Borstcompressen

03-11-2016 11:28 56 berichten
Lieve mama's,

Ik weet niet zeker of dit topic bij de juiste pijler staat, alvast mijn excuses mocht het niet zo zijn.

In januari verwacht ik mijn eerste kindje en ik ben me een beetje aan het oriënteren op dingen die ik nodig heb. Nou zie ik op alle lijsten borstcompressen staan, aangezien ik borstvoeding wil geven lijkt het me wel iets dat handig is.

Maar, is het nu beter om wasbare compressen te kopen of wegwerp? Mijnschoonzus is ervan overtuigt dat alles wasbaar moet zijn en andere vriendinnen kan ik het helaas niet vragen omdat ze nog geen kinderen hebben. Ik zou toch graag meerdere meningen horen.

En thermocompressen (heten ze zo?), ik bedoel compressen die je warm of koud kunt maken. Een handige aanschaf of nergens goed voor?

Alvast bedankt voor jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
Ik had wegwerpdingen. Misschien slechter voor het milieu, maar met een pasgeboren baby had ik geen zin om me druk te maken over het op tijd wassen van mijn zoogcompressen. Warme en koude heb ik nog nooit nodig gehad, die kun je sowieso ook gewoon later aanschaffen als ze je handig lijken.
Ik zou ze niet van te voren al kopen. Ik geef nu voor de 4e keer borstvoeding en heb nog nooit borstcompressen nodig gehad.
Als je iets in huis wil hebben, koop dan een pakje wegwerpcompressen. Is een stuk goedkoper dan een set wasbare. Je weet niet of je ze nodig hebt, wat je fijn vindt etc.
Ik heb wegwerpcompressen, maar ik ga geen bv geven dus heb er maar een paar nodig. Na de stuwing lek ik niet meer.
Ik vond die compressen niks. Ik stopte een maandverbandje in de breedte in elke cup. Ideaal.Lekt nooit door.
Ik had aanvankelijk wegwerp, maar ben na een tijdje overgestapt op wasbare. Van thermo heb ik nog nooit gehoord. Kreeg wel het advies van de kraamhulp om niet te langer boven de diepvries te hangen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik had wasbare, maar daar was ik na een uur al doorheen (en dan waren ze zelfs van bamboe..). Dus daar had ik niet veel aan. Ik heb maanden wegwerp gebruikt. Na een paar maanden vond ik van het merk Lansinoh. Probeer deze uit, echt!! Ze zijn zo veel beter dan welke andere ook! Ook Natusan e.d. Ze zijn duur en moeilijk te krijgen, maar elke cent waard.
quote:pamelacourson schreef op 03 november 2016 @ 11:31:

Ik had wegwerpdingen. Misschien slechter voor het milieu, maar met een pasgeboren baby had ik geen zin om me druk te maken over het op tijd wassen van mijn zoogcompressen. Warme en koude heb ik nog nooit nodig gehad, die kun je sowieso ook gewoon later aanschaffen als ze je handig lijken.Dit dus. Ik had wel iets anders aan mijn hoofd zeg. Ik zou gewoon een pak halen en kijken hoe het bevalt, je kunt zo bijhalen of juist een ander merk proberen als je dat wil. Ik zou wel een pak halen want bij mij spoot de voeding er dus wel om de haverklap uit, dat weet je niet van te voren en wat kost zo een pakje nou als je toch al een hele uitzet aanschaft. Warm en koude kompressen heb ik nog nooit van gehoord en nooit nodig gehad.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik had ook wegwerpdingen, die konden ook veel hebben. Etos huismerk beviel mij goed.
Warme en koudecompressen zou ik ook niet doen. Wat wel handig is: een klein rubberen kruikje (bij de Xenos). Als ik dan weer eens tegen een borstontsteking aan hing, dan vulde ik die met heet water en legde ik die op mijn borst om voor te verwarmen zodat ik beter kon kolven.
Ik gebruik wegwerp, want eigenlijk heb ik ze zelden nodig. Ik heb één doos gekocht als zoon geboren is en nu, 9 maanden later, is die nog niet leeg.

Ik maakte in de kraamweek wel eens een borstcompress nat en legde dat in de vriezer. Haaa, wat een verlossing bij pijnlijke tepels
De wegwerp van natusan zijn fijn!

Ik heb ook wasbaar maar die zijn niet altijd even goed om lekker tegen te houden op een gegeven moment.
Ik heb trouwens veel lekkage dus ik gebruik minimaal 1 setje per dag, een doos per week of zo?
quote:Melanievv88 schreef op 03 november 2016 @ 11:32:

Ik zou ze niet van te voren al kopen. Ik geef nu voor de 4e keer borstvoeding en heb nog nooit borstcompressen nodig gehad.Ik ook niet, nooit gebruikt met drie kinderen.
Overdag wegwerpcompressen. puur voor het gemak.

Snachts gebruikte ik door midden geknipte maandverbandjes (flink grote en absorberende) omdat meneer na 2 weken al niet meer dronk snachts en ik het dan snachts eerst echt niet redde met de wegwerp.
Fijn dat jullie zo eensgezind zijn!

Ik koop een pakje wegwerp dan. Ik durf er niet op te gokken dat ik ze niet nodig zal hebben, mijn borsten lekken nu af en toe al een beetje 's nachts. Mocht ik ze dan toch niet nodig hebben dan weet ik het snel genoeg waarschijnlijk.

Hebben jullie ook nog een advies over een bepaald merk? Etos huismerk kan ik in België niet krijgen helaas...
quote:kvdt76 schreef op 03 november 2016 @ 11:48:

[...]

Ik ook niet, nooit gebruikt met drie kinderen.Echt joh? Ik wist niet dat dat kon. Erg zindelijke borsten heb je
Qua merk natusan!
Het verbaast me dat lily padz niet genoemd zijn. Wat een fijne dingen. Ze houden de tepel zacht en soepel, en de melk binnen. Bovendien even met wat zeep en goed afspoelen zijn ze weer schoon. Uitkoken kan ook bij extra hygiëne nodig (spruw). Echt goed tegen kloven ook.

Verder is een hydrofiel washandje soms nog handiger dan wegwerp of wasbaar, neemt beter op en raakt niet kwijt in de wasmachine.

Ik had twee pakken wegwerp gekocht maar een paar ervan gebruikt, vond het ondingen.
Ik heb nooit borstcompressen hoeven gebruiken. Mijn borsten waren redelijk zindelijk. Hooguit dat tijdens het voeden de andere borst mee druppelde, daar legde ik gewoon een handdoek onder.

Ik zou ze persoonlijk dus ook niet al voor de bevalling in huis halen. Als je ze echt nodig hebt dan zijn ze snel genoeg gekocht.

Wat ik wel heb begrepen is dat compressen het lekken ook in stand kunnen houden door hun 'aanzuigende' capaciteiten. Dus zo lang het geen melkballet wordt en je nog gewoon thuis bent zou ik proberen of je zonder compressen toe kan.
Huismerk van Etos of kruitvat vond ik prima, Natusan vond ik het fijnst maar was ook duurder. Kan je kruitvat of Natusan daar kopen?
Geef vier maanden bv en bijna niet nodig gehad, terwijl mijn borsten tijdens de zwangerschap al met 23 weken lekten.

Heb denk ik zes wegwerpcompressen gebruikt, in totaal.
quote:honingbijtje schreef op 03 november 2016 @ 11:55:

Het verbaast me dat lily padz niet genoemd zijn. Wat een fijne dingen. Ze houden de tepel zacht en soepel, en de melk binnen. Bovendien even met wat zeep en goed afspoelen zijn ze weer schoon. Uitkoken kan ook bij extra hygiëne nodig (spruw). Echt goed tegen kloven ook.

Verder is een hydrofiel washandje soms nog handiger dan wegwerp of wasbaar, neemt beter op en raakt niet kwijt in de wasmachine.

Ik had twee pakken wegwerp gekocht maar een paar ervan gebruikt, vond het ondingen.Die had ik ook al gevonden ja. En een handdoek op bed leggen in plaats van slapen met een beha en compressen. Die laatste tip wil ik sowieso proberen, met een beha slapen lijkt me nou echt niet prettig...
Ik had al lekkage vanaf halverwege mijn zwangerschap, lang borstvoeding gegeven en dus uitgebreid de tijd om te testen. Die van Natusan, wegwerp. Waarom die? Dat waren de enige die niet zo achterlijk doorschenen. Alles leuk en aardig maar het oog wil ook wat. Zelfs (juist!) als je je verder toch al niet zo glorieus voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven