wel vervloekt.
Heeft Apple geen ingebouwde SD-reader? Dan zou ik hem niet kopen, want dat ding heb ik voor mijn werk vaak nodig.
quote:PattyJupiter schreef op 30 oktober 2016 @ 09:47:

Heeft Apple geen ingebouwde SD-reader? Dan zou ik hem niet kopen, want dat ding heb ik voor mijn werk vaak nodig.De nieuwste niet meer. Ook niet de pro.
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 oktober 2016 @ 21:45:

[...]

Mijn gebruikservaring is dat de air niet sneller is. Wel een minder schermHmm dan is het misschien toch beter om een MacBook 12" te kopen die "moderner" is dan de MacBook Air.
quote:pantoffel81 schreef op 29 oktober 2016 @ 23:17:

Hangt toch volkomen af waarom je hem nodig heb?

Ik gebruik hem alleen voor mijn werk (schrijven) dus heb alleen Word en email nodig. En omdat ik alles van Apple heb wilde ik perse een MacBook (air). Maar heb hem in het begin wel vervloekt. waarom?
quote:PattyJupiter schreef op 30 oktober 2016 @ 09:47:

Heeft Apple geen ingebouwde SD-reader? Dan zou ik hem niet kopen, want dat ding heb ik voor mijn werk vaak nodig.Nieuwsgierigheid: waarvoor heb je die nodig?
quote:magneetstrip schreef op 30 oktober 2016 @ 13:18:

[...]

Hmm dan is het misschien toch beter om een MacBook 12" te kopen die "moderner" is dan de MacBook Air.Als ik mag adviseren: ga naar de Apple-winkel en probeer beide types een uurtje (!!) uit.
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 oktober 2016 @ 21:42:

[...]

Van fotografie heb ik geen verstand, verder dan amateurwerk met mijn telefoon kom ik niet.

Ik heb al jaren met verbazing gekeken naar studenten en thuisgebruikers die kennelijk geld te veel hebben voor computers die echt enorm te zwaar zijn voor waarvoor ze gebruikt worden.

Maar goed, kennelijk praten mensen elkaar graag aan dat je eeeeeeecht niet vooruit kan met (vul maar in). Voor intensief zakelijk gebruik is de MacBook (12") echt heel veel meer dan goed.

Haha misschien hebben ze wel een hele goede reden waarom ze de Pro gebruiken. Maar ik heb geen idee wat die reden is.

Zelfde zie je eigenlijk ook met telefoons. Studenten zijn al niet zo rijk maar ze kopen wel de iPhone 6S (plus?) in plaats van de heel veel goedkopere SE.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met dat studenten elkaar maar wat aanpraten hoor.
quote:Bugs_Bunny schreef op 30 oktober 2016 @ 13:20:

[...]

Als ik mag adviseren: ga naar de Apple-winkel en probeer beide types een uurtje (!!) uit.

Uur is lastig. (Verkopers...)

11" MacBook Air was wel door testen bij de mediamarkt al afgevallen omdat het toch wat krapjes is.
quote:magneetstrip schreef op 30 oktober 2016 @ 13:22:

[...]

Uur is lastig. (Verkopers...)

11" MacBook Air was wel door testen bij de mediamarkt al afgevallen omdat het toch wat krapjes is.

Bij de Apple stores (adam, d haag en Haarlem) krijg je de tijd wel. Bij amac ook, en eerlijk: ik zou zoveel geld niet uitgeven in een winkel waar je die gelegenheid niet krijgt.

En de kwaliteit van een model zie je niet in drie tellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven