Zwanger en studerend

05-11-2016 12:02 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer meiden die zwanger zijn/waren en tegelijkertijd een studie doen/deden? Hoe doen jullie dat met borstvoeding? Werkt school/hbo/uni mee? Werken jullie naast je studie? Hoe doen jullie dat met een ziek kind? Ik heb een 80% aanwezigheidsplicht. Zou dat haalbaar zijn? (Behalve natuurlijk tijdens het verlof?) Kunnen stages je afwijzen omdat je zwanger bent?

Kindje is enorm gewenst. We zijn getrouwd. We hebben een mooi appartementje en ml heeft een vaste baan. Ik ben 22, straks 23 en hij is 27, straks 28. We hebben een auto. Dus wat dat betreft alles goed voor elkaar. Ik weet diep in mijn hart dat alles wel goed komt, maar het is meer de vraag: 'Hoe pakken we dit aan?'
quote:mel.nl schreef op 05 november 2016 @ 12:55:

Bekijk het allemaal niet te positief! Houd ook rekening met de obstakels!Absoluut! Ik ben ook puur op zoek naar dingen die ik nu al vast kan regelen. Verder ben ik er flink nuchter onder. Als ik een jaar moet overdoen, dan zij dat zo!
Hoe kan je trouwens leerplichtig zijn op je bijna-23ste?

Ik had één voorwaarde voor mezelf: ik wilde mijn bachelor af hebben voor mijn kind geboren hebben en wat werkervaring. Ik wist toen we begonnen met proberen nog niet of ik een master wilde doen en zoja welke dan. Maar ik wilde een diploma anders dan mijn middelbare schooldiploma en een paar jaar werkervaring om op terug te vallen mocht het allemaal niet lukken. Ik kan nu redelijk aardig werk doen, mocht studeren niet lukken. Maar aangezien ik eigenlijk alleen nog maar stages heb straks, zijn alleen onbetaald, zal het qua dagindeling nogal weinig uitmaken. Financieel hebben we het even wat krapper maar dat heb ik er graag voor over. En bovendien gaat zich dat wel terugverdienen in de toekomst

Heb jij iets om op terug te vallen mocht het om de een of andere reden niet gaan?
quote:analist88 schreef op 05 november 2016 @ 12:54:

[...]

Ik schrijf nergens dat je abortus moet laten plegen. Ik kon uit je OP niet opmaken dat je al zwanger bent. Ik dacht dat je zwanger wilde worden...Sorry, dat had ik duidelijker moeten vermelden! In dat geval geef ik je volledig gelijk en moet het zeker niet je doel zijn om tijdens je studie een kind te krijgen. Je hebt simpelweg minder opties dan tijdens het werk!
quote:Noortje9414 schreef op 05 november 2016 @ 12:57:

[...]

Dank je wel voor de felicitaties! Bij mij scheelt het dat ik begin juni ben uitgerekend. Dan heb ik de zomer om bij te komen. Als ik een jaar moet overdoen, dan zij dat zo. Daar maak ik me niet zo druk om.

Wat jammer dat borstvoeding niet gelukt is. Mag ik vragen hoe dat kwam?

Wat fijn dat jij de kleine gewoon naar opa en oma kan brengen. Voor mij is dat helaas geen optie aangezien ze allemaal nog gewoon werken. Dat wordt dus echt een gastouder.

In Juni uitgerekend is wel fijner, hoop dat je wel het laatste blok van dit jaar dan naar school kan en de toetsen kan doen.

Lukt ook niet iedereen.

Borstvoeding lukte bij mij niet omdat ik simpelweg niet genoeg had. Heel veel dingen geprobeert om de productie te verhogen, maar dat ging gewoon echt niet.

In plaats van frustratie en bijvoeding heb ik gekozen voor volledig flesvoeding. Haar buikje lekker vol en moeders relaxed

Ik probeer je ook echt niet af te schrikken met mijn verhaal.

Ik stond er zelf redelijk positief in en het is mij gewoon ontzettend tegen gevallen. Niet mijn dochter, maar mijn eigen kunnen...
If you can dream it, you can do it.
quote:lux. schreef op 05 november 2016 @ 13:02:

Hoe kan je trouwens leerplichtig zijn op je bijna-23ste?

Ik had één voorwaarde voor mezelf: ik wilde mijn bachelor af hebben voor mijn kind geboren hebben en wat werkervaring. Ik wist toen we begonnen met proberen nog niet of ik een master wilde doen en zoja welke dan. Maar ik wilde een diploma anders dan mijn middelbare schooldiploma en een paar jaar werkervaring om op terug te vallen mocht het allemaal niet lukken. Ik kan nu redelijk aardig werk doen, mocht studeren niet lukken. Maar aangezien ik eigenlijk alleen nog maar stages heb straks, zijn alleen onbetaald, zal het qua dagindeling nogal weinig uitmaken. Financieel hebben we het even wat krapper maar dat heb ik er graag voor over.

Heb jij iets om op terug te vallen mocht het om de een of andere reden niet gaan?

Je hebt gelijk. Kwalificatieplicht is tot 18. Stimulatie tot het behalen van je diploma is tot je 23e. Net even nagekeken. Dan heeft school foutieve info gegeven.

Mocht niveau 4 niet gaan, kan ik voor niveau 3 gaan. Kan ik grotendeels hetzelfde mee. Mocht de hele opleiding niet gaan, dan kan ik voor een niveau 2 opleiding gaan om gastouder te worden. Dat is een-jarige opleiding. Mocht dat ook niet gaan, dan heb ik een aantal jaar verkoopervaring in the pocket waar ik ook wel wat mee kan. Maar dat is absoluut niet het plan.
quote:mel.nl schreef op 05 november 2016 @ 13:06:

[...]

In Juni uitgerekend is wel fijner, hoop dat je wel het laatste blok van dit jaar dan naar school kan en de toetsen kan doen.

Lukt ook niet iedereen.

Borstvoeding lukte bij mij niet omdat ik simpelweg niet genoeg had. Heel veel dingen geprobeert om de productie te verhogen, maar dat ging gewoon echt niet.

In plaats van frustratie en bijvoeding heb ik gekozen voor volledig flesvoeding. Haar buikje lekker vol en moeders relaxed

Ik probeer je ook echt niet af te schrikken met mijn verhaal.

Ik stond er zelf redelijk positief in en het is mij gewoon ontzettend tegen gevallen. Niet mijn dochter, maar mijn eigen kunnen...

Je schrikt me absoluut niet af School denkt mee. Er komt simpelweg wel een oplossing. We gaan zien of ik de laatste toetsen kan halen. Ik ga er vanuit van niet. Maar, alles kan meevallen! School biedt mij een aangepast traject aan. Ze hebben alleen nog totaal geen idee hoe dat er uit moet gaan zien.

Dat je dan voor flesvoeding kiest, snap ik heel goed. Zou ik ook doen! Je hebt simpelweg geen tijd om je daar zo druk over te maken! De kleine heeft nu melk nodig!
quote:Noortje9414 schreef op 05 november 2016 @ 13:03:

[...]

Sorry, dat had ik duidelijker moeten vermelden! In dat geval geef ik je volledig gelijk en moet het zeker niet je doel zijn om tijdens je studie een kind te krijgen. Je hebt simpelweg minder opties dan tijdens het werk!

Nou dat valt wel mee, maar dan moet je het wel een beetje slim aanpakken. Het grootste probleem is verlof, want dat heb je niet tijdens je studie. Dus of je moet op een punt in je studie zijn waar je gemakkelijk met vakken/stages kunt schuiven en een paar maanden ertussenuit kunt plannen, of je moet accepteren dat je studie-uitloop gaat hebben en een paar maanden vrijnemen. Je kunt ook besluiten er een jaar tussenuit te gaan en te gaan werken, dan heb je iig gewoon zwangerschapsverlof.

Het tweede grote probleem is financieel, want je hebt minder geld, geen recht op WW, etc., mocht er iets misgaan. Dus je man moet genoeg verdienen, of je moet er een bijbaan bij hebben (lijkt mij persoonlijk zwaar, maar hangt ook af van wat voor studie en of je het vol- of deeltijd doet). Maar je moet ook een vangnetje hebben voor als je man iets overkomt (daarom hebben wij een ORV op elkaar, zodat de ander gewoon voor het kind kan blijven zorgen).

Het derde grote probleem is dat je je studie niet als vrijblijvend moet gaan zien, maar net zo'n zware verplichting als werk. Anders wordt het niks.

Het vierde grote probleem is dat je kinderopvang vaak flexibeler moet zijn dan voor een stel met beiden een kantoorbaan. Maar er zijn opvangcentra met flexibele opvang en bovendien zijn er gastouders, dat is vaak nog flexibeler. Dus daar valt wel een mouw aan te passen.

Als je dat allemaal regelt en je hebt een vader met een inkomen waarmee je het samen doet en onderdak, dan komt het vast goed en is het eigenlijk niet zo gek anders dan als je een baan hebt hoor. Ik ben vlak nadat ik zwanger werd weer gestart met studeren en tot die tijd zaten we qua werk met min of meer dezelfde vraagstukken.
Allereerst: proficiat! Probeer er ondanks het leren, ook maar goed van te genieten

Al zou je uiteindelijk iets langer over je studie doen, maakt dat toch niet zoveel uit.

Je gaat bovendien veel voordeel hebben in je stages omdat je het gewend bent met kindjes om te gaan !

Uiteindelijk komt het allemaal goed!

Hoelang moet je nog studeren?

Als ik het uitreken valt je bevallingsdatum vermoedelijk redelijk gelijk met de vakantie? Zou op zich nog goed uitkomen dan!
Ik las ergens dat je stage moet doen in de kinderopvang.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, ga je dat als zwangere wel of niet kunnen doen, volgens mij.

Als je werkt bij kinderen onder de zes jaar worden hier (in België), werkneemsters die zwanger zijn onmiddellijk van de werkvloer "gehaald". Omwille van het verhoogde risico van besmetting met cmv.
quote:Noortje9414 schreef op 05 november 2016 @ 12:46:

[...]

Ah, thanks voor je positieve berichtje! Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat fijn dat je opleiding zo meedenkt! Mijn studieloopbaanbegeleider heeft dit nog nooit meegemaakt en is dus flink om zich heen aan het vragen, maar daar heb ik nu nog even niks aan. En daarnaast ben ik nog maar 10 weken. Zij heeft zelf geen kinderen en vind dus dat ik nog alle tijd heb om dingen te regelen. Daar denk ik echter anders over Als je kijkt dat met 13 weken de kraamzorg en de opvang echt al geregeld moeten zijn Best bizar!

Ik wil straks gaan werken in de kinderopvang, daar gaan mijn stages dus ook naar toe. Ik moet per februari stage lopen en moet met mei met verlof. Als ik wil gaan solliciteren voordat ze iets zien, moet ik snel zijn.

Dat van de kolfruimtes op school ga ik maar eens na-vragen. Het is in ieder geval een tof idee.

Opa's en oma's zijn geen optie. die werken gewoon nog. Dat komt echt op ml en mij neer.

Ik geloof ook dat het allemaal goed komt hoor. Ik ben meer aan het nadenken wat ik kan gaan regelen.

Heel goed dat je nu al aan het nadenken bent hoor! Misschien is het verstandig om op stage adressen juist niet te verzwijgen dat je zwanger bent. Dan kunnen ze misschien wat meer rekening met je houden (straks geen zware dingen tillen etc).

Vraag bij je verloskundige anders ook even of ze je kunnen testen op resistentie tegen kinderziekten (parvo, cmv etc) als je met kinderen gaat stage lopen. Dat is een test die niet standaard is, maar wel handig om te doen. Ik blijk bijvoorbeeld niet resistent tegen een kinderziekte. Dan is het fijn als je dat weet.

Ik was ook vroeg met regelen en nu met 5 mnd denk ik soms 'mm.. ja en nu.. ? Niks te plannen..' en dat is stiekem best lekker! Dus hou er vooral de vaart in

Succes!
Ak ik het goed begrijp ben je net 2 maanden met je studie bezig? Ik denk dat je het eerste jaar als ' verloren' moet zien. Die stage gaat m niet worden namelijk. Ik ken zwangere vrouwen die in de kinderopvang werken en die geven aan dat geen van de collega's het doorwerken tot 6 of laat staan 4 weken haalt omdat het fysiek wel zwaar werk is. Meeste liggen er met 30 weken al (even) uit. Ik denk dat je dit jaar over zult moeten en dus vanaf na de zomer vakantie jaar 1 (in elk geval deels) zult gaan starten. En dan ben je afhankelijk van een hele flexibele opvang
quote:JapjapII schreef op 05 november 2016 @ 13:31:

Ik las ergens dat je stage moet doen in de kinderopvang.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, ga je dat als zwangere wel of niet kunnen doen, volgens mij.

Als je werkt bij kinderen onder de zes jaar worden hier (in België), werkneemsters die zwanger zijn onmiddellijk van de werkvloer "gehaald". Omwille van het verhoogde risico van besmetting met cmv.Wat goed zeg. In Nederland is er alleen een advies.
quote:spinnekop schreef op 05 november 2016 @ 13:33:

Ak ik het goed begrijp ben je net 2 maanden met je studie bezig? Ik denk dat je het eerste jaar als ' verloren' moet zien. Die stage gaat m niet worden namelijk. Ik ken zwangere vrouwen die in de kinderopvang werken en die geven aan dat geen van de collega's het doorwerken tot 6 of laat staan 4 weken haalt omdat het fysiek wel zwaar werk is. Meeste liggen er met 30 weken al (even) uit. Ik denk dat je dit jaar over zult moeten en dus vanaf na de zomer vakantie jaar 1 (in elk geval deels) zult gaan starten. En dan ben je afhankelijk van een hele flexibele opvangEn als ze nou slim is zorgt ze dat ze alles tot december wel gehaald heeft, gaat ze in februari 2018 verder, heeft ze lekker lang verlof. Heerlijk!
Mijn bijbaan is overigens in de zorg, voor mijn studie zit ik nu op kantoor. Mijn project van nu loopt af als ik 32 weken zwanger ben, daarna werk ik alleen nog mijn opvolger in in 4 weken, maar hoef ik niet meer na te denken of iets belangrijks te doen... maar ik weet niet of ik het wel ga redden om door te werken in de zorg tot 34 weken, dat lijkt me met zo'n dikke buik wel zwaar. Ik neem dus bewust nu geen vakantie op en plak straks 4 weken vakantie ertegenaan, dan ben ik vanaf week 28 lekker met verlof van werk. Dus met een beetje puzzelen heb je zelfs veel meer vrijheid en tijd dan als je werkt
quote:Nerual schreef op 05 november 2016 @ 13:32:

[...]

Heel goed dat je nu al aan het nadenken bent hoor! Misschien is het verstandig om op stage adressen juist niet te verzwijgen dat je zwanger bent. Dan kunnen ze misschien wat meer rekening met je houden (straks geen zware dingen tillen etc).

Vraag bij je verloskundige anders ook even of ze je kunnen testen op resistentie tegen kinderziekten (parvo, cmv etc) als je met kinderen gaat stage lopen. Dat is een test die niet standaard is, maar wel handig om te doen. Ik blijk bijvoorbeeld niet resistent tegen een kinderziekte. Dan is het fijn als je dat weet.

Ik was ook vroeg met regelen en nu met 5 mnd denk ik soms 'mm.. ja en nu.. ? Niks te plannen..' en dat is stiekem best lekker! Dus hou er vooral de vaart in

Succes!Dank je wel! En top advies! Hier heb ik wat aan!
quote:spinnekop schreef op 05 november 2016 @ 13:33:

Ak ik het goed begrijp ben je net 2 maanden met je studie bezig? Ik denk dat je het eerste jaar als ' verloren' moet zien. Die stage gaat m niet worden namelijk. Ik ken zwangere vrouwen die in de kinderopvang werken en die geven aan dat geen van de collega's het doorwerken tot 6 of laat staan 4 weken haalt omdat het fysiek wel zwaar werk is. Meeste liggen er met 30 weken al (even) uit. Ik denk dat je dit jaar over zult moeten en dus vanaf na de zomer vakantie jaar 1 (in elk geval deels) zult gaan starten. En dan ben je afhankelijk van een hele flexibele opvangIk denk niet dat ik het eerste jaar als verloren moet zien. Ik denk dat ik dan simpelweg mijn stageplannen moet gaan veranderen in na-schoolse opvang. Is ook een optie. School geeft aan dat ik mijn eerste jaar absoluut niet als verloren hoef te zien. School denkt mee. Heeft een aangepast leerplan klaarliggen. En nee, ik ben niet van plan een tussenjaar te gaan doen. Ik houd niet zo van thuiszitten.
Ervaring hier! Ik zat in mijn masterjaar toen ik gepland zwanger raakte. Ik heb er een half jaar extra studievertraging opgelopen maar kreeg wel een half jaar extra studiefinanciering. Om eerlijk te zijn vond ik het echt ideaal! Toen ik zwanger was volgde ik gewoon de vakken nog en dat ging prima. Toen ik daarmee klaar was moest ik stage lopen en mijn scriptie schrijven. Ik had gelukkig een stage waarbij ik heel veel zelfstandig moest werken en kon inplannen en kon daardoor het eerste half jaar heel veel bij mijn baby zijn en als die sliep aan mijn scriptie werken. Maar het ligt ook aan hoe vaak je aanwezig moet zijn, ik hoefde tijdens mijn studie meestal maar 2/3 dagen aanwezig te zijn en dat is prima te doen.

Maar het nadeel vond ik weer dat je niet echt verlof hebt, ik was tot 2 weken voor de bevalling en 6 weken na de bevalling gewoon aan de studie, wel op een wat lager pitje. Nu heb ik een tweede en werk ik en had dus echt zwangerschapsverlof en dat is echt heel relaxt!

Maar samengevat, het is goed te doen en ik kan het iedereen aanraden.

Een ander voordeel is trouwens ook dat werkgevers al goed weten waar ze aan toe zijn omdat je al vroeg kinderen hebt.. ik ben nog jong, mijn carrière zit nog in de startfase en heb al twee kinderen en kan nu echt gaan bouwen aan mijn carrière. Ideaal wat mij betreft, waar ik aan collega's zonder kinderen zie dat ze het moeilijk vinden te timen wanneer ze aan kinderen beginnen ivm hun carrière, hoef ik me daar totaal niet druk over te maken.
quote:Noortje9414 schreef op 05 november 2016 @ 12:32:

[...]

Ik ben leerplichtig en zit in mijn eerste jaarhuh, boven de 21 geldt toch geen leerplicht meer?
quote:Shenandoah schreef op 05 november 2016 @ 14:37:

[...]

huh, boven de 21 geldt toch geen leerplicht meer?Ik denk dat TO het over kwalificatieplicht heeft.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het klinkt alsof je er goed voor staat TO! Ideaal dat je in juni uitgerekend bent net voor de zomervakantie. Dan heb je tijd om bij te komen en je voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Als het niet lukt met stage (kan me voorstellen dat stage kinderopvang pittig is aan het einde van je zwangerschap) kun je ook op school kijken of je wat kan schuiven met de indeling van je opleiding. Wellicht vakken volgen in je stagetijd en dan het jaar erop je stage doen ipv die vakken. En een jaar studievertraging zou ik me totaal niet druk over maken als je een kindje krijgt, dan maar een jaar eruit, zorgen dat het goed gaat met je gezin, met jou, met je kind. Dan kun je rustig aan een nieuw schooljaar beginnen. Je hoeft niet altijd alles tegelijk te doen. Wat is een jaar aan het einde van de rit? Dan ben je misschien 27 ipv 26 als je klaar bent of 26 ipv 25 ofzo.
quote:chentolove schreef op 05 november 2016 @ 13:19:

Allereerst: proficiat! Probeer er ondanks het leren, ook maar goed van te genieten

Al zou je uiteindelijk iets langer over je studie doen, maakt dat toch niet zoveel uit.

Je gaat bovendien veel voordeel hebben in je stages omdat je het gewend bent met kindjes om te gaan !

Uiteindelijk komt het allemaal goed!

Hoelang moet je nog studeren?

Als ik het uitreken valt je bevallingsdatum vermoedelijk redelijk gelijk met de vakantie? Zou op zich nog goed uitkomen dan!Dank je wel voor de felicitaties! Mijn bevallingsdatum is rond Pinksteren. Ik heb eigenlijk nog geen idee of mijn opleiding dan vakantie heeft. Ik zie het inderdaad als een enorm voordeel voor mijn werk straks dat ik nu een kindje krijg. Ik heb een voorsprong op anderen. Ik zit nu in mijn eerste jaar. Ik moet in totaal drie jaar.
quote:nelster schreef op 05 november 2016 @ 14:17:

Ervaring hier! Ik zat in mijn masterjaar toen ik gepland zwanger raakte. Ik heb er een half jaar extra studievertraging opgelopen maar kreeg wel een half jaar extra studiefinanciering. Om eerlijk te zijn vond ik het echt ideaal! Toen ik zwanger was volgde ik gewoon de vakken nog en dat ging prima. Toen ik daarmee klaar was moest ik stage lopen en mijn scriptie schrijven. Ik had gelukkig een stage waarbij ik heel veel zelfstandig moest werken en kon inplannen en kon daardoor het eerste half jaar heel veel bij mijn baby zijn en als die sliep aan mijn scriptie werken. Maar het ligt ook aan hoe vaak je aanwezig moet zijn, ik hoefde tijdens mijn studie meestal maar 2/3 dagen aanwezig te zijn en dat is prima te doen.

Maar het nadeel vond ik weer dat je niet echt verlof hebt, ik was tot 2 weken voor de bevalling en 6 weken na de bevalling gewoon aan de studie, wel op een wat lager pitje. Nu heb ik een tweede en werk ik en had dus echt zwangerschapsverlof en dat is echt heel relaxt!

Maar samengevat, het is goed te doen en ik kan het iedereen aanraden.

Een ander voordeel is trouwens ook dat werkgevers al goed weten waar ze aan toe zijn omdat je al vroeg kinderen hebt.. ik ben nog jong, mijn carrière zit nog in de startfase en heb al twee kinderen en kan nu echt gaan bouwen aan mijn carrière. Ideaal wat mij betreft, waar ik aan collega's zonder kinderen zie dat ze het moeilijk vinden te timen wanneer ze aan kinderen beginnen ivm hun carrière, hoef ik me daar totaal niet druk over te maken.Dank je wel voor je verhaal Nelster! Ik krijg gelukkig ook zwangerschapsverlof! Dat scheelt. Dat is op mijn opleiding goed geregeld. Op de studievertraging reken ik ook. Dat geeft niks. Mijn opleiding duurt drie jaar en ik kan vier jaar stufi krijgen. Hoe mijn stages er uit gaan zien, hangt er echt vanaf wat voor stages ik uit kies. Met mijn opleiding heb ik een uitgebreide mogelijkheid aan stages. Ik ga de zorg in, dus het ligt voor een groot deel aan de werkgever. Er zijn ook stages waar ik me kan voorstellen dat het mogelijk is om mijn kindje mee te nemen straks. We zullen zien!
quote:tinypotato schreef op 05 november 2016 @ 17:44:

Het klinkt alsof je er goed voor staat TO! Ideaal dat je in juni uitgerekend bent net voor de zomervakantie. Dan heb je tijd om bij te komen en je voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Als het niet lukt met stage (kan me voorstellen dat stage kinderopvang pittig is aan het einde van je zwangerschap) kun je ook op school kijken of je wat kan schuiven met de indeling van je opleiding. Wellicht vakken volgen in je stagetijd en dan het jaar erop je stage doen ipv die vakken. En een jaar studievertraging zou ik me totaal niet druk over maken als je een kindje krijgt, dan maar een jaar eruit, zorgen dat het goed gaat met je gezin, met jou, met je kind. Dan kun je rustig aan een nieuw schooljaar beginnen. Je hoeft niet altijd alles tegelijk te doen. Wat is een jaar aan het einde van de rit? Dan ben je misschien 27 ipv 26 als je klaar bent of 26 ipv 25 ofzo.Dat is exact het gevoel dat ik er over heb tinypotato!
quote:tinypotato schreef op 05 november 2016 @ 17:44:

Het klinkt alsof je er goed voor staat TO! Ideaal dat je in juni uitgerekend bent net voor de zomervakantie. Dan heb je tijd om bij te komen en je voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Als het niet lukt met stage (kan me voorstellen dat stage kinderopvang pittig is aan het einde van je zwangerschap) kun je ook op school kijken of je wat kan schuiven met de indeling van je opleiding. Wellicht vakken volgen in je stagetijd en dan het jaar erop je stage doen ipv die vakken. En een jaar studievertraging zou ik me totaal niet druk over maken als je een kindje krijgt, dan maar een jaar eruit, zorgen dat het goed gaat met je gezin, met jou, met je kind. Dan kun je rustig aan een nieuw schooljaar beginnen. Je hoeft niet altijd alles tegelijk te doen. Wat is een jaar aan het einde van de rit? Dan ben je misschien 27 ipv 26 als je klaar bent of 26 ipv 25 ofzo.Dat is exact het gevoel dat ik er over heb tinypotato!
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven